Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Gedrag: ik kom er niet helemaal uit

Actief Forumlid LekkerDier's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

Gedrag: ik kom er niet helemaal uit

Ik ben bezig met het trailerladen van een pony. Ik vind het moeilijk om haar gedrag te intepreteren en dus op het juiste moment het goede te doen! Heeft iemand raad?

De eerste keer ging ze door naderen en terug trekken, binnen een half uur op de trailer. (beloond met voer in de trailer)

Het gedrag van de pony is; vriendelijk, slim, neigt naar dominant, maar in de zin van grenzen verleggend, als je je ruimte in de gaten houdt, is er niets aan de hand, ze gaat moeilijker naar achteren dan naar voren (yoyo), verder reageert ze heel subtiel en leert ze zeer snel, na 2x weet ze precies wat er bedoeld wordt.

De tweede keer ging ze veel moeilijker de trailer in. Pas na een uur. Ze gaat makkelijk met twee benen op de klep, soms zelfs met drie of vier. Ze staat dan rustig, snuffelt in de trailer. Alleen als je dan weer terug gaat en er weer opvraagt en er iets meer druk opzet (naar een volgende treashold) dan kan ze niet meer in de trailer kijken, raakt zo ofgefokt, denderd over je heen. Dus dan zou je zeggen meer terug trekken en er weer heen...? Hierdoor raakt ze opgefokt en wordt ze het zat... dus misschien toch te veel druk...? Uiteindelijk ging ze de tweede er wel in, maar wel meer opgefokt.

De derde keer hetzelfde verhaal als de tweede keer. Ze wilde niet verder dan een bepaald punt, dus weer terug en weer erop... (dit heel vaak) Ze raakt wat opgefokt en geirriteerd, begint te denderen.... Toen zette iemand een emmertje voer voor in de trailer.... en ze loopt er in een keer in! (voordat we aan het oefenen gingen deed ze dit ook absoluut niet). En dat drie a vier keer...

Dus wat denken jullie?

Is ze er bijna, in de zin van; ze gaat er bijna uitzichzelf in, alleen het voer haalt haar over de drempel?!? of
    Is is gewoon dominant en eigenzinnig en niet bang, ze heeft geen zin om er in te gaan, tenzij er voer in staat?!?

Moet ik door gaan met naderen en terug trekken? Of moet ik wat strenger optreden en haar vragen door te lopen?

Re: Gedrag: ik kom er niet helemaal uit

Hoi LekkerDier,
    Ik heb zelf ook trailerproblemen, en sommige dingen komen me wel bekend voor. Eerst een vraag: als je aan het laden bent, ga je daarna dan ook meteen met de trailer rijden???
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

Hoi Roadracer,

Bedankt voor je reactie! Fijn dat er mensen zijn die dit gedrag herkennen! (Voor jou waarschijnlijk een heel stuk minder fijn om dit gedrag te herkennen!)

Nee meetal gaan we niet direct rijden met de trailer.
    Ze wordt ingeladen, ze krijgt wat voer in een emmertje en mag er weer uit.
    De laatste keer is ze wel vier keer ingeladen, als dat emmertje er maar staat...
    Zonder emmertje lukt het absoluut niet, althans een stuk lastiger en duurt het wel een uur! (voorheen lukte het ook niet met emmertje, dus misschien toch al vooruitgang?)
    Maar wat zou dit toch kunnen betekenen mbt relationship? (sniekie dominant, of juist toch heel angstig op het uur van de waarheid?)
    Heel soms wordt ze wel vervoerd, zou dat er mee te maken kunnen hebben denk je? Ik heb niet het idee dat ze daarna juist moeilijker is met laden!?! (Uiteraard wordt er voorzichtig gereden)

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

soms hebben paarden een motivatie nodig om iets voor hun baas te doen.
    Een paard dat echt doodbang is voor de trailer is niet met een wortel de trailer in te lokken. Maar een paard dat zich niet echt veilig voelt en zich afvraagt waarom in hemelsnaam hij dat wiebelige ding in zou gaan, kan met een wortel wel over de streep getrokken worden.
    Ik heb grote problemen gehad met mn paard op het moment dat ze de trailer in MOEST. Was die druk er niet, dan ging het laden prima. Ook was het lastig als ik m paard de trailer aanbood en als beloning alleen "rust" in de aanbieding had. Voor mijn temperamentvolle snelle jelle is "rust"niet altijd een goede beloning of motivator. Soms is voer een goede motivator. maar na een trektocht van 5 dagen in onbekend gebied, wat toch wel spannend was blijkbaar, was het inladen voor de terugreis ook een zeer sterke motivator. Ze stond in 3 seconden in de trailer, nog voor ik het kon vragen zo'n beetje.
    Het is altijd nadenken over "wat motiveert je paard". soms is dat rust, soms is dat voer, soms is dat weer iets anders.

Ik ga met sandra mee, voor ieder paard heb je een andere motivator. Mijn eigen pony is van zichzelf een redelijk relaxed type. Rust aanbieden is voor haar geen beloning. Kriebelen etc. tegenwoordig wel steeds meer, maar dat is lastig als ik buiten de trailer sta en zij erin. Op haar kont zit namelijk niet zo'n superlekkerkriebelplekje
    In het begin was mijn pony veel te angstig om te eten op de trailer. Hooinet, brokjes, etc werkte toen dus ook niet als motivator. Tegenwoordig is ze al inwendig al een stuk rustiger, hoewel nog wel wat onzeker. Nu durft ze ook de tijd te nemen om wat te eten. Ze heeft nog niet de rust en het vertrouwen om te blijven staan, maar er zit vooruitgang in! Eten kan nu wel steeds meer als motivator, beloning en rustpunt dienen.

Wat het opvoeren van druk betreft: Bij mijn eigen pony is het als volgt:
    In normale gevallen helpt het om de druk op te voeren (fases) om iets te bereiken. Ze is van zichzelf behoorlijk dominant en het opvoeren van de druk is dan nodig omdat ze me anders bijv. negeert.
    In situaties waar ze wat onzekerder is, bijv. bij een trailer, kan het opvoeren van druk ervoor zorgen dat ze juist "flipt". Mijn pony is van zichzelf een LB introvert (in Parelli-termen). Door tijdens het trailerladen ietsje teveel druk te zetten, wordt ze door mijn druk RB extrovert. In deze situaties helpt het bij mij dus veel meer om de tijd ervoor uit te trekken, oneindig veel geduld, evt. voedsel, etc. als motivator. Wel vragen, soms iets meer vragen, maar nooit TEveel druk. Ik wil haar kost wat het kost LB houden. Als ze eenmaal RB is, moet ik meteen stoppen met de oefening (bijv. trailer), haar eerst weer LB krijgen, en dan pas verdergaan. RB heeft het geen enkele zin om verder te gaan.

Ik denk dat je hier wel wat in herkent, bij jouw pony klinkt het net als bij de mijne als een combinatie van dominantie en onzekerheid. Zoals jij het nu omschrijft, zou ik dus ook niet strenger optreden en meer druk zetten. Hou haar rustig, zorg dat de druk niet zo groot wordt dat ze opgefokt (RB) raakt. Druk opvoeren is niet erg, maar mag niet tot paniek leiden.

Hoop dat je hier iets mee kunt!
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    44

[quote="Roadracer"]

Ik denk dat je hier wel wat in herkent, bij jouw pony k]

Hoi Sandra en Roadracer,

Bedankt voor jullie adviezen en ervaringen!
    Hier kan ik zeker wat mee!

Ik wil die voedsel beloning er zeker inhouden, dat is zoals Sandra zegt een prima motivator, althans bij deze pony dan. Verder herken ik het gedrag dat roadrunner omschrijft, de combinatie van LB en bij het opvoeren van de druk RB! Ik ben inderdaad 'bang' als ik nog iets meer druk zet, ze echt flipt. Je advies zal ik dan ook opvolgen en sluit ook prima aan bij mijn eigen gevoel. Soms is het fijn als iemand dat kan bevestigen

Bladwijzers

Forum Rechten