Ik begin het steeds gekker te vinden, eigenlijk.. De hokjes normal en natural.
Natuurlijk zijn er bij allebei de 'kanten' hele extreme mensen. Bij normal de mensen die hun paard met dubbele teugel en slof in de krul trekken, hun paard gerust 3 dagen lang op stal laten staan, overal goedbedoeld advies strooien als: "Mep hem die trailer in" en "Steek je sporen in z'n ribben".
En qua natural de mensen die hun paarden kostte wat kost buiten willen laten staan, hoeven niet bekappen of beslaan, hoe hard een paard dat ook nodig heeft, overal verkondigen dat iedereen een parellipakket zou moeten aanschaffen (of een gelijke andere methode) en ervan overtuigd zijn dat alléén zij perfect voor hun paard zorgen, omdat een paard in het wild ook zo leeft, en niets anders goed zou kunnen zijn.
Maar, daartussen? Mag dat ook? Ik weet namelijk niet, nu ik een 'normal'-paard rijd, nou zo erg normal bezig ben, of toch natural? Volgens mij geen van beiden, namelijk.
Paardlief heeft bit, ijzers, staat op stal, en krijgt elke dag op vaste tijden een portie krachtvoer (naast genoeg ruwvoer, dat wel). Ik rijd dressuurmatig met haar, longeer haar (alles zonder touwen, zwepen en sporen, dat moge duidelijk zijn), maar ondertussen las ik voor of na elke rijsessie, ook echt een stuk grondwerk in. Probeer haar zo ontspannen mogelijk te rijden, gebruik ik het kleine beetje savvy dat ik heb, om haar vertrouwder te maken met enge dingen. Ik ben bezig met vrijheidsdressuur, zorg dat ik met rijden zo veel mogelijk op mijn zit doe, met mijn stem als tweede hulpmiddel, en dan pas wat hand of been, en vind gewoon eigenlijk dat ik best wel paardvriendelijk ben.
![]()
Daartegenóver staat weer, dat ze wel een matchend dekje met peesbeschermers omkrijgt(ach, als het er ligt, en ze het toch allebei ommoet, kan je het net zo goed beiden in dezelfde kleur pakken, toch?), gaan we samen met haar eigenaresse en diens andere pony naar laurens van lieren (voor de leuk, voor de ervaring, voor een dagje 'uit', maar niet om te winnen - tussen 1000 andere paarden zou ons dat toch zoiezo niet lukken). Ook krijg ik van een normal instructrice les. Maar daar komt het weer, want het is geen extreme normal. Ze ziet me liever zonder zweep dan met, ze lost problemen in het rijden heel rustig op, en denkt vanuit het paard, ipv vanuit wat wíj perse willen zien.
Tja, hoe normal of hoe natural ben ik nou eigenlijk? En niet alleen ik, maar met mij een groot ander deel van de stal, waarvan de 'extreme-naturals' zouden zeggen dat ze normal zouden zijn, maar ik eigenlijk vind dat een groot gedeelte gewoon het beste voor hun paard willen. Paarden die lekker buiten met elkaar mogen spelen, die de tijd krijgen om dingen te verwerken, die niet worden gedwongen maar gevraagd, maar soms wel op ijzers staan, of met een zweep worden gereden, of krachtvoer krijgen.
Wat maakt iemand nou normal? Dat is dus mijn vraag. Want is vind ik het allemaal een beetje overtrokken eigenlijk, het hele hokjes gebeuren, er zijn een hoop mensen die helemaal geen behoefte hebben om als natural te worden gezien, terwijl ze wel het beste voor hun paard willen. En andersom ook.
Ben ik de enige die het normal vs. natural-gebeuren wat overdreven vind? Of kan ik nu toch maar beter weggaan van het forum omdat ik, als ik zo denk, er niet echt thuishoor?![]()
Bladwijzers