Kom ik weer met een van mijn vragen hoor![]()
Zoals sommigen misschien wel weten, heb ik gelijk nadat Amon ging verhuizen een ander verzorgpaardje aangeboden gekregen. Miss Sundance (gewoon Missy dus) is echt een ontzettende schat, heb echt een klik met haar, en ben onwijs blij dat ze mijn vriendinnetje wil zijn. Zij volgens mij ook, haar eigenaresse heeft 4 pony's, en heeft juist geen klik met Missy, waardoor het er vaak bij inschoot om met haar te gaan rijden, en ze een beetje het vijfde wiel aan de wagen werd. Missy heeft nu twee verzorgsters - ik en een ander meisje - en bloeit weer lekker op. Ze krijgt weer lekker veel spieren, is zonet nog op springwedstrijd geweest met haar eigenaresse, waar ze een 6e plaats behaalde (van de 100, haha, ik ben echt trots
ze heeft zich voorbeeldig gedragen)
Ik rijd haar vooral dressuurmatig, op onze eigen manier, haha, en dat gaat echt steeds beter. Maar natuurlijk speel ik ook regelmatig met haar op de grond, wat basisdingen uit Parelli, wat vrijheidsdressuur, ik gebruik veel dingen die ik op het natural dressage-forum lees, en verder is Missy zelf mijn grootste inspiratiebron in wat we doen.
Probleem is echter, dat ze een echte work-a-holic is. Onder het zadel, maar ook op de grond. Ze wil alles zó graag doen, het is ongelofelijk! Daarbij leert ze ontzettend snel, wat soms lastig is omdat ik het idee heb dat ik háár af en toe minder snel doorheb dan zij mij. De jambette had ze in 5 minuten onder de knie, en een prachtige spaanse stap van een paar passen gaat ook prima na een aantal keer oefenen. Wijken voor hele lichte druk had ze al zo snel door, dat ik heel erg moet oppassen als ik het vraag, want ze reageert zo snel dat ze zowat over haar benen struikelt om het maar zo snel mogelijk te doen.
'Wilde spelletjes' van AND (meerennen, wegrennen, achter iets aanrennen, samen uitgestrekte draf laten zien, of proberen zo verzameld mogelijk te stappen en dan weer hard wegrennen. Snelle 'omdraaiingen' (het heeft een naam)) zijn eigenlijk helemaal uit den boze, want ze denkt sneller dan ik denk, en zíj speelt met mij, in plaats van andersom. Ze wordt daar zo blij van, maar ook onvoorzichtig.
Het is gewoon zo lastig om nog rustig met haar te werken, ze snapt het gewoon allemaal, voordat ik kan denken: "Hoe kan ik haar dat laten doen", heeft ze het al gedaan, ze breekt zowat alle 4 d'r benen als ik wat vraag, omdat ze het wil dóén en gauw! Het verbaast me wel dat ze niet snel verveeld is, ze kan iets simpels als achterwaarts lopen en weer voorwaarts gaan op lichte lichaamshulpen wel een kwartier doen zonder ook maar een beetje haar interesse te verliezen.
Aan de ene kant geweldig natuurlijk, dat ze zo graag mee wil werken, en ik had me ook nooit kunnen voorstellen dat dit een probléém zou zijn. Maar aan de andere kant wil ik ook wel eens ergens over na kunnen denken, puzzelen over wat met haar te doen, in plaats van dat ze álles al doet met een enthousiasme wat ik nog nooit een paard heb zien hebben.
Iemand een idee wat te doen, en hoe te doen?
In ieder geval bedankt voor het lezen van dit hele verhaal, en hoop dat iemand me kan helpen!
Bladwijzers