Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Twijfel over Startrekk na PLIP

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Twijfel over Startrekk na PLIP

Vandaag de PLIP binnen, zodat ik mn pas gekochte Startrekk Dressuur eens kon testen.

Vandaag heerlijk gereden in de buitenbak (die eindelijk weer droog is) na 25 minuten afgezadeld om het resultaat te bekijken.
    En dat viel me eigenlijk nogal tegen

Helaas geen foto's van de pad, maar er was een heleboel klei weggedrukt. Het patroon was wel mooi symmetrisch en van voor tot achter over het zadel gelijk (hoewel het links was meer weg was dan rechts, maar dat kwam doordat het zadel iets scheef was gaan liggen na het aansingelen).

Mijn idee is dat het zadel qua maat wel goed past, maar dat de kussens wellicht te klein zijn om de druk goed te verdelen, vooral in de breedte.

Zijn er andere Startrekkers die hun zadel al gePLIPt hebben? En wat kwam daar voor resultaat uit?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Re: Twijfel over Startrekk na PLIP

Ik was heel tevreden over de 'startrekk-pliptest'. Ik heb juist dat zadel gekocht nav de test. Anders had ik het niet gedurfd. Ik had geen weggedrukte stukken, er was een héél lichte indrukking over de hele plek van de kussens, verder niks, en ik ben 73kg.
    Ik begreep echter van Wim, dat niet álle startrekks goed uit de test kwamen. De dressuur noemde hij toen idd ook als zijnde; 'matig'.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

De PLIP heeft mij juist overtuigd dat het zadel bij Merrit goed ligt.
    Toch raar dat de beugelophanging achteraf niet helemaal OK is.
    Ik had bij Merrit een zeer mooi en gelijkmatig patroon.

Frederieke heeft Mer's ST ook getest en nadv zelf een ST gekocht.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik was heel tevreden over de 'startrekk-pliptest'. Ik heb juist dat zadel gekocht nav de test. Anders had ik het niet gedurfd. Ik had geen weggedrukte stukken, er was een héél lichte indrukking over de hele plek van de kussens, verder niks, en ik ben 73kg.
    Ik begreep echter van Wim, dat niet álle startrekks goed uit de test kwamen. De dressuur noemde hij toen idd ook als zijnde; 'matig'.
    Hmmm, er zijn verschillende types van de dressuur, o.a. de oudere met losse kussens. Deze versie is een nieuwere, met vaste kussens. Ik meende dat Astrid daar juist wel enthousiast over was.

Hoe had jij getest Trea, ook minimaal 20 minuten met veel draf? En met of zonder shabrak eronder?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Hoe ben je erachter gekomen dat de beugelophanging toch niet helemaal goed is?

Volgens Shaf zelf is het zadel wel prima, hij loopt hiermee gemakkelijk met zijn hoofd helemaal laag te briesen en na een 2-uur rit, had hij geen onregelmatig zweetpatroon of enige gevoelige plek. Toch vreemd dat de PLIP aangeeft dat de druk wel degelijk te hoog is, over de gehele rug

Ik had drie kwartier gereden. Het was tijdens een 'Wim-les', met de espaniol van Astrid. Ik heb vooral veel gedraafd, gagaloppeerd en wat gymoefeningen gedaan toen. Gewoon rechtuit gestapt hebben we nauwelijks gedaan.
    We hebben getest met de sjabrak over de plip, lijkt me logisch ook, anders krijg je geen beeld omdat de sjabrak een gedeelte opvangt van de druk, anders dan bij een boomzadel.
    Ik ben een keertje afgestapt en Wim is opgestapt, en even later weer andersom. We waren eigenlijk vergeten dat de plip eronder lag, normaal doe ik dit soort dingen niet als ik plip, maar je zag er NIETS van.

Over welke dressuur Wim het toen had, weet ik niet. Het was in augustus vorig jaar, was de nieuwe dressuur toen al uit?

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Er is natuurlijk een klein nadeeltje van de PLIP; het is een indruk over een langere tijd met verschillende soorten belastingen. Je krijgt dus een 'gemiddeld' beeld. Als dat beeld niet goed is, en vooral gelijkmatig verdeeld niet goed, is het moeilijk te bepalen waar het werkelijke probleem zit.
    En zeker als het zadel scheef is gaan liggen door het aansingelen krijg je dus een afdruk van omstandigheden die niet 'normaal' zijn. Ik zou nogmaals met de PLIP rijden, en zorg er dan goed voor dat alles ligt zoals het liggen moet. En doe het een keer met en een keer zonder sjabrak/dekje.
    Overigens kan ik me wel wat voorstellen bij het idee dat de kussens misschien wat klein zijn, het is in ieder geval een goede eerste insteek.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Hoe ben je erachter gekomen dat de beugelophanging toch niet helemaal goed is?
    Rommelige haren en juist onder de beugelophanging geen zweet en op andere plekken juist wel zweet.

Ik heb mijn startrekk comfort getest met PLIP en er was wat klei weggedrukt na 30 minuten stap en draf, onder de voorboom, maar niks verontrustends.

May the horse be with you!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

OK, ik ga nog eens testen, als de tijd het toelaat, zowel met als zonder shabrak!

@trea: 3 kwartier rijden, da's best wel lang met de PLIP! Dan heb je zeker een goede ligging als je dan nog geen dunne plekken ziet!

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik heb dus de startrekk van Hester geplipt en hij lag op Jeppe goed. Heb er flink mee gereden, stap, draf galop, verkeerde galop , en ook verlichte zit enzo gedaan, en er was richting voorboom íets meer druk te zien, maar nergens kale plekken, ook niet bij de beugelophanging. 'T zal dus ook gewoon per paard en type startrekk behoorlijk verschillen.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door shetfan
    Ik heb dus de startrekk van Hester geplipt en hij lag op Jeppe goed. Heb er f]/images/smilies/fnis.png[/img], en ook verlichte zit enzo gedaan, en er was richting voorboom íets meer druk te zien, maar nergens kale plekken, ook niet bij de beugelophanging. 'T zal dus ook gewoon per paard en type startrekk behoorlijk verschillen.
    ... en per ruiter. Het gaat om de combi van die drie factoren... dus alles telt mee

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

ja, dat natuurlijk ook, hoewel 'k me dat lastig kon voorstellen aangezien ik tijdens het plippen niet altijd even gebalanceerd zat, maar idd, de hele combi is belangrijk.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Noumoe, het verschilt zelfs nog per dag....

Met grandeurpad eronder werd helemaal niets. Het schoof als een gek met die dikke pad en ook nog de PLIP eronder. Shaf liep er minder lekker mee (minder voorwaarts, wat eigenlijk niets voor hem is) en na 20 minuten flinke plekken bij de schouders en ook bovenop de schoft, waar het zadel zonder Grandeur juist meer dan genoeg ruimte heeft. Rechts ook veel meer druk dan links. Dat was dus helemaal niets.

Daarna zonder shabrak, zelfde als gisteren dus. Nu na afloop minder dun dan gister (ook korter gereden) en links-rechts vrijwel gelijk (op de foto lijkt rechts nog wel dunner, maar dat komt door de ongelijke lichtinval), maar wel flinke dunne plekken bij de schouder (zie foto).
    Dit was gisteren nog niet het geval, dus misschien lag het zadel vandaag te ver naar voren (het glijdt allemaal behoorlijk met die PLIP, had ik met de BF veel minder last van).

Jammer dat dit alweer de laatste dag was om te kunnen PLIPpen, anders had ik nog met een gewone shabrak en met anti-slip-matje ertussen kunnen testen.

Pff, ik weet nog niet goed wat ik er nu van moet denken.
    Shaf loopt heerlijk met dit zadel, ik kan er prima op zitten en een nieuwe Pegaso-sport gaat nu mijn budget nog te boven

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Jammer dat dit alweer de laatste dag was om te kunnen PLIPpen, anders had ik nog met een gewone shabrak en met anti-slip-matje ertussen kunnen testen.
    Heeft geen zin als je daar normaal gesproken niet mee rijdt...

Shaf loopt heerlijk met dit zadel, ik kan er prima op zitten en een nieuwe Pegaso-sport gaat nu mijn budget nog te boven
    Je zou een MSFC-er bij kunnen halen om meer zekerheid te krijgen.
    Lijst van gediplomeerden: http://msfc.nl/index.php?option=com_...=46&Itemid=110.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Heeft geen zin als je daar normaal gesproken niet mee rijdt...
    Maar dat is juist waar ik normaal WEL mee rijd (ST op gewone shabrak).

Je zou een MSFC-er bij kunnen halen om meer zekerheid te krijgen.
    Lijst van gediplomeerden: http://msfc.nl/index.php?option=com_...=46&Itemid=110.
    Thanks voor de ]/images/smilies/nin.jpg[/img]

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten