Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Groene Leem, uitwendig gebruik

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Groene Leem, uitwendig gebruik

Myra heeft al een aantal weken last van haar achterbeen, omdat er op het spronggewricht een draadwond zit. Het is alleen de huid die kapot is, wat dat betreft hebben we enorm geluk gehad, maar het kan niet worden gehecht. Myra loopt er ook vanaf het begin vrij goed op, maar het been is steeds weer dik en pijnlijk bij aanraking.
    De DA is er nu 4 keer bij geweest en ze is net klaar met haar derde () anti-biotica kuur en ik spuit het been elke dag af met water en smeer calendulazalf op de wond. Het been is nu nog iets dikker dan normaal en de wond is een stuk kleiner. Er zit wat wildvlees op, dat kan volgens de DA ook niet anders op die plek. Hij heeft me aangeraden om nu af te wachten tot na het weekend wat die laatste kuur doet.

Vandaag kreeg ik de tip om er groene leem op te smeren. Dat heb ik nu besteld, van Groene Os. Dat is "Wondpasta voor gebruik bij bacteriële, virale en schimmelinfecties, ontstekingen, slecht genezende wondjes, smetplekken en eczeem." De DA zegt dat Myra een soort huidinfectie heeft door de wond, dus het verhaal klinkt goed.

De samenstelling is Illite, Colloidal silver, Calendula officinalis, Glycerin, Tocopherol (d-alpha), Buxus chinensis, Persea gratissima, Triticum vulgare, Beta-carotene, Lavendula officinalis, Aloe barbadensis, Mel, Propolis cera, Melia azudirachta, Echinacea purpurea

Heeft iemand hier ervaring mee of ideeen over?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re: Groene Leem, uitwendig gebruik

Als wij groene leem op een wond/dik been smeren is het vooral om de wamte eruit te tekken. Ik dek het af met een plastic zak en doe er een bandage omheen.
    Het paard kan daa gewoon mee in de wei. Dan elke ochtend en avond vewisselen en bij ons heeft het bij dikke/warme benen door een wond of iets altijd er goed geholpen..

Ik ken niet de goene leem van de groene os...wat wij hebben is echt pure leem.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Heftig, zo'n draadwond!!!

Ik gebruik soms Groene Leem. Ik heb gewoon een emmer staan en die maak ik aan met water.
    Merrit heeft in het verleden wel eens mok gehad. Daar gebruikte ik dan Leem voor. Dan liet ik de Leem zo lang mogelijk zitten, meestal dus 2 dagen en dan herhaalde ik het nog een keer. De Leem trekt als het ware de rotzooi eruit.

Voor de wond van Myra lijkt het me fijn spul, maar ik vraag me af of het op zo'n oude wond nog gebruikt kan worden. Dat weet ik dus niet. Ik heb het altijd op verse problemen gesmeerd.

Aangemeld
    Jan 2005

Okee, super dankjullie wel!

Lijkt me wel goed om te doen, zeker ook met alle andere dingen die erin zitten.
    Heb ook een tijdje groene leem voor een paardenbeen gebruikt, hoef je niet af te dekken. Het blijft erg goed plakken
    En groene leem moet je nooit langer dan 12 uur laten zitten voor zover ik weet. Dus bv 's ochtends erop en 's avonds er weer af spoelen/beitelen
    Surrender to fun!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik heb er goede dingen overgehoord, Vraag Trea eens of ze het heeft gebruikt, dat denk ik op een of andere manier.
    Vervelend dat het slecht wil genezen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Jan 2005

Nouja, het fijne hieraan vind ik dat er bij gebruik staat; 1 of meer keer per dag aanbrengen en verder niet eraf halen of iets dergelijks. Het is volgens mij niet echt klei, maar een soort pasta.

Janneke, heb je goede dingen gehoord over groene leem in het algemeen of ook specifiek hierover?

Ik heb die groene leem ook gebruikt. Eigenlijk gebruik ik het voor van alles en nog wat, we hebben altijd een tube op voorraad. Voor Pebbles hebben we het al veel gebruikt joh! Zij beschadigd zichzelf altijd.
    Ik heb er heel positieve ervaringen mee, het smeert fijn, dekt goed af en de helende werking is super. Het enige nadeel is dat het hard wordt. Je moet het natmaken om het weer te verwijderen, en laag over laag smeren gaat niet (mag ook niet).

Probeer het gewoon nicky. Het is zowieso goed spul, baadt het niet dan schaad het niet. Of het helpt in Myra's geval.. da's een kwestie van uitproberen.

Bij Pebbles beenwond was het in ieder geval niet fijn. De wond was te diep, te nat, te open, te ontstoken. Daar hielp groene leem niet meer aan

Hoe het werkt op oude wonden weet ik ook niet. Denk dat het niet meer zoveel doet eigenlijk. Hoe oud is de wond eigenlijk? Zit er een korst op, of alweer haren, of is het nog nattig?

Aangemeld
    Jan 2005

Okee, dankjewel!

Hoe lang kan ik het laten zitten denk je? 12 uur of 24 uur?

Myra`s wond heeft nu een korst die er telkens af gaat, daaronder is het een beetje kleverig. Ik heb het idee dat ze er ook aan likt en dat er een beetje vuil uitkomt soms, er zit een soort zwart spul omheen namelijk. Dat zou ook de calendulazalf kunnen zijn, dus ik weet niet helemaal zeker hoe het zit. Ik zal er vandaag eens een foto van proberen te maken, ook wel handig om te zien wat die zalf doet.

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

12 uur laten zitten, dan eraf met lauwwarm water.
    Normaal gezien hou ik dan een 12 uur pauze, en daarna indien nodig terug 12 uur erop, en zo verder.

Groetjes, Lacuna

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    12 uur laten zitten, dan eraf met lauwwarm water.
    Normaal gezien hou ik dan een 12 uur pauze, en daarna indien nodig terug 12 uur erop, en zo verder.

Groetjes, Lacuna
    Zo doe ik het ook.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik vraag altijd advies van iemand met een ruitershop ze verkopen ook veel spullen voor het in/uitwendige van het paard. Toen Whoopie een wond had gaf ze aan dat de groenen leem goed spul is en dat ze daar goede ervaring mee heeft. Nadeel voor mij was dat het er na 12 uur afmoest omdat anders een ontsteking zich daaronder kan gaan ontwikkelen, voor mij was dat niet altijd te doen.

Ik weet trouwens dat er ook een littekencreme is voor oude wonden die goed schijnt te helpen, moet ik eigenlijk voor whoopie ook nog even ophalen voordat ze gaat verharen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Jan 2005

Okee dankjullie wel.
    Ik vind het wel vreemd, want er staat dat je 1 of meerdere keren per dag een laagje moet aanbrengen en ik meen zelfs dat op de tube staat dat je laag over laag kan doen. Maar net heb ik even gekeken bij het verhaaltje op paardendrogist.nl en daar staat bij ingrediënten (niet bij gebruik, maar bij ingrediënten!?) inderdaad dat het er niet te lang op mag blijven zitten. Zo meteen maar weer naar stal om het er weer af te halen dus, want morgenochtend heeft het er dan al te lang opgezeten.

Ik vind het wel heel jammer, het leek zo handig. Het is een half uur rijden naar stal, dus 2 keer per dag is naast andere bezigheden vaak niet haalbaar voor me.

Hier nog een foto van de wond:

In dat geval is equaide misschien een veel betere optie. (Die deed het trouwens wél heel goed op Pebbles been)

Aangemeld
    Jan 2005

Ja daar zat ik ook aan te denken. Ik ga eens kijken op de site.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten