Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Vervelend gedrag bij voeren

  1. #1
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Vervelend gedrag bij voeren

    Naoma en Elyan zijn nu iets meer dan een week bij ons. Beiden hebben best jeuk (hadden ze op vorig adres geen last van) maar wellicht ligt dat ook aan de overgang van alles. Dierenarts komt sowieso vrijdag en die laat ik ook nog even checken.

    Door de jeuk maar ook door de goede ervaringen bij de anderen, wil ik ze graag ook op het kruidenmengsel van Ursonne zetten wat Cos ook al een tijdje krijgt. Maar toen... ze zijn beiden echt niet opgevoed qua grondwerk/gedrag/eten. De minishet wordt helemaal enthousiast zodra ik met mijn emmertje aan kom en blokkeert me letterlijk en laat me niet doorlopen. Als ik dan doorloop komt hij echt met zijn bips richting mij staan dreigen dat hij zijn eten wil. Hij heeft nog geen een keer daadwerkelijk getrapt of gebeten maar dit is natuurlijk geen gewenst gedrag..

    Naoma begint, zodra ze iets van eten ziet, te stampen met een voorbeen (heeft daarbij al in een draad gehangen en prikpaaltjes stuk getrokken). Als zij vervolgens klaar is en ze ziet anderen nog eten wordt ze boos. Ze heeft een van de andere ruinen afgelopen week door het hek aan proberen te vallen wat resulteerde in een flinke deuk in ons nieuwe 'heras' hekwerk . Zit nu dus ook een extra draad en we wachten nog maar even met de kennismaking.

    Nu dacht ik eerst, dan ga ik gewoon niet meer voeren. Maar ja, ik wil ze dus wel graag dagelijks/om de dag de kruiden geven met een scheutje appelazijn. Daarnaast moet ik Cos natuurlijk gewoon kunnen voeren en het zou te gek zijn als dat niet zou kunnen omdat Naoma dan over de rooie gaat.

    Ze is overigens al veel afgevallen de afgelopen 10 dagen. Ze staat bij ons op een schrale paddock (met de shet), 24/7 op goed ruwvoer. Eerder stond ze op een hele vette weide met balen kuilvoer. Ik dacht zelf aan een combi van toch wel honger, nieuwe omgeving en nieuwe mensen, beetje verveling (staat nog niet in de kudde) en voernijd bij haar gedrag maar ben er wel van geschrokken. (Van de aanvallen op het hek).

    Hebben jullie tips of trucs om met beleid toch te kunnen voeren en meteen opvoedkundig bezig te zijn? Ik dacht misschien om ze sowieso aan een halster te nemen en pas laten eten als ze rustig doen? De shet en Cos misschien in eerste instantie uit het zicht van Naoma eten geven omdat zij een stuk sneller klaar is?
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Vervelend gedrag bij voeren

    Ik herken het wel ga er zelf niet altijd consequent genoeg mee om. Maar bij ons kunnen de dames ook drammen gelukkig niet zo erg meer, ik wil ze niet in mijn ruimte dus nam ik een tijd de stick mee om ze uit mijn ruimte te kunnen houden, willen ze eten dan eerst op afstand en rustig. Kont mijn kant op zou ik niet accepteren, direct corrigeren met stick, daarom is het misschien handig om ze een voor een eten te geven zodat je de ruimte hebt om te corrigeren, in principe geef ik het paard hoog in rangorde eerst eten . Vaste rituelen geeft rust merk ik, en consequent zijn, ook als je even geen tijd hebt.
    Ik denk dat het geen gek idee is om ze een paar keer aan het touw eten te geven, dan kunnen ze niet alle kanten op bewegen, misschien even bij de rest van de paarden vandaan? En bereid zijn om een goede fase 4 te geven, ze kan best heftig reageren lees ik dus zorg wel dat je dat ook durft anders zou ik het samen met iemand doen, of achter een hek vandaan of zo. Succes!!
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Vervelend gedrag bij voeren

    Wat Whoopie zegt, consequent zijn en echt een fase 4 durven uitdelen. Ik merk het ook bij paarden die hier nieuw komen, dat veel ervan niet goed opgevoed zijn wat dat betreft. En sommigen blijven het nodig hebben te weten dat je een zweep/stick bij je hebt en ook gebruikt als nodig.
    Voor je eigen veiligheid.
    En goed dat je de pony laat afvallen, maar laat het niet te snel gebeuren, anders krijg je daar problemen mee.
    Te dik zijn, te veel suikers binnen gehad, kan ook jeuk veroorzaken.

  4. #4
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Vervelend gedrag bij voeren

    Dank! Die fase 4 durf ik wel te geven. Overigens laat ze zich door ons/mij wel goed corrigeren. Toen ze zo tegen het hek tekeer ging heb ik haar een flinke mep verkocht met mijn leadrope en dan draait ze ook meteen bij. Kon direct halstertje aandoen en haar van het hek weg halen. Vandaag heb ik de tijd dus ik ga vandaag beginnen met het 'opvoeden'. Ik ga Elyan (de shet) in de voortuin zetten, dan pak ik Naoma aan het touw en zal haar eerst aan het eten zetten. Maar ik laat haar dan pas naar de emmer als ze netjes op afstand blijft staan zonder beenschrapen. Daarna zal ik bij Elyan in de vooruin hetzelfde doen. Cos zal ik op een afstandje in de paddock zijn eten geven.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  5. #5
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Vervelend gedrag bij voeren

    Hopelijk wordt het gedrag snel minder! Succes met je plan

  6. #6
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Vervelend gedrag bij voeren

    Het is al een wereld van verschil! Consequent zijn en 2 x een fase 4 met het touw hebben wonderen verricht. We zijn ook veel grondwerk aan het doen nu. Volgen, stoppen, schouders bewegen, achteruit, weer vooruit, gangenwisselingen aan de hand etc. Ongeloofelijk hoe snel ze dat oppakken!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Vervelend gedrag bij voeren

    Leuk, fijn dat je het even laat weten. Staan ze nog apart?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Vervelend gedrag bij voeren

    Ja, ze staan nog apart. We hebben gewacht op bericht over een weide van 1 hectare die we kunnen pachten. Gisteravond gehoord dat de weide doorgaat. Dat vind ik een betere plek voor een intro omdat in ons PP veel hoeken zijn we ze elkaar in kunnen drijven. Ben bang dat mijn Cosmo (die is laagst in rang en dat zal vast zo blijven) daar vooral de dupe van wordt.

    Zaterdag gaan we afzetten en zondag gaan ze al eens voor het eerst samen het gras op. Wel maar 4 uurtjes(onder toezicht van ons) omdat ze nog niet veel gras gewend zijn. Ik zit nog een beetje met het dilemma of we ze daarna dan weer uit elkaar zetten thuis als het op de weide goed is gegaan... Wat veel dingen om allemaal rekening mee te houden..
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  9. #9
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Vervelend gedrag bij voeren

    Goed idee. Ik doe de introductie ook het liefst op de wei. Meer ruimte en de afleiding van het gras.
    Ik zet ze dan wel altijd eerst minstens een paar dagen samen op de wei en in het pp nog apart. En afhankelijk van hoe ze zich gedragen, doe ik ze later vanuit de wei samen in het pp.

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Vervelend gedrag bij voeren

    Super dat je een wei kunt huren, en groot ook nog zeg. Ja altijd spannend dat samenvoegen en je kunt er niets van zeggen, de ene keer gaat het geruisloos de andere keer geeft het problemen. Maar dat zou ik idd ook doen lekker samen op de wei.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •