Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Bak maken en gras zaaien.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Bak maken en gras zaaien.

Kon er geen topic over vinden, dus hierbij!

Als alles goed gaat verhuizen wij naar een huis met land erbij, zodat de paarden bij huis komen te staan.
    Er is alleen een stuk land waar nu niets mee gedaan wordt.
    Mijn vraag dus: Er moet gras gezaaid worden op dit land, zijn er verschillende soorten waar je uit kan kiezen, en wanneer is de beste tijd om te zaaien, er moet eigenlijk zo snel mogelijk gras op komen.
    De bedoeling is om er zelf een buitenbak aan te leggen, waarschijnlijk op een deel waar nu al gras staat. Heeft iemand tips en ervaringen hiermee? Wat voor zand bijvoorbeeld, ondergrond?
    De bodem is zandgrond.

Alle tips zijn welkom!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Re: Bak maken en gras zaaien.

Nobody?
    Had wel nog een vraagje, hoe zouden jullie het land indelen? Het is een rechthoekig stuk van ongeveer 4 hectare, voor 3 paarden. Dacht zelf in 2 stukken, zodat er ook ruimte is om lekker te kunnen bewegen. Of is een 3e stuk nuttig om een stuk te kunnen laten rusten?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Er is wel eerder een topic over geweest, maar weet zo niet waar. Mischien nog even goed doorspitten?(forum bedoel ik)
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Grappig dat zijn vragen die mij ook bezig houden! Ben ook verhuisd en zodra het land bewerkbaar is gaan we ook een bak maken en een wei. Bij ons is er veengrond dus ik ben genoodzaakt om een deel af te laten graven en dreinage aan te laten leggen en vervolgens nieuw zand erover. Ik weet dus niet in hoeverre het water blijft liggen bij jullie maar anders zou ik dreinage adviseren (is wel kostbaar)

Wat betreft gras zaaien, ik weet dat er diverse soorten zijn ben er zelf ook nog niet uit. Zal eens kijken voor wat info!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

ik heb bij het onderwerp "voeding" informatie over fructaan geplaatst. (zie: feiten over fructaan)
    in deze pagina's staan voorbeelden van grassoorten die minder fructaan produceren.
    iets om mee te nemen als je nog moet gaan inzaaien?!
    mijn paard heeft een mening.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Rebanna, jij ontkomt dan niet aan draineren geloof ik he? Ik heb geen flauw idee of er water op blijft staan,
    het is niet in Nederland en ben er maar een paar keer geweest. Een vriendin van me zei dat als je een bak op zandgrond maakt je niet hoeft te draineren. En ALS je draineert, dat je een sloot moet hebben om het water af te voeren en sloten zijn er sowieso al niet...

Memphis, dank je wel, k ga eens kijken!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Klopt sloten zijn nodig, wij maken er rondom (behalve 1 kant natuurlijk) sloten. Ik weet nog wel toen ik bij mijn ex woonde hadden wij ook zandgrond, toen vond ik wel dat de bak vaak nat was, maar in vergelijking met dit veengrond nu was het toen geweldig!!

Maar een sloot kun je toch gewoon graven?? Dat doen wij namelijk ook...... Ik denk dat je mischien een gronddeskundige moet vragen??
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

in het topic "wei zomerklaar maken" staat al een en ander aan tips over inzaaien en zo.
    Over de indeling.
    ikzelf had mn land eerst ook in 2en. Da's niet handig, want dan hebben je paard véél te véél gras. Langzaamaan heb ik mijn 3ha ingedeeld in diverse stukken. Ik heb een lang rechthoekig land van totaal ongeveer 75 x 400m of zoiets.
    achter heb ik een groot stuk ( 75 x 200) voor de winter. in de zomer liet ik dat hooien, dit jaar leent een boer het voor zijn koeien. het overige deel heb ik 1 stuk van 75x100 voor hoog zomer (soms 1 keer gehooid) en najaar, en 3 kleine stukken van 75x30 voor het "vette" voorjaar. die 3 wissel ik dan steeds af.

Bladwijzers

Forum Rechten