Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: mate van schade bit

Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    36

mate van schade bit

Hoi,

Ik las net dit artikel op het PN forum, http://www.bitloos.nl/petersburg.htm, en ik toen vroeg me af waarom een paard dan zijn mond opendoet als je het bit in wilt doen?
    Ik zal even een voorbeeld geven: Mijn oude verzorgpony deed eerst niet echt vrijwillig haar mond open als ik met het hoofdstel aan kwam zetten, maar naarmate het rijden beter ging en onze band beter werd deed ze zelf al haar mond open voor het bit. Waarom zou ze dit doen als zo'n bit dus ontzettend pijn doet en op alle zenuwen drukt(volgens het artikel)?

Is hier dan sprake van vrijwillig gedrag of van aangeleerd gedrag of van iets heel anders?

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken...
    note to self: change the mind, the body will follow.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Re: mate van schade bit

Interessant onderwerp. Herken wel wat je zegt. Toch voel ik me zelf niet lekker bij het bit. Ben erg benieuwd wie hier iets zinnigs over te zeggen heeft

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Hmm ik weet niet. Toen ik 't artikel las dacht ik wel meteen weer: God wat ben ik blij dat ik bitloos rij. Heb ik sowieso een beter gevoel bij.

Maar ze hebben het in het artikel wel alleen over harde rukken, zagen, etc. Maar wat dan als je met nette, rustige en zachte hand rijdt?
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Mijn Rengeltje rijdt niet graag en toch doet ze haar mond open als je met het hoofdstel aankomt. Ze pakt het bit zelf aan. Als ik bitloos rij zoekt ze zich rot naar het bit
    Ik gok toch op een geconditioneerd gedrag.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Dat niemand hier trekt ga ik toch wel vanuit, en dat kan op de neus ongetwijfeld ook kwaad. Maar hoe zit het verder met ademhalen enzo, benauwd gevoel? Ik vind het niets!

Weet iemand toevallig of je level 3 ook bitloos (bijv bosal) zou mogen doen ipv bit?

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jasminum
    Hoi,
    Ik las net dit artikel op het PN forum, http://www.bitloos.nl/petersburg.htm, <snap> Waarom zou ze dit doen als zo'n bit dus ontzettend pijn doet en op alle zenuwen drukt(volgens het artikel)? Is hier dan sprake van vrijwillig gedrag of van aangeleerd gedrag of van iets heel anders?
    Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken...
    Wat mij betreft mag je het "onderzoek" in twijfel trekken. Of althans: het verslag over dit onderzoek. Aan de ene kant lees je "wetenschappelijk onderzoek" en 2 regels verder wordt dan weer gezegd: "persoonlijk verslag" over dit onderzoek door A&L Nevzerov".

Herhaaldelijk wordt het woord "persoonlijk verslag" genoemd en zo mag je het denk ik ook zien.
    En de mening van de Nevzerofjes kennen we zo onderhand . Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Ik rijd zelf altijd met bit. Maar dan idd met erg zachte hand. Ik heb mn teugels altijd los, stuur a la western en gebruik het bit dus zo goed als nooit.
    Maar.......als ik het wel gebruik, omdat madam erg enthousiast is en harder wilt dan ik dan merk ik toch echt niet dat ze er last van heeft. Bovendien trekt ze er dan zelf aan, ik houd gewoon mn teugels op maat, zij probeert dan soms toch harder te gaan. Zou ze dat doen als ze zowiezo al last heeft van het bit? Als het altijd al zeer doet? Geloof ik niet.

Ik ben het met Els eens. Het is een persoonlijk verslag, en iedereen ziet de dingen op zijn of haar manier.

Ik blijf gewoon met bit rijden.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

zoveel mensen zoveel wensen....
    Lijkt me toch dat het voor paarden net zo geld....de een vind rokken geweldig en de ander vind het niets....

Het ene paard reageert heel goed op het bit vanaf het begin, voor de ander is het even wennen maar komt het goed en er zijn dus ook paarden die zonder bit het fijnst lopen....
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Weet iemand toevallig of je level 3 ook bitloos (bijv bosal) zou mogen doen ipv bit?
    Nee, L3-finesse is mét bit. Persoonlijk vind ik dat logisch: het is o.a. de techniek ( ruiterhand) die bepaalt,
    of een bit wel/niet misbruikt wordt.
    Zonde om in het hele scala "technieken", al op voorhand één daarvan als "onbruikbaar" af te doen....

Daarnaast ben ook ik van mening, dat de keuze van je equipment van diverse factoren afhangt. Waaronder die van de voorkeur van je paard. Zaak dus, je paard zoveel mogelijk te kunnen bieden .
    Grz Els

[size=99px](...die steeds mee bitloze ruiters ziet, die de 'techniek' van bitloos-rijden niet eens beheersen )[/size]
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Ik vind het onderzoek van Nevzerov ook op een aantal punten nogal rammelen, maar dat neemt niet weg dat er best veel meer mag worden nagedacht over de schade die een bit in de paardenmond aanricht. Het is wel een van de gevoeligste plekken van het lichaam, dus de kans dat daar schade optreedt, is vrij groot lijkt me. Natuurlijk rijdt iedereen hier met ongelooflijk zachte hand (gaan we maar van uit he?), maar voor heel veel mensen geldt dat natuurlijk niet. Kijk maar eens op een traditionele manege, bijvoorbeeld.
    Dat een paard zijn mond opendoet als je met het bit aankomt is inderdaad geconditioneerd gedrag. Mijn paard doet het ook nog steeds, terwijl ik allang bitloos rijd. En dat een paard, als het er vandoor gaat, zelf aan het bit trekt, is ook logisch. De meeste paarden hebben niet of onvoldoende geleerd te wijken voor druk, maar gaan er juist tegenin - zeker in geval van paniek. Mijn paard gaat ook nog af en toe hangen in zijn halster als hij vastgebonden staat en raakt dan helemaal over zijn toeren. Terwijl hij alleen maar een stapje naar voren hoeft te doen om die druk achter zijn oren weg te halen. Maar dat snapt hij niet. Dat geldt ook voor veel paarden die gaan rennen. Die reageren niet op trekken aan de teugels, omdat ze niet begrijpen dat die pijn in hun mond dan ophoudt. Integendeel: de pijn zorgt er voor dat ze nog harder gaan rennen.
    En ik heb net als Margot ook wel wat moeite met het bit in level 3 (als ik daar ooit aankom). Ik begrijp die 'verfijning' niet zo en rijd veel liever zonder bit. Daar kun je toch ook ongelooflijke resultaten mee halen? De uitdaging is nog veel groter, maar de voldoening ook lijkt me. Overigens heeft er een tijdje geleden in de Bit (ja, waar anders) een onderzoekje gestaan naar de mate waarin een bit de ademhaling en de speekselvorming verstoort. Weet niet meer welk nummer, maar dat is vast na te gaan.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik maak me er niet zo druk om eigenlijk. ik heb voor shanna een goed passend bit wat ze prima vind om in haar mond te hebben. MAAR... nadat ik mezelf terug zag op een filmpje heb ik besloten om vanwege MEZELF een tijdje weer zonder bit te gaan rijden. Die keuze zouden meer mensen moeten (durven) maken, denk ik. Handen stil houden, volledig in balans zijn ook als je paard zijn balans verliest is in elk geval voor mij heel erg lastig, en ik kan me niet voorstellen dat ik daar de enige in ben.

Voorlopig werken we dus vooral aan mijzelf, en hoeft shanna daarbij niet in haar mond gehinderd te worden. Ik merk overigens wel een duidelijk verschil in verfijning met of zonder bit hoor. Hoewel ik bitloos erg prettig vind, kan ik met een bit een stuk zachter en beter inwerken. Logisch ook aangezien de mond gevoeliger is dan de neus en bij een touwhalster beide teugels op 1 plek zijn bevestigd.

Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    36

Interessant om jullie meningen te horen!
    Ik rijd meestal wel met bit, de pony die ik verzorgde vond het (nog) fijner vond met bit dan zonder(we waren pas net begonnen met bitloos toen ik met haar stopte). Nu ga ik ook rijden op Keri, die wordt meestal alleen in de bak met bit gereden om te kunnen verfijnen en buiten op touwhalster.

Maar belangrijk vind ik ook of je van jezelf op aankan dat je niet gaat trekken en hangen. Les kriig ik bijvoorbeeld met hackamore, op het paard van mijn instructrice, zodat ik daar ook nog niet eens op hoef te letten en me kan richten op mijn houding en zit. En dat vind ik wel fijn, als ik een fout maak of iets dergerlijks, dan heb ik niet meteen in zn mond getrokken.

Dus ik denk vooral dat als je er rekening meehoudt, en bewust bent van je handen dat dat al een hele hoop scheelt.
    note to self: change the mind, the body will follow.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Pas had ik een korte discussie met iemand, over het inwerken van het bit op de onderkaak (Anna, was dat met jou?) tov bitloze optomingen, die op de bovenkant van het hoofd inwerken. Het ging over de ontspanning in de onderkaak, wat onderdeel is van verzameling. En of het niet makkelijker is die ontspanning te vragen, wanneer je direct contact hebt met die onderkaak via het bit.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Weet ik niet meer maar zou kunnen Evi....
    Ik ben niet voor en niet tegen....ik gebruik een bit alleen voor speciale doeleinden...en een ieder moet doen wat bij hem/haar past en bij het paard en de omstandigheid....
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Pas had ik een korte discussie met iemand, over het inwerken van het bit op de onderkaak. Het ging over de ontspanning in de onderkaak, wat onderdeel is van verzameling. En of het niet makkelijker is die ontspanning te vragen, wanneer je direct contact hebt met die onderkaak via het bit.
    Kun je dat uitleggen? Waarom is het gemakkelijker voor een paard zijn onderkaak te ontspannen, als er constant druk op wordt uitgeoefend? Waarom kun je beter communiceren met via een stuk ijzer in de mond? Kan dat alleen maar op die manier? Serieuze vraag hoor! Want ik zie er echt tegenop om ooit weer met een bit te moeten rijden, als ik zo ver kom met Parelli. Voor mijn gevoel is het een stap terug in plaats van vooruit. En deze meneer op dit filmpje kan het toch ook best aardig zonder... http://web.mac.com/ralphgoessens/Lie...eo/VIDEOS.html
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten