Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: Longeren met pessoa?

  1. #1

    Longeren met pessoa?

    Jawohl, vandaag kwam ik wat tegen achter in het kippenhok ()
    Ik heb al 1,5 jaar een pessoa-longeerset, 2x gebruikt toen ik nog normaler was. Dat beviel me eigenlijk wel, Wim gebruikte haar achterhand flex en ze liep gewoon mooi nageeflijk. Daarna ging 't bit eruit en is hij blijkbaar in het (lege) kippenhok beland.. naja dat doet er ook verder niet toe.

    Nu denk ik erover om weer te gaan longeren met dat ding, tja ik twijfel nog, maar ze loopt er wel nageeflijk mee. En ik vind dat ik nu meer aan de bak moet met gymnastiseren en die troep, volgens mij gaat de pessoa mij wel van pas komen hierbij. Maargoed, voor dat ik überhaupt kan beginnen.. waar moet ik 'm nu aan bevestigen? Hij moet aan 2 kanten aan het bit vastgeklikt worden, maarja dat gebruiken we niet. Een touwhalster.. ehm ja daar heb ik m'n twijfels bij. Blijft nog over een gewoon stalhalster, of die sidepull maar ik weet niet of die geschikt is. Hebben jullie een idee?

    Kritiek op pessoa is ook welkom (uiteraard) want dat heb ik nog weinig gehoord en ik ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden.

    Stukje over pessoa;
    Pessoa longeerhulpteugel

    Een veelgebruikt hulpmiddel bij het longeren is de Pessoa trainingsteugel.
    Met deze hulpteugel wordt bij juist gebruik het achterhandgebruik tijdens het longeren gestimuleerd.

    Deze hulpteugel bestaat uit koorden met een elastische verbinding om achter de achterhand te brengen met daarnaast bevestigingsmogelijkheden aan de achterkant en de zijkant van het longeersingel, het bit en de onderzijde van het longeersingel.

    De Pessoa trainingsteugel kan op verschillende manieren bevestigd en zal dan ook verschillend inwerken.

    Een juiste spierontwikkeling kan maar verkregen indien de positie van de koorden eerst voorwaarts neerwaarts is, waardoor het paard gestimuleerd wordt de rug te ontspannen en de hoofd-halshouding voorwaarts-neerwaarts brengt.
    Op het moment dat dit door regelmatige training bereikt is kan overgegaan tot een andere positie


    Ben benieuwd!

  2. #2
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Longeren met pessoa?

    Sorry, ik kan over de pessoa niet heel positief zijn.
    Ik vind dit weer typisch zo'n tuig dat ontworpen is als reactie op een hype. Alle bijzetteugels werken alleen aan de voorkant. Omdat iedereen "van achter naar voor" wil rijden, denken er mensen: dan moet er ook iets aan de achterkant: en voila!
    Als het paard draaft, dan staat er een achterbeen voor en een achterbeen achter, je paard krijgt dus afwisselend links en rechts meer druk.. lijkt mij niet echt bevordelijk voor een goede aanleuning (het lijkt eerder op zagen )

    maar ja, ik heb zowieso niets met bijzetteugels , dressuur is voor mij meer dan een bepaalde houding trainen.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  3. #3
    jiske
    Guest

    Re: Longeren met pessoa?

    Het bevalt mij erg goed. Nmi is de pessoa een nuttig hulpmiddel voor paarden die anders moeilijk de rug loslaten en/of het hoofd hoog blijven dragen. Vooral met Friezen die toch wat de neiging hebben de nek erop te zetten en de rug weg te drukken vind ik het ideaal.

    Doordat er overal katrolletjes zitten, ook aan de musketon die aan het bit vastzit geeft het geen rukken in de mond doordat het touw daar doorrolt.

    De eerste keer dat ik heb gebruikte had ik hem gewoon aan de zijkanten van het stalhalster, werkte prima. Niet veel verschil met hoofdstel en bit eigenlijk. Met bit vind het het alleen makkelijker om wat een lichter contact te houden. Met een stalhalster kan je paard makkelijker de schouder wat naar binnen drukken en naar buiten kijken.

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Longeren met pessoa?

    Toevallig kwam het gisteren ter sprake tijdens mijn les grondwerk mijn instructeur is er niet voor. Hij geeft aan dat je op deze manier toch weer snel positie afdwingt en ongewild de verkeerde spieren traint.

    Mischien als je echt weet wat je doet en goed kunt zien hoe het paard zijn spieren gebruikt dat het dan oke is maar anders zou ik het maar in het kippehok laten liggen.

    Ik weet niet wat je doel is want kun je je paard niet los trainen of oefeningen doen aan de lijn?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5

    Re: Longeren met pessoa?

    Zou zo een cursus gelijk die van Trea niets voor jou zijn? Pessoa heb ik geen ervaring mee, dus kan je niet helpen....
    NH is mijn doel, niet mijn eindpunt
    Ryona, Kalinine en El Amore


  6. #6
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Longeren met pessoa?

    Denk dat ie gerust aan je touwhalster kan, of aan een cross-rope bridle. Of aan een gewoon stalhalster, aan de zijkant.
    Voor mij valt ie toch in de categorie hulpteugels die je eigenlijk niet gebruiken moet. Hiervan is het wel de meest vriendelijke, mits goed aangemeten! Anders dwing je je paard toch een bepaalde richting uit. Soms móet dat, op advies van fysio bijvoorbeeld om bepaalde zaken te corrigeren. Maar dan is het meer therapie. Wat wil je ermee bereiken? Oftewel waaróm wil je 'm gaan gebruiken? Als het je gaat om de aanleuning; die moet ie toch echt zelf gaan zoeken in jouw nageeflijke en stille hand. Goed voorwaarts houden en op een mooie dag dan vindt je het!

  7. #7

    Re: Longeren met pessoa?

    Erg verschillende meningen, bedankt!

    Jammer genoeg (of gelukkig) hebben jullie me wel nog meer aan het twijfelen gebracht.
    Mijn doel is ten eerste om haar achterhand en ruggebruik een beetje gecontroleerd te trainen. Als ik erop zit, dan kan ik dat niet zo goed controleren en ik heb (nog!) geen les. Met longeren heb ik meer ervaring dus dat lijkt me dan handiger, Wim vind longeren ook leuk en doet er haar best voor. Ik heb trouwens wel wat ervaring met de pessoa (mss niet onbelangrijk) heb er een paar (5,5) lessen mee gehad. Nog een reden is dat ik van de eigenaar soort-en-met op m'n kop heb gekregen dat ze meer beweging moet krijgen. We zijn dus veel aan het wandelen&rijden en ik vond deze nog een optie.

    Whoopie; wat bedoel je hiermee?
    kun je je paard niet los trainen of oefeningen doen aan de lijn?
    Elineke; dat ben ik nog wel van plan, maar dat gaat er de komende tijd toch niet van komen. 'K ga wss wel weer rijlessen nemen, want daar wil 'k het ook kunnen.

    Hmm, ik krijg het gevoel dat ik tegenover mezelf, mezelf aan het goedpraten ben en dus ben ik er nog steeds niet uit.

  8. #8
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Longeren met pessoa?

    Nou, je argumenten en je doel zijn helder, plus je hebt ervaring én je paard vindt het leuk. Ga het gewoon eens proberen, en kijk of het werkt.

  9. #9
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Longeren met pessoa?

    Hmmm, ik zou zelf niet zo gauw een pessoa gebruiken. Het lijkt me dat het paard nog teveel in een bepaalde houding gedwongen wordt en er weinig ruimte is om een ontspannen houding te verkrijgen (lees: paard heeft de mogelijkheid om helemaal met de hals naar beneden gestrekt te lopen). En dat laatste vind ik toch belangrijker dan nageeflijkheid. Eerst ontspanning, dan verzameling. Ik denk dat de pessoa het paard te weinig bewegingsvrijheid biedt wat dat betreft. Maar dat is mijn mening. Wat Lila al zegt: Misschien kun je het gewoon eens proberen en dan kijken of het iets voor je paard is
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  10. #10
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re: Longeren met pessoa?

    Ik gebruik ook af en toe een pessoa bij Bruut... gewoon met bit
    JUIST omdat hij niet gehinderd door een stijve, scheve ruiter (ik zei de gek) kan lopen met een gestrekte nek en in de ontspanning. Bruut gaat er echt beter van lopen en heeft al aardig ontdekt dat het prettig is om rustig en ontspannen met zijn koppie laag te lopen!
    Omdat wij niet zo van het normale longeren zijn, doen we een soort grondwerk (long- en shortrange circling met tempowisselingen en change of directions) maar dan met draadjes erbij!

  11. #11
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Longeren met pessoa?

    Hoewel de pessoa best kan zorgen voor een correcte lichamelijke training, ben ik toch niet echt voor het gebruik ervan.

    Het is voor je paard veel beter om deze houding aan te leren zonder hulpteugel erbij. Kijk bijvoorbeeld eens naar de filmpjes van Shanna: zij heeft ook in korte tijd geleerd om te cirkelen zonder enige hulpteugel.

    Het voordeel van het leren ZONDER hulpteugel is dat de beweging en houding echt vanuit het paard zelf komt. Je paard leert vanzelf dat deze houding LEKKERDER loopt en zal het dan ook steeds vaker UIT ZICHZELF gaan doen. Niet alleen wanneer je met hem bezig bent, maar juist wanneer hij in het weiland rondloopt. En daar zit de winst ten opzichte van het gebruik van een hulpteugel.

    Zonder hulpteugel kun je je paard ook veel minder snel overvragen. Hij kan zijn hoofd even omhoog of naar buiten gooien als hij zijn balans kwijt is...

    Het is alleen wel moeilijker voor jouzelf, je moet continue in de gaten houden hoe je paard loopt, precies de juiste bewegingen belonen etc.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  12. #12
    Actief Forumlid Pablo's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Krommenie
    Berichten
    168

    Re: Longeren met pessoa?

    Ik vind het een correcte hulpteugel, mits je hem uiteraard niet opknoopt Ik heb hem ook gehad, echter voor Pablo werkt het niet. Die longeer ik veel fijner met dubbele longe

  13. #13
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re: Longeren met pessoa?

    Ben het op zich met Evi eens. Let er op dat je het niet te lang doet en vooral blijven belonen! Brutus kan overigens héél goed sterrenkijken met tuig om.. het is alleen niet zo prettig voor hem, meteen al niet, hij merkt meteen dat ontspanning fijner is en zoekt die dan zelf.. en daar zit voor ons de winst!

  14. #14
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re: Longeren met pessoa?

    Ik denk dat ik wel kan inkomen op het antwoord van eveline. Ik heb er zelf weinig verstand van, maar het heeft me ooit aan het denken gezet toen ik veel verhalen las en hoorde van mensen met een hulp of bijzet teugel die dus weer zonder wilde rijden en dus totaal de controle weer kwijt raakte.

    In mijn ogen corrigeert het natuurlijk oftewel als het paard niet goed loopt zal het hem ongemaakelijk aanvoelen en gat hij zelf op zoek. Haal je het eraf en gaat hij niet ontspannen lopen dan is er minder dat tegen hem zegt dat ie verkeerd loopt als met een hulpteugel neem ik aan..of de ruiter moet weten wat ie moet doen om denk ik het zelfde effect te krijgen.

    Dat had ik als gedachte er toendertijd achter en leek het me daarom ook beter dat het paard het zelf meteen aanleerd doordat de ruiter het idderdaad goed kan aangeven als ie verkeerd loopt.

  15. #15

    Re: Longeren met pessoa?

    Ik vind zelf dat 't paard met pessoa om nog heel veel kan, genoeg bewegingsruimte. De eerste keer bij Wim ging het niet meteen soepel en ze kan gewoon met haar hoofd alle kanten opgaan. Het is alleen prettiger om het hoofd naar beneden te doen, want daar krijg je de release. Lijkt imo op parelli eigenlijk.
    Ik heb geleerd om vooral in het begin maar 5 min. echt vast te doen, daarna weer een paar min. losser en dan nog eens 5 min. In die tussenminuten is het dan wel de bedoeling dat je paard hetzelfde blijft lopen. Later kun je dat dan uitbouwen enzo, maar dat ben ik eigenlijk niet van plan.

    Nienke, daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar idd.. als ik er niet opzit dan kan ik ook niet hinderen. Logisch

    Evelien; Shanna heeft toch alleen geleerd om haar hoofd beter te dragen? Volgens mij heb ik iets gemist. Wim heeft al geleerd om haar hoofd beter te dragen, dat doet ze ook. Aan haar ondernek is nog wel te zien hoe ze eerst liep. Alleen die achterhand en rug doen het iets minder. En daarvoor wil ik eens kijken of met pessoa werkt. Het is ook niet zo dat ik alleen maar met pessoa bezig ben, Wim moet het zonder natuurlijk ook kunnen. Ik heb al geprobeerd of het zonder lukt (nee, en dat ligt wss aan mij) en nu wil ik eens kijken of het lukt met een hulpmiddel.

    Ik weet het nog steeds niet, maar ik ga het denk ik gewoon eens proberen. Vind Wim het leuk, dan zie ik dan wel weer, is het niet oke, dan proberen we zonder verder.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •