Resultaten 1 tot 2 van de 2

Topic: rare oplossing tegen happen

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

rare oplossing tegen happen

Vandaag heb ik een rare oplossing bedacht tegen het happen van Jeppe. Hij knauwt heel vaak naar me als ik een vraag aan hem stel, en dat vind ik vervelend.
    Ik heb eerst zijn mond steeds aangeraakt (dan probeerde 'ie m'n vingers te pakken) tot hij zijn mond dichthield of enkel nog likte, dan trok ik mijn hand rustig weg.
    Op een gegeven moment begreep hij dat hij mijn hand niet wegkreeg door te knabbelen en vond hij het oké als ik gewoon aaide (gewoon friendlygame eigenlijk).

Toen heb ik steeds als hij me wilde happen, als we bijv. gewoon stopten vanuit stap, of als ik hem vroeg achteruit te gaan, mijn hand tegen zijn mond gelegd, net zo lang tot hij die rustig dichthield. Door dit consequent te doen merkte ik dat het happen minder werd.

Maar wat moet ik hier nu van denken? Zou ik zo het probleem op kunnen lossen? Of is dit vanuit het paard gezien totaal onlogisch?

Blokken en wegsturen werkt trouwens niet. Om hem te blokken ben ik vaak niet snel genoeg en hem wegsturen veroorzaakt strijd.

Oja, ik snap dat dit niet met elk paard mogelijk is, Jeppe wil me namelijk niet echt Bijten, hij laat enkel zijn irritatie blijken.

Volgende vraag die in me opkomt is dan ook, kan ik niet beter de oorzaak van de irritatie wegnemen i.p.v. de gevolgen die zijn irritatie heeft op te lossen? En hoe kan ik achter de oorzaak komen?

Re: rare oplossing tegen happen

Dit is toch niet onlogisch??
    Level 2 'problemsolving' word hetzelfde principe toegepast. Vasthouden zolang ongewenst gedrag wordt vertoond, relaese bij gewenst gedrag. Een paard heeft het zó door, zelfs Jeppe

Bladwijzers

Forum Rechten