Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 31

Topic: simple lead change

  1. #1
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    simple lead change

    Binnenkort wil ik mijn level 2 gaan filmen en toen ik de assesments bekeek zag ik dat bij de galopwissel echt ingebogen moet worden. Eigenlijk deed ik het altijd gewoon zonder in te buigen, ook op het rechte stuk gaat hij zelfs altijd goed, maar die buiging, ho maar, ik kreeg het vanmiddag toen ik het probeerde ook niet voor elkaar. Zou iemand me heel duidelijk in kleine stapjes uit willen/ kunnen leggen hoe ik dit wel kan doen? Daar zou ik heel blij van worden.

  2. #2
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: simple lead change

    hoihoi,
    het komt erop neer dat je je paard zijn nek inbuigt, zoals je een one-rein-stop doet, om vanuit galop naar draf te gaan. Dan laat je je paard eventjes een paar passen rechtuit draven om hem dan de andere richting uit te sturen in . Duidelijk genoeg of moet het nog gedetailleerder??

    xxx julieke

  3. #3
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: simple lead change

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    hoihoi,
    het komt erop neer dat je je paard zijn nek inbuigt, zoals je een one-rein-stop doet, om vanuit galop naar draf te gaan. Dan laat je je paard eventjes een paar passen rechtuit draven om hem dan de andere richting uit te sturen in . Duidelijk genoeg of moet het nog gedetailleerder??

    xxx julieke
    Nou, het punt is dus dat als ik dat zou doen, hij meteen stil zou staan en hoe buig ik hem in zodat hij wel rechtuit blijft gaan?

  4. #4
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: simple lead change

    Het gaat er niet om dat je een one rein stop maakt....want dan moet hij inderdaad stil staan.

    Je kan proberen om hem te disengagen vanuit halt eerst...dan vanuit stap en laat hem, inplaats van een rondje draaien, eens met zijn billen opzij rechtuit lopen...focus dus goed rechtdoor.
    In een figure of 8 zou het dus betekenen dat voor je cirkels elkaar kruisen en je op de linkerhand rijd, je je indirecte teugel aan links gebruikt en de achterhand naar rechts uitzwaait...
    Je rijd zo een stukje rechtdoor en als je paard zacht is (dus niet meer braced in zijn nek) je opent naar rechts en dan de andere cirkel (rechtsom) op draait

    Je kan dit eerst oefenen vanuit draf....Als je paard niet gaat stappen van de indirecte teugel dan is dat nog niet zo heel erg...zolang hij maar niet meer braced. Als hij dat wel doet draai je helemaal door totdat hij loslaat en dan laat je hem naar rechts afbuigen.
    Als hij direct gaat stappen/stilstaan dan kan je als hij niet meer braced direkt rechtsom vragen en weer aandraven.
    Als hij wel braced weer doorvragen in het disengagen tot hij los laat en dan weer aandraven de andere kant op.

    Als dit allemaal goed gaat kan je het vanuit de galop proberen.....

    Het aller belangrijkste is dus dat je je paard disengaged en hij niet braced op de indirecte teugel....

    Succes!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  5. #5
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: simple lead change

    Misschien buig je hem te lang in? Het is de bedoeling dat je slecht zo veel inbuigt dat hij gewoon naar draf gaat. Eigenlijk een one-rein-transition. Gewoon op de zit de overgang maken is niet genoeg, je moet echt tonen dat hij wat inbuigt. Probeer genoeg energie in je lichaam en benen te houden dat hij wel in draf blijft, en niet meteen stilvalt.

    xxx julieke

  6. #6
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: simple lead change

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    Misschien buig je hem te lang in? Het is de bedoeling dat je slecht zo veel inbuigt dat hij gewoon naar draf gaat. Eigenlijk een one-rein-transition. Gewoon op de zit de overgang maken is niet genoeg, je moet echt tonen dat hij wat inbuigt. Probeer genoeg energie in je lichaam en benen te houden dat hij wel in draf blijft, en niet meteen stilvalt.

    xxx julieke
    Dankje! Dan ga ik eerst aan mijn one rein transition werken, vond ik nl nooit zo nodig omdat hij toch zo stopt.

  7. #7
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: simple lead change

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    Misschien buig je hem te lang in? Het is de bedoeling dat je slecht zo veel inbuigt dat hij gewoon naar draf gaat. Eigenlijk een one-rein-transition. Gewoon op de zit de overgang maken is niet genoeg, je moet echt tonen dat hij wat inbuigt. Probeer genoeg energie in je lichaam en benen te houden dat hij wel in draf blijft, en niet meteen stilvalt.

    xxx julieke
    Het is alleen geen one rein transition...het is een disengagement...Omdat je vanuit het disengagement je paard al in de juiste houding hebt voor de tegenovergestelde galop...
    Als je alleen je one rein stop doet krijg je dat niet en is je paard eerder geneigd een rondje te draaien.....
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  8. #8
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: simple lead change

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    Misschien buig je hem te lang in? Het is de bedoeling dat je slecht zo veel inbuigt dat hij gewoon naar draf gaat. Eigenlijk een one-rein-transition. Gewoon op de zit de overgang maken is niet genoeg, je moet echt tonen dat hij wat inbuigt. Probeer genoeg energie in je lichaam en benen te houden dat hij wel in draf blijft, en niet meteen stilvalt.

    xxx julieke
    Het is alleen geen one rein transition...het is een disengagement...Omdat je vanuit het disengagement je paard al in de juiste houding hebt voor de tegenovergestelde galop...
    Als je alleen je one rein stop doet krijg je dat niet en is je paard eerder geneigd een rondje te draaien.....
    Is het dan ok als je op de cirkel al buiging vraagt, wat wel redelijk vanzelf gaat en dan van cirkel af door disengage en meteen leadchange? Hmm ik weet niet hoe duidelijk deze uitleg is, ik zat in mijn hoofd een beetje iets te bedenken, maar misschien slaat het nergens op.

  9. #9
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: simple lead change

    ja het mag best vloeiend zijn natuurlijk...graag zelfs....ze willen alleen graag zien dat je paard disengaged en jij dus weet hoe je je paard moet voorbereiden voor de andere lead....En het moet door draf gaan...
    Maar omdat het vaak lastig is om je paard zacht en met zijn kon een beetje schuin in te steken hetb ik MCl het vaak zo horen uitleggen.

    Dus eerst vanuit draf naar stap en dan een stukkie schuin stappen en van daaruit weer weg!!
    Met als hoofddoel dat je paard zacht is aan de teugel en dus zijn kont opzij zet ...hoeft maar een klein beetje te zijn hoor...

    3 sporen is genoeg!!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  10. #10
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: simple lead change

    Met alle uitleg moet het toch goedkomen! Bedankt allebei!

  11. #11
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: simple lead change

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy

    Het is alleen geen one rein transition...het is een disengagement...Omdat je vanuit het disengagement je paard al in de juiste houding hebt voor de tegenovergestelde galop...
    Als je alleen je one rein stop doet krijg je dat niet en is je paard eerder geneigd een rondje te draaien.....
    jepsaa disengagement, dat was het woord dat ik zocht , dankjewel anna.

    En idd die oefening van draf naar stap en dan een stukje schuin stappen is een perfecte voorbereiding hierop, aangezien het de bedoeling is dat je paard in die houding ook vertrekt naar de andere galop. Beetje oefenen dus...

    xxx julieke

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: simple lead change

    Ja zo heb ik het met Atli ook gedaan. Die ging ook al langzamer bij het alleen maar optillen van 1 teugel, iets wat op zich natuurlijk heel wenselijk is, maar voor je examen moet je idd inbuigen laten zien. Als ik dat echter probeerde, ik kreeg ik alleen maar brace. Ik heb het ook eerst in draf/stap overgangen geoefend en pas toen dat goed ging, galop/draf.

  13. #13

    Re: simple lead change

    Ik probeer te snappen wat hier nu allemaal verteld wordt, maar ben geloof ik een beetje blonT

    Als je paard alleen maar hoeft te disengagen.. waarom dan die one-rein-transition? Je kan hem toch disengagen door je been iets naar achteren te leggen? Tenminste ik lees dat het de bedoeling is dat hij zijn kont schuin insteekt zodat de andere schouder voorkomt? Waarom moet hij zijn hals buigen?

  14. #14
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: simple lead change

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik probeer te snappen wat hier nu allemaal verteld wordt, maar ben geloof ik een beetje blonT

    Als je paard alleen maar hoeft te disengagen.. waarom dan die one-rein-transition? Je kan hem toch disengagen door je been iets naar achteren te leggen? Tenminste ik lees dat het de bedoeling is dat hij zijn kont schuin insteekt zodat de andere schouder voorkomt? Waarom moet hij zijn hals buigen?
    Hier zit iemand heel hard te hopen dat jij gelijk hebt!

  15. #15
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: simple lead change

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik probeer te snappen wat hier nu allemaal verteld wordt, maar ben geloof ik een beetje blonT

    Als je paard alleen maar hoeft te disengagen.. waarom dan die one-rein-transition? Je kan hem toch disengagen door je been iets naar achteren te leggen? Tenminste ik lees dat het de bedoeling is dat hij zijn kont schuin insteekt zodat de andere schouder voorkomt? Waarom moet hij zijn hals buigen?
    Regeltjes van onze allerliefste meneer Parelli zeker......??


Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •