Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 33

Topic: ontwormingsschema's en middeltjes

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ontwormingsschema's en middeltjes

Ik heb nu een heel seizoen (vanaf augustus) elke 8 weken ontwormd met Equarell (ivermectine)
    Nu denk ik dat het verstandig is om te wisselen van werkzame stof als Bruut terug gaat en ze van wei veranderen. Ik dacht dan aan pyrantel. Maar... deze werkt weer niet tegen horzellarven. Dus deze zomer moeten ze een kuur krijgen tegen horzellarven... zucht... wat ingewikkeld allemaal.
    Er zit enorm prijsverschil tussen ivermectine/pyrantel en gecombineerde wormenkuren. Ik vind dat eigenlijk een beetje zonde en vraag me af of 2 maanden (= 2 kuren) pyrantel niet genoeg is tegen resistentie om daarna weer over te gaan op ivermectine. En of het echt nodig is om een 5 keer zo dure spuit te gebruiken. ok, misschien hartstikke slecht gedacht, maar goed, met 3 paarden ga je toch wel eens achter je oren krabben. Een mestonderzoek wil ik gaan doen als ze van wei veranderen overigens, pas dan kan ik zien wie welk hoopje heeft gelaten (op 2 ha land is dat een beetje moeilijk zoeken/ruiken/proeven )

Maar goed mijn vraag is eigenlijk? zou iemand zijn ontwormschema met merken/werkstoffen wormenkuren voor mij neer willen zetten? Misschien krijg ik dan zelf een beetje het beeld voor ogen wat ik nu precies wil en moet gaan doen...

Ik wil binnenkort groot inkopen doen in wormenkuren en moet effe weten wat dan?

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Re: ontwormingsschema's en middeltjes

Misschien heb je hier wat aan: http://www.wormbestrijding.nl/paard_index.html
    Onze kudde ontwormt alleen wanneer nodig, uitgetest middels een mestonderzoek. Zo hoeft een paard niet onnodige troep te verwerken. Misschien ook iets voor jou?
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Nu ik Diesel heb gekocht was ik me dar ook mee bezig aan het houden en schijnbaar zijn er meningen verdeeld...mijn vriendin advieseerde wprmenkuur geven als ze op en nieuwe wei komen en dan na 6 weken weer..en elke keer te veranderen van wormenkuur om te vorkomen dat ze niet meer werken.

Ik had een mestonderzoek laten doen en heb nu equimax (alles in 1) gebruikt en werd geadviseerd om eind mei nog eens een onderzoek te doen...ik ga dan meteen vragen wat voor schema ik aan moet houden.

maar ik ebn oo benieuwt naar wat andere doen of erover zeggen.

Aangemeld
    May 2007

Middels het mestonderzoek wordt een advies gegeven wanneer weer de mest te testen. Heeft het paard wel wormen, dan adviseren ze welk middel en na hoeveel tijd de mest weer te onderzoeken. Zo ontworm je dus niet onnodig en misschien heb je een paar keer per jaar een mestonderzoek. Wel zo vriendelijk voor je paard.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ja ik heb dat inderdaad overwogen en ga dat ook wel doen, als de kudde weer in zijn vaste formatie is en op een kleinere (schone) weide staat. Maar ik ben vooral nieuwsgierig naar welke middel wanneer, hoevaak en wanneer wisselen etc. Ervanuitgaande dat dat elke keer nodig is. Ik moet immers toch spuiten in gaan kopen nu ze nog te koop zijn

Aangemeld
    May 2007

O, tja, daar heb ik dan weer geen verstand van. De spuiten zijn straks alleen via de DA te verkrijgen? Toch zou ik er niet vanuit gaan dat de paarden elke keer wormen hebben. Ik verzorg nu een jaar een paard, hij had geen enkele keer wormen (boven een bepaalde waarde) en in de kudde van 6 paarden, heeft er maar een een ontworming nodig gehad. En de gasten kunnen toch ook meedoen in het onderzoek? Als ontwormen nodig is krijgt hij/ zij een ontwormmiddel (datgene waarvan je weet dat het past op dat soort worm) en anders is het niet nodig. Hoe kan je nou ooit weten of je het goede middel geeft? En daarbij raken de wormen op den duur ook nog eens resistent en heeft ontwormen helemaal geen zin meer...
    Ik zou niet van te voren inkopen, dan maar een beetje extra betalen bij de DA, maar dan weet ik wel zeker dat het middel dat mijn paard krijgt, klopt bij de wormen.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ok, daar heb je ook een punt natuurlijk.
    afijn, ik heb al aangegeven waarom een mestonderzoek NU niet kan. ik heb nog voldoende ivermectine voor 1 ronde, dus wellicht stel ik de bestelling idd nog uit.

Aangemeld
    May 2007

En misschien heb je het boek van PN? Daar staat ook veel in over (ont)wormen enzo.
    Ben benieuwd wat je uiteindelijk, na deze laatste ronde, beslist. Misschien ben je uiteindelijk wel goedkoper uit. Als je 11 sets mestonderzoek besteld, betaal je €132. Misschien hoef je gedurende die onderzoeken maar een keer te ontwormen. Ik denk dat je normaal zo een 4 keer per jaar het mest moet laten onderzoeken.

Hopelijk heb je er zo wat aan...

Groet Nienke

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Als je een andere werkzame stof wilt, kan je equest pakken, is met moxidectine en hij is niet enorm duur zoals de gecombineerde.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Equest hoeft ook maar 4x per jaar. Ik heb Linde 6 jaar lang op de Equest gehad en onlangs voor het eerst mestonderzoek laten doen; ze had een minimale bloedwormbesmetting. Advies: ontwormen met ivermectine en in mei opnieuw onderzoek. Ik weet nog niet wat ik doe, misschien zet ik haar gewoon terug op het Equestschema. Van Equest is nog geen resistentieprobleem bekend.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Klopt. Pak jou dan de normale Equest, of de Equest Pramox. Want ik zie de toegevoegde waarde van die extra stof nog niet helemaal.

Aangemeld
    Jul 2005

3x gewoon 1x Pramox. Die Pramox doe ik in okt of nov.
    Groeten,
    Dorien

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Toegevoegde waarde van de Pramox is dat het tegen lintwormen werkt.

May the horse be with you!

Aangemeld
    Jul 2005

Jep, you're right Karianne. Was ik nog vergeten te vertellen.
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik zou ook gewoon de Equest pakken, pyrantel is leuk, maar moet volgens mij om de 6 weken! Van ivermectine heb je verschillende merken, ik gebruik bij voorkeur de Hippomec 600. Simpelweg omdat ook dit een gel is (net als Equest) en dat niet makkelijk uitgespuugd wordt, bovendien is het een van de goedkoopste.

Ik heb jarenlang ontwormd met Equest, altijd een volle spuit per haflinger en altijd op tijd. Na mestonderzoek bleken ze geen besmetting te hebben, dus als de rest van je management op orde is (mest dagelijks verwijderen uit de wei, liefst kort laten grazen door schapen etc.), is ontwormen misschien wel niet meer nodig. Voor nu dus nog even wel, en zou ik Equest nemen. Voor je huidige 3 paarden heb je dan 9 keer Equest en 3 keer Equest Pramox nodig. Misschien dat als je dit in een keer aanschaft er te praten is over korting?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten