Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: Paard toevoegen aan bestaande kudde

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Paard toevoegen aan bestaande kudde

Tips gevraagd...

Komende dinsdag wordt er een 6 jarige ruin toegevoegd aan mijn mini kudde. Maar ik zit een beetje te bedenken wat het meest verstandig is...

Mijn kudde ziet er momenteel als volgt uit:
    Sirarvi, ruintje van bijna 6, is momenteel de baas
    Salvadore, ruintje van bijna 5,
    En Fabrizio een hengstje van bijna 2.
    Salvadore en Fabrizio hebben momenteel een beetje mot met elkaar omdat Faab zijn mondje steeds groter wordt (of zijn ego )

Ze staan 24/7 buiten met schuilstal. Buiten betekent een paddock van 10 x 20 mtr en uitloop naar de bak (deze is 16 x 32 mtr). Tussen de bak en de paddock zit een hek van ruim 2 mtr breed die dicht kan. Het hek tussen de bak en de paddock is van hout, hoog genoeg en voorzien van schrikdraad.

Uiteindelijk zullen deze 4 heren dus bij elkaar 'moeten' staan. Maar hoe kan ik dit het best aanpakken zonder al te veel stress voor alle betrokkenen?
    Mijn andere paarden heb ik 1 voor 1 op de wei toegevoegd (met iedere keer een jaar ertussen) en dat ging altijd super. Maar op de wei kennis laten maken dat gaat dus niet lukken, die is verboden toegang in de wintermaanden.

Ik was van plan om ze eerst kennis te laten maken met het hek ertussen en vervolgens eerst Sier er bij te zetten. Aangezien hij het meest dominant is..
    Of moet ik juist eerst kleine Faab er bij zetten? Of Salvadore of allemaal tegelijk?

Kom maar op met tips en ervaringen!!

Yvonne

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Re: Paard toevoegen aan bestaande kudde

Hoe wij het hier doen op het land is (maximaal) een week apart, maar zo dat ze elkaar wel kunnen besnuffelen/ beruiken ed. Dan er in een keer bij. Ze moeten onderling toch opnieuw de rangorde bepalen. Daar kom je niet onderuit.
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Het schijnt dat paarden het snelst 'bonden' als je ze samen op een buitenrit/wandeling meeneemt. Beiden op vreemd terrein, maar op elkaar 'aangewezen'. Dus met je dominante ruin zou dat best eens kunnen werken.

Verder lees je ook vaak dat het voor een nieuwkomer prettig is als ze alvast een 'maatje' hebben als ze in de kudde worden geintroduceerd. Welk paard denk jij dat het eerst zou willen (vriendelijk) kennismaken? Ik zou die er eerst af en toe bij zetten. Verder zijn er groepen waarbij het eigenlijk altijd zonder al te veel moeilijkheden gaat. Ze kunnen het vaak zelf het beste regelen. Soms helaas is dit lastiger en moet je idd wat 'freewheelen'

Succes!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Maximaal een weekje apart, maar dat ze wel kunnen snuffelen.

Maar ik ben meer van het meteen erbij zetten. Waarom? Tjah het moet uiteindelijk toch wel en bovendien lijkt het mij beter dat ze meteen kunnen communiceren, zonder dat hek ertussen dus.

Ik vind het leuk bedacht hoor, eerst apart, maar dat vind ik een beetje hetzelfde als 2 partners die ruzie hebben en die te laten praten met elkaar waarbij er een sloot tussen die 2 zit. Je kunt elkaar geen knuffel op kopstoot geven en dan lopen de frustraties naar mijn idee alleen maar op.

Over het algemeen gaan vele paarden wel samen. Er is echter pas geleden nog een 2 jarige bij Diesel (ruin bijna 13 stokmaat 1.30) en Flicka (mini appaloosa veulentje, 9 maanden) gezet. Deze was groter dan Diesel en normaal is Diesel een watje en komt hij niet bij zijn eten als er een dominant paardje bij staat. Nu echter heeft hij dat beest toch weggejaagd het was echt sneu, we hebben het 3 dagen aangekeken en toen besloten dat dit paardje er niet paste. Nu staat hij bij 2 andere paarden, het is blijft een bang paardje, maar hij komt daar wel aan zijn eten! Van Diesel kreeg hij in een wei van 100x15 slechts 10vierkante meter tot zijn beschikking

Maar zo weet ik ook dat ik Diesel niet graag in een grotere kudde heb in de winter, aangezien hij dan niet aan zijn eten komt en veel stress heeft. Nu is hij de baas in de wei en beschermd hij mijn kleine meisje Flicka

Een normale rangorde word meestal wel binnen een week uitgevochten en dat kan er soms hard aan toe gaan, maar als het paardje de laagste in rang zou worden, maar zich optijd overgeeft, wel aan zijn eten komt en niet lijkt te leiden onder het feit dat hij de laagste in rang is lijkt het me geen probleem.

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ik heb mijn merrie Sterre nu 2 keer verhuisd en beide keren gewoon direct in de kudde gezet.
    Nou is zij wel een dominante tante, maar beide keren was er binnen een dag rust in de kudde. De eerste kudde was een kudde van bijna 30 en de 2e kudde was een kudde van 6.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Erbij gooien, ogen en oren dichthouden en na een uurtje weer gaan kijken
    Zo heb ik het tot nu toe altijd gedaan en op een paar schrammen na is dat altijd goed gegaan. Het introduceren d.m.v. eerst een week met een draadje ertussen e.d. is allemaal leuk en aardig maar is alleen maar uitstel van executie. Als de nieuweling de discussie met de baas aan gaat doet hij het na een week ook nog. En de 'schade' is dan echt niet minder....
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Alle keren dat ik vantevoren dingen zat te bedenken, of maatregelen nam om de 'introductie' van een nieuweling zo soepel mogelijk te laten verlopen, pakte het toch weer anders uit dan dat ik voorzien had.
    Uiteindelijk geloof ik dat je de boel gewoon maar meteen bij elkaar moet zetten ( aannemende dat het hier niet om twee volwassen hengsten gaat!), ogen dicht en op een afstandje de boel in de gaten houden. Het komt wel goed, onrust is er altijd wel even.

De enige voorwaarde: genoeg ruimte geven zodat ze uit de weg ( en van elkaar weg) kunnen als het nodig is.

Liever op een grote wei; niet in een kleine paddock.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nienie
    Hoe wij het hier doen op het land is (maximaal) een week apart, maar zo dat ze elkaar wel kunnen besnuffelen/ beruiken ed. Dan er in een keer bij. Ze moeten onderling toch opnieuw de rangorde bepalen. Daar kom je niet onderuit.
    Bij ons staan ze een week apart ivm een mestonderzoek. Na de uitslag komt de nieuweling in de kudde. En hopen dat het goed gaat...
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Bij ons worden ze gewoon in het diepe gegooid en dat pakt eigenlijk altijd goed uit.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

netam hebben we toen eerst een dag appart gezet met twee draden. de volgende dag 1 draad weg gehaald maar de merries hadden eigenlijk al geen interesse voor hem. we hebben hem er bij gezet (toen we met zijn 3e waren want stel dat er ingegerepen moest worden) maar de paarden hebben hem een week genegeerd ofzo

snowdon hebben we eerst in het ene deel van de paddock gezet en siets, black en fenna stonden in het andere deel. eigenlijk vond snowdon de mensen veel interessanter dan de andere ponies... toen al snel in overleg met de andere ponie eigenaren snow in de kudde gezet wel in een grote wei waar hij evt ook alle kanten op kon.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Met alle respect voor degenen waarbij zo bij elkaar gooien goed gaat, het hoeft niet altijd zo te gaan.
    Op het weiland waar mijn ruin met 2 merries (die hij dekte) en een shet-ruintje drie maanden dag en nacht had gelopen kwamen op een kwade dag 2 nieuwelingen. Een ruin en een merrie. Het weiland was 2 ha groot. Binnen 15 minuten had mijn paard beide nieuwelingen door het draad gejaagd. Geen blijvende fysieke schade, wel draadwonden die gehecht moesten worden en 6 zeer gestresste paarden. De stalhoudster bestempelde mijn paard als onbetrouwbaar en heeft hem in de stal opgesloten vanwaar hij ‘zijn’ merries en de nieuwelingen wel kon zien en er uitgebreid naar kon schreeuwen. Het is me gelukt om binnen 2 dagen een andere stal te vinden en het heeft me een paar maanden gekost voordat paardlief weer in z’n gewone doen was (en z’n stem terughad). Sindsdien heb ik hem altijd geleidelijk aan nieuwe paarden laten wennen (had ik toen ook gewild, maar de stalhoudster wist het beter ‘want zo deed ze het altijd en het ging altijd goed’). Nu is mijn paard het favoriete speelmaatje van de meeste ruinen bij ons op stal en de rots in de branding van de merries met wie hij overdag een wei deelt. Ik heb hem nooit meer zien vechten (wel spelen, met ruinen) en al helemaal nooit meer zien jagen. En ik ben nooit een paard tegengekomen waar hij, na een aantal introductiedagen, niet mee kon staan. Wat hij wel doet is ‘zijn’ kudde beschermen tegen indringers. En dat gaat zover dat hij, als we met een aantal paarden van stal in de bak rijden, deze paarden ook wil beschermen tegen een paard van buiten dat ook bij ons in de bak komt rijden. Dat levert met rijden geen echte problemen op want ik ben er ook nog, maar hij blaast zich wel op en probeert waar mogelijk tussen de vreemdeling en de eigen paarden te blijven staan.

Zeker omdat de paarden in dit topic geen hectares ruimte ter beschikking hebben zou ik de nieuweling in eerste instantie apart zetten. Je ziet vanzelf welke van de oude groep hem leuk vindt en die zou ik dan bij de nieuweling zetten, dan de volgende erbij en dan het hek open. Als dat proces een dag duurt dan duurt het een dag, als het een maand duurt, duurt het een maand. En ik zou eerst een paar bulten hooi (of kuil, weet niet wat je voert) neerleggen en dan een nieuwe erbij zetten, zodat ze in elk geval iets anders te doen hebben dan vechten, mochten ze dat van plan zijn.

Ik vind ook dat eerst kennismaken (bijv aan de hand oid) kan schelen. Mijn 2 merries schrokken zo erg toen destijds de leidende ruin + gevolg van Natural Meadows in Wageningen op hen af kwam rennen, dat ze abrupt de benen namen. Gewoon omdat ze niet zeker wisten of de paarden nu kwamen uit nieuwsgierigheid of agressie. En rennen doet rennen, dus werden ze plots door de hele kudde daar 'achterna gezeten'.
    Het is heus wel allemaal goed gekomen, maar soms kan een beetje organisatie van begeleiders idd een hoop schelen.

Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

ik ga met sannie mee, ik heb het ook al een paar keer verkeerd weten aflopen door ze er gewoon bij te zetten, zeker als de wei beperkt is (maar ook bij 2 ha heb ik het al gezien).
    Ik zou ook kijken naar degene die hem het interessantst vindt en die twee dan een dag of 2 samen zetten.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ben het ook wel eens met Sannie. Hier bij ons bijv is een zeer dominante merrie. Toen mijn paard kwam werd hij meteen in een hoek tegen het stroomdraad aangedreven en was hij echt bang!Nu is het allemaal redelijk ok. Als er een nieuw paard komt gaat hij een paar dagen alleen met Bully en dan ziet de merrie dat het ok is en kan hij zonder al te veel problemen in de kudde.

Bij enkel ruinen zie je niet heel snel problemen trouwens.

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik denk dat het veel scheelt als je weet wat de paarden zelf vaak als rang kiezen..als ze al eerder in en groep hebben gestaan. Diesel zou ik denk ik overal erbij kunnen gooien..hijs altijd nieuwesgierig en erg enthousiast over andere paarden maar ook niet aggressief en hij vind het prima als ie geen baas is dus word dat geen gevecht en anders word ie wel op zijn plaats gezet.

In het geval als je een paard heb wat echt heel laag staat zou ik eerst een maatje zoeken..dus iemand die niet meteen bovenaan staat.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten