Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Paard aan de scheit

Actief Forumlid Jill's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Paard aan de scheit

Mischa is (zoals sommige wel zullen weten) toch wel redelijk ernstig ondervoed geweest. Nu staat hij sinds 3 weken op 24 uur per dag hooi en een schep krachtvoer (kruidenmuesli) per dag. Maar die volle 3 weken produceerd hij dus ook "koeienvlaaien".
    Eerst dacht ik dat het lag aan de verandering van voeding (normaal kwaliteitshooi ect) maar na 3 weken begin ik me toch zorgen te maken..
    Iemand een idee wat het kan zijn en hoe ik het kan verhelpen? Ik heb zo'n medelij met m'n jochie!
    Groetjes, Jill

Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    56

Re: Paard aan de scheit

Hoi Jill,

Is hij echt aan de diarree, of maakt hij een soort koeienvlaaien?
    Als hij echt aan de diarree is zou ik je adviseren een veearts in te schakelen. Als hij koeienvlaaien produceert, voer je hem misschien te veel. Vooral in vergelijking met wat zijn darmen gewent zijn in de tijd dat hij ernstig tekort kwam. Die overgang moet je niet te snel maken. Van kwaliteits hooi kunnen paarden zowieso aan de dunne gaan. Als je wilt dat je paard de hele dag hooi ter beschikking heeft, moet je zorgen dat het van grove structuur is. Mijn paard heeft ook regelmatig last van "koeienvlaaien". Zij reageert heel erg op "te goed" hooi. Verder heb ik haar eens volledig laten checken, bloed en mest. Het enige dat daar uit kwam was dat ze wat zand in haar darmen heeft zitten. Dat zou (?!) een reden kunnen zijn zei de veearts. Maar een echt antwoord heb ik nog niet, want eigenlijk geloof ik niet in die reden.
    Is hij wel goed ontwormd? Ook tegen lintworm?

Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Anke
    Hoi Jill,

Is hij echt aan de diarree, of maakt hij een soort koeienvlaaien?
    Als hij echt aan de diarree is zou ik je adviseren een veearts in te schakelen. Als hij koeienvlaaien produceert, voer je hem misschien te veel. Vooral in vergelijking met wat zijn darmen gewent zijn in de tijd dat hij ernstig tekort kwam. Die overgang moet je niet te snel maken. Van kwaliteits hooi kunnen paarden zowieso aan de dunne gaan. Als je wilt dat je paard de hele dag hooi ter beschikking heeft, moet je zorgen dat het van grove structuur is. Mijn paard heeft ook regelmatig last van "koeienvlaaien". Zij reageert heel erg op "te goed" hooi. Verder heb ik haar eens volledig laten checken, bloed en mest. Het enige dat daar uit kwam was dat ze wat zand in haar darmen heeft zitten. Dat zou (?!) een reden kunnen zijn zei de veearts. Maar een echt antwoord heb ik nog niet, want eigenlijk geloof ik niet in die reden.
    Is hij wel goed ontwormd? Ook tegen lintworm?
    Jup altijd goed ontwormt.
    Tzijn ook idd "koeienvlaaien" ja, getverdemme. Echt kwaliteits hooi is het niet, maar vergeleken wat hij eerst kreeg is het goud waard. Hij heeft onbeperkt hooi, das idd een hele grote verandering. Wat zou ik eraan kunnen doen? Afwachten totdat zn darmpjes een beetje gewend zijn?

Hey,

Je kan het beste meerdere keren per dag kleinere porties geven tot de ontlasting weer normaal is, dan kan je de hoeveelheid langzaam gaan verhogen.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gwenny
    Hey,

Je kan het beste meerdere keren per dag kleinere porties geven tot de ontlasting weer normaal is, dan kan je de hoeveelheid langzaam gaan verhogen.

Gwen
    Dat gaat een probleem worden, ik woon een half uur fietsen van mn paard af, en kan er maar 1x per dag heen (school enzo) ik sta er met een vriendin, maar die kan ook maar 1x per dag en we zijn meestal tergelijker tijd uit. Voor de rest is er niemand die hem kan voeren.

Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    56

Mee eens Gwen!
    Maar als dat lastig is, zoals je beschrijft zou ik geloof ik toch eerst minder voeren. Alles dat er "te snel" weer uit komt, krijgt ze ook niet binnen. En dan maar andere spelletjes tegen de verveling.
    Trouwens, hoe vaak wordt hij dan gevoerd per dag normaal? 1 keer of twee keer? Even uitgaande van je "luchtzuigen-topic", 1 keer per dag voeren is een goede reden voor maagpijn, lijkt mij. Zeker als dat grote hoeveelheden zijn om dikker te worden.

Je kan ook nog overwegen probiotica te geven, of andere darmwerking verbeterende middelen, om hem te helpen in balans te komen met 'ineens veel voer'...
    Sterkte jullie beiden!!!!!

May the horse be with you!

Een verandering van voer kan er inderdaad toe leiden dat de darmflora over de kop gaat en het paard dien tengevolge dunne mest krijgt. Ik zou inderdaad wat terugzetten in het voer. Overigens nog een zaak waar je op moet letten: als darmflora ïn de war"is ( bv door ander voer) dan kan dat leiden tot massale sterfte van de goede bacteriën in de darmen. Dat levert afvalstoffen op en die kunnen weer leiden tot... hoefbevangenheid. Dus oppassen!!
    Drie weken is overigens best wel wat lang - org dat je paard voldoende kan drinken. Enals het nog veel langer dan nog een week duurt voordat de mest weer normaal is, dan is pro-biotica een goed advies. Of de DA erbij.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Anke
    Mee eens Gwen!
    Maar als dat lastig is, zoals je beschrijft zou ik geloof ik toch eerst minder voeren. Alles dat er "te snel" weer uit komt, krijgt ze ook niet binnen. En dan maar andere spelletjes tegen de verveling.
    Trouwens, hoe vaak wordt hij dan gevoerd per dag normaal? 1 keer of twee keer? Even uitgaande van je "luchtzuigen-topic", 1 keer per dag voeren is een goede reden voor maagpijn, lijkt mij. Zeker als dat grote hoeveelheden zijn om dikker te worden.
    Hij heeft altijd beschikking tot hooi, ik weet niet of hij alles in 1x opeet.

Aangemeld
    Sep 2007
    Leeftijd
    31

We gaan vanaf nu 2x per dag voeren, s'ochtends en s'middags na schooltijd.
    Ik geef hem nu geen krachtvoer meer, en in de slobber zat lijnzaad, dat kan natuurlijk ook een probleemveroorzaker geweest zijn.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Hij kreeg nu 3 weken onbeperkt hooi, dat had je idd wat voorzichtiger kunnen opbouwen, maar ik zou er nu niet ineens weer mee stoppen. Zo blijf je aan het veranderen. Van slobber gaan sommige paarden ook aan de dunne. Verander één ding tegelijk en altijd geleidelijk, dan kan je controleren wat de gevolgen zijn. Onbeperkt hooi is op zich prima. Als het hooi is, is het geen voordroogkuil?

Bladwijzers

Forum Rechten