Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: stop teken voor het klaar zijn met spelen

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

stop teken voor het klaar zijn met spelen

Ik heb steeds vaker dat als ik klaar ben met spelen dat Diesel me eindeloos blijft volgen met zijn ogen, blijft staren, maar voral blijft staan op de plek waar ik hem gelaten heb. Voral als we in de bak wat gedaan hebben dan doe ik zijn halster af...daarbij heb k wel het idee dat ie zoiets heeft van we zijn klaar..hij laat ook netjes zijn hoofd zakken en houd het stil, maar als ik dan de bak naar de wei toe weer open maak of gewoon de bak uitloop blijft hij vaak eindeloos lang staan. Ook als ik ff de spullen wegleg en de waterbak bijvul bijvoorbeeld en kom dan nog es kijken staat ie presies nog op dezelfde plek. En hij staart je dan echt met een vragend gezicht aan.

Wat moet ik daarmee? Ik bedoel ik kan niet eindeloos met hem spelen...en soms speel ik dan ook stick to me met hem at liberty naar de wei en dan porqupine ik hem omlaag naar het gras.

Maar zou het handiger zijn als ik iets deed een sort van teken ofzo dat hij weet dat we klaar zijn en dat ie best mag bewegen?Iets wat standaard altijd terug komt zodat als ik DAT doe hij ook zeker weer zijn ding gaat doen..

hebben hier meer mensen "last" van?

Re: stop teken voor het klaar zijn met spelen

Ja ik heb er ook last van!
    Graag zou ik ook een teken voor het stoppen van het spel willen hebben, want mijn paard wil ook
    de hele tijd nog doorgaan.
    Ik doe vrijheidsdressuur met hem en als ik dan klaar ben dan blijft hij me echt achterna lopen, en gaat hij zelf oefeningen doen
    die ik niet gevraagd heb.
    Ik probeer het dan te negeren en soms loop ik even de wei uit, maar het zou fijner zijn als je echt een duidelijk stop teken kan gebruiken,
    en je paardje daarna weer z,n eigen ding gat doen.
    Dus ik ben ook wel benieuwdof iemand iets weet.

Hihi, luxe probleempje

Ik heb het ook wel eens. Ik probeer dan altijd (als ik echt weg moet) om mijn paard met heel mijn aandacht te vertellen dat het echt klaar is, bedankt voor het spelen, ga maar weer lekker met je vrienden spelen of lekker dutten/eten.......... 'Dag schat' en ik draai me om en loop ook echt weg met de intentie in mijn hoofd en mijn lichaam dat ik ECHT ga.
    Paarden leren vrij snel het verschil tussen dat en wanneer je nog around blijft en ze je nog kunnen verleiden tot een spelletje.

Moeilijk dat ik het vind!!!!!!! Voelt echt als verlaten.....
    Het zal wel wennen denk ik dan.

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marleendenarend
    Moeilijk dat ik het vind!!!!!!! Voelt echt als verlaten.....
    Het zal wel wennen denk ik dan.
    Erg is dat he Heb van de zomer een keer gehad dat ik de dames een appel ging brengen en toen weer naar voren liep. Allebei liepen ze mee, dus ik nog een knuffel geven en nog een en nog een. Toen ik weg liep stonden ze samen met oortjes naar voren te kijken waar ik heen ging.....vond het zo moeilijk om door te lopen, maar toch gedaan. Rij ik in mijn autootje langs de wei naar huis, staan ze er nog samen over dat hek te kijken waarom ik nou toch niet terugkom (niet slapend, maar echt oortjes naar voren)......ik ben bij de rotonde maar omgedraaid en ben teruggegaan Kon het echt niet over mijn hart verkrijgen om ze daar zo te laten staan

Maar dit is heel off topic
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Door een duidelijk commando in te bouwen. Bij de honden is dat 'VRIJ', bij de paarden is dat 'KLAAR'. Je zou dan heel duidelijk en consequent je paard geen aandacht meer moeten geven na dat commando, Uiteindelijk valt dan het kwartje. Klaar = klaar.

Maar op één of andere manier vind ik het ook moeilijk als die oortjes en oogjes of zijzelf me blijven volgen. Ik loop meestal maar gauw weg, buiten beeld en ga naar binnen. Ga even later wel weer terug voor de andere klusjes
    De keren dat ik wegloop en ze bij het uiteinde van het hek tóch nog wat geef (knuffel, brokje, een oefeningetje+brokje) zijn natuurlijk wel heel erg funest voor het aanleren van dat commando. ik ben niet zo consequent.

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

aah fieuw..meer mensen met "luxe probleempjes" (eyeopener..thnx marleen!)

Maar idd..dus een echt commando geven is wel een optie..ik dacht ookal..bij honden doe je dat maar bij paarden???Maar idd..consequent zijn..das dan wel belangrijk..en zooooooooooooooo moeilijk!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Maar idd..consequent zijn..das dan wel belangrijk..en zooooooooooooooo moeilijk!
    Ja idd, want als je afen toe bekrachtigd door dan toch iets te doen dan is dat de grootste bekrachtiger die er bestaat en hou je dit gedrag in stand.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik heb vanaf de eerste sessie erin gegooid dat beginnen inademen n me groot maken is en uitademen is klaar. De laatste tijd denk ik er niet meer zo erg aan, maar het werkte heel goed!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Aan het einde van een training zet ik de pony terug in de bak/uitloop (als we daar niet getraind hebben, anders loop ik er zelf uit), loop naar een kist naast het huis en haal daar voor elke pony een appel uit. Omkoping inderdaad, maar dan staan ze tenminste nog een kwartier met een gelukzalige blik in hun oogjes het hek af te lebberen in plaats van dat ze de hele tijd over het hek heen hangen om te zien of ik toch echt niet nog een keertje kom spelen...
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

hahaha ik heb regelmatig hetzelfde probleem... soms hoef ik zelfs niet gespeeld te hebben... toch loopt casandra mij achterna of blijft eindeloos staan aan de draad...

moeilijk é die lieve oortjes en oogjes negeren... had er eigenlijk nog niet aan gedacht dat je een commando kon inbouwen....

wat ik meestal doe is, als de piste open gaat, dan mag ze vrij... maar regelmatig loopt ze me toch weer achterna...

Bladwijzers

Forum Rechten