Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: indeling vrachtwagen voor paardenvervoer

  1. #1
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    indeling vrachtwagen voor paardenvervoer

    Hoi. Zoals de meesten wel weten heb ik een vrachtwagentje gekocht om te gebruiken als paardenvervoer.
    Het wordt grotendeels een zelfklusproject al laat ik ook professionals eraan werken.
    Het wordt een achterlader waarin de paarden diagonaal gaan reizen. (Dit is moeilijk anders te realiseren met mijn type vrachtwagentje)

    Nu zit ik met een belangrijke vraag over tussenschotten. Het meest logisch is de paarden schuin zetten (sowieso noodzakelijk) en dan dat de schotten aan de kant van de hoofden vastzitten aan de wand en dichtgedaan worden thv de achterhand (dus aan de groene bolletjes op de tekening vast en losmaken). Dit maakt dat de schotten makkelijk open en dicht kunnen. De moeilijkheid is dat als ik mijn paard in de vrachtwagen leid, ik eigenlijk onder het schot doormoet kruipen om het dan volledig dicht te kunnen doen??? Een vriendin heeft dit systeem en ze vindt het gevaarlijk. Misschien kan het schot ook knikken en kan ik het dichtdoen maar dan via de achterhand toch naast het schot weg zonder te bukken??? Ik denk maar hardop
    Andersom kan ook dat de schotten aan de achterhand vastzitten en dan aan de hoofden van de paarden open en dichtgaan (blauw bolletjes). Dan heb ik sowieso een knikkend schot nodig om voorbij de zijwand te komen (maar die bestaan).

    Waar ik mee zit is dat ik paarden nooit diagonaal vervoerd heb. En in beide gevallen vraag ik me af hoe het met paardlief zit terwijl hij geladen is maar de schotten nog niet dicht zijn. Want zo heb ik begrepen en dat lijkt me het meest logisch: je bindt het paard pas vast zodra het schot dicht is. Wat is het veiligste?

    Hoeveel breedte heeft een paard op een vrachtwagen nodig? Bij een trailer vind ik max. 90cm in de maten terug.

    Wanneer ik uitleg vraag bij paardenvrachtwagenbouwers zeggen ze allemaal: ons systeem werkt, geen problemen mee gehad (ongeacht of ze voor of achter sluiten). En meer uitleg komt er eigenlijk niet. Dus ik ben benieuwd naar alle meningen, ervaringen,....
    vrachtwagen indeling.jpg
    Laatst gewijzigd door Gilraen; 10-06-15 om 15:36.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: indeling vrachtwagen voor paardenvervoer

    Je kunt hem vastbinden nádat je het schot dichtgedaan hebt. Of als je paard wat minder goed zelf blijft staan: je leadrope door de ring halen waar je vastbindt en dan het uiteinde vasthouden terwijl je naar achteren loopt. Zo staat hij niet vast-vast maar heb je wel controle als jij naar achteren loopt om het schot dicht te doen.

    Ik snap niet goed hoe je onder het schot door kunt kruipen als je het zelf nog dicht moet doen.

    Een knikkend schot lijkt me minder stevig. Net zoals het gekke systeem van Ifor (2 halve schotten die in het midden sluiten met een leren riem).

    Succes met klussen!
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: indeling vrachtwagen voor paardenvervoer

    Dank je wel. Touw erdoor halen maar nog niet binden is idd een optie waar ik nog niet aan gedacht had!! Ooit wil ik natuurlijk dat ze braaf blijven staan en er ok mee zijn, maar tot die tijd moeten we oefenen

    Dit is beetje het type schot dat ik voor nu in gedachte heb:
    TUSSENSCHOTTEN_OPEN.jpg
    En ik denk dat we het net andersom gaan laten scharnieren. Dus dat we het toch bij de achterhand open en dicht maken. En dat het vast draaipunt thv de hoofden komt. De platen hebben we bij een bedrijf gezien en die klik je inelkaar waardoor ze enkel maar uit elkaar nog kunnen schuiven. Dus het is een stevig schot en de rand eromheen is voor het overal af te ronden en dat schuiven tegen te gaan. De stevigheid op zich hoeft niet van die rand eromheen te komen.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  4. #4
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    27
    Berichten
    255

    Re: indeling vrachtwagen voor paardenvervoer

    Mijn pony's hebben een aantal keer in een trailer gestaan waar ze diagonaal vervoerd werden.
    Ik zette ze schuin, maakte ze vast en deed vervolgens het schot dicht. De eerste keer vonden ze het gek, de tweede keer keken ze nog een beetje en daarna was het de normaalste zaak van de wereld..

    Eerste paar keer hebben we uiteraard met 2 man geladen. Deze trailer had 2 schotten die in het midden met een riem vast zaten. De eerste paar keer deden we dus eerst het achterste schot dicht en daarna de voorste (zodat we ze aan de voorkant nog wat steun konden geven en ze niet meer konden draaien.). Na een paar keer waren ze gewend en was het geen probleem meer.

    Misschien dat wat training dit probleem dus al helemaal oplost? Schotten kun je dan gewoon aan de buitenkant sluiten, zodat jij ten alle tijden veilig bent.

  5. #5
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: indeling vrachtwagen voor paardenvervoer

    Ja ik hoop ooit mijn paard gewoon alleen vooruit te sturen en dan doe ik het schot dicht. Dan hoef ik niet mee naar boven te lopen en tussen het open schot en het paard te staan.
    Nu is het meer dat ik geen idee heb wat handig is omdat ik sowieso heel weinig ervaring heb met paarden vervoeren en de ervaring die ik had was met een wedstrijdpaard in tweepaardstrailer die er ook los alleen inliep zodat je de stang kon dichtmaken. De eigenaar van die paarden leerde ze dat al samen met de mama als veulentje.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  6. #6
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: indeling vrachtwagen voor paardenvervoer

    En de hele indeling is gewijzigd.

    We waren daar om de vrachtwagen af te leveren en deze keer wat meer met elkaar gepraat en zitten praten over materialen. Blijkt dat rubberen gietvloer niet zo vloeistofdicht is als we dachten en dat het heel snel stukgeschraapt wordt door de paarden. Dus toch beter een mat ipv gietvloer. Plywood was nogal duur vond deze meneer en ook weer het probleem dat ze de beschermende laag stukschrapen als we de paarden schuin zetten. Zo kwamen we al tot allemaal andere materiaalkeuze dan wij voorzien hadden om te kopen bij het andere bedrijf. En weer tellen voor het gewicht.
    En opeens zegt die man zo: en wil je perse de paarden zo schuin hebben staan en schotten vanachter dichtdoen? Dat is gevaarlijk omdat ze nog echt kunnen stampen als je eens een jong paard laadt enzo. Waarom niet zijlader? Ja dat kon niet met ons vrachtwagentje dachten we en heel duur? Waarop hij zegt van dat kost echt evenveel, 200€ meer misschien omdat ze de zijwand moeten verstevigen waar de klep komt. Maar dan heb je maar 1 schot nodig en geen zadelkamerwand en veel minder bekleding tegen de wanden, geen verloren ruimte en rare driehoek als zadelkamer. We krijgen nu een nieuwe offerte, maar waarschijnlijk gaan we hiervoor gaan. Dan hebben we normaal meer laadvermogen over en financieel komt het goedkoper uit omdat we geen extra deurtje meer moeten plaatsen en veel minder materiaal nodig hebben. De paardan staan dan wel recht achteruit ipv schuin dus ik vermoed iets oncomfortabeler. Al zei deze persoon dat als ik schuin wou doen dat ik dan nog steeds beter de paarden schuin achteruit kon zetten dan met hun hoofd naar voren. Het gewicht van de paarden wordt wel beter over de twee assen verdeeld en bij de originele indeling zou het gewicht veel meer op de achteras terechtkomen. Wanneer je maar 1 paard meeneemt is het gewicht wel meer aan 1 kant van de vrachtwagen tov als ze schuin staan. Het heeft allemaal wat voor- en nadelen.

    Verdere updates volgen nog, er kan ooit iemand maar iets aan hebben zeker .
    Laatst gewijzigd door Gilraen; 17-06-15 om 16:56.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •