Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: eenvoudige galopwissel 2

  1. #1
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    eenvoudige galopwissel 2

    Nog juist de galopwissels moeten nu nog op film gezet worden voor mijn herexamen maar ik zit hier ook vast.
    Ik had te vaak 2 teugels vast, Ayla is te impulsief met meer go dan who en ook mijn inbuigen was niet voldoende.
    Het advies dat ik kreeg van Eddy was :
    veel het patroon herhalen zodat het vertrouwd is voor haar
    niet altijd in galop vertrekken maar ook in stap of draf of gewoon even blijven staan.

    Nou de 1e lukt fantastisch, de 2e keer gaat het inbuigen al niet meer zo vanzelf en neemt ze zelf het initiatief om meteen in galop te vertrekken zodra ik mijn hand nog maar de andere kant uit steek ( ze kent het patroon op haar duimpje) en bij een 3e is de softheid verdwenen en schiet ze er al vandoor naar de andere kant.
    Mijn emotional collection is dus ver te zoeken.

    Over enkele sessies heb ik al verschillende keren zo een eenvoudige wissel gedaan zomaar ergens midden in het rijden en dan gaat het prima. Vraag je er meerdere na elkaar dan slaat ze tilt.

    Enige suggesties?
    keep it fun!

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: eenvoudige galopwissel 2

    Kun je niet proberen om een wissel te rijden, heel even wat anders te doen, nog een wissel, weer wat anders, nog een wissel, en dan zorgen dat dit géén voorspelbaar patroon wordt, en als je meerdere wissels in 1 sessie kunt doen zonder dat ze impulsief wordt, dan langzaamaan de tijd dat je wat anders doet tussen de wissels verkorten?

    Of als dat nog teveel is, misschien beginnen de wissels in stap/draf te oefenen, dus niet galopperen maar gewoon in draf van richting veranderen dmv inbuigen en terug naar stap, en dan weer aandraven de andere kant op? Hierbij moet je dan vooral werken aan licht, licht, licht!

  3. #3
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    Re: eenvoudige galopwissel 2

    Haar horsenality was vroeger duidelijk right brained extrovert. Ze is al milder geworden maar ze blijft toch hoofdzakelijk in dat kwadrant hangen.
    Ik heb de oefening wel al honderd keer gedaan in stap en later in draf en dan gaat het prima. Ze is dan ook helemaal bij de les.
    Op onvoorspelbare tijdstippen 1 wissel rijden gaat ook goed. Ik hou me nu wel altijd aan hetzelfde strikje-patroon. Heb ondervonden dat dit gemakkelijker (rustiger) gaat dan op de cirkel.
    De voorbereiding zit wel goed. "perfect preparation makes perfect performance" geldt niet voor mij.
    Het probleem begint bij 2 na elkaar en zeker bij de 3e en voor het assessement moet je er 3 na elkaar tonen. Nou ja, ik wil gewoon meerdere wissels na elkaar kunnen doen zonder dat ze tilt slaat. Of er nu moet gefilmd worden of niet.
    keep it fun!

  4. #4
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: eenvoudige galopwissel 2

    En wat gebeurt er als je doorgaat na de 3e??
    En er voor jezelf vanuit gaat dat je er nog 200 moet filmen om het te halen en wel binnen het uur???

    Blijft ze na nr 50 ook nog rennen??

    Uiteneindelijk kan je er toch ook een soort van impulsion program van maken??

    En heb je al de cloverleaf in galop gereden?? hierin kan je ook ook gewoon in het midden terug naar draf gaan en dezelfde galop aanspringen ofzo????

    Misschien heb ik het mis maar in zo'n soort vorm zal ze toch uiteindelijk wel beseffen dat rennen haar niet gaat helpen??
    En dan dus 7 dagen achter elkaar enz...net zolang tot ze geen behoefte meer heeft om te rennen....

    Wel lastig hoor....zoiets
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: eenvoudige galopwissel 2

    Je mag voor je examen ook het strikje-patroon rijden hoor.
    Lukt het dan wel 3 keer?

  6. #6
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    Re: eenvoudige galopwissel 2

    @ Marja
    Met het strikje lukt het ook niet met 3
    Vanaf de 2e begint het staartzwaaien, gaat haar koppie in de lucht, wordt ze bracy en vliegt ze de andere kant op.
    @ Anroomy
    Ik heb er nog geen 50 gedaan maar op mijn video stonden er een stuk of 10 (blijf filmen ook al gaat het fout) en de laatste 3 zagen er toch al beter uit. Ik ga jouw taktiek eens uitproberen en er net zoveel doen tot ze kalm is. Ze kan idd niet blijven rennen.
    De cloverleaf hebben we al lang niet meer gedaan. Daar hadden we ook meerdere patronen nodig voor ze kalm werd maar het lukt ons uiteindelijk wel. Ook met draven tussenin of met een mooie stop in het midden en aanspringen in de andere galop enkel door mijn bekken goed te zetten en mijn hand die richting uit te steken.
    Vandaag heb ik nog eens naar al het beeldmateriaal van Parelli ivm simple leadchanges gekeken. Van de heel oude video (wat was Pat een schattig ventje) kon ik niet wijzer worden want daar is het zoals ik het nu al heb. Bij het 4 stappen plan op de laatste dvd van de successerie krijg je ook het advies om galopsprongen te tellen en dat heb ik nog nooit gedaan. Dit zou Ayla mss ook tot rust kunnen brengen.

    Nu nog wachten op een beetje beter weer.
    keep it fun!

  7. #7
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    Re: eenvoudige galopwissel 2

    Hartelijk bedankt voor de tip om het 200 keer te doen.
    Na 20 keer ging het al zonder vechten en na 30 keer liep ze er ook nog ontpannen bij. Hier en daar nog een staartzwiepje, da's alles.
    De eigenares van mijn stalling zag het ook en is dan maar meteen gekomen om te filmen.
    Hier is dan het resultaat

    Ik hoefde het niet eens 7 dagen na elkaar te doen .
    Vandaag heb ik dan enkel spending undemanding time gedaan en drollen uit de weide geraapt.
    keep it fun!

  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: eenvoudige galopwissel 2

    WOW!
    Wat goed joh!
    Fijn dat je de oplossing gevonden hebt! Op naar je blauwe string!

  9. #9
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    Re: eenvoudige galopwissel 2

    Ik hoop het van harte en als ik nog niet geslaagd ben kom ik hier om nog meer advies te vragen.
    keep it fun!

  10. #10
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: eenvoudige galopwissel 2

    Fijn voor je dat het gelukt is. En nu heb ik mijn duidelijk voorbeeldfilmpje wat ik zocht

  11. #11

    Re: eenvoudige galopwissel 2

    Superfilmpje!!!!!!!!!!!!

  12. #12

    Re: eenvoudige galopwissel 2

    Toppie hoor!!!!!!!

    May the horse be with you!

  13. #13
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    Re: eenvoudige galopwissel 2

    Van Eddy kreeg ik het advies om ze nu nog meer te laten inbuigen door mijn hand nog meer naar mijn buik of schouder te brengen. Zo zal ze sterker ondertreden. Hij vond het in ieder geval mooi dat ze zo ontspannen met haar hoofdje naar beneden liep.
    Ikke blij. Ik zit nog steeds op mijn wolkje
    keep it fun!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •