Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: wanneer is travers travers?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

wanneer is travers travers?

Shanna en ik zijn maar weer eens aan het gymmen geslagen.
    Nu zijn zijgangen, en stelling en zo, voor shanna nooit echt een probleem geweest. Ik dénk tenminste dat ze een soepel paard is
    Maar laat ik er nou net de ballen verstand van hebben, eigenlijk...
    Afijn, ik lees hier dat zowel anna als marja tijden bezig zijn met de travers (vanaf de grond of in het zadel).
    Afgelopen zomer wees eef mij het plekkie aan, en hups, shanna's kont ging naar binnen.
    Vorige week was de stelling nog wat bagger (4 maanden niet meer gedaan), maar na 2 dagen beetje prutsen is de travers volgens mij gewoon goed...
    Maar heeft iemand misschien een voorbeeld of wat testjes waaraan ik kan zien dat ik echt travers te pakken heb.
    Zoals wel vaker gebleken ben ik te vaak met te weinig tevreden, zeg maar. Denk dan van: oh, nou dat is wel goed, terwijl er nog vanalles te sleutelen valt. Kont naar binnen is niet direct travers, en stelling op de rechte lijn niet direct een schouder binnenwaarts. Maar hoe weet ik nu dat ik hem wél te pakken heb?
    En ja, voor een weekje cursus ben ik aan het sparen

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Re: wanneer is travers travers?

Als je de travers echt te pakken hebt zet je paard het buiten achterbeen onder de massa (dus midden onder ongeveer )
    Heb even op de site van Marijke de Jong gezocht: https://www.youtube.com/watch?v=LUA0CvgLovs[/video]
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Kijk eens op: http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... &Itemid=87, klein stukje naar beneden en daar zie je ook de travers in staan. Er staat veel info, filmpjes en oefening!!!!

Succes en we willen eigenlijk wel een filmpje

Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik kan het je niet uitleggen hoe het precies moet, maar het ene paard is hiet gewoon veel leniger in dan het andere. Paard van mijn zus dat ik af en toe rijdt, doet het die enkele keer zonder problemen, maar Bully en Stet zie ik het nog niet zo direct doen. Gaaf hoor dat dat bij Shanna zo goed gaat!

En watvoor weekje cursus ga je doen?

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Sjo deed hem ook al tijden, maar met te weinig stelling (plaatste buitenachterbeen niet onder de massa maar ernaast.) Je kan het beste iemand anders ff achter paardlief laten lopen om te checken of ze hem wel netjes gebogen loopt .
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Wat maaike zegt!! Dus dat wordt wachten op droog weer, je kamera op het hek en van het hek af lopen

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Wel grappig , ik heb dit vorige week net in de les gehad onder het zadel. Vindt het ook altijd zo moeilijk, ook op de grond om te zien of het goed gaat. Ik was het net aan het nalezen, het buitenachterbeen moet in het spoor komen van het binnenvoorbeen, daarnaast lichte stelling naar binnen van het hoofd.

Ik wil het morgen ook weer even proberen, hoe onthouden jullie waar dat plekje zit voor travers (ja ergens bij de schouder in de buurt ), ik ben het alweer kwijt. Heeft iemand een goede tip hoe je dit plekje kunt vinden??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja maak eens een filmpje Sandra!

Dat het bij Atli zo lang duurde wil nog niet zeggen dat het bij Shanna ook lang moet duren hoor. Atli is vrij stijf (wat op zich niet raar is voor een 5-ganger) en zit fysiek gewoon heel anders in elkaar dan een veel soepelere warmbloed.

Een tijdje terug bij de Wim les was daar Anouk (AnQ) met Vitesse. Die had nog nooit een travers gedaan, Wim legt het uit en HUP daar ging dat beest! (Ja om een beetje groen van te zien, dat wel, hihi.) Maar het kan dus best wel zijn hoor, dat het met Shanna zo snel al goed gaat! Gaaf toch!

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Mooi trouwens al die filmpjes op de site van Marijke!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ow ja, tuurlijk... hihi, filmpjes en uitleg van marijke. geen moment aan gedacht. 't is me nu in elk geval wat duidelijker.
    vogelhuisje gaat mee naar de wei, dus volgende week plaats ik als het lukt wel een filmpje
    ow trouwens, jan heeft, zo vertelde hij me, onlangs 3 mega spiegels gekocht om ergens in de wei te installeren zodat ik mezelf kan zien tijdens het grondwerk

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Jan is toch echt een toppertje hoor.. wat een super idee, die spiegels

Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja

Een tijdje terug bij de Wim les was daar Anouk (AnQ) met Vitesse. Die had nog nooit een travers gedaan, Wim legt het uit en HUP daar ging dat beest! (Ja om een beetje groen van te zien, dat wel, hihi.) Maar het kan dus best wel zijn hoor, dat het met Shanna zo snel al goed gaat! Gaaf toch!
    Vitesse is inderdaad heel soepel in haar lijf, maar ze kon de travers al aan de hand en onder het zadel voordat Anq haar kreeg. Vitesse is opgeleid bij Florien de Graaf en daar start je zo'n beetje met schouderbinnen en travers aan de hand en daarna pas onder het zadel. Dan pakken ze dat super snel op.

Ik wil het morgen ook weer even proberen, hoe onthouden jullie waar dat plekje zit voor travers (ja ergens bij de schouder in de buurt ), ik ben het alweer kwijt. Heeft iemand een goede tip hoe je dit plekje kunt vinden??
    Weet je hoe de wervels van het paard lopen? Die S-bocht zeg maar?

Volg die wervels in gedachten en pak de onderste bocht (die de wervels maken om uit te komen bij de wervelsvan de romp). Als je je paard een beetje naar buiten laat kijken, zul je (een) bobbel(s) zien verschijnen, dat zijn de punten waar de nekwervels met elkaar zijn verbonden.

Als je (zachtjes!) druk uitoefent op dit punt, zal bij een paard zonder spanningen in het lijf, de binnenheup naar voren komen.
    Het boze breekt, het kwaad verdeelt,
    maar liefde bindt en liefde heelt

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dank je Barbara,ik ga het proberen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door BBreedveld
    Weet je hoe de wervels van het paard lopen? Die S-bocht zeg maar?

Volg die wervels in gedachten en pak de onderste bocht (die de wervels maken om uit te komen bij de wervelsvan de romp). Als je je paard een beetje naar buiten laat kijken, zul je (een) bobbel(s) zien verschijnen, dat zijn de punten waar de nekwervels met elkaar zijn verbonden.

Als je (zachtjes!) druk uitoefent op dit punt, zal bij een paard zonder spanningen in het lijf, de binnenheup naar voren komen.
    Barbara.. hier snap ik niks van.
    Kun je dat misschien aan de hand van een plaatje wat duidelijker uitleggen?
    Ik kan me geen voorsteling maken van wat je bedoelt -nu lijkt het erop dat je een revolutionaire nieuwe hulp hebt uitgevonden!

Wat ik overigens ook niet begrijp is
    het gemak waarmee men hier maar even een travers wil oefenen.
    De travers ( en ook renvers) is voor het paard de een na laatste moeilijkste zijgang. (De moeilijkste is het appuyement).
    Dat ga je er toch niet zomaar ingooien, zonder dat je een stevig fondament hebt hebt gebouwd?
    (Als je niet weet hoe je je paard 'schadeloos' naar de travers toewerkt, dan moet je er i.m.o. nog helemaal niet aan beginnen.)
    En, ik kom nog maar eens terug op een opmerking die ik in het filmpje-topic maakte: die oefeningen moet je al wel helemaal niet doen als je zit niet goed en niet in balans is.

Het onopgemerkte resultaat van een ruiter die de hulpen niet goed kan geven door een verkeerde zit, door benen die van het paard afsteken ( of tenen die naar beneden wijzen) en oefeningen van een paard vragen, die niet zodanig bevestigd zijn dat 'een stapje verder' geen problemen gaat opleveren.. dat is je paard beschadigen. Zowel fysiek als in vertrouwen. En dat lijkt me niet wat je naar streeft als je natural horsemanship in je vaandel wilt dragen.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten