Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: uitleg wormcyclus

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    uitleg wormcyclus

    Voor wie geinteresseerd is deze link naar een beknopte maar goede uitleg van de cyclus van de kleine bloedworm. Persoonlijk vind ik het heel interessant in mijn 'strijd' tegen de (hoge) wormbesmetting.

    http://www.paardvisie.nl/2015/05/mes...op-je-weiland/

    Voorgaand mesttestje van mijn merries was prima, maar toen kwamen we net de winter uit. Vandaag weer een mesttestje en ik ben erg benieuwd.

  2. #2
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: uitleg wormcyclus

    < 50 EPG, ik blij...
    heeft al dat gesjouw met die mest toch zin...
    en nog mooie bulten om op te tuinieren ook

  3. #3
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: uitleg wormcyclus

    Wij sjouwen ons ook de blubber met de mest. En toch had Ziggy zojuist 700 EPG. Ik ga zo de mest van mijn eigen jongens testen. Eens zien wat t doet. Meestal zijn ze schoon, maar niet altijd.

  4. #4
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: uitleg wormcyclus

    Ja, balen...blijft een onvoorspelbaar iets die wormbesmetting. De larfstadia zijn ook zo ingericht dat ze in de verschillende stadia andere omstandigheden nodig hebben om dood te gaan / te overleven...dat maakt het zo lastig....Toch ben ik blij! die opruimwoede vergroot in ieder geval de kans op een lage besmetting die niet behandeld hoeft te worden, maar biedt zeker geen garantie..

  5. #5
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: uitleg wormcyclus

    Antheman, ik begrijp dat jij zelf kan testen ? Test je dan ook meerdere dagen achter elkaar de mest ? En zie je dan ook verschil in aantallen eitjes ?

  6. #6
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: uitleg wormcyclus

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris Bekijk Bericht
    Antheman, ik begrijp dat jij zelf kan testen ? Test je dan ook meerdere dagen achter elkaar de mest ? En zie je dan ook verschil in aantallen eitjes ?

    Dat doe ik soms wel ja. Nu heeft Floki geen bloedwormen en Andor wel bijv. Dat had ik andersom verwacht, dus morgen test ik opnieuw. Mest testen is een moment opname. Hoe warm is t, hoe snel verwerk je de mest, heb ik voldoende geroerd, etc.

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: uitleg wormcyclus

    - - - Updated - - -

    Dank je wel ! Ik neem aan dat je alleen Floki dan nog een keertje test ?
    En er is per dag dus duidelijk verschil te zien in aantal en soorten eitjes. Hmmm hoeveel zin heeft een mestonderzoek dan dat je maar 1 dag doet ? Of zou je dan beter mest kunnen verzamelen van 3 dagen en dan pas laten testen ? Of is dat dan weer niet vers genoeg ?

  8. #8
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: uitleg wormcyclus

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris Bekijk Bericht
    - - - Updated - - -

    Dank je wel ! Ik neem aan dat je alleen Floki dan nog een keertje test ?
    En er is per dag dus duidelijk verschil te zien in aantal en soorten eitjes. Hmmm hoeveel zin heeft een mestonderzoek dan dat je maar 1 dag doet ? Of zou je dan beter mest kunnen verzamelen van 3 dagen en dan pas laten testen ? Of is dat dan weer niet vers genoeg ?
    Nee, dat moet je niet doen, van 3 dagen verzamelen.

    Verse mest liefst direct in de koelkast en zo snel mogelijk testen.

    Maar ja, ik ben ook maar een mens, dus ik laat t ook wel in mijn jaszak zitten, en neem me voor om direct te testen en doe t dan een dag later.

    In dit geval heb ik idd de mest van Floki in mijn jaszak laten zitten, de mest van Andor lag koel in de stal. En Floki heeft weleens dunne mest, dus het is veel logischer dat Floki besmet is.

    Maar t grote voordeel van zelf testen is idd dat je overal controle op hebt. Controle op vervoer (naar t Woud gaat via de post, hoe warm wordt dat?) controle op bijv de dag erop nog een keer kunnen testen.

    Als je bijv meerdere paarden hebt, of met je stalgenoot een set kunt aanschaffen ben je het 2e jaar echt goedkoper uit.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •