Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 31

Topic: simple lead change

  1. #16
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: simple lead change

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik probeer te snappen wat hier nu allemaal verteld wordt, maar ben geloof ik een beetje blonT

    Als je paard alleen maar hoeft te disengagen.. waarom dan die one-rein-transition? Je kan hem toch disengagen door je been iets naar achteren te leggen? Tenminste ik lees dat het de bedoeling is dat hij zijn kont schuin insteekt zodat de andere schouder voorkomt? Waarom moet hij zijn hals buigen?
    Regeltjes van onze allerliefste meneer Parelli zeker......??

    Hahahha, dus eigen.... Omdat GEWOON.

  2. #17
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: simple lead change

    Inderdaad gewoon omdat.

    Maar jah het zal wel een reden hebben zeker, ik vind het in ieder geval maar stom dat, als je dit al kan met heel subtiele hulpen, je toch je paard helemaal moet inbuigen. Maar zo zijn er wel meerdere regeltjes in het Parellisysteem die ik niet begrijp, maar ja zal wel aan mij liggen zeker...

    Anyway, de basis is dus om het met inbuigen te doen, zo moet je het tonen op de video, en dan is het de bedoeling dit in level 3 op een zo recht mogelijke lijn te doen en zo onzichtbaar mogelijk (dus NIET meer inbuigen ).

    xxx julieke

  3. #18
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: simple lead change

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    Inderdaad gewoon omdat.

    Maar jah het zal wel een reden hebben zeker, ik vind het in ieder geval maar stom dat, als je dit al kan met heel subtiele hulpen, je toch je paard helemaal moet inbuigen. Maar zo zijn er wel meerdere regeltjes in het Parellisysteem die ik niet begrijp, maar ja zal wel aan mij liggen zeker...

    Anyway, de basis is dus om het met inbuigen te doen, zo moet je het tonen op de video, en dan is het de bedoeling dit in level 3 op een zo recht mogelijke lijn te doen en zo onzichtbaar mogelijk (dus NIET meer inbuigen ).

    xxx julieke
    En het lllig is dat dat dus wel gaat. Maar nu gaat hij volgens mij toch meteen van richting veranderen als ik inbuig en disengage?

  4. #19
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: simple lead change

    Zo dus hier heeft weer iemand een fabeltje verzonnen
    Als je paard licht reageert op het disengagement dan ga je toch niet je teugel gebruiken????
    Dan is je paard al licht op de teugel en heb je die dus niet nodig...

    Wel is het wenselijk om te testen of je paard inderdaad licht is aan de teugel want als hij een keer niet reageert op je beenhulp wil je alsnog de wissel kunnen maken...

    En veel paarden die wel licht zijn op het been zijn dat minder op de teugel...

    En vaak is het in het begin ook lastig om een stukje rechtdoor te rijden met de kont opzij....dan is je teugel makkelijk...

    Als je het verder zonder teugelhulp kan zou ik me niet druk maken om het inbuigen van de neus...het gaat vooral om de achterhand!!

    Wat ze waarschijnlijk wel willen zien is dat je weet hoe je de teugelhulp kan geven...voor de techniek...maar als het goed gaat kan je toch heeeeeeeeel zacht zijn en eerst met je been vragen??
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  5. #20
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.329

    Re: simple lead change

    Jep je hebt gelijk anna, als je het kan met je been alleen, zo veel te beter, maar op de video willen ze dus effectief zien dat je het met de teugel inbuigt, en geen klein beetje inbuigen maar effectief goed inbuigen (bij mij was die taak een herexamen omdat ik niet genoeg had ingebogen omdat Shiva er lichter op reageerde, ik spreek dus uit ervaring). Daarom dat ik zeg, een regeltje van meneer Parelli....

    En tuurlijk mag je eerst met je been lichtjes vragen, voor mijn part fluit je eerst of klap je in je handen, maakt mij niet uit wat je aan je paard geleerd hebt, feit is dat je moét inbuigen, licht paard of niet.

    xxx julieke

  6. #21
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: simple lead change

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    Jep je hebt gelijk anna, als je het kan met je been alleen, zo veel te beter, maar op de video willen ze dus effectief zien dat je het met de teugel inbuigt, en geen klein beetje inbuigen maar effectief goed inbuigen (bij mij was die taak een herexamen omdat ik niet genoeg had ingebogen omdat Shiva er lichter op reageerde, ik spreek dus uit ervaring). Daarom dat ik zeg, een regeltje van meneer Parelli....

    En tuurlijk mag je eerst met je been lichtjes vragen, voor mijn part fluit je eerst of klap je in je handen, maakt mij niet uit wat je aan je paard geleerd hebt, feit is dat je moét inbuigen, licht paard of niet.

    xxx julieke
    Klopt, staat ook in de assesments dat er ingebogen moet worden, helaas.

  7. #22
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: simple lead change

    maar inbuigen is toch ook geen kunst met een licht paard wat goed op benen reageert....
    Althans lijkt mij niet...en in de eerste paar keren lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je het kan zonder teugelhulp...Dus moet je het toch gebruiken...

    Mijn idee is dan dat mensen veel te lang oefenen voordat ze het op film zetten...en dus de teugel niet meer nodig hebben??

    Tip 3 is dus niet te lang wachten met filmen
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  8. #23
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: simple lead change

    Margot stapt Bully wel goed onder met zijn achterbeen (disengagen dus) als je géén teugel gebruikt maar alleen been?

    Bij mij werd te taak in eerste instantie ook afgekeurd omdat ik niet inboog (Atli vertraagde echter wel tot draf en sprong daarna goed aan), want hij stapte achter dus niet onder en dat moet dus wel. Zonder teugelgebruik lukt het mij in elk geval niet om Atli achter onder te laten stappen.

    Heb je een filmpje van hoe je het nu doet?

  9. #24
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: simple lead change

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Margot stapt Bully wel goed onder met zijn achterbeen (disengagen dus) als je géén teugel gebruikt maar alleen been?

    Bij mij werd te taak in eerste instantie ook afgekeurd omdat ik niet inboog (Atli vertraagde echter wel tot draf en sprong daarna goed aan), want hij stapte achter dus niet onder en dat moet dus wel. Zonder teugelgebruik lukt het mij in elk geval niet om Atli achter onder te laten stappen.

    Heb je een filmpje van hoe je het nu doet?
    Ik snap niet zo heel goed hoe ik dat onderstappen moet zien. Filmpje heb ik niet en dat zal me vast ook niet zomaar lukken, want er wil nooit iemand mee.
    Bully kon het gewoon al uit onze pre Parelli tijd. Ik denk dus eigenlijk dat hij niet onderstapt, en dat lukt mij ongetwijfeld ook niet zonder teugelgebruik. We gaan maar gewoon eerst in draf oefenen. Nu wil ik toch zo graag met al die tips aan de slag en kan ik pas woensdag weer.

  10. #25
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: simple lead change

    Nou dat onderstappen is gewoon dat hij onderstapt.
    Dus je rijdt in galop op een linkercirkel (linkerhand), je buigt je paard al dan niet naar links in (parelli wil dat wel, jij zegt dat je het zonder kunt), je paard stapt dan met zijn linkerachterbeen schuin voor zijn rechterachterbeen (= dus onderstappen) en hierdoor vertraagt hij tot draf of stap (mag ook), dan stukkie rechtuit en dan vraagje rechtergalop.
    Als Bully dus niet onderstapt, ga je zéker het examen niet halen! Maar ik denk eigenlijk zonder inbuigen ook niet...

  11. #26
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: simple lead change

    [quote="Marja"]Nou dat onderstappen is gewoon dat hij onderstapt.
    Dus je rijdt in galop op een ]

    Nee, weet ook wel dat het moet, daarom gaan we er hard aan werken

  12. #27
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: simple lead change

    Ik heb net nog even mijn L2 film opgesnord, en Atli gaat dus telkens in stap na het inbuigen, en dat mag dus!

    Succes met oefenen Margot.

    Oh en je hebt ook niemand nodig om je te laten filmen, je kunt de camera ook gewoon ergens neerzetten. Doe ik tegenwoordig ook veel! Is erg leuk en leerzaam om mezelf terug te zien.

  13. #28
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: simple lead change

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ik heb net nog even mijn L2 film opgesnord, en Atli gaat dus telkens in stap na het inbuigen, en dat mag dus!

    Succes met oefenen Margot.

    Oh en je hebt ook niemand nodig om je te laten filmen, je kunt de camera ook gewoon ergens neerzetten. Doe ik tegenwoordig ook veel! Is erg leuk en leerzaam om mezelf terug te zien.
    Als je je level 2 film toch hebt opgesnord, zou ik m dan mogen zien? Dan weet ik een beetje hoe het moet. Van het filmen is een goed idee! Ds het inbuigen mag ook naar stap en dan van stap in galop aanspring? Dat wordt al makkelijker denk ik.

  14. #29
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    Re: simple lead change

    Moet je niet onmiddelijk na de buiging aanspringen op de andere galop? Anders heeft die buiging toch geen zin meer.
    Op de dvd zie je ook dat Allure soms te laat vertrekt en dan springt hij toch op de niet gewenste galop aan.
    keep it fun!

  15. #30
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: simple lead change

    Je mag 'm van mij best zien, maar het is een vob bestand in 4 delen en ik heb geen flauw idee hoe ik dat online moet krijgen, en al helemaal niet hoe ik erin moet knippen (er staat nl. nog meer in)!

    (Heb dit niet met mijn eigen camera gefilmd, geen idee waarom het vob bestanden zijn of wat dat überhaupt eigenlijk zijn...)

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •