Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 44 van de 44

Topic: Horsenality bepaald en nu?

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Re: Horsenality bepaald en nu?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Funnygirl
    Ik zal Sterre er niet voor inruilen uiteraard.
    Waarom is dat zo 'uiteraard'?
    Als je er na een tijdje achter komt dat je paard toch niet zo goed bij je past als je dacht, wat is er dan op tegen om een ander baasje voor hem te zoeken, die juist dat soort eigenschappen die jij minder leuk vindt, wél weet te waarderen?
    En om dan voor jezelf een paard te zoeken dat wél aan jouw wensen voldoet?

(Ik zeg niet dat je Sterre dan maar moet verkopen hoor, maar vraag me wel af waarom je zo stellig zegt dat uiteraard niet te doen....)
    onhandig geformuleerd. Ik bedoel meer dat ze niet ineens met stel en sprong weg hoeft om plaats te maken voor een ander paard en zeker niet ten koste van een goede plek.
    Er is zelfs niets mis met actief zoeken, maar ik heb meer het gevoel dat er een keer iemand op ons pad komt. Op de een of andere manier heb ik dit al voor ogen sinds ik Sterre een half jaar had.
    Als het moment daar is gaat het vanzelf en dat kan over een jaar zijn, maar ook over 5 jaar of 10 of nooit. Het is ook niet dat ik niet vooruit plan voor de toekomst hoor ik laat Sterre komend voorjaar dekken.
    Meerdere mensen hadden afgelopen zomer het gevoel dat Sterre toe was aan een veulentje. Is toch weer iets dat ik heel graag met haar zou delen.

Ik ben zelfs juist vrij nuchter over dit onderwerp en vind dat er vaak een taboe op rust. Ik fok zelf abessijnen (katten). Dan moet je toch ook 1 a 2 keer per jaar afstand doen van kleine wollige wondertjes die je met heel veel liefde hebt gefokt en 3 maanden groot gebracht. Dit is niet voor iedereen weggelegd en ik kan er juist erg goed mee omgaan als ik me erop in stel.

Maar goed ik heb dus geen onoplosbare issues met Sterre en ook geen hoop opgegeven, maar gewoon geconcludeerd dat als ik nu een paard zou moeten kopen ik een ander type zou kiezen en er vast mensen bestaan waar ze beter bij zou passen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik snap je helemaal Nienke!

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Meerdere mensen hadden afgelopen zomer het gevoel dat Sterre toe was aan een veulentje. Is toch weer iets dat ik heel graag met haar zou delen.
    Tenzij Sterre echt een paard is waarvan je een veulen wilt zou ik dit nooit doen. Mij is het ook al vaak aangeraden, ach laat ze een veulen krijgen en ga daar dan mee verder. Maar wat als het veulen helemaal zoals mama wordt? Neen dan zit ik met een dubbel dilemma.
    Ik denk dan dat het eerlijker tov van je paard is om een andere eigenaar te zoeken.

Troost je ik heb momenten gehad dat ik zat te wenen en er gewoon over dacht om Rengel weg te geven aan iemand die goed voor haar zou zorgen. Geld hoefde ik echt niet voor haar gewoon een goede wei en wat gezelschap zou mij gelukkig gemaakt hebben. Nu komt dat gevoel niet vaak meer voor maar soms steekt het toch de kop op.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door rengeltje
    Tenzij Sterre echt een paard is waarvan je een veulen wilt zou ik dit nooit doen. Mij is het ook al vaak aangeraden, ach laat ze een veulen krijgen en ga daar dan mee verder. Maar wat als het veulen helemaal zoals mama wordt? Neen dan zit ik met een dubbel dilemma.
    Ik denk dan dat het eerlijker tov van je paard is om een andere eigenaar te zoeken.

Troost je ik heb momenten gehad dat ik zat te wenen en er gewoon over dacht om Rengel weg te geven aan iemand die goed voor haar zou zorgen. Geld hoefde ik echt niet voor haar gewoon een goede wei en wat gezelschap zou mij gelukkig gemaakt hebben. Nu komt dat gevoel niet vaak meer voor maar soms steekt het toch de kop op.
    Ik heb uit 2 hele lieve paarden zeer dominante veulens geboren zien worden en andersom ook. Sterre zelf komt bijvoorbeeld uit 2 totaal niet dominante ouders.
    Daar komt nog bij dat Sterre voor een heleboel mensen een ideaal paard zou zijn ze is zeker geen probleempaard. Een dominant schatje noemde eveline haar en dat is ze ook.
    Alleen past een wat gevoeliger paard beter bij mij omdat ik heel rustig ben.

De hengst die ik heb uitgekozen om haar te dekken is een Rocky Mountain Horse met zeer lief en zacht karakter en aanzienlijk meer werklust. Een hengstveulen hou ik sowieso niet zelf ,maar een töltend merrieveulen met goed karakter zou verleidelijk worden. Uit die combinatie vallen ruinen en merries onder het Kentucky Mountain Horse stamboek en is dus geen doelloos vermenigvuldigen. En als Sterre lieve veulens geeft blijft ze gewoon als fokmerrie en zorg ik voor wat penny poets en knuffel meisjes waar ze dol op is en kijk ik of ze als fokmerrie gelukkig is.
    Tegen die tijd is Brégo ook alweer aan inrijden toe en krijg ik over een langere periode een aantal rockie merries om de beurt om in te rijden.
    Ik denk dat je droompaad ooit ergens op je pad komt en dat je dan direct weet dat DAT je paard is. Als ik dat paard tegen kom zal die ook nooit meer weg gaan.

Sorry het onderwerp gaat een beetje off-topic, was niet mijn bedoeling.

Goed idee: LB introvert topic starten! Amar is er ook zo een, maar ik vind dat juist leuk. Het IS toch ook saai om rondjes te lopen? Amar dwingt mij om alles uit de kast te halen en zo creatief mogelijk met hem aan de slag te gaan. In het 'dagelijks leven' ben ik tekstschrijver en dus ook 'creatief', vandaar dat dit wel bij mij past. Maar toch, af en toe moet ik heel hard nadenken! Hoe krijg ik mijn 'easily bored horse' weer bij de 'les'?

En het is inderdaad zo dat ik overal met hem heen kan. Lekker door de bossen kan crossen en targetten kan hij ook als de beste (gisteren in 5 min geleerd ). Food orientated.... hoezo?

Mijn volgende paard (als het ooit zover komt) mag gerust weer LB introvert zijn. Zijn deze 'types' dan ook 'houtpaarden' zoals Laarakker ze omschrijft? Amar is nl ook 100% houtpaard. Hoe zit dat bij die van jullie?

En hebben jullie het h'chart ook ingevuld met jezelf als onderwerp. Ik ben net zo LB introvert als Amar! Moest ik zelf hard om lachen.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Zijn deze 'types' dan ook 'houtpaarden' zoals Laarakker ze omschrijft? Amar is nl ook 100% houtpaard. Hoe zit dat bij die van jullie?
    Wel Rengel is een aardepaard maar vertoont somsde negatieve trekjes van hout.
    Ikzelf ben een waterruiter. Als je het boek dan naleest zie je dat aarde en water best samengaan.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ellibelli
    Goed idee: LB introvert topic starten! Amar is er ook zo een, maar ik vind dat juist leuk. Het IS toch ook saai om rondjes te lopen? Amar dwingt mij om alles uit de kast te halen en zo creatief mogelijk met hem aan de slag te gaan. In het 'dagelijks leven' ben ik tekstschrijver en dus ook 'creatief', vandaar dat dit wel bij mij past. Maar toch, af en toe moet ik heel hard nadenken! Hoe krijg ik mijn 'easily bored horse' weer bij de 'les'?

En het is inderdaad zo dat ik overal met hem heen kan. Lekker door de bossen kan crossen en targetten kan hij ook als de beste (gisteren in 5 min geleerd ). Food orientated.... hoezo?

Mijn volgende paard (als het ooit zover komt) mag gerust weer LB introvert zijn. Zijn deze 'types' dan ook 'houtpaarden' zoals Laarakker ze omschrijft? Amar is nl ook 100% houtpaard. Hoe zit dat bij die van jullie?

En hebben jullie het h'chart ook ingevuld met jezelf als onderwerp. Ik ben net zo LB introvert als Amar! Moest ik zelf hard om lachen.
    Haha ik ben het helemaal met je eens. Ooit vond ik het verschrikkelijk, sinds een tijdje houd ik echt van dit type paard. Ben n al bang dat ik er nooit meer zo een als Bully ga vinden. Maar je hebt volgens mij ook nog het type rb introvert dat echt niets leuk vindt, het moet wel een paard zijn dat graag gek doet, maar gewoon verveelt is door mij, geweldig!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Mijn LB introverte Atli is een aardepaard.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Mijn LB introverte Atli is een aardepaard.
    Wat is dit allemaal? Nooit van gehoord.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Aarde, hout, vuur, metaal en water zijn typeomschrijvingen. Oorspronkelijk voor mensen, maar Eric Laarakker heeft het vertaald naar paarden.

Zie ook http://www.vijfelementen.nl/
    Daar staat ook een vragenlijst aan de hand waarvan je kunt bepalen welk type je paard is. Best leuk om eens te doen!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Die indeling voor ruiters ken ik trouwens niet, kun je daar ook ergens op internet een testje voor invullen of zo?
    Ben wel benieuwd, volgens mij lijken Whoopie en ik wel een beetje op elkaar

Gericht op voedsel, eigenwijs, als ik het nut ergens niet van inzie..., graag de discussie aan mogen gaan, eigen ruimte willen, bepaalde dominantie, onzeker, wel lief maar niet voor iedereen (te zien/merken). Dat soort dingen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Whoopie, ik bedoelde niet dat er een speciaal lijstje is voor ruiters. In heb gewoon de horsenality chart voor mezelf ingevuld! Maar volgens mij hoef jij helemaal geen lijstje in te vullen, want je hebt al een aardig beeld van jezelf

Wat grappig.. mijn Pauli is een mooie, ingetogen eenling in combinatie met onvermoeibare, harde werker - oftewel water+hout als hoofdelementen. Dat laatste vind ik niet zo kloppen, behalve dan dat de zaken waarvoor het houtpaard vatbaar voor is, wel perfect kloppen.. en dan zit er nog een dosis vuur bij.

Opmerkelijk is wel dat toen ik deze test een aantal jaren geleden eens deed, ze voornamelijk water/metaal was.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Zo opmerkelijk is dat niet.
    Houtpaarden die op de één of andere manier niet goed in hun vel zitten, schieten vaak door naar metaal. Komen ze dan weer beter in hun vel te zitten, dan komt hun ware aard weer boven: hout!

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten