Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 27 van de 27

Topic: Paard toevoegen aan bestaande kudde

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: Paard toevoegen aan bestaande kudde

Ik heb dus een paard dat altijd heel laag in rang staat en ik heb haar al een paar keer zonder pardon in een reeds bestaande kudde geknikkerd (bah, wat klinkt dat nou hard, maar het is gewoon niet anders). Verder heb ik ook andere rangen en standen in kuddes gezet zien worden (nooit mijn verantwoordelijkheid, wel getuige) en dat ging echt altijd goed.
    Ik geloof best wel dat het fout kan gaan, als bijvoorbeeld een van de kuddeleden een jager is zal het inderdaad mis gaan. Maar als een kudde normaal gesproken redelijk stabiel is, alle leden normaal paards communiceren en er is voldoende ruitme is het echt hoogst uitzonderlijk.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Wat fijn zoveel reacties!
    De nieuweling komt morgenavond rond een uurtje of half 8. Ik denk dat ik hem eerst een uurtje laat snuffelen met het hek ertussen en vervolgens Sier bij hem zet. Sier is dominant maar toen vorig jaar de jaarling erbij werd gezet nam hij deze onder zijn hoede. Hopelijk doet hij dat nu ook.
    Afhankelijk van hoe dat gaat zet ik vervolgens de andere twee er ook bij. ik kijk gewoon hoe het gaat en hou mn ogen en oren misschien een uurtje dicht Gelukkig hoor ik de paarden vanuit mijn slaapkamer raam, dus mocht 's nachts de pl..... uitbreken dan ben ik binnen 30 sec buiten (in pyyama weliswaar ) en dan zal ik de boosdoener eens onderhanden nemen

Ik hou jullie op de hoogte!

Yvonne

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yvonne P
    zal ik de boosdoener eens onderhanden nemen
    Ik hoop en denk dat je dit als grapje bedoelt... Zo niet; denk alsjeblieft twee keer na voor je tussen twee vechtende paarden duikt, zeker als je helemaal alleen bent.
    Ik zal wel weer overbezorgd zijn , maar ik zou het vreselijk vinden als we overmorgen een drama-verhaal moeten lezen
    Groeten,
    Dorien

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    zal ik de boosdoener eens onderhanden nemen
    Ik hoop en denk dat je dit als grapje bedoelt... Zo niet; denk alsjeblieft twee keer na voor je tussen twee vechtende paarden duikt, zeker als je helemaal alleen bent.
    Ik zal wel weer overbezorgd zijn , maar ik zou het vreselijk vinden als we overmorgen een drama-verhaal moeten lezen

Haha sorry was natuurlijk een grapje...
    Ik ga er eigenlijk niet van uit dat mijn paarden gaan vechten, en de nieuweling komt ook uit een kleine kudde. dus alle paarden zijn sociaal en zelfs mijn dominante Siertje is geen vechtersbaas.

Nee morgen volgt een succes-story zeker weten..

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

ben erg benieuwt! Ik heb 1 keer een paardje meegemaakt..hij was de enige witte en erd dus niet geaccepteerd in een groep van 15 paarden..niemand die bij hem aan wilde sluiten..zo zielig..hij stond er ook erg ongelukkig en beschadigd uit dus die is weer verkocht. Bij de speeltuin zie wel echt groepjes vorming de rest die bij de groep worden gegooit vormen zelf dus clubjes..met wat schrammen in het begin maar ja..daarna heb je er geen last meer van.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Hoe is het gegaan? Ik ben heel benieuwd.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Aangemeld
    May 2006

Eindelijk een update...
    De eerste dag verliep heel relaxed, de nieuweling kon het redelijk met mijn paarden vinden. Echter vanaf gisterochtend begon de ellende... . De nieuweling ging 'jagen' op mijn dominante vosje. Ik heb het donderdag gewoon zo gelaten en er niet te veel aandacht aan besteed. Heb ook niets met de paarden ondernomen, heb ze gewoon met rust gelaten.
    Maar vanochtend bleef de nieuweling nog steeds 'jagen'....En niet zo'n beetje nee, echt ieder half uur opnieuw. Sier (dominante vosje) stond zojuist zwetend in de schuilstal zijn maatjes te beschermen. Zijn hartslag was hoog en hij ademde heel snel en onrustig. Hij wou ook geen hooi eten terwijl het normaal echt een vreetzak is. Ik heb de paarden nu gescheiden staan.

Voor mij is het dus duidelijk en ik heb de beslissing al genomen, vanavond gaat de nieuweling terug...
    Gister al aangegeven aan de eigenaar dat het minder goed ging. Ik bel haar vanmiddag om door te geven dat het helaas niet gaat lukken en dat ik een beslissing heb genomen.

Hieronder nog wat foto's van woensdagochtend toen ze net bij elkaar stonden. Het zwarte arabiertje is de nieuweling.

Op deze foto is al een beetje te zien dat het vosje 'zijn' kudde afschermt van de 'indringer'

Ik denk dat beide paarden teveel op elkaar lijken qua dominantie, en dat was mijn angst al een beetje.
    Misschien dat het in de loop van de tijd verbeterd, maar ik kan het niet aanzien als een van de paarden er zo onder 'lijdt'...want niet eten dat doet hij echt niet zomaar..

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Daarom ben ik echt geen voorstander van de boel ineens bij elkaar te gooien.
    heb het ooit zelf meegemaakt. Mijn paard stond hier al een tijdje en er kwam een nieuwe merrie bij. We besloten om beide dames dan maar bij elkaar te zetten. Ze kende elkaar dus niet. Na 5 minuten zijn ze kont aan kont gaan staan en hebben ze elkaar verrot geslagen. Mijn paard haar benen stond vol kappen, en het bloed liep er uit, het andere paard stond op drie benen.
    We hebben ze 1 jaar, je leest het goed 1 jaar naast elkaar laten staan nu gaat het perfect. Het beterft hiertwee dominante merries.
    Mijn paard met een minder dominant beestje gaf geen probleem, voor mijn beestje toch niet

Persoonlijk vind ik het stuk waarop ze nu staan klein om allemaal bij elkaar te staan
    Maar als je het niet ziet zitten dan kan je best dit paard terug sturen van waar hij komt. Wel een mooi beestje he!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Jul 2005

De eerste dag verliep heel relaxed, de nieuweling kon het redelijk met mijn paarden vinden. Echter vanaf gisterochtend begon de ellende...
    Als ik het goed heb onthouden is de nieuweling er op dinsdagavond bij gezet en ging het pas donderdagochtend mis... Vreemd. Meestal gaat het binnen een half uur mis, als het al mis gaat.
    Ik begrijp trouwens niet zo goed hoe het kan dat je hem zo terug kan geven. Is hij niet van jou ofzo? Kreeg je hem in de kost?
    Groeten,
    Dorien

- Albert Einstein -

De enige voorwaarde: genoeg ruimte geven zodat ze uit de weg ( en van elkaar weg) kunnen als het nodig is.

Liever op een grote wei; niet in een kleine paddock.

Ik quote mezelf maar even... na het zien van de foto's heb je aan die voorwaarde (ruimte) in ieder geval NIET voldaan.
    Ben ook wel benieuwd hoe je een paard zomaar kunt teruggeven. Had je 'm op proef of zo?
    Een zwarte arabier ( is 't een echte met papier?) is wel bijzonder!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    De enige voorwaarde: genoeg ruimte geven zodat ze uit de weg ( en van elkaar weg) kunnen als het nodig is.

Liever op een grote wei; niet in een kleine paddock.

Ik quote mezelf maar even... na het zien van de foto's heb je aan die voorwaarde (ruimte) in ieder geval NIET voldaan.
    Ben ook wel benieuwd hoe je een paard zomaar kunt teruggeven. Had je 'm op proef of zo?
    Een zwarte arabier ( is 't een echte met papier?) is wel bijzonder!
    Lang verhaal, maar het is een paard van een vriendin. Ivm gezondheidsredenen kan zij er niet zo goed voor zorgen als ze zelf wil, we hebben toen samen besloten om te kijken of hij bij mijn paarden kon staan. Jammer genoeg ging dat dus niet goed.
    Ze hebben elkaar niet in elkaar getrapt maar wel opgejaagd... Ze hebben ook geen van alle bijt of trapwonden, ze hebben uberhaupt niet eens naar elkaar getrapt. Alleen lelijk gekeken en op- en weggejaagd. Misschien had het wel gekund als ik er idd een paar maanden een draadje tussen had gezet, maar met mijn indeling was dat heel onhandig geworden met waterbakken en hooi voeren. Dan had er namelijk een paard in een gedeelte van de bak moeten staan zonder schuilstal. En aangezien er kunststofvezel door mijn zand zit wil ik daar geen hooi op voeren. Het is idd een zwarte arabier met papier (en met gebruiksaanwijzing want het is zeker niet een van de makkelijkste)

Bedankt voor alle tips

Aangemeld
    May 2006

Ben idd missch wel een beetje naief geweest, ik ging er vanuit dat 800 m2 wel genoeg zou zijn voor 4 paarden...
    Stom stom stom, maar het was ook niet zo dat ik er per se een paard bij wou. De situatie was zo dat ik een vriendin wou helpen en dat ik dacht dat ik wel genoeg ruimte zou hebben voor 4... Gelukkig hebben de paarden elkaar niet ernstig getrapt of gebeten.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten