Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: pony niet voorwaarts genoeg.....

pony niet voorwaarts genoeg.....

hoi, ik loop tegen een probleem aan met rijden wat ik niet zo snel wet op te lossen! ik rij mijn pony zo`n 3 a 4x per week dressuurmatig, ik rij met bareback en touwhalster. hij is hier super op te rijden, is ontspannen, loopt bijna uit zichzelf nageefelijk en is hierbij licht in je handen. ook zijgangen in stap, draf, en galop gaan bijna vanzelf maar...... hij heeft erg een basistempo, en wil niet makkelijk voorwaarts! met de teugels langlaag of los gaat hij prima op mijn been voorwaarts, maar als hij nageefelijk loopt en dus wat hoger ingestelt is gaat hij niet van z~n basistempo af. niet met vriendelijk vragen, niet met een tik op de schouder(=geen reactie), niet met een tik op de bil(=schop naar de stick) hierna is hij nogal geirriteerd en dus niet zo gemotiveerd voor mij te werken, waardoor ik ook geirriteerd van wordt dus frustraties allom! als hij iets goed doet doet prijs ik hem de hemel in, waardoor hij de moeilijkste oefeningen graag en met gemak uitvoert, alleen dat voorwaarts op mń been......

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Re: pony niet voorwaarts genoeg.....

Ik zou zeggen doe vanteovren wat point to point. Succes gegarandeerd door vele mensen hier.

En je mag zelf nooit geirriteerd raken.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wellicht vindt hij het nog moeilijk om nageeflijk in tempo te lopen? Voor een paard dat het nog aan het leren is, is het vaak makkelijker om langzamer te lopen in het begin en je moet er dan echt aan werken om weer wat meer tempo te ontwikkelen.

Heb je les? Ik denk dat het zinnig is als er iemand met je mee kijkt.

wat is point to point dan precies? zolang de teugel lang -laag of los zijn is hij prima voorwaarts, zodra er meer verzameling bij komt blijft hij op een tempo hangen. marja, ja dat zou best kunnen, ik heb ook zelf het idee omdat hij super op mij let het tempo wat minder is. ik ben afgelopen zomer 3mnd. bij heiner norderg (ex parelli trainer in duitsland) geweest en aan de hand daarvan train ik nu alleen, ik ga zoiezo contact met hem opnemen! we gaan ook deze zomer terug om nog veel meer te leren

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik denk trouwens dat point to point hier niks aan gaat verhelpen. Dat doe je nl. aan een losse teugel, en niet nageeflijk. En aangezien je pony aan de losse teugel wel lekker doorloopt, denk ik niet dat je daar wat mee opschiet. Ik denk dat je dit echt dressuurmatig op moet lossen, dus vandaar ook dat ik vroeg of je les hebt.
    Heiner Nordberg ken ik niet, maar in elk geval wel jammer dat je alleen in de zomer les hebt, want ik denk dat het wel fijn zou zijn om wat vaker iemand te hebben die met je meekijkt, vooral als je met dit soort dingen aan de slag gaat.

Ik bedoel dit niet rottig Spikkel, dus ik hoop niet dat je het verkeerd opvat, maar train je je paard volledig volgens Parelli? Dan zou je toch moeten weten wat point to pont inhoudt, en als je dat niet weet, dan ben je volgens mij ook nog lang niet zo ver dat je om nageeflijkheid zou moeten vragen. Point to point is een onderdeel van het impulsion program uit L2, en nageeflijk rijden komt pas in L3 aan de orde.

Wat heb je van Heiner hierover geleerd?

Wat mijn paard erg helpt, is veel overgangen rijden. Daar wordt hij veel wakkerder van, én nageeflijker doordat hij telkens zijn achterhand er beter onder moet plaatsen. Ik denk dat je meer hebt aan het rijden van overgangen, dan aan het doen van point to point.

Oh en ik denk trouwens niet dat je pony langzamer loopt omdat hij meer op jou let, maar omdat het fysiek moeilijker is om harder te lopen én nageeflijk en verzameld te blijven.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Met nageefelijk wat bedoel je daar mee, dat je paard van voren nageeft of gebeurt er meer in het lichaam???
    Blijft het basistempo hetzelfde maar treed je paard meer onder of juist niet, kruipt hij van voren mischien een beetje achter de teugel en loopt hij op de voorhand??

Als ik mijn paardje meer moeilijke oefeningen vraag neigt ze er ook toe om erg langzaam te gaan omdat ze het moeilijk vindt. Overgangen heb ik ook altijd geleerd, daarnaast zijgangen .
    Kan je paard goed doen wat je vraagd??? Mischien meer ontspanning af en toe tussendoor (zeg maar iets)
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

hallo, nee, ik doe niet parelli! wat ik geleerd heb is een mengeling van parelli,hoza blaha e steve halfpenny! heiner heeft hier zijn eigen style mee gemaakt en daar geeft hij cursussen en les in in duitsland (zie zijn site http://www.horse-man-ship.de). verder met liberty en rijden doen we al veel l3 oefeningen omdat wij daar onder begeleiding van heiner aan toe zijn.(3mnd. terug nog 3dgn. cursus gehad). tja, en onder nageefelijk rijden versta ik natuurlijk voorwaarts rijden met licht contact, mijn pony geeft na en geeft buiging op mijn binnenbeen, met soms een kleine ophouding met mijn buitenteugel. gelukkig heeft hij nog nooit achter de tuegel gelopen! ik denk ook dat ovegangen rijden veel kan helpen, en natuurlijk direckt de beloning doet ook wonderen! als mijn pony nageefelijk loopt voel ik dat hij compacter en lichter loopt, maar ik denk dat ik te lang doorvraag. (beter een goede volte dan vijf waarbij mijn pony denkt: gaaaaap, wat is dit saaai!). hij is er een die je veel te doen moet geven, dat is hij er helemaal bij. na twee dezelfde rondjes ben ik niet intressant meer, maar alles om hem heen des te meer

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik denk toch dat het belangrijk is om regelmatig een instructeur mee te laten kijken, zéker als je gaat werken aan de fysieke training van je paard. Het is vanaf het forum best lastig om goed in te schatten wat er gebeurt: wat jij doet, hoe je pony reageert, en vooral ook: wat hij fysiek wel en (nog) niet aankan.
    Heb je geen mogelijkheid om wat vaker les te nemen?

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

of een leuk filmpje te posten

Dan is het vanaf een filmpje nog moeilijk kijken maar wel altijd interessant om te zien hoe iemand anders het doet!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja filmpjes zijn altijd fijn.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27