Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: LB extrovert in een bos - wat doen?

LB extrovert in een bos - wat doen?

Vandaag wilde ik even met Donanta in het 'bosje' gaan wandelen. Nu heeft ze daar van het begin af aan best vaak haar ondeugende streken uit de kast getrokken. Soms meer, soms minder. Voornamelijk wegspringen en bokken, beetje steigeren, Staart erop; kijk mij eens! Ik denk zeker te weten dat het LB extrovert opwinding is. Misschien heel af en toe met een vleugje RB erbij. Het is volgens mij een combinatie van:

- gewoon een spannend bosje
    - een beetje gewoonte voor haar geworden
    - onvoldoende kennis van aanpak van mijn kant (stiekum vind ik het wel leuk als het in milde vorm is)
    - uiteraard ook afhankelijk van haar bui die dag

Vandaag was het weer zo en ik dacht: rustig blijven, ze moet afstand bewaren en als ze wild wordt, zet ik haar op de cirkel en doe bijv oefeningen tussendoor zoals van hand veranderen om haar aandacht te houden/krijgen. Letten op mijn houding, zodat ik het niet erger maak dan het al is. Voor mij een heel flinke klus om aan al die dingen tegelijk aandacht te schenken, zonder gespannen of gefrustreerd te worden.....

Maar.... dan gaat ze ineens onderuit op de losse, gladde bos-aarde met haar achterbenen in een soort spagaat. Ze komt moeilijk overeind en staat op 3 benen. Ik bid dat ze niets gebroken of onherstelbaar gescheurd heeft en dat het veulen geen hersenschudding heeft
    Na heel rustig (ik natuurlijk vanbinnen in paniek....) terug te wandelen over de weg, begint het er langzaam op te lijken dat er niets heel ernstigs aan de hand is, wellicht iets verrekt oid. Ze belast het been weer zo goed als helemaal. Morgen even kijken hoe het is.

Deze gebeurtenis maakt dat ik meer vaart wil zetten achter het leren handelen van een dergelijke situatie. Om het te voorkomen.

Als jullie op het moment dat we daar in het bos zijn (en ik weet, ik heb miljoenen signalen over het hoofd gezien of genegeerd ) zo'n paard aan de lijn hebben en je weet dat er niet erg veel mogelijkheden zijn tot een VEILIG sprongetje over een boomstronk, of andere uitdagingen om haar gericht aan het werk te zetten, wat doe jij dan?

(ps: ik ben geen voorstander van fase 4, dus hopelijk hebben jullie creatieve oplossingen voorhanden )

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Re: LB extrovert in een bos - wat doen?

Wat ik vaak doe ik dat geval is veel zijwaarts vragen, of een stukje achterwaarts. Heel veel afwisseling, zorgen dat je interessanter bent dan dat bos. Daar is geen fase 4 voor nodig lijkt mij. Dus gewoon wanneer je merkt dat ze erg de drang heeft om naar voren te gaan die drang omzetten in iets anders. Cirkels zou ik zelf niet zo gauw doen in een bos, misschien nog wel halve cirkels.

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

En dan vooral zijwaarts en achterwaarts met een obstacle, maar ook veel squeezes, die helpen bij mijn lb-on adrenaline merrie altijd erg goed. Falling leaf wil ook wel eens werken, maar dat is juist weer een oefening waarbij potentieel omval gevaar is als ze nog heel hoog in de adrenaline staan. En meteen vanaf het begin aandacht vragen voor jou, dus niet wachten tot het bosje als je dat deed, waar de adrenaline-leven waarschijnlijk al veel hoger is geworden en je veel meer nodig hebt om de aandacht weer te krijgen. Net zolang aandacht vragen door middel van oefeningen waarbij er nagedacht moet worden tot paard zegt: pfff rustig aan hoor. En dan zeg jij 'oke'.. Eigenlijk een soort vorm van mirroring dus.

Deze tactiek werkt bij mijn paard tenminste heel goed, zodat ik er van de week voor het eerst sinds lange tijd weer eens OP gezeten heb buiten!

Bedankt voor jullie tips.

Punt is wel, dat ze gevallen is door gladde, modderige ondergrond en ik dus mijn hart vasthou bij oefeningen waarbij ze door de adrenaline de neiging krijgt tot bewegingen 'on-speed' zeg maar (snel wegschieten, snel draaien etc)

Wat dan?

Ik las een topic van enige tijd geleden over mirroren, waar jij het ook over had.

viewtopic.php?f=6&t=10004&p=148465&hilit=lb+extrav ert#p148465

Wie doet dit nog? En hoe heeft dat zich ontwikkeld?

Wie doet dit nog? En hoe heeft dat zich ontwikkeld?
    Ik doe het niet, zelfs niet nu ik zelf een paard heb dat ineens RB extravert kan worden. Tot nu toe beroep ik me altijd en immediatly op een eenmalige flinke zwieper van mijn leadrope. Het is óver, kláár, NU. Dit heeft er tot nu toe tot geleid dat Troy altijd meteen op de rem staat en een beetje wazig om zich heen kijkt, alsof hij ineens beseft dat de wereld nog draait, en er geen rb-heid meer aanwezig is op dat moment.

Maja.. tis wél een fase 4.

Maar Troy is dan dus RB, terwijl Donanta eerder LB gedrag vertoont. Ze daagt me uit en is wel opgefokt, maar vindt zichzelf geweldig. Wat doe jij dan?

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Kan je niet in de bak een stop teken invoeren/trainen? In feite cultiveer je dit gedrag in de bak en buiten is het zelden handig. Maar ze mag het in de bak wel altijd neem ik aan? Ik zou zorgen dat je ene duidelijk stopteken hebt, wat haar woeste gedrag stopt en die je buiten vervolgens ook kan gebruiken. Als je weet dat ze het stopteken kent dan kan je die buiten verder bekrachtigen.

Wat betreft als ze dan toch LB explodeert dan is dat op haar bek gaan nog geen slechte geweest. Misschien heeft ze daar ook wel wat van geleerd. Ik zou gaan voor sliding rock (zijwaarts, draai voorhand, achterwaards, draai voorhand zijwaarts etc). Daar heb je niet meer dan de ruimte van een pad voor nodig .
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Maar Troy is dan dus RB, terwijl Donanta eerder LB gedrag vertoont. Ze daagt me uit en is wel opgefokt, maar vindt zichzelf geweldig. Wat doe jij dan?
    Ik probeer me voor te stellen hoe dat eruit ziet, wat doet een LB paard op zo'n moment? Ik meen begrepen te hebben (van Linda) dat bewegingen van LB paarden berekenend zijn. Je kan ze aan zien komen omdat ze bedácht zijn door het paard. Dit in tegenstelling tot de 'vliegende' bewegingen van RB paarden.
    Je kan ze dus aan zien komen, en dan kan je ze voor zijn, theoretisch gezien.

Enya is een LB paard, ze kan me ook behoorlijk uitdagen. Ik besef me, nu ik erover nadenk dat ik haar op een bepaalde manier ook wel mirror. Ik vind het namelijk prachtig als ze eens iets onverwacht's doet. Ik moet meestal zó om haar c l o w n streken lachen, ik apprecieer iedere verspillende beweging die ze maakt (juist omdat ze normaal zo zuinig met haar energie omgaat) en met mijn life-up probeer ik dat zo lang mogelijk vast te houden. Is volgens mij ook een soort van mirroren

Bij mirroren heb ik alleen meestal zulke rare beelden. Ik zie dan een angstig paard, flippend en een springende ruiter ernaast of zoiets. Dit maakt dat ik niet zo van mirroren houd. Maar bij LB paarden wordt het wel genoemd in het lijstje van het L&HB pakket. Ik zal het even opnoemen, misschien heb je er iets aan.

Needs: approach, progress
    Keys: variety
    rapport: match and mirror
    converse: attract attention -> curiousity (zone 4 slow and obvious (achterhand laten wijken dus, met een schwiegermutterlook, slow), horse causes consequences, food award)
    Facility: new, exiting (few or no tresholds)
    you need to be: unpredictable

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Kan je niet in de bak een stop teken invoeren/trainen? In feite cultiveer je dit gedrag in de bak en buiten is het zelden handig. Maar ze mag het in de bak wel altijd neem ik aan? Ik zou zorgen dat je ene duidelijk stopteken hebt, wat haar woeste gedrag stopt en die je buiten vervolgens ook kan gebruiken. Als je weet dat ze het stopteken kent dan kan je die buiten verder bekrachtigen.
    Is een goede, ik ga het proberen. Ik vermoed dat het buiten wel zo is, dat ze mijn leiderschap test en dat ze dan schijt zal hebben aan zo'n teken van mij

Wat betreft als ze dan toch LB explodeert dan is dat op haar bek gaan nog geen slechte geweest. Misschien heeft ze daar ook wel wat van geleerd. Ik zou gaan voor sliding rock (zijwaarts, draai voorhand, achterwaards, draai voorhand zijwaarts etc). Daar heb je niet meer dan de ruimte van een pad voor nodig .
    Ik hoop idd ook dat ze er een lesje van heeft geleerd. Moet ze eerst maar eens haar eigen lijf kunnen controleren, alvorens ze eraan denkt mij uit te dagen, haha! Ik ga in elk geval niet op mijn plaat
    Wil je Sliding Rock nog eens uitleggen, ik ken hem niet en zie hem ook niet voor me.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    [Je kan ze dus aan zien komen, en dan kan je ze voor zijn, theoretisch gezien.
    Haha, ik zie ze idd aankomen, maar weet dan effe niet wat het beste werkt voor haar. Al werkt een luid en duidelijk NEE soms wel (versterkt mijn idee dat het LB uitdagend gedrag is)

Bij mirroren heb ik alleen meestal zulke rare beelden. Ik zie dan een angstig paard, flippend en een springende ruiter ernaast of zoiets. Dit maakt dat ik niet zo van mirroren houd.
    Ja, dat heb ik ook, maar misschien zien we het verkeerd Ik ben dus ook benieuwd hoe het eruit ziet.

Maar bij LB paarden wordt het wel genoemd in het lijstje van het L&HB pakket. Ik zal het even opnoemen, misschien heb je er iets aan.

converse: attract attention -> curiousity (zone 4 slow and obvious (achterhand laten wijken dus, met een schwiegermutterlook, slow), horse causes consequences, food award)
    Wie kan dit lijstje eens invullen in het geval van een LB-extrovert Donanta in het bos die om me heen wegspringt en bokt enzo. Ik vind het zo moeilijk om alles dan in te vullen.... needs: approach (to what, where, how???? ) Facility : ehh. watte?

Hahaha hier mag een ander het van me overnemen

Facility is de plek waar je bent. Nieuwe omgeving maakt het interessant voor deze paarden. Dus niet alleen maar in je roundpenn wandelen of telkens datzelfde bospaadje. Hoe interessanter het paard de omgeving vind, hoe minder de neiging tot bokken, springen etc (ervanuitgaande dat het LB bokken en springen is, anders maak je het erger door telkens op een andere plek te gaan wandelen)

Dank tot zover!!!!!!!!!!!!!!

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Op de nieuwe Savvy-DVD: "a million transitions": stap, stop, draf, achteruit enzo (a million times!!!)
    Voor het RB-horse: need to think, hij moet z'n hersenen gebruiken om de overgangen te doen en kan dus niet RB-geraken (in theorie)
    Voor het LB-horse: leadership, jij laat merken dat jij de leider bent en dat ze altijd naar jou moet luisteren
    "Dromen komen uit..."

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Bij mirroren heb ik alleen meestal zulke rare beelden. Ik zie dan een angstig paard, flippend en een springende ruiter ernaast of zoiets. Dit maakt dat ik niet zo van mirroren houd.
    Ja, dat heb ik ook, maar misschien zien we het verkeerd Ik ben dus ook benieuwd hoe het eruit ziet.

Maar bij LB paarden wordt het wel genoemd in het lijstje van het L&HB pakket. Ik zal het even opnoemen, misschien heb je er iets aan.

Wie kan dit lijstje eens invullen in het geval van een LB-extrovert Donanta in het bos die om me heen wegspringt en bokt enzo. Ik vind het zo moeilijk om alles dan in te vullen.... needs: approach (to what, where, how???? ) Facility : ehh. watte?
    Wat ik bedoel met mirroren: Als zij druk bezig is met de omgeving en LB aan het 'showen' is, dan ga ik niet met haar mee showen ofzo, maar dan zorg ik gewoon dat ik met dezelfde intensiteit oefeningen vraag waar ze van na moet gaan denken. Als ze niet oplet, onmiddelijk weer de aandacht naar me toe halen door middel van een oefening (en dat kan alles zijn, net wat er voor handen is en hoe groot jouw imagination is) Ik denk ook dat dat is wat er met approach bedoeld wordt. Je blijft niet hangen bij iets ouds, je zoekt steeds weer een nieuw punt op om een oefening te doen. Zo rol je van de ene in de andere oefening. Op gegeven moment wordt Kelly er dan een beetje moe van, al die oefeningen en zie je de rust terug keren. Dan 'mirror' ik haar door gewoon lekker een stuk rechtuit te lopen, zonder dat ze moeilijke dingen hoeft te doen. Rust van mijn kant dus. Dit is tenminste mijn tactiek momenteel en die lijkt goed te werken! Ze blijft steeds consequenter bij mij. Ondanks dat ze om zich heen kijkt en lekker doorstapt is er wel een lijntje.

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Misschien nog een ideetje.
    Hoe bossig is dat bos? Als Pathos zich gaat vervelen buiten en ongevraagd met het gaspedaal gaat spelen wil het nog weleens helpen (als we tenminste bomen in de buurt hebben) om bomen te gaan slalommen, in stap en in draf. Ik heb het idee dat dat werkt omdat ik me niet focus op zijn gedoe maar op de boom en de volgende en de volgende en Pathos vindt dat slalommen wel interessant, vooral omdat het in draf best moeilijk voor 'm kan zijn als de bomen wat dichter op elkaar staan en hij vindt zichzelf een enorme held als hij in draf tussen de bomen doorkan. Voor mij is dat lekker gemakkelijk omdat ik niet zo'n groot lijf tussen die bomen door hoef te slingeren. Eigenlijk zo'n beetje de enige oefening die ik beter kan dan hij

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten