Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Pony zet 1 stap opzij tijdens het opstappen via krukje

  1. #1
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    35
    Berichten
    119

    Pony zet 1 stap opzij tijdens het opstappen via krukje

    Toen ik mijn pony (Tinker, LBI) kocht, was er niets aan de hand. Ik kon gewoon met een krukje opstijgen en mevrouw bleef netjes staan. Dit is zo een hele tijd goed gegaan. Tot het moment dat ik een inschattingsfout maakte; pony kon niet stilstaan (winderig weer, teveel energie) en stapte weg toen ik op wilde stappen. Dus ik weer van het krukje af, opnieuw proberen en weer hetzelfde. De derde keer kwam de oude manegegedachte in mij op *zucht* ''ik ga er nu gewoon op en ze blijft maar staan.'' Niet dus. Ik kwam erop maar terwijl ze liep. Ik zat nog niet goed in het zadel en zij bokte mij eraf. Met voor mij vrij ernstige gevolgen; ik viel met mijn rug op een soort van stoeprandje (randje om het bakzand in de buitenbak te houden). Een week lang een been niet op kunnen tillen, arm gekneusd, nagel los etc.

    Dit is alweer een hele tijd geleden maar nog steeds heb ik een beetje spanning als ik ga opstijgen. Ik kijk heel goed naar mijn paard, dat heb ik nu wel geleerd. Maar nu is het dus over het algemeen zo, dat als ik het krukje naast haar zet, ze 1 stap opzij doet, waardoor ik niet op kan stijgen. Dus dan verplaats ik mijn krukje en dan probeer ik het opnieuw. Ik zie totaal geen spanning vanaf haar kant, het lijkt wel alsof ze het doet zodat ze mij beter kan zien.

    Dit heeft verschillende ''stages'' gehad; in het begin duurde het wel 40 min voordat ik erop zat, toen is het teruggegaan naar een paar keer en soms kan ik in een keer opstappen. Toen het zo lang duurde heb ik mij afgevraagd wat de discomfort zou zijn voor haar zodat ze wel zou blijven staan. Ik heb toen de leadrope aan haar hoofdstel gemaakt (nep-Micklem) en als ze weer opzij stapte moest ze van mij een paar rondjes draven. Dit heeft dus wel de duur verkort voordat ik op kon stappen, maar helemaal weg is het ook niet. Nu heb ik al een hele tijd niet meer gereden maar wil het weer gaan proberen.

    Daarom aan jullie de vraag:
    Wat kan ik doen om dit helemaal weg te nemen?

    Ik oefen het regelmatig, ook als ik niet van plan ben om op stappen, ook zonder zadel op etc. We zijn bezig met Level 2.

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Pony zet 1 stap opzij tijdens het opstappen via krukje

    Wow wat een heftige val, daarmee heb je echt pech gehad.

    Het stilstaan naast een krukje leer ik paarden altijd 'andersom':
    Ik zet het krukje niet naast het paard, maar het paard naast het krukje. En dan niet vanaf de grond, maar vanaf het krukje. Ik stap erop en laat daarna het paard naar me toe komen. Vervolgens positioneer ik hem stapje voor stapje naar de gewenste plek. Elke stap dichterbij de ideale positie levert een beloning op.
    En elke stap die hij daarna weg gaat, betekent dat ik weer ga vragen tot hij weer goed staat. Paarden gaan hierdoor zelf de ideale plek opzoeken en komen zelfs vanzelf naast je staan zodra je op het krukje stapt
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    35
    Berichten
    119

    Re: Pony zet 1 stap opzij tijdens het opstappen via krukje

    Pony naast het krukje zetten ipv krukje naast pony probeer ik ook regelmatig, maar dat lukt niet echt. Daarbij ben ik bang dat ze het krukje met mij erop omver loopt, wat dat betreft is ze wat lomp.
    Maar misschien moet ik dat wat meer gaan oefenen. Belonen met voedsel is bij haar een goede motivator, maar als ze netjes naast het krukje staat en ik wil haar belonen, draait ze weg om het voedsel aan te nemen haha.

  4. #4
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Pony zet 1 stap opzij tijdens het opstappen via krukje

    Jeetje, wat een nare val.
    Ik ben zelf van de zomer ook flink verkeerd gevallen. Ik merk nu bij mezelf heel minimaal wat spanning met rijden. Dat is niet oke. Dus alle friendly die ik doe, doe ik voor mezelf. Opstappen knip ik in heel kleine stukjes en ieder stukje moet voor ons allebei helemaal oke zijn voordat ik verder ga. Mijn spanning is echt heel minimaal hoor, maar een paard pikt spanning echt makkelijk op.
    Verder doe ik het inparkeren net als Eveline omschrijft. Dan kan ik meteen checken of mijn paard ontspannen en meedenkend is. Bij haastig inparkeren herhalen we het. Bij rustig nadenkend inparkeren heb ik groen licht om verder te gaan.

    Weet je zeker dat dit gedrag ook LB is of zou het ook RB kunnen zijn (als reactie op je eigen spanning?). Dat maakt de aanpak namelijk behoorlijk verschillend.

  5. #5
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    35
    Berichten
    119

    Re: Pony zet 1 stap opzij tijdens het opstappen via krukje

    Ik vind het zelf moeilijk in te schatten of dit een LB of RB reactie is. Ze staat er heel relaxt bij, maar ik denk inderdaad wel dat ze het doet omdat ik gespannen ben. Ik ga vandaag maar eens even oefenen met inparkeren.

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Pony zet 1 stap opzij tijdens het opstappen via krukje

    Ik zou het zijwaarts naar mij toe komen heel goed gaan oefenen eerst op andere plaatsen, en ook zodat je een stapje per keer kunt vragen. En dan later zoals Evelien omschrijft verdergaan, omdat het met jou spanning te maken kan hebben zou je ervoor kunnen kiezen om voorlopig vanaf de grond op te stappen en dan te gaan rijden, ik weet niet hoe goed je paard al "bevestigd"is met opstappen en rijden maar je zou er ook een uitdaging van kunnen maken om op allerlei manieren op "te stappen", bv door erop te springen dat soort dingen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    35
    Berichten
    119

    Re: Pony zet 1 stap opzij tijdens het opstappen via krukje

    Opstappen vanaf de grond gaat niet ivm schuiven zadel (boomloos) en wil ik ook niet ivm eenzijdige belasting van de rug. Maar ik ga ermee aan de slag!

  8. #8

    Re: Pony zet 1 stap opzij tijdens het opstappen via krukje

    Je kan het opstappen natuurlijk ook van beide kanten oefenen, dan belast je niet maar één kant.

    Net als hierboven gezegd zou ik ook oefenen je paard naar het krukje toe te laten komen. Leandro stond in het begin (en soms nog) ook veel te dicht op mij, maar dat kun je hem/haar afleren door hem op afstand te laten cirkelen terwijl jij op de stoel staat en hem dan steeds iets dichter bij te halen. Net als op de grond stel jij je grenzen: tot hier en niet verder.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  9. #9
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Pony zet 1 stap opzij tijdens het opstappen via krukje

    My two cents; zij is ook geschrokken van jou val en voelt nu ook jou onzekerheid. Probeer daar aan te werken? Paar rondjes draven zou ik niet doen, meer gewoon doorgaan met de tijd nemen om het goed te doen. Zoek een stevige kruk waarop jij je safe voelt, en een hulpje vanaf de grond kan ook wonderen doen als je bang bent dat ze lomp is. Dat geeft niks. Het is een proces.
    Succes!
    Ik heb dit ook een keer mogen ervaren....had een keer even geen geduld meer na 5 pogingen in de periode van het ruitemak maken. Het was een hele tijd goed gegaan. Maar ik had nu haast en hij voelde dat feilloos aan. Ik kon me nog net bukken voor hij terug de stal en zijn box in stoof....met wekenlang rugklachten als gevolg. Het is weer helemaal goed gekomen. Back to basics gegaan toen ik weer een zadel kon tillen .

  10. #10
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    35
    Berichten
    119

    Re: Pony zet 1 stap opzij tijdens het opstappen via krukje

    Ik heb nu twee keer geoefend en het gaat al veel beter! Achteraf natuurlijk stom dat ik zelf niet op dit idee was gekomen, maar daar hebben we het forum voor. Ik heb eerst vanaf de grond geprobeerd of ze het drijven naar mij toe snapte. Daar snapte ze inderdaad niks van, dus dat geoefend. De keer erop het voorgaande herhaald en nu ook met krukje. Ze denkt goed mee. Een keer kwam ze iets teveel naar mij toe, maar kon gemakkelijk van het krukje afspringen, dus dat was geen probleem. Ik ben nog niet opgestapt, maar wel al een aantal keer gedaan alsof. Dat is voor de volgende keer.

  11. #11
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Pony zet 1 stap opzij tijdens het opstappen via krukje

    Wat goed om te horen!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •