Ik ben bezig met het trailerladen van een pony. Ik vind het moeilijk om haar gedrag te intepreteren en dus op het juiste moment het goede te doen! Heeft iemand raad?
De eerste keer ging ze door naderen en terug trekken, binnen een half uur op de trailer. (beloond met voer in de trailer)
Het gedrag van de pony is; vriendelijk, slim, neigt naar dominant, maar in de zin van grenzen verleggend, als je je ruimte in de gaten houdt, is er niets aan de hand, ze gaat moeilijker naar achteren dan naar voren (yoyo), verder reageert ze heel subtiel en leert ze zeer snel, na 2x weet ze precies wat er bedoeld wordt.
De tweede keer ging ze veel moeilijker de trailer in. Pas na een uur. Ze gaat makkelijk met twee benen op de klep, soms zelfs met drie of vier. Ze staat dan rustig, snuffelt in de trailer. Alleen als je dan weer terug gaat en er weer opvraagt en er iets meer druk opzet (naar een volgende treashold) dan kan ze niet meer in de trailer kijken, raakt zo ofgefokt, denderd over je heen. Dus dan zou je zeggen meer terug trekken en er weer heen...? Hierdoor raakt ze opgefokt en wordt ze het zat... dus misschien toch te veel druk...? Uiteindelijk ging ze de tweede er wel in, maar wel meer opgefokt.
De derde keer hetzelfde verhaal als de tweede keer. Ze wilde niet verder dan een bepaald punt, dus weer terug en weer erop... (dit heel vaak) Ze raakt wat opgefokt en geirriteerd, begint te denderen.... Toen zette iemand een emmertje voer voor in de trailer.... en ze loopt er in een keer in! (voordat we aan het oefenen gingen deed ze dit ook absoluut niet). En dat drie a vier keer...
Dus wat denken jullie?
Is ze er bijna, in de zin van; ze gaat er bijna uitzichzelf in, alleen het voer haalt haar over de drempel?!? of
Is is gewoon dominant en eigenzinnig en niet bang, ze heeft geen zin om er in te gaan, tenzij er voer in staat?!?
Moet ik door gaan met naderen en terug trekken? Of moet ik wat strenger optreden en haar vragen door te lopen?
Bladwijzers