Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Niet meer weg te krijgen van mij

  1. #1

    Niet meer weg te krijgen van mij

    Hoi,

    Sinds een week of 2-3 ben ik nu bezig met Parelli, en ik vind het erg leuk. Dutchie, mijn pony ook. Onze band is al gegroeid, maar nu kom ik dus op een probleem. Hij vertrouwd erop dat ik hem geen pijn of etc. doe, daarom als ik probeer hem van mij weg te laten draaien, met zijn hoofd, wil hij dat dus niet. Hij blijft stug met zijn hoofd bij mij, en draait enkel zijn kont bij. Eerder was dit heel makkelijk, en liep hij vrijwillig gewoon weg.
    In een filmpje op connect zag ik dat pat ging springen en doen als een zeester, en vervolgens ging het paard weg, nou dacht ik dat probeer ik ook. Gevolg: Dutchie vind het reuze interessant en komt juist dichterbij .
    Hij wordt ook wat beschermerig over mij, eerder konden alle pony's in de buurt komen en kon ik die een aai geven, en nu laat hij dat niet meer toe. Ook als mijn moeder op Dutchie rijdt, en ik sta langs de kant, is het heel lastig om hem te laten focussen op de amazone.

    Problemen met het niet wegdraaien zijn vooral dat ik hem niet even lekker kan laten uitrazen, laten vrijspringen oid, ik moet zelf gaan rennen, dan komt hij wel mee, als ik stop, stopt hij ook. Dat heb ik hem natuurlijk net geleerd....

    Iemand die hetzelfde probleem heeft gehad, en hoe heb je dit opgelost?? Alvast bedankt

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Niet meer weg te krijgen van mij

    Ben je al bezig geweest met de circling game? Daarbij leer je om je paard met de voorhand echt bij je weg te sturen.

    Ook met driving game van de voorhand kun je hem vragen om met zijn hoofd en schouder bij je vandaan te stappen.

    Wel erg leuk dat je pony nu zo graag bij je blijft!
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3

    Re: Niet meer weg te krijgen van mij

    Nee, ik blijf haken bij de porcupine / driving, dat hij zijn voorhand niet wil wegdraaien voor druk.

  4. #4
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Niet meer weg te krijgen van mij

    Parelli gaat om "Love, language and leadership". Het klinkt alsof het eerste wel goed zit en dat is super! Wat een verschil op een paar weken tijd zeg. Maar de andere twee zijn even belangrijk. Vrienden zijn met je paard is leuk maar hij moet inderdaad wel nog aan de kant kunnen gaan wanneer je dit vraagt. Als je hem vraagt aan de kant te gaan, meen je dat dan ook echt? Dat is iets waar je over na kan denken. Als hij het interessant vind wanneer je hem weg wil drijven gelooft hij blijkbaar niet echt dat je hem echt graag aan de kant wil. Het gaat om duidelijk aangeven van je grenzen. Ik ken jou natuurlijk niet dus ik weet niet of je dat wel/niet goed kan. Maar als je pony niet aan de kant gaat voor je is dat waarschijnlijk iets waar je aandacht aan moet besteden.
    De dingen die Calippo aanhaalt wilde ik ook nog zeggen. Daarbij leer je echt de voorhand verzetten en je paard bij je weg sturen. Dat kan je zeker helpen! Maar als het moeilijk gaat is het misschien handig om eens een les te volgen bij een Parelli Professional? Je kan op de site van parelli alle instructeurs vinden en zien of er iemand bij jou in de buurt zit. Veel succes en vooral veel plezier!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  5. #5

    Re: Niet meer weg te krijgen van mij

    Bedankt! Ik ben misschien soms te lief voor hem, dan gaat hij heel blij naar mij toekomen en kijkt hij mij aan met die mooie bruine oogjes.... lastig hahaha.
    Volgende week ga ik 4 dagen op cursus met hem naar het Lage Woud, dus ik hoop daar ook een boel te leren. Voor die tijd wilde ik wat verder komen dan game 3, maar ik ben ook al heel blij met wat ik al bereikt heb met hem.

  6. #6
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Niet meer weg te krijgen van mij

    Wat leuk zeg! Daar ga je vast een hoop leren ja Dus je volgt netjes te volgorde en blijft steken bij game 3? Ik weet niet of iedereen het daar mee eens is maar ik zou je aanraden om al eens verder te gaan met game 4. Dan kan je hem in ieder geval toch al achteruit van je weg vragen, en die afstand die je krijgt kan ook helpen bij game 3. Dus vraag je paard eerst eens achteruit, en dán probeer je de voorhand te verzetten. Het zou heel goed kunnen dat het dan beter gaat. En dat zit je eigenlijk al bij het begin van game 5, de circling game, zoals Calippo beschreef.

    Te lief zijn is héél herkenbaar hoor. Onze viervoeters zijn gewoon zoo lief... Maar je kan best eens streng zijn, dankjewel zeggen, en daarna weer heel lief zijn En zo kan je even goede vrienden zijn, beter zelfs, want je paard respecteert je dan ook. En goede vrienden hebben ook in mijn ogen ook respect voor elkaar.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  7. #7

    Re: Niet meer weg te krijgen van mij

    Bedankt! Ik zit nu de boekjes even te lezen bij game 4 en ga zo nog wat van de dvd kijken

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •