Hallo allemaal,
Ik zal gauw reageren. Ik heb twee dagen geen internet gehad, vandaar dat het niet eerder lukte.
Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit eerder gehoord heb dat deze "ingreep" bij verse merries gebeurd.
Naar mijn weten is er totaal geen sprake van een erfelijk gebrek bij paarden, in dit geval is het misschien eerder een ongeduldige hengstenhouder geweest (?!). Lucht aanzuigen doen sommige merries nadat ze meerdere veulens gehad hebben en dus gewoon wat ruimer in hun vaginale jasje zijn komen te zitten. Een lichamelijk gebrek vind ik een groot woord hiervoor. Na de ingreep is er meestal geen enkel probleem met de merrie. De "ingreep" kan je écht niet vergelijken met een vrouwenbesnijdenis (waarbij clitoris en binnenste schaamlippen weggehaald worden), of met het probleem aangaande schapen zoals Jossie verteld, waar ik verder niets van weet. Bij paarden wordt er slechts een klein schaafwondje gemaakt aan beide binnenzijden van de buitenste rand van de vulva. Met een hechtinkje wordt dit op z'n plaats gehouden waardoor de boel aan elkaar groeit. Het gaat er slechts om dat de vulva niet open staat. Het klinkt heel heftig "dicht genaait", maar het is veel kleiner dan je verwacht. Als je niet bij de geboorte bent zal dat inderdaad weer open scheuren, neem ik aan. Dat is niet wat je wilt en dus moet je extra oplettend zijn. Verder is het een ingreep die al véle jaren oud is en dateert uit de tijd dat paarden veelal op professioneler basis gefokt werden. Nu willen veel particulieren een veulentje.
In de natuur gebeurd het misschien ook wel, maar daar doet de hengst het persoonlijk en vind hij het helemaal niet erg het wat vaker over te moeten doen. Uiteindelijk komt er dan misschien wel een keer een veulentje. Wij, moeten voor een inseminatie 750-1300 euro neertellen. Dan wordt het toch een ander verhaal. De hengstenhouder geeft een mate van garantie en anders X-procent geld terug. Dat zal hij waarschijnlijk liever niet doen, en dus neemt hij maatregelen. Het zou wel netjes zijn geweest als hij je dat van te voren gevraagd had, want nu worden jij Pascale en andere particulieren voor een heel moeilijk voldongen feit gesteld. Het is het commerciële verhaal dat zo vaak belangrijker lijkt dan al het andere.
Verder zou ik me kunnen voorstellen dat je het eerder zou willen open maken, uit veiligheids overwegingen. Maar het tijdstip lijkt mij moelijk te zetten. Het zou kunnen als ze gaat kegelen, maar veel merries kegelen helemaal niet duidelijk. Bovendien is "kegelen" voor een leek moeilijk vast te stellen, dat moet je een paar keer eerder hebben gezien. Een merrie rustig 11 dagen overtijd veulenen. Als ze gaat veuelen hoef je dat ook niet van te voren te bemerken aan je merrie, zeker niet als je haar niet kent wat dat betreft. Onze merrie waar ik over vertelde laat nauwelijks iets van gedrags verandering zien en plopt er binnen 10 minuten een veulen uit. Je draait je om en er staat een veulen. Dat maakt het op tijd inschakelen van een veearts wel heel moelijk. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat vette watten of wat dan ook blijft zitten. Dat werkt de merrie er hoogstwaarschijnlijk gauw weer uit.
M.i. is het echt het beste tijdens de geboorte te knippen. Tuurlijk is dat spannend, maar ik denk dat een keer diep moet ademhalen en je de rol van veearts moet inbeelden. Het gevoel dat je hebt voor je eigen paard aan de kant en kijken naar dat paard dat jouw hulp nodig heeft. Daarom kan de veearts het ook.
Verder willen veel ruiters tegenwoordig een sportpaard dat, zonder iets er voor te hoeven doen, een Z-proef loopt. En dus moeten de beste merries daar voor boeten. Weer dat commerciële plaatje waar we onbewust allemaal aan mee werken.
Ik kan me wél goed voorstellen dat jij Pascale er een tweede keer geen zin meer in hebt.
Groetjes, Anke
Bladwijzers