Ik weet dat er al verschillende topics gewijd zijn aan een join-up. Maar ik vroeg mij toch af of er verschillen zijn, en wat dat verschil dan is, tussen loswerken (a la Voest en Hempfling) en de join-up. Bij het loswerken is het uiteindelijk ook zo dat een paard je volgt (join-up) maar in mijn ogen gaat dat op een heel andere, zachtere manier.
Bij het loswerken van Voest en Hempfling zie ik heel veel zachtheid en afstemmen op het paard. Met zo min mogelijk actie en agressie vanuit het mensenlijf de gangen van het paard aansturen. Dit leidt uiteindelijk tot een verhouding van leider (mens) en volger (paard).
Als ik aan de join-up denk zoals ik ken, zie ik het opjagen van een paard totdat hij zich overgeeft aan de leider (mens). Dit gaat met veel agressie vanuit het lijf van de mens, waardoor het paard zich wel moet bewegen en overgeven(angst).
Wat ik graag zou willen weten: wat is het echte verschil van inwerking, verwerking en acceptatie van het paard tussen het loswerken en de join-up. Hoe ziet een paard jou als leider na de verschillende sessie's. En mogelijke andere belangrijke verschillen.
Groet Nienke
Als ik de vraag mogelijk anders moet stellen, suggesties zijn welkom!
Bladwijzers