Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: cursus Castricum......heeeeeeeel leuk en leerzaam

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

cursus Castricum......heeeeeeeel leuk en leerzaam

Zo het weekend is voorbij maar ik voel me nog lang niet gerust......
    De hele dag/nacht spookt het door mijn hoofd wat ik allemaal wil oefenen en of ik niks vergeet van wat we allemaal hebben gedaan.

Zaterdag om half 12 begonnen, zonder eveline, die had problemen met de trailer of de auto en zou pas laat in de middag komen. Wij de paardjes los gezet bij elkaar en het ging eigenlijk er goed.....geen heftige uitbarstingen ofzo. Toen barbara er was zijn we begonnen met een vragen rondje waar iedereen was en wat de problemen waren.....Best leuk om zo eens te horen dat iedereen toch wel een paar specifieke problemen had.......Daarna wat gaan spelen aan de 12 ft lijn dan kon Barbara zien hoe het ging en daarna een parcourtje met 5 spelletjes en obstakels. Als je het helemaal goed deed kreeg je voor ieder spelletje 10 punten.....Iedereen was geeindigt tussen de 20 en 30 in plaats van 40 en 50........
    Hierna kwam een uitleg over hoe je wilt dat je paard reageert en dat "we needed to be more particular" jaja dacht ik eerts maar het werd me al snel duidelijk dat het plaatje in je hoofd best wat perfectionistiser mag zijn en dat je dat dan ook moet uitvoeren.....De puntjes op de i dus. We begonnen hiermee met stick to me.......Paard aan je elleboog niet ervoor en niet erachter. Ook met stoppen niet ervoor/erachter enz. Je correcties met de CS want @liberty heb je ook geen touw...

Dit ging steeds beter en iedereen zag wel vooruitgang de grootste verandering was dat je paar heel alert werd van deze stiptheid ofzo??!!
    Daarna zijwaarts op de cirkel........en ja hoor ook hier....hij doet het wel maar hij lacht me ook een beetje uit. Daar kwam het volgende verhaal de additude van je paard. Er zijn er namelijk drie....: de middelvinger paarden, de angstige paarden en de yes sir paarden. De yes sir was de juiste houding en we moesten wachten op het moment dat hij echt moeite deed om zo goed mogelijk de gevraagde oefening uit te voeren.

Ik had het wel geoefend maar niet zo snel en precies. Dus het was een lange fase 1 en daarna dus een paar flinke tikje op zijn billen.....Na een tijdje ging ik helemaal scheel kijken van het zoeken naar een goede poging en stond ik hem alleen nog maar op zijn ass te hengsten dat ik even aan barbara vroeg wan nu een goede poging was....... . Ze liet het me zien en gelukkig zag ik het eindelijk ook en had ik niet meer het gevoel dat ik hem voor niks op zijn kont stond te meppen.....
    Nou ja na een tijdje had Romeo het ook wel begrepen maar volgens barbara was hij wat stijf in zijn kruis waardoor hij niet zo ver zijn achterbeen onder zijn lichaam kon zetten....Later dacht ik aan mijn eigen stije onderrug dus wie weet heeft hij die wel van mij.

*PAUZE*

Na de pauze zijn we gaan rijden en begonnen met even voor onszelf rijden zodat barbara een beetje een idee had van onze kunsten in het zadel. Ze wilde even zien hoe goed iedereen met zijn zit kon communiceren en dan voorl in tempo wisselingen en Janet was het proefkonijn. Het was de bedoeling om bij elke letter een overgang te maken tussen stap en draf op je zit zonder teugels....Klonk best moeilijk als je voor het eerst met je paard van huis bent en in een binnenbak met vreemde paaden. Dus follow the rail en overgangen. Het paard van Janet had alleen een beetje de kolder in de kop en ging lekker uit zijn dakplaat totdat hij bijna (gelukkig bijna) niet meer te stoppen was. Achteraf had Janet ook de opdracht niet zo goed begrepen maar feit was dat haar paard nu een beetje wilde rennen.....Allemaal maar gaan proberen en er hadden toch een aantal mesen moeite met follow the rail dus ook nog wat oefenigen daarvoor...Bijv als hij naarhet midden wil toestaan en dan een heel klein en snel rondje draaien zodat hij weer terug bij het hek is.....

Bij mij ging het aardig in het begin nog wat hulp nodig van de teugels maar later ging het prima.....Ik met mijn angstige paard die het hele weekend de rust zelf was wat een genot!!!

Toen dit goed ging zijn we bezig geweest met het controleren van de hindquarters tijden stap langs het hek zeg maar een travers met hoofd naar hek.....ofzo......
    Dus eerst je been iets naar achter, focus recht vooruit, lift je teugel, maak indirect rain, wacht tot de hindquarters weg draaien, behoud voorwaartse impuls en laat los. Net zolang tot dit goed ging zonder teugels....... !
    En dit op allebei de kanten en ook in draf...Het leek zo moelijk maar het viel mij alles mee!! De meningen van de anderen zul je misschien meer aan hebben.......
    Ik moest wel goed letten op mijn hand positie en mijn focus want je bent automatisch gewend om naar zijn achterhand te kijken in plaats van vooruit.

Dag 1 was ten einde halverwege het rijden kwam eveline nog binnen vallen met een heeeeeele vieze shafaï. En het is eigenlijk allemaal heel goed gegeaan behalve dan dat Sanne wanhopig werd van Tasja en dat iedereen maar probeerde uit te leggen dat je met een moeilijk paard gewoon veel doorzettings vermogen moet hebben.......Mijn paard was echt super en ik was dan ook mer dan trots op mijn apie

EINDE DAN 1 iemand anders de tweede dag?? I ik ben wel even uitgetypt!

Anna en Romeo
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Actief Forumlid Naepir's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: cursus Castricum......heeeeeeeel leuk en leerzaam

Klinkt heel leuk!
    Ik wil ook wel eens les van Barbara, ze lijkt me heel aardig.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

mm, ik ga maar niets schrijven over de tweede dag, ik heb de helft gemist, dus dat mag iemand anders nog even doen
    was echt heel blij dat ik een ander paard heb kunnen regelen (nog bedankt roos!!!!!) die nog best redelijk meekwam in de level 2 cursus.
    Ik baalde wel dat tas kreupel was, maar ik heb toch veel geleerd.
    Eerste dag was ook heel leerzaam, alleen het rijden een klein beetje frustrerend, ik had toch gehoopt dat ik iets heel erg fout doe, waardoor tas zo impulsief wordt, maar het is toch wat ik zelf al vreesde, alle impulsion games tienduizend keer herhalen, en dan nog een keer tienduizend keer als je op een nieuwe plek komt.....van die bevestiging wordt je niet echt vrolijk voor die oefening met die hindquarters hadden we dus iets te weinig tijd op de cursus, kan het denk ik eerst beter in m'n eigen omgeving doen, dan heb ik misschien nog kans dat ik na twee uur kan stoppen
    ik heb vooral een aantal oefeningen geleerd waarbij je verschil maakt tussen een been druk en twee benen druk, zoals disengagen zonder handen, en die hindquarters. Ik denk dat dat een heel stuk gaat helpen met de impulsion, die bullseye snapt ze namelijk wel, maar lost toch niet het hele probleem op.
    wat ik over het algemeen heb geleerd is dat alles nog veel snappier en sneller kan het was echt heel fijn om alles een keer bevestigd te hebben, wel jammer dat alles tien keer moeilijker gaat op een andere plek, moet dat toch eens vaker gaan oefenen.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

OK, hier dan mijn deel van het verslag, ik zal van zaterdag middag t/m zondag ochtend beschrijven, dan laat ik ook nog wat over voor een volgende deelnemer

Zaterdag ochtend kon ik er dus niet bij zijn. We hadden alle electriciteit van de trekhaak aangesloten. Trailer aangekoppeld en BAM alle zekeringen eruit.... bleek er kortsluiting te zitten in die oude stekker. GRRR

Dus ik nieuwe stekker gekocht, nieuwe kabel gehaald en alles opnieuw aangesloten. Tsja, dat kostte wel weer ff tijd. En uiteraard ging mn paard de trailer niet in, dat werkt niet als je haast hebt he! Na een half uurtje ofzo kwam er iemand langs, die heeft 2x met de stick op de grond geslagen en toen stond Shaf er zo in. De rit verliep wel OK, Shaf is rustig op de trailer en ondanks de harde wind kon mn autootje toch nog ruim 80 km per uur rijden, hihi. harder mag toch niet he

Doordat ik zo laat was, miste de deelnemers dus ook hun lunch, die lekker in mijn auto lag Nogmaals mijn excuses hiervoor!!!

Om 4u kwam ik aan bij de bak, Shaf was relaxt en niet bezweet (alleen heel vies!) dus ik kon ff snel wat loswerken en toen mee gaan rijden met de groep. Ongeveer dezelfde oefening als de vorige les, maar wel duidelijk te merken dat het nu een stuk beter ging! Follow the rail is nog steeds een zwak punt, nu ik pas 2 weken in een bak heb geoefend, maar dat achterhand opzij ging wel zonder teugels nu Wel apart dat het rechtsom, de kant waarop hij (eerst) slecht aansprong in galop, nu heel makkelijk gaat, veel beter dan linksom.

Eh, wat hadden we ook weer nog meer gedaan.... we hebben aan het eind nog grondwerk gedaan, zijwaarts cirkeltjes om je heen met de nadruk op het SNEL verplaatsen van de achterhand. Ik dacht dat het wel netjes ging enzo, wel recht tenminste, maar ik moest dus niet tevreden zijn met zijn trage bewegingen en echt VEEL meer impuls vragen.

Van hieruit gingen we short range circling doen, waarbij het paard geen spanning mocht nemen op de leadrope. Deed hij dat wel, dan moest je de achterhand wegdrijven waardoor hij losliet op het touw. Daar kwam gelijk het nadeel van veel 'sideways-towards' om de hoek kijken, namelijk dat hij heel mooi met zn schouder vlak bij mij rondjes kon draven, zijn hoofd naar buiten stak en dat zonder aan het touw te trekken. Het is me die dag niet gelukt om dat op te lossen (volgende dag ging het ineens wel goed, na veel meer aandacht te besteden aan het zijwaarts rondje lopen)

We stopten best laat, moesten toen de paarden nog naar de stalling/paddock brengen en daarna werd er heerlijk gekookt.

Aangezien ik mn campertje nog wilde gaan testen, hebben Onno en ik in mn bussie geslapen, ondanks waarschuwingen van iedereen dat het hardstikke koud zou zijn Gelukkig viel die kou reuze mee, we hebben lekker geslapen alleen veel te vroeg weer opstaan omdat we op tijd wilden beginnen met de les.

De ochtend begon uiteraard met grondwerk. Eerst het volgen, wat blijkbaar de zaterdag ook geoefend was. Je paard moet dus naast je elleboog blijven. Eerst simpele dingen zoals lopen-stoppen-terug, dan ook cirkeltjes waarbij het paard aan de buitenkant loopt. Zodra zijn neus van je afwijkt, drijf je de achterhand weg, waardoor de neus weer naar je toe komt (he, waar hebben we dit eerder gezien )
    Verder veel aandacht op oefeningen om je paard gevoeliger en vooral snappier te maken tijdens porcupinen. Eerst achteruit op de neus: speed komt eerst, dan direction. En je gaat door tot je paard echt effort laat zien. Nou, dit was een oefening van de vorige cursus, dus ik kon wel merken dat het nu al stukken beter ging En NOG mag ik meer van hem vragen...
    Sturen tijdens het achterwaarts gaan is ook erg leuk om te doen.

Verder met de achterhand, want dat is ook erg belangrijk tijdens het rijden. Porcupine op fase 1, zeer veel energie in je eigen lichaam en als hij niet reageert, snel 2-3-4 tot hij er echt effort in stopt.

Bij het rijden bleek dat deze oefening echt wel effect gehad heeft.

Volgens mij ben ik nu nog wat dingen vergeten hoor, wie vult me aan? En wie vult het middag programma van de zondag in?

Het was echt wel weer een geslaagde cursus en ik heb er zeker veel aan gehad! Vandaag tijdens het oefenen waren alle positieve invloeden nog merkbaar en ik heb weer genoeg stof om een aantal weken hard aan te werken
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Klinkt allemaal echt heel leuk! Toevallig ben ik dus nu ook met dingen als 'stick-to-me' bezig en Follow the rail dus heel leerzaam om dit te lezen

Ik wil zelf ooit ook nog eens met Tamara met een aantal cursussen meedoen maar heb voorlopig het geld nog niet en het vervoer helaas
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid monique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Hoi, ik ben zaterdag wezen kijken naar de cursus en heb veel insparatie opgedaan. Ik heb het gefilmd, en ik heb lekker geoefend. Onverstelbaar hoe snel Shadow de oefeningen oppikt.
    Alleen met dat volgen doe ik nog in stap, want hij wil nog wel eens in je elleboog happen, vooral bij Angela. Ze weet dan niet goed wat ze dan moet doen.

Okee, Eveline, heb je verslagje (al eerder, nu weer ) gelezen en ik heb toch nog vragen:
    Hielp sideways op de cirkel om je paard meer naar binnen gericht te krijgen op de cirkel? Hoe werkte dat specifiek? Waar lette je het meest op om comfort voor te geven?
    En is dat inderdaad die oefening dat je het halster van je paard voor je navel hebt en paard rondom jou sidewayt, terwijl jij pivot?

Suus doet dit namelijk met circling (alleen linksom) ook: schouder naar binnen, hoofd naar buiten. Ze kan hele kleine rondjes maken zo zonder aan het touw te trekken. Ook grote, trouwens. Rechtsom doet ze het niet super, maar wel veel beter dan linksom. En zij deed dat al way way back long time before sideways towards, dus geef jezelf maar niet teveel de schuld
    Ik ben benieuwd!

May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten