Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 44

Topic: Horsenality bepaald en nu?

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Horsenality bepaald en nu?

De DVD bekeken, een beetje bevestigd gezien wat ik dacht. Ik bezit een LB introvert horse met hier en daar wat RB trekjes.

Ook bij horsenaltity en the seven games zag ik bevestiging in de de moeilijkheden die ik daar heb. Er worden wel wat dingen aangerijkt bv. rust, grazen, snoepjes maar die gebruik ik al wel hoor. Maar nu zoek ik naar meer.

Maar nu zit ik een beetje te tobben hoe ik verder moet. Ok ik weet het nu allemaal en dan? Hoe moet ik verder? Is er in de succes series een dvd die daar verder op werkt of is het de bedoeling dat je in level 2 op zoek gaat naar antwoorden? Ik weet dan wel hoe ik met mijn LB knolletje moet omgaan maar hoe turn ik die negeatieve RB trekjes om of laat ze in intensiteit afnemen? Enz....

By the way ik vvind het een heel leerrijke dvd hoor. Ik wil er alleen mee verder
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re: Horsenality bepaald en nu?

Misschien is het een goed idee om even te omschrijven wat jij zoal als negatieve LB trekjes ziet. Ik ken je paard helemaal niet en ook wat iemand als negatief ziet kan verschillen...

Een beetje opheldering zou een beter beeld geven!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    Mar 2006

Misschien is negatief een fout woord lat ons zeggen minder aangenaam. Ik bedoel dat Rengel zoals de Parelli's zeggen een complex paard is.

Rengel was echt extreme non-responsive, disinterested, lazy, food oriented en unmotivated. Ondertussen is het al iets minder geworden maar om nu echt over vooruitgang te spreken?
    Spelen intersseseerde haar geen moer, nu heb ik al nu en dan eens response door veel aan te moedigen, positief gedrag belonen met grazen,... Bij het rijden is ze een echte slowe Arab. Eigenlijk zegt ze met heel haar lijf en leden: "Zet me op de wei, kom me regelmatig eens halen om te knuffelen" en thats it.
    Daarbovenop is ze clever. Do the opopposite of wat she expect dat doet zij bij mij Dus ik kan ze wel clever noemen zeker.

In mildere vorm is ze dan ook nog eens stuborn, easely bored, argumentative. Vooral dat laatste geeft al wel eens problemen als ik echt zeg "het moet" dan krijg ik wel eens RB gedrag terug zoals bok, runs over me en impulsieve gedrag. Op die moment kan ik dat niet echt als RB gedrag beschouwen denk ik want ze doet het echt bewust dus toch wel LB

Ik hoop dat ik me goed uitdruk.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006

De bedoeling van de DVD is dat je leert kijken naar je paard en daarop inspelen, alleen theorie dus. Bij LB gebruik je andere strategieën dan bij RB. Zo'n chart is leuk, om de grove lijnen te zien, maar het is de bedoeling dat je je op elk moment kan aanpassen aan je paard, want ook een LB kan in andere omstandigheden RB reageren. Ervaring krijg je alleen maar door te experimenteren, dat staat ook niet echt op de vervolgDVD's van Succes series. Liberty en HB toont meer over het lezen en is wat dat betreft voor mij wel leerrijk om te kijken en herkijken. Volgens Linda heb je 50 % kans dat je juist zit (int en extrovert buiten beschouwing gelaten, maar dat is meestal wel duidelijker). Als je twijfelt kan je best eerst uitgaan van RB, wordt het dan slechter gebruik je de strategieën van LB.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Wat ik heb ontdekt met mijn LB introverte paard is dat hij/wij zooooo toe waren aan wat anders dan parelli...en dan niet eens een heel andere methoden maar wel nieuwe vraagstukken om ons over te buigen..

Zo ben ik nu bezig om meer met halstouw te werken en te kijken hoe ik mijn paard echt enthousiaster kan maken voor de dingen die ik leuk vind om te doen...

Dus probeer eens wat anders dan die suffe 7 games...probeer een oefening een paar keer en laat hem liggen voor de volgende keer....blijf niet hangen als iets niet lukt en kijk vooral naar wat je paard je wel geeft inplaats van wat hij nog niet geeft.

Veel concrete tips zijn er niet omdat dat per paard verschillend is....
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Lijkt mij lastig Rengeltje, die van mij lijkt ook wel wat op die van jou. Alleen is ze buiten meestal wel voorwaarts.
    Whoopie gaat ook altijd van alles verzinnen, eieren maken van een rondje, super langzaam lopen, na halfrondje terug komen en ik kan het haar niet echt kwalijk nemen het is ook wel een beetje saai.

Wat i kwel merk bij Whoopie is dat vrij werken in een kleine ruimte goed werkt dan komt ze vaak meer los en wat meer in verzet maar dat heb ik liever dan dat slome gedrag, als ze dan snel gaat rennen probeer ik haarde pas af te snijden en de andere kant op te laten gaan ..dat soort dingen en dat vindt ze wel leuk. Beetje oefenen met lichaamspositie en zo.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Wat Anna zegt inderdaad ga eens andere uitdagingen zoeken
    Mijn Timber was mega niet speels, lui te noemen en toch ook wel weer snel RB.
    Als ze actief was ging ze als een malloot door de bak heen en dan was er niks mee te beginnen, maar als ze dan uitgeraasd was dan wilde ze ook niks actiefs meer doen.

Ik ben zelf begonnen met als zij gek deed in de bak, gek mee te gaan doen en toen kwamen de vraagtekens in haar oogjes Zij galoperen, ik galoperen, zij bokken, ik bokken. Zo zeg maar.

Toen verscheen het tiger filmpje van Marleen en had ik soortgelijke filmpjes op AND gezien, dat ben ik gaan doen en ik heb een nieuwe bal zonder handvat aangeschaft (die rolt makkelijker dan de skippy bal ) en ik heb op dit moment een new and improved Timber die heel actief is en steeds maar komt vragen wat we nu weer gaan doen. In plaats van dat paard dat alleen maar vroeg of het nu nog niet genoeg was, of ze stil mocht staan en het liefst de grasjes in de hoek van de bak ging staan opeten of de bladeren die van de bomen waren gevallen in de bak.

Ik gebruik overigens wel voedselbeloningen en een clicker maar bij Timber kan dat wel. Die kijkt wel eens boos voor een snoepie, maar dat negeer ik dan gewoon en dan houdt ze daar vanzelf mee op

En weer eens met Anna als een oefening niet gaat laat het dan even met rust.
    Ik was met Timber flexing the poll (AND) aan het oefenen en was daar zo op gefocussed dat het niet lukte, dus maar laten zitten want dat ging ons toch nooit lukken en sinds een paar dagen toch weer proberen en het begin zit er in.....nog zeker niet super goed, maar meer dan ik eerst kreeg
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Aangemeld
    Mar 2006

Thanks voor alle tips.

Ik hoop binnen enkele dagen/weken mijn level 2 pakket in de bus te vinden (het oude) en dan kan ik misschien wat nieuws introduceren wat het spannender maakt voor haar. Het Liberty&behaviour lijkt me wel wat voor mij.
    Wat ik wel spijtig vind is dat er dan geen vervolg dvd is over welke oefeningen nu concreet werken voor LB of RB paarden. Zou interessant zijn voor inspiratielozen zoals ik
    Joni Bentley

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Heb je het hele LB&HB pakket Rengeltje?
    Want dan zou je toch voorlopig méér dan genoeg inspiritatie moeten kunnen opdoen met de DVD's waarop allerlei variaties van de 7 games worden getoond.
    Je LB introverte paard heeft veel afwisseling nodig, nieuwe dingen, uitdagingen. Nou dat weet je nu na het kijken van de horsenality dvd, dus nu is het zaak op zoek te gaan naar nieuwe dingen.

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Wat ik wel spijtig vind is dat er dan geen vervolg dvd is over welke oefeningen nu concreet werken voor LB of RB paarden.
    Hey, Mieke goed dat je je eigen kaart hebt gemaakt van Rengel.
    Misschien kan je ze hier zetten, kunnen wij ook kijken naar je complex paard.

Heb je de SAVVY-DVD bekeken? Die vond ik zelf heel verduidelijkend: zo heb ik er voor Bollie kunnen uithalen om hem meer gemotiveerd te krijgen (het Remmer gedeelte). Ik vind die DVD ook een beetje het antwoord op de vraag die je stelt!!!
    "Dromen komen uit..."

Heb je de SAVVY-DVD bekeken?
    Welke??

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Dit is hem, ik vind hem heel verduidelijkend:

oktober 2007 - DVD - Issue 29
    US Formatted In this issue…

• From the 2007 Savvy Conference in Pagosa Springs, Colorado, watch Pat and Linda play with their top “Horsenalities” plus a special session with Kalley Krickeberg and Evolution (2 y/o Left Brain Extrovert).

Part 1 – "Left Brain Introvert” (17 min.) with Linda Parelli and Remmer

Part 2 – "Left Brain Extrovert” (20 min.) with Linda Parelli and Allure

Part 1 – "Right Brain Introvert” (32 min.) with Pat Parelli and Magic

Part 1 – "Right Brain Extrovert” (35 min.) with Pat Parelli and Vanna, plus Casper, Kalley and Evolution
    "Dromen komen uit..."

Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Heb je het hele LB&HB pakket Rengeltje?
    Neen, spijtig genoeg heb ik het LB&HB niet. De horsenality DVD hoort bij de succes serie maar ik heb hem los overgekocht van een forumlid.

@Liebet: Ik kan niet inscannen dus ik krijg de kaart hier niet geplaatst. Maar ik heb het meeste boven wel uitgeschreven. Ik heb de Savyclub dvd bekeken en het was me direct duidelijk waar ik ons Rengel moet plaatsen. Het is een hele interessante DVD en het smaakt naar meer voorbeeldjes.

Wat ik me soms wel afvraag is of er bij het bepalen van de horsenaltity wel met alles rekening gehouden wordt. Ik heb ook het boek paardentypen van Eric Laarakker. Daar het je dus vuur, aarde, water, hout en metaalpaarden. Ik vind daar ongeveer de zelfde karaktereigenschappen als bij de Horsenality's van Parelli terug. Maar in het boek paardentypen staat wel dat paarden karaktersprongen kunnen door uit disbalans tegaan daar geloof ik sterk in. Bij Parelli vind ik dit minder terug men spreekt wel over van extreme naar mildere vorm gaan. Maar over echte karkatersprongen vind ik niks terug.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik denk dat de karaktersprongen waar Laarakker het over heeft, vergelijkbaar zijn met de extremen van Parelli.

Zo kan een houtpaard (extravert, prestatiegericht, wil winnen, wil werken) omslaan naar een metaalpaard (introvert, moeilijk bereikbaar, moeilijk écht warm te krijgen voor iets). Dat gebeurt dan over het algemeen door minder prettige dingen (slechte huisvesting, verkeerde omgang, enz.). Worden de omstandigheden beter, dan kan dat metaalpaard weer worden wie hij eigenlijk was namelijk een houtpaard.

Parelli noemt dit dan alleen anders, die noemt het introvert en extravert en dan nog LB of RB maar volgens mij komt dat wel ongeveer op hetzelfde neer. Een paard dat extreme RB trekjes heeft zal misschien niet snel extreem LB worden, maar zijn trekken kunnen wel dusdanig afgezwakt worden (door juiste training en omgang) dat je toch een heel ander paard voor je hebt.

Natuurlijk is geen enkel paard precies in hokjes in te delen, maar ik denk dat beide systemen (5 elementen en parelli) nuttig kunnen zijn om je paard beter te leren begrijpen en vandaaruit te weten wat voor trainingsmethode/aanpak het beste voor hem werkt.

Jammer dat je het LB&HB pakket niet hebt Rengeltje, want daar staan heel veel ideeën in voor uitbreidingen/variaties op de 7 games. Maar je kunt natuurlijk ook inspiratie opdoen door naar andere mensen te kijken, via evenementen, of ga eens bij iemand langs, zoek op youtube naar filmpjes... leer creatief te worden!

Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ik denk dat de karaktersprongen waar Laarakker het over heeft, vergelijkbaar zijn met de extremen van Parelli.

Zo kan een houtpaard (extravert, prestatiegericht, wil winnen, wil werken) omslaan naar een metaalpaard (introvert, moeilijk bereikbaar, moeilijk écht warm te krijgen voor iets). Dat gebeurt dan over het algemeen door minder prettige dingen (slechte huisvesting, verkeerde omgang, enz.). Worden de omstandigheden beter, dan kan dat metaalpaard weer worden wie hij eigenlijk was namelijk een houtpaard.
    Akkoord Marja maar toch ligt bij parelli meer de aandacht op het trainen om "minder goede trekjes" te verminderen. Bij Laarakker vertrekt met van het idee om het paard terug in natuurlijke balans te krijgen. Dit doe je dan minder door training maar door op ander manieren de balans te herstellen (huisvesting, eten,....) Je zegt het zelf omstandigheden verbeteren. Parelli vertrekt van "het werkende paard". Laarakker vertrekt gewoon van "het paard"
    Daar vind ik een groot verschil van benadering.
    Joni Bentley

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten