Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Paard blijft niet op afstand.

Paard blijft niet op afstand.

Hey. Soms speel ik wel eens wat met mijn paard in de wei. Ik ren, zij rent. Ik stop, zij stopt. Beetje bochtjes maken enz enz. Ze wordt er helemaal blij van. Nu is het probleem dat ze soms ietsje té blij wordt. Net als vandaag als ik dan stop met rennen ookal hadden we maar een heel klein stukje gerend, dan komt ze wel heel erg dicht bij. Ik heb vaak het idee dat als ze sprongen maakt ze niet erg veel rekening houdt met mij. Het rare is dat dit per keer verschillend is. De ene keer stopt ze netjes op afstand als ik dat vraag en de andere keer dan komt ze wel erg dichtbij. Hoe maak ik haar duidelijk dat ze op een bepaalde afstand moet blijven?
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Paard blijft niet op afstand.

Dit is een kwestie van afspraken maken met je paard over wat jouw priveruimte is.
    gebruik je met spelen een carrotstick? Kent je paard al de drivinggame? Je carrotstick zou je namelijk voor je uit kunnen steken, richting je paard, en hem daarmee uit je ruimte drijven. Niet agressief, maar wel duidelijk. Wees hier consequent mee, en oefen de drivinggame als het niet makkelijk gaat, ook in stilstand vanaf als je voor je paard staat.
    Als je altijd je paard verteld dat HIER de grens is die hij moet respecteren, dan onthoud hij deze regels ook tijdens spel.

Ik vraag me af hoe jouw paard moet weten wanneer jij gaat stoppen. Als je samen enthousiast aan het rennen bent en jij gaat ineens in de remmen, dan verwacht je natuurlijk dat je paard ook ineens stopt. Maar wellicht kan zij dat helemaal niet, is de remweg te lang en komt ze dan ineens in je ruimte.

Ik ben niet zo'n fan van rennen en ineens stoppen. Als het echt een ruimte issue is dan kun je misschien het beste beginnen in stap en daar mee oefenen. Ik ben meer fan van samen stoppen, wel zo beleefd voor je paard.

Veel plezier.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Ik laat Grace weten dat ik ga stoppen door mijn hand voor me uit te steken en het commando 'hoo' te zeggen. Meestal is dit genoeg. Het niet zo dat ik oppeens stop zonder dat zij het aan ziet komen, dat zou inderdaad niet zo eerlijk zijn. In stap heb ik het eerst ook geoefend, dan blijft ze netjes rechts van me stappen met zo'n meter er tussen. Dus dat gaat prima, alleen als ze eenmaal op gang is vliegt ze nog wel eens door de lucht. En bij dat vliegen vind ik dat ze wel erg dichtbij komt. Ik weet dat het puur bokken uit blijheid zijn, dat ze een keertje hard mag rennen. Maarja, ik heb toch liever geen achterhoef tegen mijn hoofd.

Maar ik zal ookmaal eens gaan oefenen puur in stilstand. Als dat gaat lukken heb ik er wel vertrouwen in. Bedankt iniedergeval!!
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

Bladwijzers

Forum Rechten