Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Roundpen of Loswerkbak

  1. #1
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Roundpen of Loswerkbak

    Omdat er bij ons op stal steeds meer grondwerk gedaan wordt denken we erover om misschien een roundpen aan te leggen.
    Maar nu kan ik mij ergens vaag herinneren dat er een artikel was over waarom een vierkante/rechthoekige bak beter is dan een ronde. Geen idee meer waar ik dat gelezen heb

    Wat zijn wat jullie betreft de voordelen en nadelen van beide mogelijkheden? En weet iemand nog waar ik interessante informatie hierover kan vinden?

    Voest gebruikt een vierkante bak, Parelli een roundpen, dus ik ben ook heel benieuwd welke gedachte daar achter zit. Kunnen jullie mij helpen?

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Roundpen of Loswerkbak

    Uit ervaring kan ik zeggen dat het mij niets uitmaakt. "Vroeger" werkte ik in een bak van 15*30 en een longeerring van 15 m, nu in een 15*60 bak. Het werkt allemaal. Voordeel van een rechthoek is dat je er ook in kunt rijden, in een round pen ben je snel uitgereden. Als de connectie met het paard goed is, maakt vorm en oppervlak niet zo veel uit. En in een rechthoekige bak kun je altijd nog een cirkel uitzetten als het nodig is - andersom niet
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Roundpen of Loswerkbak

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yo-Rien Bekijk Bericht
    Voest gebruikt een vierkante bak,
    Dat klopt niet. Een loswerkbak heeft afgeronde hoeken Gemiddelde van 15 bij 15 meter, voor grote paarden 1 a 2 meter erbij en voor kleintjes een meter of 2 eraf.

  4. #4
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Roundpen of Loswerkbak

    Oh echt Hester? Ik dacht dat hij juist iets met hoeken deed Foutje....

    Ans, we hebben een rij-bak. We kunnen met prikpaaltjes daar een cirkel in maken, maar dat kost veel werk. De helft afzetten voor loswerken (of longeren) is minder makkelijk omdat er bomen in de bak staan. Dus er is maar 1 plek waar we echt de ruimte hebben hiervoor.

    Er zijn ook wel verschillende ideeën hoe we een en ander aan kunnen pakken. Maar ik was gewoon benieuwd naar jullie meningen over rond/vierkant. Praktische uitvoering komt daarna

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re: Roundpen of Loswerkbak

    Vierkant zou (volgens Hempfling) maken dat je paard in elke hoek zich wat moet buigen (maar daar merk ik in de praktijk niks van want ze lopen toch een perfect cirkeltje in dat vierkantje), en het paard zou minder snel gedesoriënteerd raken.

    Daarnaast (mijn mening) heeft een paard in een vierkante bak meer inbreng: hij kan in elk hoek proberen te draaien om zo aan jouw aanwijzingen te ontkomen. Je hebt in een vierkante bak dus een grotere uitdaging om je paard gehoorzaam te krijgen. Ik vind dat een voordeel en werk(te) daarom altijd liever in een vierkant.

    Om te rijden zou het mij niks uitmaken, serieus rijden kun je toch niet in een cirkel of een vierkant van zo'n 15 meter.

    Oh en als je met prikpaaltjes iets moet uitzetten in een bak, ben je een stuk sneller klaar als je een vierkant maakt. Kan ook een voordeel zijn als het telkens weer afgebroken moet worden.

  6. #6

    Re: Roundpen of Loswerkbak

    Er is een theorie die zegt dat paarden in een roundpenn de weg kwijt kunnen raken. Zeker in roundpenn's met een egaal dichte afrastering. Een soort desoriëntatie. Parelli heeft zijn roundpenn's zo staan dat er alle zicht op 'buiten de roundpenn' is. De afrastering is laag genoeg dat een paard er uit kan springen bij te veel druk van het mens. Nu is dat op de gemiddelde pensionstal natuurlijk niet wenselijk, paarden die springen bij te veel druk maar ik begrijp het idee en kan dat waarderen.

    Zelf zou ik een vierkante maken. Uiteindelijk zou het mijn doel zijn om mijn paard rond te laten lopen in een vierkante bak. Bij een roundpenn gaat dat een soort vanzelf. Ik zie daar de voordelen van hoor maar zou het dus liever dmv training bereiken. Voor mijn gevoel geeft een vierkante penn het paard meer mogelijkheid zijn mening te uiten.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  7. #7
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Roundpen of Loswerkbak

    Thanks!
    Marja, dan heb ik waarschijnlijk eens een artikeltje gezien met dat idee van Hempfling.
    Het idee van eigen inbreng van het paard, de mogelijkheid om in de hoek te gaan stilstaan, spreekt mij ook wel aan. Je ontkomt niet aan de communicatie...

    En een afrastering waar ze overheen kunnen springen spreekt mij ook wel aan, maar denk dat sh het daar niet mee eens is. Overigens is het geen pensionstal waar ik sta, maar bij iemand thuis, dus dat scheelt. En als we iets 'vasts' gaan maken dan zal het in de paddock zijn.

    Maar als er geen overtuigende voordelen van rond zijn, dan ga ik toch eens overleggen of het niet handiger is om gewoon wat lijnen op de juiste plekken in de bak te spannen. Die je makkelijk weg kunt halen. Afgekeken bij E&E. Alleen bij ons moeten er dan wat meer lijntjes in

  8. #8
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Roundpen of Loswerkbak

    Naast hoeken vind ik het ook fijn als het paard ruimte heeft om bij me weg te lopen. Niet dat ik dat nou zo graag wil, maar ik zie zo wel gelijk of wat ik doe boeiend is, of dat ik te veel druk geef, of dat de connectie gewoon niet goed is. Met een vierkant/cirkel heeft het paard die mogelijkheid niet. Maar dit is in het verlengde van het feit dat ik nieuwe dingen niet direct online aanleer, maar altijd at liberty begin. Het paard heeft de mogelijkheid om "doei!" te zeggen als ik mijn vragen verkeerd stel. Aan een touwtje is dat al minder. Maar dit is uiteraard compleet persoonlijk.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  9. #9
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Roundpen of Loswerkbak

    Ik zou juist absoluut geen omheining maken waar een paard uit kan springen. De praktijk leert dat de meeste sprongen in paniek eindigen in, door of vast in het hek, of bij het neerkomen ongelukkig terechtkomen. Ik heb een 1.40m hoog houten hek en had hem achteraf liever nog hoger gehad met een KWPN met lange benen erin.
    Laatst gewijzigd door Feliz; 24-09-15 om 17:46.

  10. #10
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: Roundpen of Loswerkbak

    Ik geef de voorkeur aan een vierkante bak (evt met afgeronde hoeken, maar niet rond). Een roundpenn is volledig rond, dus is er constante buiging. Constante buiging is echt best moeilijk voor een paard en kan zelfs belastend zijn als het paard niet in balans is. Door ook korte stukjes rechtuit te kunnen (al is het maar twee passen) haal je dat er een beetje af en kun je, zoals Roos zegt, d.m.v. training een ronde cirkel bereiken. Maar ook kun je juist wel vierkantjes vragen (schouder of billen naar buiten om de bocht om te gaan) om de balans van je paard beter te maken. Dat zou mijn overweging in elk geval zijn om een vierkante bak te willen...
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •