Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: hoeveel km wandelen met veulentje

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

hoeveel km wandelen met veulentje

Het gaat dus om mijn mini appaloosa veulentje van nu ongeveer 95 cm en ze is 9 maanden oud, eigenlijk jong

Ze loopt al braaf mee, ook stukjes in draf en ho kent ze ook. Ik heb haar van de week 500meter heen en 500meter terug als handpaard meegenomen door de polder. Ook dat ging goed! Ik zou haar graag vaker willen meenemen als handpaard (naast Diesel, stokmaat 1.30) maar voor mijn gevoel zijn langer stukken nog teveel voor haar. Alleen stappen is trouwens geen probleem.

Daar tegenover rennen veulens in de natuurlijk alle kilometers met de kudde mee, en ze word tenslotte niet belast..

EDIT: Het gaat mij niet alleen om nu, ik heb nu ook het gevoel dat elke week een stukje het erf af genoeg is, maar zolang zei dit leuk vind ga ik haar dat lolletje niet ontnemen! In de wei rent ze ook, dus waarom zou ze dat kleine stukje niet mee kunnen wandelen met Diesel? Maar goed het gaat mij er ook om, wat als ze twee is, of drie? Want ik wil haar pas voor de kar beleren als ze 4 is.

Wat vinden julie?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: hoeveel km wandelen met veulentje

Paar jaar terug ben ik in polen op vakantie geweest. Daar reden we ijslanders, op rit gingen de veulens gewoon mee (uurtje), ze liepen los mee dat kon daar, en we gingen ook in draf en tolt .
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diesel_
    Het gaat dus om mijn mini appaloosa veulentje van nu ongeveer 95 cm en ze is 9 maanden oud, eigenlijk jong

Ze loopt al braaf mee, ook stukjes in draf en ho kent ze ook. Ik heb haar van de week 500meter heen en 500meter terug als handpaard meegenomen door de polder. Ook dat ging goed! Ik zou haar graag vaker willen meenemen als handpaard (naast Diesel, stokmaat 1.30) maar voor mijn gevoel zijn langer stukken nog teveel voor haar. Alleen stappen is trouwens geen probleem.

Daar tegenover rennen veulens in de natuurlijk alle kilometers met de kudde mee, en ze word tenslotte niet belast..

Wat vinden julie?
    ..ehm.. NIET ... ?! .. m.i. hoort een veulen lekker in een kudde op een wei veulen te kunnen wezen...

Actief Forumlid Mieke_Cunna's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2007
    Leeftijd
    37

Hij is nog geen eens 1jr he, ik geef toe toen cunna 9 maand was wou ik ook erg graag wandelen maar ze gaf achteraf gezien duidelijk aan dat ze er niet aan toe was. Inmiddels is ze bijna 2jr en gaat ze graag mee wandelen.
    Ik raad je aan niet langer als 10minuten met dat jonge spul iets te doen ze zijn zo speels in hun koppie dat ze echt geen 20minuten de volle aandacht kunnen geven. Zet hem lekker in de wei, laat hem jong wezen je kan er altijd nog mee wandelen.
    High five van: Binkie, Frummel, Robyn, Bo, Bondai!

gewoon lekker naar buiten en stappen, kan niks geen kwaad..worden ze sterk van..hooguit kleine stukjes als ze al diverse keren is mee geweest hele kleine stukjes draven..alleen recht uit.. Net als Whoopie zegt bij ijslanders is dit de normaalste zaak van de wereld. Veulens die thuis blijven dus niet de begrazing in gaan worden vaak meegenomen.
    voor de gezelligheid, geen stress omdat mamma even weg is uit rijden...mamma is tenslotte gewoon mee.
    De kleine worden daar oersterk van en leren meteen hoe de mensenwereld in elkaar zit.
    Erg makkelijk voor later...maar doe het wel op veilige stukken

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

de meningen zijn verdeeld, ze kan 23uur per dag veulentje zijn op de wei en ze vind het duidelijk leuk om mee te gaan. Als ze aangeeft van niet dan had ik hier ook niet de vraag gesteld hoelang ze kan lopen. Als we omdraaien staat ze altijd even stil en als ik dan zeg: kom kom we gaan terug dan gaat ze mee terug.

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Tja, ik nam Shiva's eerste veulen ook nog wel eens mee op rit. En dan waren we wel eens ruim een uur weg. Ze vond het geweldig!
    En ze werd er gelijk verkeersmak van. Dat deden we totdat ze werd afgespeend, dus zelfs al toen ze een paar maanden was. Ze had alleen maar een hoop lol en ik merkte echt niet dat het te zwaar voor haar was (zowel geestelijk als lichaamlijk).

Ik heb ook een Shetlander gehad, hij was 6 maanden toen we hem kochten en met hem gingen we altijd wandelen. Vanaf het begin af aan. Toen was het af en toe een stukje over de dijk. Maar al snel even naar huis, een wandeling van een uur heen en een uur terug. Ook hij had dan de tijd van zn leven.

Van mij mogen ze graag veulen zijn op de wei, maar er is niks beter voor een veulen om al vroeg de wereld te ontdekken. Helemaal als het kan met moeders erbij. En wat is nou dat ene uurtje?

Tja... je schrijft zelf: als handpaard.. en dat is m.i. wel wat anders dan een veulen wat in eigen tempo met moeder mee kan lopen. Zelfs op keuringen worden de veulens los gepresenteerd zodat ze te allen tijde hun eigen tempo kunnen bepalen. Met een lijn aan de hand meegevoerd worden, dan kan dat natuurlijk niet.

Als je in een gebied zit waar geen verkeer is, geen ongelukken kunnen gebeuren en je het veulen los mee kunt laten lopen, zou ik zeggen dat het misschien wel kan. Maar voor het overige ga ik met Nienke mee: gewoon lekker veulen laten zijn en wachten tot-ie wat ouder is.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Tja... je schrijft zelf: als handpaard.. en dat is m.i. wel wat anders dan een veulen wat in eigen tempo met moeder mee kan lopen. Zelfs op keuringen worden de veulens los gepresenteerd zodat ze te allen tijde hun eigen tempo kunnen bepalen. Met een lijn aan de hand meegevoerd worden, dan kan dat natuurlijk niet.

Als je in een gebied zit waar geen verkeer is, geen ongelukken kunnen gebeuren en je het veulen los mee kunt laten lopen, zou ik zeggen dat het misschien wel kan. Maar voor het overige ga ik met Nienke mee: gewoon lekker veulen laten zijn en wachten tot-ie wat ouder is.
    waarom zou ik mijn tempo niet kunnen aanpassen aan flicka? Diesel doet dat automatisch al..

Ja, dat soort vragen kan ik ook niet beantwoorden hoor. Een veulen heeft nogal eens de neiging om dan weer te rennen, dan weer braaf naast te blijven, dan weer stil te staan - mits ze tenminste de kans krijgen. Lijkt me erg onhandig en onrustig rijden.
    Hoe het ook zij, ik vind een 9 maands paardje te jong voor handpaard en dat is tenslotte wat je van ons wilde weten.
    Wat je daar verder mee doet: that's up to you!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Bladwijzers

Forum Rechten