Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: horsenality introvert, bak geen comfortzone?

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

horsenality introvert, bak geen comfortzone?

Vandaag had ik samen met een vriendin van de afgelopen cursus een filmpoging 2 filmpoging gedaan. Zo vrolijk als ik er heen kwam, zo depressief kwam ik terug. Ik dacht dat doen we even, nou niet dus. Het punt is dat het op de wei thuis iedere keer lekker gaat, echt lekker gewoon. Vroeger was hij altijd een echte left brained introvert, nu steeds meer extravert. Hij gaat al 8 jaar lang overal mee naartoe, rijdend en dat is ok voor hem. Hij is eigenlijk nog nooit right brained geweest, in ieder geval niet right brained extravert.

Als ik hem in de chart indeel heb ik bijna niets/ niets aan de rightbrained kant staan.

Maar het punt is dat als ik niet thuis ben met hem, dan is hij niet ok, op buitenrit is hij ok, in heel druk verkeer, op een veld, noem maar op. Maar om de een of andere reden is hij anders bij mensen thuis in de bak. Hij is bracy, non responsive, echt weer in zijn introverte modus. Het ziet eruit als left brained introvert gedrag, maarja waarom dan juist op een vreemde plaats? Hij is gewoon verschrikkelijk sloom. Zij oogjes staan afwezig. Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar het is dan echt zo'n verdrietig paardje. Zou het dan misschien toch right brained gedrag zijn?

Ik weet nu wel dat ik het zoveel mogelijk moet gaan oefenen, teminste lijkt me. Maar wat ik me afvraag, hoe reageer ik op dit gedrag? Of zou het punt zijn dat hij gewoon depressief wordt van een hek om zo'n relatief kleine ruimte? Normaal spelen we altijd in de grote wei en die is denk ik 1,5 ha.

Hoop dat jullie weer van die goede tips hebben voor ons.

Re: horsenality introvert, bak geen comfortzone?

Hoi Margot,
    Je verhaal klinkt een beetje als dat van een vriendin van me. Zij heeft een LB extrovert paard, die zichzelf in de bak ook helemaal kon afsluiten. Precies wat jij zegt: afwezige, verdrietige bilk, het doet pijn aan je hart als je het ziet.
    Wat zij heeft gedaan, is de bak voor hem een interessantere plaats maken. Pionnen targetten, chasing the tiger, voetballen, etc. etc. Haar paard had vanuit het verleden heel erg de link met WERK, en sloot zich dus meteen af. Nu heeft ze hem geleerd dat de bak ook geassocieerd kan worden met FUN!!!

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Als je meer wilt weten, of misschien contact wilt hebben met mijn vriendin, dan geef maar een PB. Ze zit hier niet op het forum, maar is wel actief op het blauwe forum
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Roadracer
    Hoi Margot,
    Je verhaal k]/images/smilies/regular_smile.gif[/img]
    Bedankt, ik ga je even pb-en.

Als ik erover nadenk, dan lijkt het me inderdaad logisch dat het de bak is, want daarvoor hebben we daar op locatie lang de weg nog trailergeladen en dan is hij wakker en vooral ondeugend. Dat mijn level filmen niet ging vond ik nog niet eens zo erg, maar ik werd gewoon verdrietig van hem. Ik kreeg hem er met helemaal niets uit.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Margot, je wil niet weten hoe bekend me dit in de oren klinkt!
    Alejandro raakt dan niet echt heel introvert, maar het is duidelijk dat hij de bak verafschuwd (of alles wat erop lijkt). Hij vind er gewoon geen bal aan in een bak, veel te saai!

Ik denk dat Bully datzelfde heeft. Want Bully is natuurlijk ook heerlijk LB extravert en dan is een bak niet bepaald creatief genoeg voor ze (geef ze eens ongelijk, we zouden het liefst allemaal een grote speeltuin á la Pat himself willen toch? hihi)

Wat ik nu met Droo doe: korte sessies in de bak en veel undemanding time in de bak. Nu is dat bij mij makkelijk want er staat ook gras in de 'bak' en ik kan Droo daar dus naartoe brengen en hem gewoon lekker laten grazen terwijl ik een boekje lees (allemaal onder het motto: zie je nou wel dat een bak ook leuk kan zijn?). Als er niets in de bak staat, zou je natuurlijk ook Bully alleen naar de bak kunnen brengen en hem een emmertje graan geven of zo. Lekker relaxed en dan gewoon weer richting wei. Kijken of je met Bully steeds langer in de bak kan blijven zonder dat ie introvert raakt...misschien heb je er wat aan? Op die manier gaat Bully misschien toch anders tegen die afgezette ruimte aankijken. Ik zou het in ieder geval zo interessant mogelijk voor hem maken
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Margot, je wil niet weten hoe bekend me dit in de oren k]/images/smilies/wink_smile.gif[/img]

Ik denk dat Bully datzelfde heeft. Want Bully is natuurlijk ook heerlijk LB extravert en dan is een bak niet bepaald creatief genoeg voor ze (geef ze eens ongelijk, we zouden het liefst allemaal een grote speeltuin á la Pat himself willen toch? hihi)

Wat ik nu met Droo doe: korte sessies in de bak en veel undemanding time in de bak. Nu is dat bij mij makkelijk want er staat ook gras in de 'bak' en ik kan Droo daar dus naartoe brengen en hem gewoon lekker laten grazen terwijl ik een boekje lees (allemaal onder het motto: zie je nou wel dat een bak ook leuk kan zijn?). Als er niets in de bak staat, zou je natuurlijk ook Bully alleen naar de bak kunnen brengen en hem een emmertje graan geven of zo. Lekker relaxed en dan gewoon weer richting wei. Kijken of je met Bully steeds langer in de bak kan blijven zonder dat ie introvert raakt...misschien heb je er wat aan? Op die manier gaat Bully misschien toch anders tegen die afgezette ruimte aankijken. Ik zou het in ieder geval zo interessant mogelijk voor hem maken
    Ben blij dat jij het herkent! Jij hebt hem in het echt gezien. Hij was nog net zo zo in zijn eigen happy life als toen jij er was, maar het was wel erg voor de laatste tijd. Maar hij was echt wel gefrustreerd, want hij deed zelfs weer een luchtzuigpoging terwijl dit jaren geleden was hiervoor.

Het grote punt is natuurlijk dat ik zelf geen bak heb, maar altijd in de wei rijd. En als we eens naar de bak gaan dan is het er een van iemand anders en is het omdat ik wat wil doen, dus ik kan het niet opbouwen. We gaan de bak voorlopig maar lekker vermijden. Ik ben het wel met hem eens, speel ook veel liever in de wei. En we gaan lekker vrijdag grondwerk in de wei filmen.

Hoe is het verder met Drootje?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Dan zal het grondwerk in de wei vrijdag vast goed gaan, krijgen we een stukje film te zien?

Met Drootje gaat alles goed, hij zorgt ervoor dat ik lekker creatief moet zijn. We werken nu voornamelijk aan vertrouwen en respect, want hij kan best nog wat wantrouwend zijn en af en toe is ie wat overmoedig en denkt ie dat ie het beter weet. Tis een lief en ondeugend mannetje. Heb nog geen dag meegemaakt dat ik niet om 'm moest lachen. Zo was ik een tijdje terug bezig met grondwerk en toen ik achteruit rende was ik vergeten dat er nog een pion stond...lag ik daar ineens op de grond. Droo komt zo'n metertje of 2 voor me staan, met zo'n blik: "Waarom lig je nou op de grond? Nou ja, ik vind het best, kan ik lekker stilstaan"... (clever horse, [size=99px]hoop alleen niet dat ie nu weet hoe ie mij op de grond kan krijgen hahaha[/size])
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Dan zal het grondwerk in de wei vrijdag vast goed gaan, krijgen we een stukje film te zien?

Met Drootje gaat alles goed, hij zorgt ervoor dat ik lekker creatief moet zijn. We werken nu voornamelijk aan vertrouwen en respect, want hij kan best nog wat wantrouwend zijn en af en toe is ie wat overmoedig en denkt ie dat ie het beter weet. Tis een lief en ondeugend mannetje. Heb nog geen dag meegemaakt dat ik niet om 'm moest lachen. Zo was ik een tijdje terug bezig met grondwerk en toen ik achteruit rende was ik vergeten dat er nog een pion stond...lag ik daar ineens op de grond. Droo komt zo'n metertje of 2 voor me staan, met zo'n blik: "Waarom lig je nou op de grond? Nou ja, ik vind het best, kan ik lekker stilstaan"... (clever horse, [size=99px]hoop alleen niet dat ie nu weet hoe ie mij op de grond kan krijgen hahaha[/size])
    hahaha zie die blik van Droo helemaal voor me is dit een nieuwe oefening? Wat moet ik nu? Ze geeft me een fase 4 voor stilstaan, laat ik maar luisteren. Dat altijd vrolijk van je paardje worden geeft zo'n heerlijk gevoel, dat kende ik een half jaar geleden nog niet.

En stukje film, nou alleen als het heel goed gaat dan
    Het trailerladen heb ik al wel op film, als ik m nog gemaild krijg van degene die het gefilmd heeft zal ik m plaatsen.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Ik heb geen oplossing voor je maar ik vroeg me af of je niet gewoon in je eigenste wei kunt filmen...
    Ik snap niet zo goed waarom daar een bak voor nodig is??

Misschien heb ik enorm iets gemist maar anders....

En ik herken het ook wel..mijn paard is ook niet echt een bak monster...helaas zijn hier de mogelijkheden in de winter beperkt door het weer en kunnen we niet in de wei spelen....In de zomer gaat het dus zoieso beter...In de winter moet ik enorm creatief zijn en veel met voedselbeloning werken waar in de zomer een pauze en wat happen gras voldoende is...
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Ik heb geen oplossing voor je maar ik vroeg me af of je niet gewoon in je eigenste wei kunt filmen...
    Ik snap niet zo goed waarom daar een bak voor nodig is??

Misschien heb ik enorm iets gemist maar anders....

En ik herken het ook wel..mijn paard is ook niet echt een bak monster...helaas zijn hier de mogelijkheden in de winter beperkt door het weer en kunnen we niet in de wei spelen....In de zomer gaat het dus zoieso beter...In de winter moet ik enorm creatief zijn en veel met voedselbeloning werken waar in de zomer een pauze en wat happen gras voldoende is...
    Nou dat was eigenlijk omdat we hier kleigrond hebben en Bully is niet vies van een gekke sprong op de cirkel en dat gaat hij rustig onderuit. En ik wilde tegelijk met iemand gaan filmen. Het was niet om problemen op te zoeken en ik ga dat ook zeker niet doen, maar ik wilde jullie mening graag. Het gaat ook niet zozeer om het filmen dat me dat stoort hoor, dan gaan we nu lekker thuis doen, maar ik vind het raar dat hij het daar niet deed. Het was gewoon niet leuk dat hij het zo verschrikkelijk vond.

Ik ben blij dat ook jij het herkent!

Bladwijzers

Forum Rechten