Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: natural hackamore

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

natural hackamore

Hoi,

ik weet niet helemaal zeker of de vraag hier thuis hoort.
    Maar veel van jullie rijden met touwhalster.
    ik ben nu bijna klaar met het grondwerk van level 1 ( ben aan het wachten op mooi weer zodat ik ook kan rijden op de wei ), maar vind het touwhalster MET de leadrope niet fijn. Wel om oefeningen te doen hoor. Maar zo gauw ik ga wandelen vind ik het niet fijn.
    De leadrope ( twistlock ) is zo zwaar dat de leadrope mega gaat zwaaien onderaan het touwhalster.

Nou lijkt me dat hetzelfde gebeurt als je met de hackamore rijd. Doordat je de leadrope aan het touwhalster vastbind zit daar een zware knoop aan de onderkant van het touwhalster. Dat gaat toch ook heen en weer zwaaien tijdens het rijden ?

Kan je niet gewone teugels aan een touwhalster vast maken ?
    Of een lichter touw aan het touwhalster ?

Groetjes,

Maris

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Re: natural hackamore

Gewone teugels zal qua gewicht neit gaan omdat ej geen duidelijke release hebt lijkt mij. Calippo hier verkoopt dunnere leadropes. Die zullen wel wat lichter zijn ook.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik heb er helemaal geen last van dat de twistlock gaat slingeren tijdens het rijden. Met galopperen een beetje maar dat doen we nog niet veel. Je kunt idd ook een hackamore gebruiken.
    In level 1 kun je nog gewoon gaan rijden met halster en een leadrope, voornamelijk omdat je begint met het rijden met 1 teugel ipv 2. Voor de lessen waarbij je wel 2 teugels gaat gebruiken, kun je ook een hackamore gaan gebruiken, dus een halster met vaste teugels zonder clip. In level 2 zul je de hackamore meer gaan gebruiken.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Met een natural hackamore slingert het minder, omdat die wat strakker om de neus (hoort?) te zitten dan een touwhalster.

Je kan ook met het einde van de leadrope enkele slagen om de neuslus maken zodat die iets kleiner wordt en dus minder slingert.

Gewone teugels lijken me niet fijn, zijn dun en slap en hebben te weinig gewicht. Wat ik zelf wel eens gebruik, zijn 1 maatje dunnere teugels met clipjes aan het eind. Voor een buitenrit zijn ze heerlijk, maar om oefeningen te doen toch minder fijn, vanwege het lagere gewicht.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

hoi,

ik doe dus iets fout ? Al sik met Gam wandel met het touwhalster en de leadrope, slingert de leadrope echt alle kanten op. Moet voor Gam ook niet fijn zijn denk ik ! Wat kan ik daar dan aan doen ?

En ik zou dus kunnen overwegen om aan jouw ( eveline ) touwhalster een emiel voest teugel ( die hebben clips toch ?) te hangen ?

groetjes,

Maris

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Maris, je doet niks fout hoor! Het hangt heel erg van de beweging van je paard af, hoeveel de clip onder zijn kaak slingert. Bij Atli (IJslander met vlakke gangen) slingert het ook nauwelijks, maar bij Tanja (KWPN met veel beweging) slingert het veel meer.
    Helaas heb ik geen tip voor je; met grondwerk heb ik er met Tanja geen last van en rijden heb ik nog niet met haar gedaan, en als ik dat ga doen, wil ik het met de hackamore doen vanwege die slingerende clip...

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik heb er met rijden eigenlijk geen last van als je de leadrope er zo omheen bindt zoals Parelli voor doet. Dan is hij zwaar genoeg om netjes te blijven hangen en niet echt te slingeren. Maar misschien verschilt het inderdaad per paard...kan het niet aan het halster liggen Maris?
    Want dat was toch ook niet helemaal passend en de knoop lag iets lager toch? Misschien dat die clip daarom meer slingert...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forumlid Dorien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Leeftijd
    43

Ik gebruik ook Emiel Voest teugels aan mn touwhalster met rijden. Maarre ik werk dan ook volgens de methode van Voest en (nog) niet volgens Parelli

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien
    Ik gebruik ook Emiel Voest teugels aan mn touwhalster met rijden. Maarre ik werk dan ook volgens de methode van Voest en (nog) niet volgens Parelli
    En, werkt dat wel ? Voest methode en parelli scheelt toch niet zo heel veel ? Voest werkt toch ook met wijken voor druk ?

groetjes,

Maris

Bladwijzers

Forum Rechten