Tips gevraagd...
Komende dinsdag wordt er een 6 jarige ruin toegevoegd aan mijn mini kudde. Maar ik zit een beetje te bedenken wat het meest verstandig is...
Mijn kudde ziet er momenteel als volgt uit:
Sirarvi, ruintje van bijna 6, is momenteel de baas
Salvadore, ruintje van bijna 5,
En Fabrizio een hengstje van bijna 2.
Salvadore en Fabrizio hebben momenteel een beetje mot met elkaar omdat Faab zijn mondje steeds groter wordt (of zijn ego )
Ze staan 24/7 buiten met schuilstal. Buiten betekent een paddock van 10 x 20 mtr en uitloop naar de bak (deze is 16 x 32 mtr). Tussen de bak en de paddock zit een hek van ruim 2 mtr breed die dicht kan. Het hek tussen de bak en de paddock is van hout, hoog genoeg en voorzien van schrikdraad.
Uiteindelijk zullen deze 4 heren dus bij elkaar 'moeten' staan. Maar hoe kan ik dit het best aanpakken zonder al te veel stress voor alle betrokkenen?
Mijn andere paarden heb ik 1 voor 1 op de wei toegevoegd (met iedere keer een jaar ertussen) en dat ging altijd super. Maar op de wei kennis laten maken dat gaat dus niet lukken, die is verboden toegang in de wintermaanden.
Ik was van plan om ze eerst kennis te laten maken met het hek ertussen en vervolgens eerst Sier er bij te zetten. Aangezien hij het meest dominant is..
Of moet ik juist eerst kleine Faab er bij zetten? Of Salvadore of allemaal tegelijk?
Kom maar op met tips en ervaringen!!
Yvonne
Bladwijzers