Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Happerig/nipping

Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Happerig/nipping

Hallo allemaal,

Sinds kort (lees; 1 week) ben ik afentoe bezig met Pinkeltje. Pinkeltje is een jong shetlander-ruintje, nieuwschierig, speels, intelligent en... happerig. Hij bijt niet echt, maar wil alles in zijn mond hebben. Wanneer hij het dan in zijn mond heeft trekt hij het tussen zijn kiezen, zet het muur-vast en komt het er de volgende 3 minuten niet uit. In de tussentijd staat hij meestal met een blik op verweggie-stan te kijken.
    Dat "probleem" heb ik redelijk op kunnen lossen door hem het hele touw in zijn mond te proppen als hij het in zijn mond nam. Toch is het niet echt weg, het lijkt ook erg met zijn concentratie te maken te hebben. Als zijn concentratie weg is (=snel) duikt het vrij snel op.
    Het alles op eten- "probleem" is dan ook niet het de oorzaak dat ik dit onderwerp ben begonnen (al zijn tips daarover wel erg welkom ). Pinkeltje wil alleen niet alleen je spullen opeten, maar vooral; alles... Ook mij, al bijt hij niet echt. Als ik hem wil aaien langs zijn hoofd gaat hij een beetje aan mijn jas met zn lippen frummelen. Als ik mn hand aanbied blijft ie m likken totdat ik m wegtrek. En als ik naast m ga staan, draait hij zn hoofd naar me toe. En vervolgens probeert hij zijn lijf van me weg te draaien, zodat hij me weer aankijkt en heerlijk overal aan kan frummelen en bijten. (tsja, mijn jas heeft meerdere ritsen en flapjes die nog niet allemaal verkauwt en verfrummeld zijn...)
    Aangezien ik toch wel graag naast hem wil staan, block ik zijn hoofd en loop met hem mee achteruit of opzij. Totdat hij stilstaat, dan stop ik het blocken en aai ik wat. Soms drijf ik hem voorwaarts met mn stick en loop ik terhoogte van zijn buik mee, totdat ik dichtbij genoeg ben om hem aan te kunnen raken. Dan zet ik hem meestal stil, als hij dat zelf niet al gedaan heeft.
    Deze methode lijkt wel wat te helpen, maar ik vraag me af of er geen andere methoden zijn. Die wat effectiever zijn, wat sneller gaan misschien. Nu laat ik hem namelijk vaak ter compensatie zijn hoofd rond mij buigen, waardoor zijn gewicht een beetje tegen mij aanleunt. Porcupine ik hem dan als reactie weg, gaat hij weer lopen of/en draaien.
    Oftewel; zijn er mensen met tips, adviezen of/en ervaringen?

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: Happerig/nipping

Wat een herkenbaar verhaal!!!

Wat ik gedaan heb met mijn bijtgrage arabier (en shet natuurlijk):
    -geen voedsel meer uit de hand
    -in het begin (eerste maand) niet te dicht in de buurt laten komen, zodat hij geen kans kreeg om me te bijten
    -zijn bijten laten uiten op alles wat maar niet aan mij vast zit: touwen, hout, zwembadje, bal enzovoort menig object is hier al gesneuveld zodat hij daar zijn bijten op kan toepassen en niet meer op mij!!!
    -als hij toch mij wilde bijten, knabbelen enzo dan beet ik hem terug (zijn lip nogal pitserig vastpakken) meestal was dat voor hem genoeg om even tot bezinning te komen.

Nu na 1,5 maand heb ik een arabier, die nog steeds alles graag in zijn mond neem maar mij niet bijt hij komt zo wel af en toe voorzichtig frunniken, meestal aan mijn kap (hij vraagt het als het ware, mag ik even aan jou komen???) en dat laat ik toe, maar als dit TE wordt wijs ik hem af met mijn hand draai ik dan zijn hoofd weg.

Met mijn shet ben ik eigenlijk op dezelfde manier bezig geweest, maar hij zal nu niet meer frunniken aan mij (hij is nu 1 jaar bij mij), hij legt wel graag zijn hoofdje bij mij, en ik mag hem dan overvloedig knuffelen.

Ik denk ook dat het mouthy verdwijnt (of toch verminderd) met ouder worden. En je moet het tijd geven het verdwijnt niet van vandaag op morgen.

je bent goed bezig...
    "Dromen komen uit..."

Ook hier herkenbaar

Fjalar moet ook echt alles vasthouden en overal op kauwen. Inderdaad niet bijten maar meer een beetje sabbelen/kauwen.

Met hoevenkrabben bv. moet hij eerst altijd de hoevenkrabber zelf even vasthouden. Dat heb ik er maar in gelaten, ik geef hem die hoevenkrabber en hij geeft 'm weer terug als hij klaar is. Singel idem.

Met mij opeten ben ik minder blij, dat probeer ik toch wel te voorkomen, blocken. Lukt dat niet, dan bijt ik terug. (net als Liesbet) en dan net zo lang tot hij ook stopt.
    Hij vindt dat heel vervelend en als hij dan stopt, zag je 'm ook echt denken, van "hee, ik kan dat rottige gevoel stoppen"

En verder neem ik regelmatig een tak voor hem mee, dan kan hij zo hard kauwen als hij wil en heb ik er geen last van.
    Hij blij, ik blij
    Surrender to fun!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Bully was ook overdreven mouthy. Aan je jas sleuren als je geen aandacht voor hem had. Hoefsmid in zijn rugvel pakken. Arm bijten, vinger bijten.Maar vooral happerig. Ik heb hem echt een paar keer ontzettend goed geblockt de afgelopen tijd en nu gaat het heel goed, meestel geef ik hem en touw ofzo, of het handvat van de stick. En soms wil hij helemaal niet meer knabbelen. Het ouder worden helpt blijkbaar niet altijd, want hij is al 13 en pas sinds dit voorjaar sinds het blocken gaat het echt goed. maar het meest is het denk ik respect en willen spelen, energie overhebben. Gisteren was hij erg geinteresseerd in mijn jas, maar als ik hem dan heel actief wat laat doen, veel friendly, maar vooral veel moeilijke dingen achter elkaar is het bijten helemaal niet meer interessant.

Wat het meest geholpen heeft is echt assertief goed blocken. Eerst was ik niet duidelijk genoeg hierin, en deed hij het nog steeds wel wat.

Ben benieuwd hoe het gaat werken bij die stoute Pinkeltje!Je gaat het wel echt leuk krijgen met zo'n superspeelse shet als hij!

Wat betreft wel of niet leeftijdafhankelijk weet ik eigenlijk niet. Wat m wel opvalt is dat het eigenlijk vooral ruinen zijn voor zover ik dat zie in mijn omgeving. En hengsten natuurlijk.

Aangemeld
    Mar 2005

Fijn, er is dus hoop .

Op mijn spullen laten kouwen ter compensatie doe ik liever niet, hij trekt het echt tussen zijn kiezen en gaat het dan vermalen. Ik ben al meerdere malen echt bang geweest dat hij het al doorgeslikt had. Hij kouwt het ook echt stùk, zodanig dat je gewoon nieuw materiaal moet kopen...
    Maar dat doe me wel weer denken aan de vaatdoek, ik heb ooit een vaatdoek voor hem gekocht, zodat hij daarop zou kunnen kouwen. En dan ook alleen maar op die vaatdoek, niet op iets anders. In de wei ligt eigenlijk ook niets kouwbaars, misschien wel een idee. Sowieso misschien wel, er staan drie ruinen in, alle drie vrij speels dus voor hen is het denk ik ook wel leuk.
    Waarom liet je Amir in het begin niet te dichtbij komen Liesbet? Op een klein afstandje is het geen probleem, eigenlijk alleen als ik naast hem (probeer) te staan.
    Voedselbeloningen geef ik hem wel, ik ben bezig met chasing the tiger. Maar dat zou je in het begin nog niet doen?
    In ieder geval iedereen bedankt voor de tips! Kan er wel wat mee .

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik zou liever dominantiespelletjes doen dan chasing the tiger in het begin met een shettie als Pinkeltje.

Hey,

Buiten de tips die zijn gegeven kan het zijn dat de pony haken heeft o.i.d. en de pijn weg proberert te kauwen.

Hoe oud is het ruintje?

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Aangemeld
    Mar 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Ik zou liever dominantiespelletjes doen dan chasing the tiger in het begin met een shettie als Pinkeltje.
    Tsja, achteraf gezien was het waarschijnlijk niet zo'n slimme zet. Maar de eerste keer dat ik met hem ging spelen hebben we aan het einde een vorm van chasing the tiger gespeeld. Hij liep toen heel vrolijk achter mijn halster aan, dat ik aan het touw door de wei sleepte. Geheel spontaan, zonder snoepjes oid. Omdat ik bang was dat hij zijn onbevangenheid, enthousiasme en speelsigheid een beetje zou verliezen met mijn L1 parelli-spelletjes (en zelf ook zo enthousiast was over het spelletje met t halster) ben ik maar meteen begonnen. Maar goed, daarbij wel vergeten hem eerst te desensibiliseren op de plastik zak (die dus nog steeds eng is en met het neusje gevolgd blijft worden, want ja, dat is eten) en ik heb ook geen duidelijke bridge (dacht dat ik die had, maar in praktijk...).
    Dus ja, ik denk dat ik er maar mee ga stoppen. In ieder geval voorlopig. Die L1 spelletjes blijken totaal niet saai te zijn voor Pinkeltje, in tegen stelling, oefeningmatig zijn we alweer door L1 heen
    Hoe oud hij is weet ikzelf niet eens . De eigenaren hebben het wel eens gezegd, ik geloof dat hij 6 is. Maar t zou best iets jonger of ouder kunnen zijn.
    Haken? Geen idee. Of de tandarts er wel eens bij is gekomen weet ik ook niet, verwacht eigenlijk van niet. Hoe zou ik dat als "leek" een beetje kunnen checken?

en de pijn weg proberert te kauwen
    haken? Hoe oud is dat ruintje?

Haken op zich doen geen pijn, behalve als ze gaan kauwen. Als er iets met de tanden/kiezen mis is, dan is het waarschijnlijker dat hij last heeft met wisselen ( als-ie tenminste nog echt 'jong' is) of dat er een 'dop' zit.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Hey,

Haken kunnen pijn geven wanneer ze tegen de wang schuren en geven problemen met het vermalen van voedsel.
    Wisselen kan pijn geven, daarom vraag ik naar de leeftijd van het ruintje, en doppen geven met name problemen met het vermalen van voedsel.

Ik vind sowieso dat je niet te veel van een jong dier moet vragen in de vorm van parelli en ander denkwerk. Laat ze lekker in een groepje/kuddetje jong zijn en aan elkaar bijten en frummelen.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Aangemeld
    Mar 2005

Ik weet niet precies hoe oud paarden zijn als ze wisselen, maar kan me herinneren dat het rond een leeftijd of drie is. Die leeftijd is hij sowieso allang voorbij
    En dan nog een klein succesje; vandaag deed ie het weer stùkken minder!
    T gaat wel voorruit

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Waarom liet je Amir in het begin niet te dichtbij komen Liesbet? Op een klein afstandje is het geen probleem, eigenlijk alleen als ik naast hem (probeer) te staan.
    Amir beet echt naar K (zijn vorige eigenaar), zij gaf veel voedsel uit de hand, en hij wilde steeds maar meer en hij uitte dit door haar te bijten. Ik ben 3x met hen samen (Amir en K) in de stal geweest en telkens heeft hij haar gebeten. Dat wilde ik ABSOLUUT vermijden en daarom ben ik op langere afstand begonnen, zo kreeg hij de kans niet om mij te bijten.
    Ook heeft het lang geduurd voor hij de yo-yo game goed kende, en die vind ik heel belangrijk, van zodra hij wil bijten wil ik hem ook duidelijk naar achter sturen (weg van mij). Dus daarom ook die afstand.

Het bijten heeft ook meestal met respect te maken, hoe beter de seven games lukken, hoe minder het bijten gaat worden!!!
    "Dromen komen uit..."

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ebby
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Tsja, achteraf gezien was het waarschijnlijk niet zo'n slimme zet. Maar de eerste keer dat ik met hem ging spelen hebben we aan het einde een vorm van chasing the tiger gespeeld. Hij liep toen heel vrolijk achter mijn halster aan, dat ik aan het touw door de wei sleepte. Geheel spontaan, zonder snoepjes oid. Omdat ik bang was dat hij zijn onbevangenheid, enthousiasme en speelsigheid een beetje zou verliezen met mijn L1 parelli-spelletjes (en zelf ook zo enthousiast was over het spelletje met t halster) ben ik maar meteen begonnen. Maar goed, daarbij wel vergeten hem eerst te desensibiliseren op de plastik zak (die dus nog steeds eng is en met het neusje gevolgd blijft worden, want ja, dat is eten) en ik heb ook geen duidelijke bridge (dacht dat ik die had, maar in praktijk...).
    Dus ja, ik denk dat ik er maar mee ga stoppen. In ieder geval voorlopig. Die L1 spelletjes blijken totaal niet saai te zijn voor Pinkeltje, in tegen stelling, oefeningmatig zijn we alweer door L1 heen
    Hoe oud hij is weet ikzelf niet eens . De eigenaren hebben het wel eens gezegd, ik geloof dat hij 6 is. Maar t zou best iets jonger of ouder kunnen zijn.
    Haken? Geen idee. Of de tandarts er wel eens bij is gekomen weet ik ook niet, verwacht eigenlijk van niet. Hoe zou ik dat als "leek" een beetje kunnen checken?

Gewoon lekker snel door die saaie level 1 spelletjes heen en door naar level 2. Pinkeltje kon het een tijd geleden allemaal al zo netjes.

Hey,

Paarden wisselen tot ze 8 zijn.

Gwen

Niet waar. Tanden wisselen tot max. 5 jaar
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten