Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Weidebeheer

  1. #1

    Weidebeheer

    Ik hoop dat aantal mensen bij hier op weg kunnen helpen.

    Ik heb een prachtige weide tot mijn beschikking ik mag er alles mee wat ik zou willen.

    Nu is de situatie op moment zo, mijn pony's lopen op een PP.
    En in midden hebben ze 1 stuk strook begrazing. (op onbemeste grond)
    In de afgelopen jaren is er niets aan de weide gedaan, enkel in voorjaar werd er minimaal aan Kunstmest gestrooid.
    En daar bleef alles bij, het werd zeer intensief begraasd.
    Toch ondanks de kunstmest blijft het gras op minimaal niv (lees: 2 cm hoog) En sommige stukken staat het heel hoog ?

    NU op dit moment is het zo dat op meerdere stukken gras staat, wat door de pony's niet gegeten wordt.
    Ze lijkt het niet lekker te vinden. Zelfs op de strook begrazing laten ze het staan.
    Dit wil ik uit de weide hebben, maar HOE?? volgens de eigenaar wordt het elk jaar erger.

    Ik wil er naar toe werken dat het een evenwichtige natuurweide wordt. Met verschillende soorten grassen..
    Waar Sophie/Nicky/toekomstige paard vrij en fijn kunnen grazen.

  2. #2
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Weidebeheer

    Ik denk dat je toch moet laten testen. Hier had ik ook zo een stuk grond en dat moest ook gekalkt worden. Daarna pas licht bemesten. Anders kreeg steeds meer onkruid en steeds minder gras de kans te groeien als ik het goed begreep. Dat is nu wel aan het helpen. Maar geen idee hoe de situatie bij jouw stuk grond is.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  3. #3
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Weidebeheer

    Hebben er paarden op gestaan? Dan zijn de hoge plekken de plaatsen waar de paarden mesten. Daar groeit ander gras, wat idd niet gegeten wordt. Maaien, eventueel bemesten met kalk en mest afvoeren kan helpen, maar vaak eten ze het dan nog niet.

  4. #4

    Re: Weidebeheer

    Nee op die plekken heb vanaf begin winter/ voorjaar geen enkel paard gelopen.
    Het zijn hele grote stukken waar amper gras staat.

    Kalk voor najaar/voorjaar heb ik al.
    Twijfel nu wanneer ik het erop ga doen.
    En heb ook al zaad voor doorzaaien.

    Zal vanmiddag is een foto maken

  5. #5
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Weidebeheer

    Herkenbaar hier heb ik ook van die plekken met hoog gras dat ze niet eten (na één jaar al). Ik haal zoveel en vaak mogelijk mest uit de wei, na de weidegang maai ik die plekken. Maar ik zie dat ze dezelfde plekken bij een volgend ronde weer gebruiken als mestplaats en daar waar het toch al kort is nog korter maken, ze hebben een voorkeur voor het kortere (zoete) gras.

    Ik heb toch de kale plekken behandeld van de gerooide bomen? grond losgemaakt, ruige mest erop (gecomposteerde paardenmest, waarvan de structuur nog herkenbaar is, dus geen compost wat op grond lijkt), bioron graszaadmengsel erop, door elkaar 'gekneed', gewaterd...en..de zaden zijn al ontkiemd! 2- cm lang zo'n beetje, joehoe! ikben blij. Dus dit motiveert enorm om meer te gaan doen. Stukje wei afzetten en op dezelfde manier behandelen, grassen goed laten uitgroeien en laten bloeien zodat het zaad vormt en zichzelf kan verspreiden.

    ik ben benieuwd hoe je je wei gaat aanpakken, dus ik volg je...

    - - - Updated - - -

    oh ik lees nu dat het bij jou niet door mestplekken van de paarden komt?

  6. #6

    Re: Weidebeheer

    Ik mest eigenlijk ook elke dag uit, maar ze hebben een vrij vaste poep plek.
    Op een gedeelte zand waar al geen gras stond. Dus als ik het een dag niet doe is geen wereld ramp.
    Maar in de wei zijn geen stukken maar hele oppervlaktes.

    Ik wil vooral de stukken (vies) gras eruit hebben. Liefst zo min mogelijk chemisch.
    Maar als het niet anders kan dan moet het maar.

    Gisteren heb ik 2 bakjes zand gemaakt, deze staan buiten, met beide een soort (gras) erin gezaaid.
    Kijken wat de verschillen zijn.

    Hier een foto van tijdje terug, eigenlijk is er vrij weinig veranderd.
    Behalve dat het langere gras aan de middenlijn, hoger is geworden.
    Maar vooraan, is het nog altijd net zo kort. Ziet er raar uit op de foto maar het is wel gras (geen mos)
    Het groeit alleen totaal niet. Wat ik nog dacht, kan een graszaadje (OP) zijn.

  7. #7
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Weidebeheer

    Ken je iets van de geschiedenis van de grond? Niet alleen wat er direct voor dst jij er kwam mee gebeurd is maar ook op langere termijn? Is de grond erg hard daar? Kan zijn dat de structuur van de bodem niet goed is, als er bv veel overheen gereden is met zwaar materieel kan hij dichtgeslagen zijn, dan zit er te weinig zuurstof in de bodem. Of te zwaar bemest, dan wil er ook niets groeien. Dat laatste zou moeten blojken bij een test.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  8. #8

    Re: Weidebeheer

    Hmm zover ik weet is er al jaren praat ik over zeker 10 jaar vrij weinig mee gebeurd.
    Op na wat ik dus al vertelde.
    1 keer per jaar wordt er gesleept, en dat is het dan ook wel, verder komen er geen machines op het land.
    Er heeft wel aantal jaren geleden, stel grote paarden (lees: trekpaard + nog wat groots) gelopen.
    Deze liepen 24/7 op beide weilanden. Hier zou grond wel eens flink van te verduren hebben gehad.
    We zitten op zandgrond. Soms met 30 cm kom je al wit zand tegen. En sommige stukken wat dieper.
    Er zit geen rotzooi qua puin of stenen in de grond.

    Oh en wat mij nu te binnen schiet, voor jaar of 2/3 terug hebben ze een boer van verderop laten bemesten.
    Injecterne, dit was zo extreem gebeurd. Dat de mest er bovenop dreef. (maar dat is er daarna allemaal af geschraapt)

    Zal vanavond wat recente foto,s maken, ook close up..

  9. #9

    Re: Weidebeheer

    Zo even wat foto,s gemaakt

    Linker weide vooraanzicht


    In de weide


    Zo lang is het hier is niets opgekomen,.


    Rechts zie je duidelijk de hoge pieken gras,


    laag genomen foto


    Rechter weide, ong halverwege genomen, dit gedeelte is wel wat opgekomen


    Het (VIEZE) gras

    Close up van het vieze gras.

  10. #10
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Weidebeheer

    Wat je het vieze gras noemt ziet er in ieder geval uit als het gras dat je ook op mestplekken vindt, zwaar bemest en daardoor groen en groot. Kunnen het geen oude mestplekken zijn van de paarden die er ooit gestaan hebben?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  11. #11

    Re: Weidebeheer

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta Bekijk Bericht
    Wat je het vieze gras noemt ziet er in ieder geval uit als het gras dat je ook op mestplekken vindt, zwaar bemest en daardoor groen en groot. Kunnen het geen oude mestplekken zijn van de paarden die er ooit gestaan hebben?
    Dat zou zomaar kunnen, de paarden die hiervoor erop stonden die ik nog gezien heb.
    Die liepen op beide weides.. Ik heb het al 2 keer gemaaid, het groeit als kool.
    En mijn paarden poepen er ook alleen maar in.

  12. #12
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Weidebeheer

    De plekken in elk geval goed bloten en slepen/uitharken en wat kalk erop strooien. Als je de paarden daarna van die weide houdt en hele weide een keer maait dan zouden de mestplekken na een jaar of twee jaar weer gegeten moeten worden.

  13. #13
    Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Locatie
    Hengelo (Ov)
    Leeftijd
    37
    Berichten
    179

    Re: Weidebeheer

    Een site met heel veel waardevolle info:
    http://www.calmhealthyhorses.com/grass/past_man.html

    Als je dit perceel een paar jaar mag gebruiken is het misschien goed om die werkwijze voor nieuw gras te volgen
    Er staat ook een goede uitleg op de site waarom je de mest juist NIET moet uitslepen door de wei!!

  14. #14

    Re: Weidebeheer

    De wei wordt straks eerst helemaal gemaaid. En gesleept.
    Daarna komt er kalk op. En daarna nog nieuw gras zaad.

    De paarden blijven van de weide en komen dan pad volgend voorjaar erop.
    De stukken waar echt vies gras staat. Schijnbaar is dat al jaren zo.
    Die ga ik dood spuiten. En omspitten. Dit zijn veel al gedeeltes op het pad.
    Hier ga ik niet opnieuw gras zaad opstrooien.

  15. #15
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Weidebeheer

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door SaskiaGerritsen Bekijk Bericht
    Een site met heel veel waardevolle info:
    http://www.calmhealthyhorses.com/grass/past_man.html

    Als je dit perceel een paar jaar mag gebruiken is het misschien goed om die werkwijze voor nieuw gras te volgen
    Er staat ook een goede uitleg op de site waarom je de mest juist NIET moet uitslepen door de wei!!
    Bedankt voor het delen van deze site!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •