Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 29 van de 29

Topic: IJzerloos voor de kar?

  1. #16
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: IJzerloos voor de kar?

    @Marie; en toch he... als er iets tussen de spaken van je kar komt, als je paard achter een paarltje blijft haken met de kar, als je een aanrijding rijgt van achter waar je paard van schrikt, als je paard gepakt wordt door een hond. Natuurlijk weet ik dat die dingen zeldzaam zijn, maar er is echt geen paard op aarde wat nergens op reageert en gezien je je kar rechtdoor moeten houden vind ik dit wel degelijk levensgevaarlijk. hoe erg ik ook achter het principe sta dat je een paard moet voorbereiden en dat als een paard echt wil hij toch wel gaat, weet ik ook uit ervaring dat een menbit met schaar en 60 kilo eraan meer indruk maakt dan een neusriem waar je paard je gerust aan meesleept.

  2. #17
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Dankjewel voor je uitleg Marit! Ik moet je gelijk geven dat ik daar zelf misschien ook wat kort door de bocht ging. Maar als het niet is omdat je de reactie van je paard niet vertrouwt in verkeer ben ik wel geďnteresseerd in waarom je dan precies vind dat je beter wel een bit gebruikt op straat? Dat is een oprechte vraag. Ik begrijp het niet.

    Mijn eerste reactie was overigens vooral gericht op de reactie van enkele anderen die aangaven dat ze wel in piste/wei zonder bit durven mennen maar niet op straat. Het enige verschil lijkt me in dat geval verkeer en nieuwe omgeving/omstandigheden. En het is in dát geval dat ik de conclusie trok dat dit dan waarschijnlijk kwam door gebrek aan vertrouwen in je paard in verkeer.

    Edit:

    @Feliz je schreef op hetzelfde moment als ik. Daar geef ik je ook gelijk in. Wat als... ? Daar heb ik soms ook wel een beetje schrik voor, maar tegelijkertijd heb ik het idee dat als het echt mis moet gaan dat het dan ook echt mis zal gaan, met of zonder bit. Ik weet dat dat bit uiteindelijk wel een beetje verschil maakt, maar persoonlijk vind ik dat verschil niet zo gigantisch groot (als het dan écht zo'n extreme situatie is ten minste). Dat heb ik zelf al vanuit het zadel mogen ervaren. Dat lijkt me een soort van risico dat je sowieso neemt op het moment dat je een koets achter je paard hangt.
    Volgens mij kan je je paard zelfs óók op die dingen die jij noemt voorbereiden hoor. Maar ik geef eerlijk toe dat ik ook niet weet of Sofie daar rustig onder zou blijven. Ik probeer dan maar gewoon vertrouwen te hebben, en ja dat is misschien naďf. Maar er kan áltijd iets mis gaan, en hoe groot is ten slotte de kans? Ik denk dat wij toch relatief goed voorbereid zijn

    Misschien heb ik nu ook meteen het antwoord op mijn vraag aan jou Marit. Gaat het voor jou hierom?
    Laatst gewijzigd door Marie; 15-09-15 om 20:51.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  3. #18
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Marie, dat verschil zit hem voor mij vooral erin dat je op straat anderen ermee kwaad kan doen. Stel dat het in de bak misgaat, dan is dat vervelend voor jouw en je pony, op straat voor veel meer.
    (En ja, ik heb helaas wel wat meegemaakt door de jaren heen, gelukkig niet zelf, maar wel zien gebeuren etc.).
    Mera (Feliz) beschrijft het ook goed. Een liverpool met hefboom kun je meer mee dan bijv. een sidepull. Een hackemore met forse hefboom zal vergelijkbaar zijn. Maar dat vind ik bijvoorbeeld geen fijne optoming voor mennen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  4. #19
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Ik snap wat je bedoelt Dyonne, echt. Maar ik kan het niet helpen dat ik me dan toch afvraag hoe goed die paarden voorbereid waren toen jij het zag mis gaan. En stonden zij toen met of zonder bit in de koets? Zo niet, was het erger doordat ze zonder bit stonden? Zo ja, konden ze verhinderen dat het echt mis ging door het bit? Zijn er dan zo veel meer ongelukken met koetsen met paarden die er bitloos in staan tegenover paarden in de koets met bit?
    Take the time it takes, so it takes less time.

  5. #20
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Uhm, een span dat al meer dan tien jaar samenloopt, meerdere ritten per week bijvoorbeeld. Dus prima voorbereid. Het zijn en blijven paarden. Het is wonderbaarlijk bij materiële schade gebleven, maar wel flink wat auto's beschadigd. Ze kwamen tot stilstand bij een stoplicht door op een auto te klappen. Andere situatie heeft ervoor gezorgd dat iemand in coma lag voor een maand.. Af en toe zie ik ook dingen zoals eerst hoofdstel uitdoen als pony nog voor de wagen staat. Ook zeer gevaarlijk, dan is je combi onbestuurbaar.
    In de menwereld wordt niet veel bitloos gemend, dus eerlijk gezegd ken ik die niet persoonlijk. Dus deze waren met bit (waarvan bij eerste span de menner afstapte voor de groom bij de paarden stond). Maar ik heb ook vaak genoeg gezien dat je door even sterker inwerken een pony bij je kan houden in plaats van dat ze gaan lopen. Waarvan ik mij afvraag of je dat op een neusriem had gekund. Het is appels en peren vergelijken. Want zoals ik al zei wordt er weinig bitloos gemend en dat is niet voor niets.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #21
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne Bekijk Bericht
    Uhm, een span dat al meer dan tien jaar samenloopt, meerdere ritten per week bijvoorbeeld. Dus prima voorbereid.
    Dat zegt mij eigenlijk niet zo veel. Een goede voorbereiding gaat voor mij om: hoe goed kennen de paarden wijken voor druk, hoe goed is de friendly game, hoe goed kunnen ze blijven nadenken, hoe goed is de relatie met de mens, hoe is de EF van de paarden, zijn ze gecentered (geworden) qua karakter, ... Als ik het heb over goede voorbereiding heb ik het daarover.
    Dat bitloos mennen nog niet zo veel gedaan wordt zegt me ook niet zo veel. Bitloos rijden heeft ook nog niet lang zijn opmars. Misschien heeft het gewoon meer tijd nodig.
    Of misschien ben ik wel heel erg mis. Ik begrijp jullie punt zeker!

    Ik realiseerde me net pas dat dit topic eigenlijk vooral bedoeld was te gaan over ijzerloos ipv bitloos. Mijn excuses!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  7. #22
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Werd er niet gevraagd of je mee wou rijden met Prinsjesdag Ans?? , gaaf dat hij zo cool in zijn hoofd is.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #23
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Er zijn niet zoveel Parelli opgeleide menpaarden. Maar dit is echt een heel fijn opgevoed span. En die anderen ook. Maar bijvoorbeeld een kar die kantelt (dat kan al door een schuin stukje of een boomstronk heb je niet altijd in de hand. Bitloos mennen is denk jaar of 5 geleden heel actueel geweest, toen hoorde je er veel over, dat is nu weer uitgedoofd.
    Maar inderdaad, goed idee om weer terug naar ijzerloos te gaan. Daar ben ik voorstander van. Maar gezien veel menners meer kilometers over asfalt maken dan ruiters zul je daar sneller ijzers tegenkomen. Buiten de gewone traditiemensen natuurlijk.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  9. #24
    Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    The North!
    Berichten
    563

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Zojuist deze interessante discussie helemaal gelezen, dank voor al die input. Helemaal niet erg, hoor, dat de discussie vooral naar het bitloos neigde, ik vind het beide heel interssant en na de afgelopen dagen heeft het mijn bijzondere belangstelling gekregen.

    Ondertussen hebben we onze weekendcursus mennen achter de rug en dat heeft behoorlijk indruk gemaakt. Ten eerste vind ik het helemaal geweldig. Ten tweede heeft het veel stof tot nadenken gegeven en dan met name over het bitloze gedeelte. IJzerloos ben ik eigenlijk wel van overtuigd dat dat moet kunnen (afhankelijk van ondergrond, mits goed opgebouwd met een paard dat een goede basis heeft qua natuurlijke hoefverzorging). Maar het bitloos mennen, daar ben ik nog niet uit. En jullie zo te zien ook niet, dus dat ondersteunt mijn overtuiging dat hier geen eenduidig antwoord op te geven is.

    Tijdens het weekend hebben we gezien hoe het mis kan gaan. Door een samenloop van omstandigheden en een inschattingsfout van de (zeer ervaren) instructeur is de kar de tweede dag omgegaan en is het paard dat voor de kar stond op hol geslagen met de instructeur en een medecursist op de bok. Gelukkig gebeurde het tijdens de bijzondere verrichtingen en dus op afgesloten terrein, maar het was me duidelijk dat een ongeluk in een heel klein hoekje zit bij mennen en dat je reactiemogelijkheden dan wel heel anders zijn dan in het zadel. Wat dat betreft ben ik eigenlijk wel blij dat het gebeurde want het zet je extra aan het denken. Het paard in kwestie was een ervaren paard, zowel buiten als in wedstrijden. Wel heter dan de paarden die ik gewend ben, maar toch, ervaren en bekend met het klappen van de zweep zo gezegd. Ik durf toch wel te zeggen dat de voornaamste reden dat het uiteindelijk goed is afgelopen het feit dat het paard snel gestopt kon worden middels een duidelijke ophouding.

    Dat gezegd hebbende, ik ken het paard natuurlijk niet goed genoeg om in te kunnen schatten of dit zonder bit ook gelukt was. Dat zullen we nooit weten want we kunnen de situatie niet één op één over doen. Ik denk dat ik voorlopig wel met bit zal gaan mennen (even heel optimistisch denkend dat ik hier de gelegenheid voor ga krijgen ), gewoon, omdat ik voorzichtig ben en nog heel erg onervaren (de vervolgcursus staat al op de planning). Maar ik vond het wel moeilijk om continu met mondcontact te rijden, het voelde niet fijn. Als bitloos westernruiter ben ik gewend om op niet meer dan zit en nek te rijden en dan is dat heel erg wennen. Maar ja, het is me wel heel duidelijk dat de controle vanaf de bok heel anders is dan vanuit het zadel en, ja, als je de weg opgaat, heb je ook verantwoording af te leggen naar medeweggebruikers. Dus eigenlijk komt het er op neer dat ik voorlopig even flink aan het kauwen ga.
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

  10. #25
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Ik kan zelf niet mennen, maar ben vroeger regelmatig meegegaan met iemand. Die mende met lange teugels en liet de zweep ook gewoon in de koker staan. Zijn paarden reageerden super op stem en sturen ging ook heel licht. Hij gaf zelf wel aan dat hij wanneer hij meedeed aan wedstrijden daar altijd mee in de problemen kwam, want dan moet je de zweep vasthebben en ze zagen liever met contact. Ik denk dat ik wel voor bit zou gaan, maar ook met vrij lange teugels. Hij had de teugels zo vast dat de paarden veel vrijheid hadden, maar wel kort genoeg dat hij snel kon inwerken indien nodig. Meer naar voor zitten en handen naar voor geven dus dan echt heel lange teugels.

    Wico heeft vroeger altijd voor de koets gestaan, we hebben zelf ook een. Papa wilde blijven mennen, maar heeft dat nooit gedaan. Hij heeft jaren terug het tuig al verkocht maar de koets is er nog. Heb er ooit wel spijt van gehad, maar ik zie me toch niet direct gaan mennen. Hier is echt dorpgebied en toch razen auto;s vaak voorbij. In de buurt is een heel erg ongeval gebeurd wat altijd bij me blijft spoken. Ik rij al niet graag meer over de straat. Het is vooral veel drukker op de wegen dan vroeger waardoor er meer kans is op ongelukken.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  11. #26
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Als het mis gaat, dan gaat het meestal ook goed mis met een kar erachter. Je leest de laatste tijd steeds vaker over ongelukken met aanspanningen. Nu zal dat ook te maken hebben met het feit dat er minder en minder gemend wordt, dat paarden minder in het verkeer komen en dan vaak wel ineens tijdens een evenement met muziek, veel mensen etc. Wat ik eng blijf vinden zijn de oogkleppen. Natuurlijk, ze kunnen ervoor zorgen dat een paard minder snel schrikt van iets van achteren, maar het heeft ook tot gevolg dat áls ze eenmaal geschrokken zijn, ze veel minder zien en bijvoorbeeld gemakkelijk opzij springen een sloot in, puur omdat ze die niet zien.

    Ik propageer bitloos mennen niet. Maar veel menpaarden mét bit vind ik ook levensgevaarlijk op de weg, vooral de vaak hete tuigpaarden die weinig gewend zijn en voor het minste of geringste op de loop gaan. Ik blijf erbij dat ik het met Beyond aan zou durven. Vandaag vloog er weer een grote bordeaux dog al blaffend recht op hem af. Hij sloeg heel handig een voorbeen uit richting het blaffende happende monster en liep verder doodkalm verder. De hond droop af. Beyond heeft me nu vaak genoeg laten zien dat hij kalm blijft onder allerlei omstandigheden. Maar het merendeel van de paarden vind ik met bit niet eens geschikt om de weg op te gaan, onder het zadel of voor de kar...
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  12. #27
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Plurkje, bedankt voor je uitgebreide reactie. Op zich men ik ook wel met los leidseltje hoor. Dat is geen probleem. Mits je de ruimte hebt om op maat te nemen, dus wat naar voren.

    Zweep altijd in de hand deed ik wel. Je hebt niets anders dan leidsels en zweep, daar moet je alles mee doen. Best wennen voor veel ruiters.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  13. #28
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Los van wel of geen bit lijkt het ook mij perfect mogelijk om met wat lossere teugel te mennen Als je wat meer naar voren zit heb je altijd nog veel ruimte om contact op te nemen indien nodig. Ik vind het wel bijzonder dat ze je zo aanraden om met contact te mennen. Het lijkt me gewoon een beetje het verschil tussen freestyle en finesse rijden. Of in dit geval freestyle of finesse mennen. Het een lijkt me niet per se beter of slechter dan het andere?
    Take the time it takes, so it takes less time.

  14. #29
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: IJzerloos voor de kar?

    Zelf vind ik contact wel heel fijn hoor, want dat is wat minder abrupte reacties dan dat je soms ineens toch moet ingrijpen.
    Maar met contact mennen wil niet perse zeggen in de krul bijvoorbeeld.
    Heel oud Bokt topic van mij: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=181&t=996452
    Veel menners doen eigenlijk heel veel aan friendly en dergelijke, alleen noemen ze dat niet zo. Waar ik toen was met Maybel was ook een echte menner. Wel met gevoel, maar vooral consequentie. En daar bereik je zo veel mee.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •