Ik heb nu een heel seizoen (vanaf augustus) elke 8 weken ontwormd met Equarell (ivermectine)
Nu denk ik dat het verstandig is om te wisselen van werkzame stof als Bruut terug gaat en ze van wei veranderen. Ik dacht dan aan pyrantel. Maar... deze werkt weer niet tegen horzellarven. Dus deze zomer moeten ze een kuur krijgen tegen horzellarven... zucht... wat ingewikkeld allemaal.
Er zit enorm prijsverschil tussen ivermectine/pyrantel en gecombineerde wormenkuren. Ik vind dat eigenlijk een beetje zonde en vraag me af of 2 maanden (= 2 kuren) pyrantel niet genoeg is tegen resistentie om daarna weer over te gaan op ivermectine. En of het echt nodig is om een 5 keer zo dure spuit te gebruiken. ok, misschien hartstikke slecht gedacht, maar goed, met 3 paarden ga je toch wel eens achter je oren krabben. Een mestonderzoek wil ik gaan doen als ze van wei veranderen overigens, pas dan kan ik zien wie welk hoopje heeft gelaten (op 2 ha land is dat een beetje moeilijk zoeken/ruiken/proeven)
Maar goed mijn vraag is eigenlijk? zou iemand zijn ontwormschema met merken/werkstoffen wormenkuren voor mij neer willen zetten? Misschien krijg ik dan zelf een beetje het beeld voor ogen wat ik nu precies wil en moet gaan doen...
Ik wil binnenkort groot inkopen doen in wormenkuren en moet effe weten wat dan?
Bladwijzers