Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 21 van de 21

Topic: Weidebeheer

  1. #16
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Weidebeheer

    Bedankt voor de site inderdaad!

    Interessant vind ik dat op deze site aangeraden wordt ALLE klaver en ALLE raai uit je wei te bannen. In menig paardengrasmengel zit klaver en raai, in ieder geval een van de mengsels van Bioron die ik bewust niet heb genomen omdat ik al (te veel) kaver heb, geen bastaard maar witte klaver. Ook interessant dat er, naast een aantal grassen die hier in NL ook aangeraden worden in de paardenwei (Kropaar en Timotee), een aantal andere grassen worden genoemd oa Struisgras en Kamgras, waarvan in ieder geval de Witbol ook een gras is die hier gewoon voorkomt maar bij ons in NL ontbreekt in de adviezen.
    Bij Timotee zegt men trouwens dat het minder geschikt (wel bij bv fokmerries) is dan ik geloof struisgras omdat het suikergehalte hoger is...op nederlandse sites lees ik juist dat het suikergehalte zo laag is, lager dan menig ander gras.
    Ik ga eens kijken of de genoemde graszaden geschikt zijn voor de nederlandse kleibodem. Ze wortelen diep, dat lijkt me heel fijn.

    - - - Updated - - -

    de reden dat je mest niet moet slepen vond ik wel erg grappig maar niet erg 'onderbouwd'...

    en het lijstje van goede kruiden (maar 2 !) in je wei erg summier.

  2. #17
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Weidebeheer

    Interessante site inderdaad.

    Misschien zijn de verschillen ook gebaseerd op verschil tussen klimaat en bodemsoorten?
    Nederland is natuurlijk niet Australië..

    En het moeilijke met internet is natuurlijk ook om uit te vinden hoe onderbouwd het is. Is dit één persoon die een eigen groepje paarden heeft geobeserveerd, of is het echt wetenschappelijk onderzoek met onderbouwingen?

    Mijn eigen gevoel gaf wel al aan de Ray gras niet echt goed is voor de paarden. En ik vind het hooi ook gewoon veel minder lekker ruiken dan van een gemengde "wilde" wei.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  3. #18
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Weidebeheer

    haha, daar was ik me wel van bewust hoor verschil NL -Australie!! maar toch worden de grassen beschreven als passend in een gematigd klimaat, en dat hebben wij hier. Heb het bewust niet over prairiegras gehad

    En ja, wat je zegt...mee eens , het is een persoonlijk mening/ervaring zonder bronvermeldingen..
    Maar toch, food for the mind (vind ik althans..)

    van Raai is het erg duidelijk in alle verschillende artikelen die ik heb gelezen dat het een ongunstig gras is voor paarden, bedoeld is voor melkproductie koeien.dus je gevoelklopt wel.

  4. #19
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Weidebeheer

    Hihi, dat van het klimaat vroeg ik me ook af en heb het opgezocht. Ze zit in Nieuw Zeeland, aan de West? kust. Gemiddelde temperatuur op jaarbasis 11 graden, tegen 9 graden voor Wageningen, jaarlijkse regenval 700 mm tegen 780 in Wageningen. Regenval gelijkmatig door het jaar. De zomers zijn wel wat koeler en de winters een fractie milder. Het enige grote klimaatverschil is dat er daar 's winters heel veel stormen zijn. Of er verschil is in de bodem weet ik niet, niet naar gekeken. Overigens zijn in Nederland zelf de verschillen ook heel groot. Of je op zware zeer vruchtbare klei zit of op hele arme zure zandgrond maakt nogal uit. Maar ik weet niet of daar rekening mee gehouden wordt bij de grasmengsels die hier aangeboden worden, heb ik me eigenlijk mooit in verdiept.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #20
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: Weidebeheer

    Wat leuk dat je dit hebt opgezocht!

  6. #21
    Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Locatie
    The North!
    Berichten
    563

    Re: Weidebeheer

    Ik lees dat je gaat kalken, dat lijkt me een goed plan, want aan de planten te zien is de wei wel zuur (ook niet raar als er zo extreem geinjecteerd is dat de mest erop dreef ) Ik zou het 'vieze' gras overigens niet doodspuiten. Het gif gaat je bodem in en wordt door de nieuwe planten nog jaren opgenomen en komt zo in je paarden terecht. Beter is dan misschien afdekken bijvoorbeeld met zeil. Na een tijdje is alles afgestorven en kan je het onderspitten

    Ben trouwens erg benieuwd na de voor en na ervaringen en plaatjes! Hou ons op de hoogte
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •