Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: Grote verschil normal/natural?

Grote verschil normal/natural?

Ik begin het steeds gekker te vinden, eigenlijk.. De hokjes normal en natural.

Natuurlijk zijn er bij allebei de 'kanten' hele extreme mensen. Bij normal de mensen die hun paard met dubbele teugel en slof in de krul trekken, hun paard gerust 3 dagen lang op stal laten staan, overal goedbedoeld advies strooien als: "Mep hem die trailer in" en "Steek je sporen in z'n ribben".
    En qua natural de mensen die hun paarden kostte wat kost buiten willen laten staan, hoeven niet bekappen of beslaan, hoe hard een paard dat ook nodig heeft, overal verkondigen dat iedereen een parellipakket zou moeten aanschaffen (of een gelijke andere methode ) en ervan overtuigd zijn dat alléén zij perfect voor hun paard zorgen, omdat een paard in het wild ook zo leeft, en niets anders goed zou kunnen zijn.

Maar, daartussen? Mag dat ook? Ik weet namelijk niet, nu ik een 'normal'-paard rijd, nou zo erg normal bezig ben, of toch natural? Volgens mij geen van beiden, namelijk.

Paardlief heeft bit, ijzers, staat op stal, en krijgt elke dag op vaste tijden een portie krachtvoer (naast genoeg ruwvoer, dat wel). Ik rijd dressuurmatig met haar, longeer haar (alles zonder touwen, zwepen en sporen, dat moge duidelijk zijn ), maar ondertussen las ik voor of na elke rijsessie, ook echt een stuk grondwerk in. Probeer haar zo ontspannen mogelijk te rijden, gebruik ik het kleine beetje savvy dat ik heb, om haar vertrouwder te maken met enge dingen. Ik ben bezig met vrijheidsdressuur, zorg dat ik met rijden zo veel mogelijk op mijn zit doe, met mijn stem als tweede hulpmiddel, en dan pas wat hand of been, en vind gewoon eigenlijk dat ik best wel paardvriendelijk ben.
    Daartegenóver staat weer, dat ze wel een matchend dekje met peesbeschermers omkrijgt(ach, als het er ligt, en ze het toch allebei ommoet, kan je het net zo goed beiden in dezelfde kleur pakken, toch? ), gaan we samen met haar eigenaresse en diens andere pony naar laurens van lieren (voor de leuk, voor de ervaring, voor een dagje 'uit', maar niet om te winnen - tussen 1000 andere paarden zou ons dat toch zoiezo niet lukken). Ook krijg ik van een normal instructrice les. Maar daar komt het weer, want het is geen extreme normal. Ze ziet me liever zonder zweep dan met, ze lost problemen in het rijden heel rustig op, en denkt vanuit het paard, ipv vanuit wat wíj perse willen zien.

Tja, hoe normal of hoe natural ben ik nou eigenlijk? En niet alleen ik, maar met mij een groot ander deel van de stal, waarvan de 'extreme-naturals' zouden zeggen dat ze normal zouden zijn, maar ik eigenlijk vind dat een groot gedeelte gewoon het beste voor hun paard willen. Paarden die lekker buiten met elkaar mogen spelen, die de tijd krijgen om dingen te verwerken, die niet worden gedwongen maar gevraagd, maar soms wel op ijzers staan, of met een zweep worden gereden, of krachtvoer krijgen.

Wat maakt iemand nou normal? Dat is dus mijn vraag. Want is vind ik het allemaal een beetje overtrokken eigenlijk, het hele hokjes gebeuren, er zijn een hoop mensen die helemaal geen behoefte hebben om als natural te worden gezien, terwijl ze wel het beste voor hun paard willen. En andersom ook.
    Ben ik de enige die het normal vs. natural-gebeuren wat overdreven vind? Of kan ik nu toch maar beter weggaan van het forum omdat ik, als ik zo denk, er niet echt thuishoor?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Re: Grote verschil normal/natural?

iedereen heeft een ander idee bij die hokjes.

Voor de 1 sta jij overduidelijk in het hokje normal en voor de ander sta je in het hokje normal/natural.

Mijn pony's staan 24/7 buiten, als ze al krachtvoer krijgen is het zo natuurlijk mogelijk zonder de 3E-nummers (zie topic in voeding). Ze worden natuurlijk bekapt.

Op stal zijn er genoeg die het anders doen! Maar daar leg ik me gewoon bij neer, ik bemoei me met niemand. Soms kan ik me wel boos maken, dan zie ik een paard 24/7 op stal staan, omdat ie en blessure heeft. Mijn pony zou een stuk van 4x4 in de wei krijgen in dat geval. Iedereen doet het anders, daar leg ik me bij neer. En als ik me boos maak om andere zeg ik gewoon tegen mezelf dat mijn paardjes het gelukkigst zijn en dan voel ik me weer goed.

Wat ik persoonlijk aan sommige naturals zo stom vind is dat ze zich niet in iets verdiept hebben en dan denken dat ze het wel weten.

Voorbeeld: Meisje met een warmbloed paard, maakt geen vacht aan. Dus moet een dek op. Maar het licht brand op stal tot 22.00 savonds, en paarden maken ook hun vacht aan naar gelange de daglengte. Voor de paarden op stal is het eigenlijk zomer qua daglengte, maar door de kou maken de meeste wel een beetje vacht aan. Ik kan er niet tegen dat zo iemand zegt: mijn paard maakt geen vacht aan, omdat ie een warmbloed paard is. Want dat is dus helemaal niet zo! Maar goed, ik kan zoveel dingen opnoemen. Ik doe wat mij goed dunkt, andere doen dat ook. Ik ken ook fanatieke dressuurruiters. Maar zolang hun paard overdag lekker buiten komt, lekker hooi krijgen, geen ijzers hebben en verder paard vriendelijk worden bereden met bit vind ik dat ook al super!

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Nee hoor niet weggaan!

Ik begrijp goed wat je bedoelt, denk dat het iets mens eigen is om altijd te denken in wij vs zij. Of dat normal vs natural is, stad vs platteland, kantoor vs werkplaats, het wij is altijd beter. En daar doe ik vaak aan mee, maar zodra ik dat merk bij mezelf probeer ik ervanaf te stappen en het vanaf de andere kant te bekijken.

Het gaat erom hoe je met je paard bezig bent, niet welke naam dat bezig zijn heeft toch? Ik denk dat een paard kijkt naar de intentie van de mens, weten zij veel dat die 7 games een parelli principe is? Of als er attentie wordt gevraagd dmv druk op de singelplek dit a la Irwin is ? Ik denk niet dat het paard na afloop van de sessie vrolijk naar zijn weidegenootjes (of stal) huppelt en uitroept: "jongens ik ben stoer! Ik deed Irwin, ik deed Parelli, mag ik nu ook zo'n Parelli trui?

Als je me een jaar geleden had gezegd dat ik ooit bij ons op de manege in de groepsles zou meerijden had ik je uitgelachen, heel hard. Nu heb ik dat verleden week gedaan. Eigelijk uit nood (ik had geen zin om in de regen achter een met grondwerk wegstormende Boris aan te rennen), maar het was hardstikke leuk.
    Ja op het eerste gezicht weinig natural, so what ? Boris had plezier in het spelletje follow dat grote zwarte paard, ik vond het leuk om hem zoveel plezier te zien hebben, en tegelijkertijd hoorde ik dat ik mijn handen niet stil hield tijdens het lichtrijden. Voor mij een goede combi, ook best te doen zonder matchend dekje en peesbeschermers.

Heel verhaal, maar doe gewoon waar je je goed bij voelt, probeer tegelijkertijd naar je paard te kijken en te luisteren en tijd welke iemand besteed met oordelen over anderen is wat mij betreft verloren tijd.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Als je het echt in hokjes plaatst zweef ik er ook ergens tussen in.
    Als ik het bos in ga rijd ik bitloos, in de bak heeft ze wel een snaffle in, als het buiten donker is staan ze op stal en verder lopen ze zo veel mogelijk buiten.
    Grondwerk vind ik leuk om te doen maar ik volg geen methode.

Voor mij is het 't belangrijkste dat we beide plezier hebben en dat is mijn doel

Blijf jezelf en blijf plezier houden.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik ben nu redelijk natural denk ik. Paarden staan 24.7, worden strasserbekapt, verder doe ik enkel Parelli. Maar nog steeds houd ik niet van dat hokjesdenken. Hiervoor stond Bully ook 24/7 buiten, op ijzers, maar enkel omdat ik dacht dat dit hoorde (buurman was hoefsmid). Reed ik wel met bit, maar zonder hulpteugel en veel aan de losse teugel en had ik les van iemand die veel met Hepfling deed. Lijkt me ook vrij natural, alleen toen stond ik nergens bij stil. Ik doe ook geen Parelli omdat ik zo nodig natural wil zijn, gewoon omdat ik er uitdaging in zie. En ik zie ook dat Bully op ons postzegelweitje achter het huis vroeger in zijn eentje minstens net zo gelukkig was, zo niet gelukkiger dan nu in de kudde.

Ik heb wel iets tegen bepaalde normalmensen, maar er zijn vast ook onuitstaanbare zogenaamde naturals.

Hey,

Ik denk niet zo zeer een verdeling natural/normal kan maken in hoe het hierboven wordt gedaan. Ik zie het als volgt:

Een normal ziet zijn paard als een gebruiksartikel wat er voor die persoon moet zijn en die persoon moet dienen. Dat er in dat gebruiksartikel nog een persoonlijkheid met een eigen wil, gevoel en wellicht gedachten schuilt is voor de normal niet van belang.

Ee natural ziet zijn paard als een dier wat een maatje is en iets is wat met respect en op de manier zoals bij het paard past behandeld moet worden. Een natural luisterd naar zijn paard, of probeert dat zo veel mogelijk te doen. Een natural denkt zo veel mogelijk vanuit het oogpunt van het paard. Een natural ziet zijn paard als een levend individu met persoonlijkheid, een wil en wellicht ook gedachten.

Ik denk dus dat de kneep hem zit in de manier waarop de mens gevoelsmatig met een paard omgaat. Wat ik hierboven schets is natuurlijk erg zwart wit, maar raakt denk ik wel enigzins de kern.

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Of kan ik nu toch maar beter weggaan van het forum omdat ik, als ik zo denk, er niet echt thuishoor?
    Misschien moet je eens bij jezelf bedenken WAAROM je hier niet thuis zou horen..?
    Omdat je sommige dingen een beetje 'normal' doet? En sommige dingen een beetje natural'?

Eerlijk gezegd vind ik niks dommers dan mensen die in hokjes denken, zowel aan de éne als aan de andere kant. Het is beperkend en veroordelend. Kennelijk leeft bij heel veel mensen de behoefte om tot een groepje te behoren zodat ze houvast hebben aan de normen en waarden van de groep.
    Persoonlijk heb ik totaal geen behoefte om tot een groep te behoren - ik ga gewoon mijn eigen gang. Ik ken een heleboel 'normals' ( als ze dan toch zo genoemd moeten worden) die perfect en respectvol met hun paard omgaan en ik ken ook een heel stel 'naturals' die hun paard naar de verdommenis helpen omdat ze denken dat het zo "moet".
    In feite is er maar één criterium, en dat is het paard en hoe je er mee omgaat. Of je dat nu doet met sporen, bitten, dekens, stal, ijzers etc. of24/7 buiten, geen krachtvoer, ijzerloos, homeopatisch of zweverig voor hogere doelen: het maakt allemaal geen bal uit. Als je maar respect hebt voor het wezen zelf, je paard niet overvraagt, netjes behandeld en geen oneigenlijke verwachtingen van het dier hebt en openstaat voor de behoeften van het dier. En er zijn zoveel mensen die precies dát doen: op een nette manier met je paard omgaan en het paard gewoon paard laten zijn. En die personen vind je zowel bij de normals als bij de naturals.

Met andere woorden: als ik je vertel dat ik vandaag een Z-oefening met Pauli gereden heb, ben ik dan opeens normal en dus niet goed c.q. natural genoeg met mijn paard? Nou, de eerste die het in z'n hoofd haalt om op die manier met mij de degens te willen kruisen, zou ik zeggen : think again!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Weet je.. door veel belang te hechten aan naambordje dat bij het hokje hangt, lijkt het haast of het 'normal'-zijn of 'natural'-zijn een doel opzich is...
    Niets is wat mij betreft minder waar.. je doet wat jij denkt dat goed is voor je paard, waar jij je tegelijkertijd goed bij voelt en waar jullie samen plezier mee hebben...
    Dat je daarmee in een hokje past.. of tussen twee hokjes hangt.. who cares?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja ik ben vreselijk allergisch voor hokjesdenken, het perkt je zo in maar is ook zo veroordelend.
    En wat is de definitie van natural, iedereen gebruikt het naar eigen goeddunken.

Ik denk altijd dat het juist zo belangrijk is om open te staan voor elkaar, je kunt zoveel van elkaar leren, de waarheid ligt vaak in het midden.
    Dus lekker blijven hangen je eigen ding doen, dingen delen dan kunnen we van elkaar leren en groeien tot betere paardenmensen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ja dat Nienke!

Ik ben ook een half half figuur......mijn paardjes staan zomers wel 24/7 op de wei in een koppel, in de winter overdag met dat zelfde koppel in een paddock en 's nachts op stal, ze krijgen wel krachtvoer, maar ook kuil zoveel ze lusten, staan niet op ijzers maar worden door een gewone hoefsmid bekapt, Timber staat wel onder een deken en Ester niet......ik rij wel weer zonder bit (maar ik rij heeeeeel weinig )

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik je dillemma wel begrijp hoor, want soms denk ik ook wel eens een natural zou zeggen dat ik niet natural ben en als ik soms bij de blauwe buren meelees krijg ik bij sommige naturals nog steeds wel eens het gevoel dat ik mijn paarden zwaar mishandel .

Maar voor een "normal" ben ik ook al niet serieus te nemen omdat mijn paardjes ook in de winter buiten lopen, ik niet veel rij en speel met mijn paard.

Ik ben ook eigenlijk niet tegen bit en sporen, maar wel tegen misbruik van deze dingen én ze worden gewoon standaard gebruikt dat is meer wat me tegen staat.......bovendien vind ik van mezelf dat ik niet goed genoeg rij voor een bit. Laatst las ik bij de blauwe buren iets over een paard moet het verdienen om bitloos gereden te worden , maar die draai ik liever om een ruiter moet het verdienen om met een bit te mogen rijden

Maar ach boeien, ik maak lol met mijn paardjes en in de omgang (dus als ik met ze bezig ben) probeer ik ze zoveel mogelijk te begrijpen of met ze te communiceren ofzoiets.

Tegenwoordig doe ik gewoon eigenlijk wat voor mij goed voelt, waar ik denk dat mijn dames zich goed bij voelen en of dat natural of normal is......het is F6 style denk ik
    En objectief naar je eigen beesten kijken is moeilijk, maar ik geloof niet dat mijn paardjes ongelukkig zijn!

Ik ben gewoon extreem middelmatig
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Hokjes, bha.
    Normal is volgens mij gewoon een woord voor alles wat iedereen uit gewoonte doet (omdat iedereen dat zegt)

Natural zijn mensen die dingen niet gewoon aannemen maar over alles bewust nadenken. Bv. paarden hoeven geen deken op maar als een paard problemen heeft met zijn temperatuur te regelen kan een deken wel.

Ik rij met bit en soms zonder, ik hou van dressuur (of beter gezegd ik droom ervan) maar ook wel van Parelli, paard staat 24/24 buiten behalve als het te hard/lang regent, ze krijgt een beetje krachtvoer, wordt normaal ontwormd, zonder ijzers maar wel door een normale hoefsmid bekapt,..... Allemaal dingen die voor mijn paard en mij passen. Een volgend paard zou best anders behandeld kunnen worden.

Volgens mij is dit forum er voor iedereen die over de dingen wil nadenken en daar voel ik me thuis.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Gelukkig

Ben blij dat ik niet de enige ben die het hokjesdenken gewoon echt niet relevant vind voor het omgaan met m'n paard. Heb namelijk het idee dat Missy absoluut geen probleem maakt van het gereden worden met bit, of met ijzers. Moet zeggen dat ik haar liever wel buiten zou zien staan, maar wat niet kan, kan helaas niet, en heb het nog steeds niet voor het zeggen.

Dus we gaan gewoon weer op dezelfde voet verder, 't paard weet toch de betekenis van de woorden normal of natural niet

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Daarstraks toch weer een (h)eerlijk staaltje normal/natural gezien:
    de buren gingen rijden in hun paddock en ik ging rijden in mijn paddock.
    Na 5 minuten longeren zat de buurvrouw op haar paard.
    En ik, ik had drie kwartiers nodig om op mijn paard te stappen...

En daar zit hem voor mij een groot verschil: ik sta stil bij elke stap die er gebeurt: grondwerk, friendly, friendly zadel, friendly single, grondwerk, singel aanspannen, grondwerk, singel aanspannen, toestemming vragen (aan beide kanten) om op te stappen, op stappen, stil blijven staan, passenger stap, een drafje, stoppen als het goed gaat, veel friendly, ....

Dus de buurvrouw heeft een uur gereden , eigenlijk is dat heel simpel dus, je stapt op je paard en bent weg maar toen bedacht ik mij: slow and right beats fast and wrong

En op termijn hoop ik dat ik even goed als haar kan galopperen maar met meer feeling voor mijn paardje!
    "Dromen komen uit..."

Moet eerlijk zeggen dat ik ook écht niet elke keer als ik ga rijden eerste drie kwartier ga grondwerken hoor.. Even kijken of ze links en rechts wil inbuigen vanaf de grond, paar stapjes driven beide kanten op, kijken of ik mag opstijgen, en dan ga ik er gewoon op. Soms ga ik ook wél met haar eerst naar de longeercirkel om wat te spelen, soms erna, heel af en toe helemaal niet, of even 5 minuutjes na het rijden wat wilde spelletjes gewoon in de bak. Ben ook van mening dat je dat van paard tot paard moet bekijken, en daarom is dat voor mij niet een reden om iemand als normal te bestempelen als er niet eerst wordt gegrondwerkt voor het rijden..

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Myukii
    als er niet eerst wordt gegrondwerkt voor het rijden..
    Neen ik begrijp je wel, ik ben ook van mening dat dit ook sneller gaat gaan in de toekomst, maar wat ik wel vind is dat ik niet hoef te rijden om een fijne sessie te hebben en dat begrijpen mijn buren dan weer niet! Want wat kan je nu doen met een paard waar je niet op rijdt???
    "Dromen komen uit..."

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten