FG.. we postten nagenoeg gelijk.. .. ben blij dat ik kennelijk niet de enige ben die er zo over denkt.. lees al een tijdje en verbaasde me eigenlijk dat verder niemand op deze manier reageerde...![]()
FG.. we postten nagenoeg gelijk.. .. ben blij dat ik kennelijk niet de enige ben die er zo over denkt.. lees al een tijdje en verbaasde me eigenlijk dat verder niemand op deze manier reageerde...![]()
[size=16pt]Fijne spullen voor paard en ruiter: www.mzm-geestig.nl[/size]
[size=12pt][color=purple][b]
Moet zeggen het griezelt mij ook toe,maar heb er verder weinig verstand van, maar je zult maar te laat bij je paard zijn ik moet er echt niet aan denken![]()
Ik denk datje soms bepaalde dingen gewoon niet moet doen als het problemen geeft,ik hou persoonlijk niet zo van allerlei kunstgrepen soms moet je bepaalde dingen accepteren denk ik dan. Daar zijn we niet zo goed meer in.
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Nee hoor, je bent echt niet de enigeOorspronkelijk Geplaatst door nienke07
. Zelfs ik geef al eerder aan dat wij dit bij onze schapen als eenmalige noodgreep doen, sterker... de kinderen van de dame met strik worden niet aangehouden voor de fokkerij. Ik zeg het alleen iets minder duidelijk als jullie geloof ik
.
Ik wil er wel bij zeggen dat het bij een schaap een noodgreep is tijdens de dracht, omdat het euvel dan pas zich openbaart. Het schaap begint dan te vroeg te persen door de druk op de kling van het groeiende lam. Als de kringspier en banden in de achterhand gewoon zijn, dan komt de prikkel die aanzet tot persen niet door. Bij verslapping van de banden/kringspier, komt de prikkel wel door met als gevolg dat het schaap een prolaps van schedewand of ergers... de hele baarmoeder krijgt. Vandaar bij tekenen van een prolaps tijdens de dracht een strikje. Na de dracht en zoogperiode gaat het schaap met kinderen weg, simpelweg omdat het een erfelijk iets is, waarbij het leven en welzijn (denk maar aan de pijn en mogelijke ontstekingen!) van het dier ernstig in het geding komen.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat het een "normale" gang van zaken is bij paarden in Duitsland, laat staan dat ik me afvraag of het erfelijk is en waarom men dan doorfokt. Stel dat het niet erfelijk is, dan zou ik nog niet kiezen voor preventief dichtnaaien, maar eerder voor spoelen van eitjes en een draagmoeder als je persé een nakomeling van een bepaalde merrie wilt.
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Maar dat is inderdaad tijdens de dracht en die dieren worden uitgesloten voor de fok.Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
Zo hoort het lijkt mij. Als ik een poes heb die niet gemakkelijk zwanger wordt of die meteen een kiezersnee moet hebben met het eerste nest wordt niet nogmaals ingezet voor de fok.
Mocht een eventuele nakomeling uit zo'n keizersneezelf ook weer problemen hebben met de dracht dan wordt die lijn stopgezet. Ook al komen er kittens uit die met gemak europees kampioen kunnen worden qua uiterlijk.
Alleen bij sportpaarden wegen de prestaties zwaarder dan de gezondheid en wordt er m.i. te weinig op andere zaken gelet. Sterk beenwerk, goede hoeven, gemakklijk drachtig etc.
Het wordt gewoon net als bij de koeien, die bijna niet meer zelfstandig kunnen bevallen...Oorspronkelijk Geplaatst door Funnygirl
![]()
Groeten,
Dorien
-->http://www.antichip.nl/ <--
The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
- Albert Einstein -
Sorry hoor, maar bij mij gaan al mijn haren overeind staan bij je verhandeling (het totale verhaal, wat ik hier verder niet zal quoten). De argumenten die je aanvoert zijn allemaal non-argumenten, zoals bijvoorbeeld een argument om hoefijzers te gebruiken 'omdat dat al eeuwen gedaan wordt'. En de vergelijking met een knip bij een vrouw slaat echt helemaal nergens op!Oorspronkelijk Geplaatst door Anke
"Het is allemaal heel gewoon"... Voor mij dus niet...
Groeten,
Dorien
The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
- Albert Einstein -
Sorry maar dat is juist waar je bij koeien op let.Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
Wat hebben we aan een melkkoe die krom op de poten staat en waar je het kalf zelf af moet halen![]()
Koeien worden regelmatig gescoord(gekeurd) en aan de hand van die uitslagen ga je op zoek naar een geschikte stier, die de zwakke punten kan verbeteren.
Niet iedere boer boert maar wat aan![]()
([size=99px]sorry ik was even op m'n klompjes getrapt[/size])![]()
Ja, nu wel. Omdat er in het verleden niet op gelet is... Nu is het eigenlijk al te laat want er is bijna geen koe meer die zelfstandig kan bevallen, maar het had nooit zover mogen komen. Toch?Oorspronkelijk Geplaatst door mirel
Dat mag, maar het is geen aanklacht naar jou/jullie. Het was een voorbeeld om te begrijpen hoe belangrijk het is om ook op dit soort zaken te letten bij het fokken en het niet als normaal te bestempelen dat je kunstmatig moet ingrijpen bij drachtigheden.Oorspronkelijk Geplaatst door mirel
Dat is tig jaar geleden bij de koeien onvoldoende/niet gedaan en nu zit jij met de gebakken peren want je moet er extra op letten. Terwijl het van nature gewoon goed moet kunnen gaan.
Groeten,
Dorien
- Albert Einstein -
Kan het zijn dat hier een misverstandje ligt over melkkoeien dan wel doorgefokte vleeskoeien (dikbillen)? Voor zover ik weet hebben alleen die laatste nauwelijks nog de mogelijkheid om langs de natuurlijke weg te bevallen (al heeft onze boer er elk jaar nog een paar die het wel voor elkaar krijgen).
Verder krijg ik ook de kriebels bij het hele naai-verhaal. Had er nog nooit van gehoord en had het ook niet erg gevonden als dat zo was gebleven.
Ook melkkoeien moet veelal geholpen worden (het kalf wordt eruit getrokken). Of dit berust op daadwerkelijk nodig hebben van die hulp of op het idee dat er hulp nodig is weet ik ook niet... Ik ben geen boer![]()
Groeten,
Dorien
- Albert Einstein -
Wat is er nou mis met het dichtnaaien van een merrie die drachtig is maar een slappe of te ruime vulva heeft en waarbij je wilt vookomen dat ze de vrucht gaat verliezen door een ontsteking (er blijft genoeg ruimte open voor de merrie om te kunnen plassen voor degene die daaraan twijfelden...)? Want door een niet goed sluitende kling kan er lucht, maar ook vuil naar binnen komen. Dat is gewoon een medische handeling die je uitvoert op het moment dat dat nodig blijkt. Het is geen standaard procedure hier, het gebeurt op indicatie. Moet je dan met je handen op je rug blijven staan en je merrie laten verwerpen? Wat een onzin zeg!
Errrr... ik krab me maar 's achter de oren hoe zo'n verhaal doelloos kan gaan meanderen..
Kennelijk spreekt zo'n term als dichtnaaien veel vrouwen aan en wekt dat bepaalde beelden op. Als er dan nog eens een - misschien verkeerd begrepen - opmerking bij komt als 'niet openknippen' dan doemen de meest gruwelijke beelden op, gevolgd door wat kretologie als dierenmishandeling, dan wordt de fokkerij in z'n algemeenheid onderuitgehaald ( want die letten kennelijk nergens meer op), de koeien komen in beeld... mensen, schei uit: in sommige gevallen is het nodig ( zoals Lila zegt, een medisch geïndiceerde handeling) en dat wordt bij uitzondering gedaan. En de veearts zorgt er heus wel op tijd bij te zijn. Er wordt heus niet verwacht dat je op het 'moment suprême' zelf met je borduurschaartje aan de slag gaat.
Tja en dat van die koeien.. misschien moeten we allemaal wat minder vlees-consumptie-gericht worden, dan ontstaat er vanzelf minder behoefte aan dikbilkoeien die inderdaad niet meer zelf hun kalfjes op de wereld kunnen brengen.
Laten we eens nuchter blijven.![]()
Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->
Nee joh! Natuurlijk moet je ingrijpen als dat nodig is, dat weerspreek ik ook niet![]()
Persoonlijk zet ik echter mijn vraagtekens bij het 'normaal' vinden van dichtzetten, zoals dat in Duitsland schijnt te zijn.
Daarbij vind ik het nogal eng om te wachten tot de bevalling zelf met openknippen. M.i. is het risico op een onopgemerkte geboorte veel te groot, met alle gevolgen van dien als de merrie is dichtgezet. Mijn Linde is ooit enorm ingescheurd bij de bevalling (was niet dichtgezet, het veulen was gewoon erg groot) en dat was een hele vervelende ervaring voor haar![]()
En als laatste wordt er door anderen gezegd dat je best wel eens mag overwegen of je met zo'n merrie moet blijven fokken. Ook daarvoor valt wel wat te zeggen denk ik.
Groeten,
Dorien
- Albert Einstein -
Dat is anders wel wat Anke beweert. Ik moet de dierenarts nog tegenkomen die gezellig bij je komt slapen zodat hij op het moment suprême aanwezig kan zijn. Kom op zeg, we weten toch allemaal hoe snel en vaak toch nog onverwachts zo'n veulen er kan zijn?Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
Groeten,
Dorien
- Albert Einstein -
Nuchter? Ben de nuchterheid zelve.. en in gevallen zoals bij de schapen van Jossie snap ik het helemaal.. ook als tijdens de dracht e.e.a. dreigt mis te gaan.. prima.. snap ik ook.. maar dit:
.. deze tekst spreekt toch duidelijk van een bekend probleem.. en ondanks het probleem een inseminatie... en dat gaat MIJ dus véél te ver... en dáár reageer ik op!Oorspronkelijk Geplaatst door Pascale
[size=16pt]Fijne spullen voor paard en ruiter: www.mzm-geestig.nl[/size]
[size=12pt][color=purple][b]
Bladwijzers