Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 22 van de 22

Topic: modderwei weer zomerklaar maken

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re: modderwei weer zomerklaar maken

Idd eerst slepen en dan mesten.

Hier is gisteren gesleepd en zaterdag wordt er bemest. Dan hebben we in de lente weer een prachtige groene wei.
    Wat kapot gelopen is, wordt hier niet opnieuw ingezaaid en het is altijd groen.

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Eén schaapje op een hectare heeft dan niet echt nut - je moet er echt een kudde op hebben lopen.
    Ik zal dan volgend jaar de schapen van de buren eens op bezoek moeten vragen
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

ik ben eens even aan het zoeken naar gratis gebrachte mest.
    maar wat is dan beter? koemest, varkensmest of paardenmest (met of zonder vlas?)
    Goh, nooit geweten, maar bij sommige bedrijven, brengen het zelf, rijden het zelf over het land en dan krijg je nog geld toe ook! Ik heb alleen geen idee of wat ik nodig heb nu een grote of een kleine hoeveelheid is

Koemest!

Paardenmest is 'armer' maar bederft voor paarden ook wel de smakelijkheid van het gras ( ze eten tenslotte ook niet van hun eigen mestplekken) - varkensmest is veel te 'rijk' én... (maar dat geldt ook voor koemest) .. heel erg oppassen waar 't vandaan komt: varkens en koeien worden nogal eens opgepompt met allerlei enge middelen ( hormonen enzo) en die zijn nou niet echt bevorderlijk voor de gezondheid van je paard.

Paardenweides kun je beter zo schraal mogelijk bemesten - de meeste weides zijn al van eiwitrijk koeiengras. Dus niet zoals de boeren soms doen twee of drie keer bemesten, één keer is genoeg in het voorjaar en dan liever weinig dan veel.
    Je kunt ook overwegen om kunstmest te laten strooien en dan wel speciaal die voor paardenweides. Die geven minder groeistoot aan het gras, dus minder kans op hoefbevangenheid en andere stoornissen. Pavo verkoopt een speciaal mengsel dat de groeistoffen vele malen langzamer afgeeft dan gewone mest/kunstmest.

Optimaal is natuurlijk je weide te laten doormeten ( bodem laten onderzoeken) en dat dan speciaal gericht op beweiding door paarden te laten doen. Dan kijg je een bemestingsadvies wat zowel voor je grond als voor paarden het beste is.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

hey Marianne. dat is een goeie, dat bodemonderzoek. Niet aan gedacht, ga maandag even bellen!
    kunstmest is wel ontzettend duur in verhouding, aangezien koemest gratis over je land wordt verdeeld.
    Mn weiland is al zeker 3 jaar (maar waarschijnlijk langer) niet bemest, dus 1 keer bemesten kan vast geen kwaad.
    Koemest dus. Ik ga op zoek!

Nog een tipje dan: probeer mest van een melk-koeienboer te krijgen ( de vleeskoeien krijgen soms groeidingen, al zijn die nóg zo verboden, er wordt echt wel gesjoemeld).
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Koemest!

Paardenmest is 'armer' maar bederft voor paarden ook wel de smakelijkheid van het gras ( ze eten tenslotte ook niet van hun eigen mestplekken) .
    hi,hi, dan zijn die van mij gelukkig niet zo kieskeurig!
    wij laten al jaren de (goed verteerde) mest van onze paardenstapel over ons eigen land uitrijden.
    en het heeft hun eetlust tot nu toe nog niet bedorven.
    (als je paardenmest gebruikt, moet je er voor zorgen dat die mest goed heeft kunnen doorbroeien, dit ivm. de overlevingskansen van de wormeieren.)
    off topic, maar wel apart: we hebben gemerkt dat de paarden de mestplekken (die in de zomer zijn onstaan) wel begrazen als het vriest.
    mijn paard heeft een mening.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten