Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 57

Topic: staken, staken, staken. Wie helpt mij?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

staken, staken, staken. Wie helpt mij?

ik weet niet of het hier goed staat, maar ik heb echt julie hulp nodig

Diesel is weer flink bezig, staken, staken staken, ik word er niet goed van. Mijn geduld is echt even op en ik ben er weer even helemaal klaar mee. Altijd dat gestaak

In de bak heb ik dit dus nooit, als ik wandelen buiten ook nooit, als ik met de kar ga ook nooit meegemaakt. Maar als ik ga rijden, buiten, het vertrouwde loopt hij meestal wel. Maar nu ik kom een paar honderd meter het erf af en dan begint het hoor, meneer wilt niet verder. Met iemand anders mee, ook nooit problemen, ik ga morgen met iemand naar het duin/bos omdat hij dan ook overal staakt.. maar ik wil ook een keer voorop kunnen. Duin/bos ga ik dus oefenen met iemand, maar langs de weg, volgens mij stelt hij zich gewoon aan? Ik weet het gewoon niet meer.. misschien wel niet.. maar waarom soms nooit problemen en soms ineens overal spoken zien?

Ik heb al vanalles geprobeerd:
    1) zoals linda het doet, omdraaien stukje weg lopen en weer terug. Ik draai om loop een stukje weg en zodra ik terug wil gaat hij in de remmen, soms al ineens achteruit.
    2) wachten, wachten.. nog is vragen of hij naar voren wilt.. hij gaat alleen maar achteruit.
    3) wachten, wachten.. tot hij zelf iets gaat doen.. Dan wilt hij omkeren, dan doe ik niets behalve hem corigeren dat hij niet mag omdraaien.. ook dan gaat hij achteruit.
    4) been blijven geven, en als hij achteruit gaat, gewoon been blijven geven, want ik wil vooruit.. hij gaat hoe langer hoe harder achteruit tot hij gaat stilstaan en even helemaal niet meer wilt bewegen en daarna gaat hij gewoon weer achteruit.
    5) eraf gaan, stukje lopen gaat prima, maar zodra ik weer opstap weer achteruit..
    6) soort van point 2 point, en bij het point laten grazen.. we bereiken nog geen 1 point om hem te laten grazen.. als ik dan wandel en hem laat grazen en weer erop wil begint hij weer te staken..

Ik ben echt ten einde raad!! Soms gaat het prima als hij de weg al kent, maar nou begin hij daar zelfs moeilijk te doen. Mijn verzorgster heeft in het schriftje geschreven dat ze dit ook steeds heeft. Ik had er al een tijdje geen last van. Ik wilde bijna zeggen dat ze maar even niet op hem buiten mag rijden, maar ze komt al een jaar en helpt me met vanalles, dus dat kan ik eigenlijk ook niet maken. Zij probeerd ook altijd iets anders, maar niets helpt. Uiteindelijk draad ze om.

Ik ben vandaag ook uiteindelijk maar omgedraaid, dan wilde meneer HEEL snel naar huis, ik heb hem steeds weer omgedraaid, dan bleef hij stokstijf staan en dan weer een stuk terug naar huis, weer omgedraaid etc etc

Wat moet ik nou doen??

Re: staken, staken, staken. Wie helpt mij?

Om maar even in Parelli termen te blijven: is Diesel left-brained of right-brained wanneer hij staakt? Dat lijkt me namelijk heel belangrijk om te weten hoe je dit het beste aan kunt pakken. Oftewel: is het een dominante, eigenwijze dwarskop, of speelt er angst, onzekerheid en te weinig vertrouwen in mee???
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Heb je al geprobeerd met leading from zone 3-4? Want als je zegt dat hij wel vlotjes vooruit gaat als je ernaast loopt, maar dat het probleem enkel is wanneer je erop zit, zou ik dat toch eens proberen, da's iets tussen de twee eigenlijk hé....

En anders zou ik het met hele kleine stapjes per keer aanpakken: laat hem eerst tien meter (of zoiets, wat mogelijk is voor hem) stappen (met jou op zijn rug), dan terugkeren naar huis. Volgende keer 15m, of zo, en dan terug,... en zo verder. Op den duur gaat hij gaan reageren dat het toch nooit voor lang is en dat jullie toch meteen terugkeren, en eens jullie ver genoeg zitten gaat hij volgens mij gewoon niet meer denken aan terugkeren - of toch tenminste gewoon de wandeling doen zoals jij ze wil.

Alé, da's wat ik zou doen hé in zo'n situatie... Er zullen nog wel andere suggesties zijn zeker..

xxx julieke

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Ik zou ook willen toevoegen dat er eigenlijk nooit een consequentie is voor hem als hij achteruit gaat lopen.
    Je geeft wel been maar gaat nooit doo tot hij 1 stapje vooruit zet, je gaat wel naar huis maar gaat thuis niet nog lekker even flink aan de slag zodat thuis ook n iet meer thuis is zoals hij het verwacht. Namelijk zadel af en de wei in.

Als ik het zo hoor is het niet volkomen LB en ik zou dan ook niet gewoon doordrammen tot hij wel gaat en je rondje afmaken. Wat echter wel belangrijk is is dat hij op een vraag reageert met proberen naar voren te gaan. Dat hij niet verder komt dan het verschuiven van zijn gewicht of 1 stap of 10 meter is niet relevant.

Het gaat erom dat hij nu WEET dat alles wat hij doet er toe leid dat hij lekker in het gras kan gaan liggen.
    Je zal dit patroon rustig moeten doorbreken. Zonder geweld maar wel met heel consequent je fases doorgaan als hij achteruit begint te lopen. Net zolang tot hij een antwoordt geeft wat enigszins vooruit is.
    Dan kan je terug gaan en opnieuw proberen...maar wacht altijd op een TRY!!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Helemaal mee eens Anna!

xxx julieke

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad, maar dat is gelukkig weer helemaal opgelost. Mijn paard staakte altijd voor bruggetjes, of wanneer het haar uitkwam. Dit heb ik opgelost door elke keer als ze staakte zachtjes met mijn benen te gaan kloppen. Zo doe je je paard geen pijn maar dit vinden ze niet fijn. Je moet wel consequent zijn en je paard niet laten omdraaien want ookal is het maar een klein beetje door om te draaien is hij wel wat verder terug gekomen. En als hij dan ook maar een stapje vooruit zet dan stop je Méteen met kloppen. Ze krijgen heel snel door dat het kloppen ophoud als ze naar voren lopen.
    Heel veel succes!
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

[quote="anroomy"]Ik zou ook willen toevoegen dat er eigenlijk nooit een consequentie is voor hem als hij achteruit gaat lopen.
    Je geeft wel been maar gaat nooit doo tot hij 1 stapje vooruit zet, je gaat wel naar huis maar gaat thuis niet nog lekker even f]

Die consequentie is er wel, was het alleen vergeten te vermelden. Thuis mag hij nog flink aan de bak, maar hij is werkwillig, dus of hij dat zo erg vind. Normaal krijgt ook hij altijd iets na het werken, een snoepje, een worteltje.. op de staking dagen niets. Ook ga ik echt niet snel naar huis.. ik draai steeds om en laat hem zo langzaam mogelijk lopen.

Ik vind het moeilijk dat ik moet wachten op een TRY.. want die komt er niet.. met alles wat ik heb genoemd.. no try.. niets gewoon stokstijf blijven staan, always!

Volgens mij is Diesel LB en als hij merk dat ik meerdere dingen heb geprobeerd, hij nog niet gaat en ik boos begin te worden van binnen dan word hij RB. Dan ben ik weer kwaad op mezelf..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Martiine
    Ik heb precies hetzelfde probleem gehad, maar dat is gelukkig weer helemaal opgelost. Mijn paard staakte altijd voor bruggetjes, of wanneer het haar uitkwam. Dit heb ik opgelost door elke keer als ze staakte zachtjes met mijn benen te gaan kloppen. Zo doe je je paard geen pijn maar dit vinden ze niet fijn. Je moet wel consequent zijn en je paard niet laten omdraaien want ookal is het maar een klein beetje door om te draaien is hij wel wat verder terug gekomen. En als hij dan ook maar een stapje vooruit zet dan stop je Méteen met kloppen. Ze krijgen heel snel door dat het kloppen ophoud als ze naar voren lopen.
    Heel veel succes!
    Dat heb ik ook geprobeerd.. ook hard dat t wel pijn deed.. geen van beide heeft enig nut, zo zijn wel zelfs in de sloot beland, want niet stoppen, no try, nee zo hard mogelijk achteruit.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Nou dan heb je blijkbaar je fase 4 nog niet gevonden..OF vind hij buitenrijden in zijn eentje zo vreselijk dat hij ECHT NIET wil....

Maar ik zou het eerder zoeken, als je zeker weet dat hij LB is, in de fase 4 die buiten niet werkt.
    Je hoeft heus niet heel hard te zijn maar je moet echt iets vinden waar hij een hekel aan heeft!
    En misschien is dat wel ACHTERUIT verder van huis af...vraag je het nog eens of hij misschien 1 stap vooruit wil zetten...zoniet...hup achteruit de andere kant op...

Het begrip tijd hier is wel heel belangrijk en emotional fitness ook...je KAN niet opgeven...raap al je moed bij elkaar en bedenk iets wat hij moeilijk vind...misschien wel zijwaarts van huis ofzo...'

Totdat je WEL een try krijgt! Dan gelijk lekker terug naar huis!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Dat heb ik ook geprobeerd.. ook hard dat t wel pijn deed.. geen van beide heeft enig nut, zo zijn wel zelfs in de sloot beland, want niet stoppen, no try, nee zo hard mogelijk achteruit.[/quote]

Geen idee of het een diepe of enge sloot is. Ik heb een tijdje een paard gereden voor iemand omdat hij niet alleen naar buiten wilde. Het was een wannebee hengst die niet bij zijn merries wegwilde. Achteruit ging hij inderdaad ook en dreigen de sloot in te gaan. Ik heb hem naast een niet te stijle sloot gezet, toen het droog was, en meneer begon weer. Vervolgens heb ik hem heel hard achteruit laten lopen, jij wilde naar achteren, kom gaan we pootjebaden. Nou het was meteen over daarna. Hij had het goed door.

Als je dit niet durft, fase 4 hoeft inderdaad niet hard te zijn, als je jezelf maar beloofd niet op te geven. maak het Diesel oncomfortabel als hij niet doet wat hem wordt gevraagd, ga achterwaarts of zijwaarts of wat dan ook als hij niet gaat. En een stapje naar voren is rust.

Eigenlijk maakt het niet uit hoe je het doet, als je maar vervelend bent. Trek er gewoon hel veel tijd voor uit. Hij wacht tot jij opgeeft, draai de rollen om, wacht totdat hij opgeeft.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

dat achteruit lijkt me wel een goeie, heb ik weles geprobeerd, maar dan word hij heel sterk. Met wandelen los ik het ook zo op als hij iets eng vind (dat komt alleen nauwelijks voor).

Ik ga het morgen meteen proberen, deze keer ben er ik zo gigantisch klaar mee dat ik echt vol ga houden!! Er zullen wel een hoop lastige fietsers me gaan uitschelden dat ik me paard niet aan kan, maar die sla ik wel van me af

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diesel_
    dat achteruit lijkt me wel een goeie, heb ik weles geprobeerd, maar dan word hij heel sterk. Met wandelen los ik het ook zo op als hij iets eng vind (dat komt alleen nauwelijks voor).

Ik ga het morgen meteen proberen, deze keer ben er ik zo gigantisch klaar mee dat ik echt vol ga houden!! Er zullen wel een hoop lastige fietsers me gaan uitschelden dat ik me paard niet aan kan, maar die sla ik wel van me af
    Jaaaa dat is DE instelling. Ga ervoor, duurt nooit langer dan 3 dagen.

Ik zie hierboven al een heleboel nuttige tips langskomen. Hoe goed is zijn achteruit als jij het vraagt? Je zou kunnen proberen achteruit de goede richting in te lopen, ipv vooruit.
    Verder moet ik ineens denken aan die cartoon van een hengel en een wortel Kun je misschien iets verzinnen dat hem motiveert om verder te gaan? Voedselbeloning, of iets anders waarvan je weet dat het hem motiveert.
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

misschien toch ook even zijn rug na laten kijken door een chiropractor?
    mijn vorige paard begon met omdraaien en nadat ik hem (in mijn pre-NHtijd) elke keer er flink van langs gegeven had en dat niets hielp, ontdekte ik na een maand of 3 dat hij enorm last had van zijn rug en daarom de dijk niet afwilde lopen, en op een gegeven moment naar huis wilde vanwege de pijn in zijn rug
    ik zou dus eerst even een lichamelijk probleem uitsluiten

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Denk niet dat het probleem daar zit Sandra, als ze met iemand meegaan, zijn er geen problemen. Voor de kar ook niet en in de bak ook niet.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

je neemt de woorden uit mijn mond margot. Ik weet zeker dat daar het probleem niet ligt, maar wel een goeie tip hoor sandra

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten