Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 35

Topic: Hoefzweren

  1. #16
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hoefzweren

    Als ik de steunsels (én de straal) niet goed bij hou, dan worden de groeven te smal, blijft er mest in hangen en heb ik binnen een week rotstraal in de straalgroeven. Bij lange steunsels schijnt het ook nog naar boven door te kunnen groeien en de straalgroeven dus dieper te kunnen maken. Ook weer perfecte broedplaats voor bacteriën.

  2. #17
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Hoefzweren

    Ah oké. Allemaal geen last van hier.

  3. #18
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hoefzweren

    Nadeel van 26 paarden op een klein stukje grond

  4. #19
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Hoefzweren

    Dat van te lange steunsels en daardoor te smalle straalgroeven krijgen herken ik wel ja, is bij mijn paarden ook. Daarbij geven de steunsels als ze te lang zijn schade in de hoef (te lange steunsels en een steen in de groeve is een van de meest voorkomende oorzaken van zweren leerde ik bij Klaas Feuth) met zweren als gevolg. Hier moet ik ze echt kort houden, en ze groeien zo hard ! Vandaar de frequente bekapbeurten.

    Help, 26 paarden...ik vind 2 al een behoorlijke klus hoor !

  5. #20
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hoefzweren

    Oh, die bekap ik niet hoor, kijk wel uit! Maar er staan 26 paarden in de hit, en bij de voerstations betekent dat toch wel veeeeel mest waar ze instaan, ondanks dagelijks schoonmaken. En dan heb je niet zo veel marge voor rotstraal

  6. #21
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Hoefzweren

    Hmmm ik kan me nog steeds niet goed een beeld vormen bij hoe te lange steunsels de straalgroeven te smal worden. De steunsels groeien toch omhoog/naar buiten toe, en niet in de richting van de straal? Als ik ze echt veel te lang laat worden, dan klappen ze als het ware over de zool heen, richting de hoefwand. Dus niet richting de straal. Om vervolgens even later vanzelf af te breken. Nooit gemerkt dat ze hier problemen van krijgen (maar ik probeer het desondanks wel vóór te zijn).

  7. #22
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hoefzweren

    Joey Craniotherapeut heeft mij toen de reden uitgelegd, maar ik weet het niet meer (slecht geheugen).
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #23
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hoefzweren

    Wat ik begreep is dat ze:

    1: doordat er zoveel druk op komt voor en als ze omklappen, worden ze ook wat ri straal gedrukt. Druk gaat niet alleen naar buiten.

    2: door teveel druk kunnen ze ook omhoog gedrukt worden, naar het schijnt zelfs het leven in. Wat mij opviel was bv dat als ik ze te lang had, en ik zette ze op zoolniveau, dan waren ze een dag later een halve cm weer 'gegroeid'. Naar verluid niet gegroeid maar naar beneden gezakt. Sinds ik ze goed bijhou zijn de straalgroeven ter hoogte van de steunsels een stuk minder diep.

  9. #24
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Hoefzweren

    Iek, het leven in!
    Wat jij omschrijft van dat zakken, heb ik nog nooit gezien hier.
    Maar ik ga de komende tijd die steunsels nog maar eens opnieuw bestuderen en beter in de gaten houden!

  10. #25
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hoefzweren

    Ronda hoe kort jij de steunsels in, en hoe vaak doe jij dat, heb je toevallig een foto? Na dat je dit gedaan hebt. Het valt mij altijd op dat de steunsels zo snel weer lang zijn, daarom vraag ik mij soms af of ik ze wel moet inkorten, verteld het lichaam niet dat ze langer moeten zijn bv, net zoals P Ramsey dit vertelde m.b.t. de straal dat het belangrijk is om daar niet teveel aan te corrigeren m.b.t. de hoogte omdat het een belangrijke functie heeft (demping o.a).
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #26
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Hoefzweren

    @Tinky, dat heb ik ook begrepen, precies wat je schrijft, dat de steunsels naar buiten over de zool kunnen groeien, of naar binnen waarbij er dwarsverbindingen met de straal kunnen ontstaan, en omhoog geduwd worden wanneer ze te lang zijn.

  12. #27
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: Hoefzweren

    Late reactie... Hier geen zweren, wel regelmatig bekappen en steunsels altijd op zoolniveau. Die dingen prikken en veroorzaken zo kneuzingen en zweren.

    Whoopie, als je de steunsels over een langere tijd frequent bijhoudt, gaan ze vanzelf minder snel groeien ('zakken' zoals Ronja zegt).

    Wat ik verder merk, is dat de hoeven in de winter beduidend langzamer groeien dan in de zomer. Kan ik nu volstaan met eens in de 3-4 weken bijwerken, in de zomer staat het om de week op de agenda. Steunsels doe ik dan soms zelfs wekelijks (met een mesje).

  13. #28
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hoefzweren

    Whoopie, als je de steunsels over een langere tijd frequent bijhoudt, gaan ze vanzelf minder snel groeien ('zakken' zoals Ronja zegt).
    Ik hou ze al een paar jaar bijna wekelijks bij.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  14. #29
    Actief Forumlid Eigenwijs's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2016
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    366

    Re: Hoefzweren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie Bekijk Bericht
    Ik hou ze al een paar jaar bijna wekelijks bij.
    Kees bekap ik sinds zijn 7de zelf (natuurlijk bekappen), daarvoor werd hij alleen af en toe bijgewerkt door een traditionele smid. Spuni bekap ik sinds zijn 2de zelf. Ik merk nog steeds dat Kees' hoeven sneller 'slecht' worden dan die van Spuni. Het heeft naar mijn idee dus ook veel te maken met bekapverleden en leeftijd. Geen idee of dat in jouw geval ook van toepassing kan zijn?

  15. #30
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hoefzweren

    Ik heb Whoopie volgens mij al zo'n tien jaar, en zo lang word ze ook al natuurlijk bekapt. Ik denk dat het gewoon ook erg verschilt per paard. Maar het feit dat de steunsels snel groeien , zegt dat in jou ogen iets over de kwaliteit van de hoeven? Die link leg ik zelf eigenlijk niet.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •