Vandaag wilde ik even met Donanta in het 'bosje' gaan wandelen. Nu heeft ze daar van het begin af aan best vaak haar ondeugende streken uit de kast getrokken. Soms meer, soms minder. Voornamelijk wegspringen en bokken, beetje steigeren, Staart erop; kijk mij eens! Ik denk zeker te weten dat het LB extrovert opwinding is. Misschien heel af en toe met een vleugje RB erbij. Het is volgens mij een combinatie van:
- gewoon een spannend bosje
- een beetje gewoonte voor haar geworden
- onvoldoende kennis van aanpak van mijn kant (stiekum vind ik het wel leuk als het in milde vorm is)
- uiteraard ook afhankelijk van haar bui die dag
Vandaag was het weer zo en ik dacht: rustig blijven, ze moet afstand bewaren en als ze wild wordt, zet ik haar op de cirkel en doe bijv oefeningen tussendoor zoals van hand veranderen om haar aandacht te houden/krijgen. Letten op mijn houding, zodat ik het niet erger maak dan het al is. Voor mij een heel flinke klus om aan al die dingen tegelijk aandacht te schenken, zonder gespannen of gefrustreerd te worden.....![]()
Maar.... dan gaat ze ineens onderuit op de losse, gladde bos-aardemet haar achterbenen in een soort spagaat. Ze komt moeilijk overeind en staat op 3 benen. Ik bid dat ze niets gebroken of onherstelbaar gescheurd heeft en dat het veulen geen hersenschudding heeft
![]()
Na heel rustig (ik natuurlijk vanbinnen in paniek....) terug te wandelen over de weg, begint het er langzaam op te lijken dat er niets heel ernstigs aan de hand is, wellicht iets verrekt oid. Ze belast het been weer zo goed als helemaal. Morgen even kijken hoe het is.
Deze gebeurtenis maakt dat ik meer vaart wil zetten achter het leren handelen van een dergelijke situatie. Om het te voorkomen.
Als jullie op het moment dat we daar in het bos zijn (en ik weet, ik heb miljoenen signalen over het hoofd gezien of genegeerd) zo'n paard aan de lijn hebben en je weet dat er niet erg veel mogelijkheden zijn tot een VEILIG sprongetje over een boomstronk, of andere uitdagingen om haar gericht aan het werk te zetten, wat doe jij dan?
(ps: ik ben geen voorstander van fase 4, dus hopelijk hebben jullie creatieve oplossingen voorhanden)
Bladwijzers