Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 25 van de 25

Topic: Wat voor zadel?

  1. #16
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re: Wat voor zadel?

    Het is zo onwijs persoonlijk een zadel, ik ben een enorme zeikerd en kan bijna nergens lekker op zitten.
    Ik ben ook begonnen met een barefoot, prima voor beleren en als je niet al teveel rijd. Ik heb er zelfs nog klasse 1 endurance mee gereden.
    Daarna heb ik een Massimo zadel gekocht, lag fantastisch op mijn paard, maar ik heb er zelf nooit echt heel fijn op kunnen zitten.
    Nu rijd ik op het fijnste zadel ever (voor mij dan) een Prestige doge, dat is een dressuurzadel.
    Voor het springen heb ik een Wintec pro Jump, ook heel fijn. Terwijl ik de dressuurzadels van wintec dan weer vreselijk vind.
    Overigens kan je met een barefoot of dressuurzadel prima een sprongetje maken hoor, dat is echt geen probleem.

    Ik kom zelf altijd bij Herman van Countrymill voor mijn zadels, kundige man.

  2. #17
    Actief Forumlid Mared's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    46
    Berichten
    984
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Wat voor zadel?

    Topic komt op het goede moment. Ik heb precies dezelfde vragen en na altijd te hebben gezegd dat ik geen boomloos zadel wilde ben ik nu heel langzaam toch naar boomloos aan het neigen.
    Wyzky is ook niet zo makkelijk, smal, rechte korte rug, bespiering nog niet gelijk.
    Bij mijn Zaldi Record kreeg ik het gevoel dat hij niet goed meer lag. westernzadel via een ruildeal in handen gekregen. Dit zadel leek in eerste instantie heel goed te liggen maar bleek toch te veel te rocken (?)
    Het westernzadel kwam oorspronkelijk van Euro-Horse en daar had ik vtv contact mee opgenomen omdat het evt in te ruilen zou zijn.
    Na mail, foto en belcontact raadde ze me eigenlijk af om haar te laten komen aangezien ze problemen voorzag met het vinden van een goed passend 2e hands zadel.
    Dit was behoorlijk teleurstellend maar wel heel fijn dat ze zo eerlijk is en niet voor niets komt natuurlijk.

    Contact met countrymill opgenomen en die voorzagen hetzelfde probleem.

    Ik zoek dus echt een western of endurance model.

    Van een stalgenootje ben ik nu een BF cherokee aan het proberen en die mag ik ook uitgebreid testen. Heel fijn want dan kan ik rustig kijken hoe het ons bevalt.
    En ik moet zeggen...so far soo good.
    Het is wennen qua zit en vooral in draf wiebel ik nog behoorlijk.
    In stap loopt ze er heel ruim onder, hoofd hangt op de grond en de zweetafdruk is mooi gelijk met een droge ruggengraat.

    Dan mag ik ook de BF Arizona proberen van Sterre.

    Hopelijk op deze manier eindelijk een combi waar we alle2 blij van gaan worden.

    Ik ben heel veel aan het googelen en wat zijn de meningen toch verdeeld. Interessant om te lezen hoor en er zitten zeker handige stukjes tussen.
    (via de blauwe buren, waar je toch vaak op uit komt is het wel even goed filteren tussen de 10 jarige penny's en de mensen die hun mening en of ervaring goed kunnen verwoorden)

    Zadels....brrrrrrr wat een gedoe zeg

  3. #18
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wat voor zadel?

    Ik kreeg een nieuwsbrief, van Per Mi Cavallo, www.permicavallo.nl. Hier staat een interessant artikel in , op hun site is nog meer info te vinden over zadels.

    Toen ik een zadel zocht voor Whoopie heb ik ook veel gelezen op Bokt, ik wou eerst graag boomloos alleen werkte dat uiteindelijk niet bij Whoopie. Maar toen waren er nog steeds nieuwe ontwikkelingen mbt deze zadels daar waren regelmatig mensen die een zadel uitprobeerden en hun ervaringen deelden, interessant. Wel is het vaak belangrijk om een tijdje te lezen zodat je weet wat er vooral ook niet word gezegd. Soms even navragen via pb dan krijg je aanvullende info.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #19
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Wat voor zadel?

    De keuze voor een zadel is ontzettend (paard)persoonlijk. Zoveel mensen, zoveel paarden. Zoveel aanbod, zoveel goede en slechte ervaringen met alles.

    Zowel boom- als boomloos is wat voor te zeggen. Het flexibele, aanpasbare van boomloos is vaak veel vergevingsgezinder. Een perfect passend boomzadel zal de druk wellicht nog wat stabieler kunnen verdelen.

    Dan kom je op de vraag: wat is een perfect passend boomzadel? Wanneer is daar sprake van?
    Je praat over een stugge vorm op een beweeglijke paardenrug... dat geeft mij al veel om over na te denken.
    Als je een paard in de groei hebt of één in ontwikkeling (bv. paard in training, verschil in bespiering tussen de seizoenen) kan dat behoorlijk snel veranderen, waardoor een vastgestelde pasvorm niets blijvends is.
    Ten slotte ben je bij een boomzadel dat op maat gevuld en afgestemd wordt altijd afhankelijk van de kunde en het oog van je zadelmaker, en door de jaren heen is mij ook wel duidelijk geworden dat er een hoop zijn die maar wat doen, of gevallen waarbij het heus niet zo rooskleurig uitpakt.

    Boomloos is wat dat betreft gewoon vergevingsgezinder; het past vaker makkelijker. Het geeft meer ruimte voor verandering door het jaar heen of in training.
    Wat niet wil zeggen dat het altijd op alle paarden past, want dat is ook weer echt niet zo.
    De drukverdeling (of het gebrek daaraan) waar je vaak over hoort is tegenwoordig echt iets waar zeer goed over nagedacht wordt, met nette pads met inlages is er echt mooie demping en drukverdeling (drukpuntvermindering).

    Waar je rekening mee moet houden is inderdaad dat Vinur echt heel kort is, en dat je zadel niet te lang kan zijn, maar dat je er zelf ook nog lekker in moet kunnen zitten.

    Bij de barefoot-verkopers kun je een zadel een week testen om te kijken of het wat voor je is. De Ghost-verkopers hebben zo'n zelfde service. Er is sinds kort ook iemand met een boomlooszadelpasservice aan huis die langs kan komen (Teteltee op bokt, ik ken haar verder niet). Op Bokt loopt sowieso een groot boomloostopic van honderden pagina's. Staat heel veel nuttige info in en je kunt je er goed inlezen.

    Voor wat jij wilt doen zou ik kijken naar een veelzijdigheids- of dressuurmodel, net wat je zelf prettig vind. Ik dressuur rustig met mijn westernzadel en heb een cross gereden met een zeer uitgesproken dressuurzadel; zolang je niet écht ambities hebt om iets veel vaker te doen in een bepaalde richting kom je met heel veel weg
    Veelzijdigheidszadels vind ik zelf niet fijn zitten trouwens, ik kan er niets mee omdat ik mijn been graag lang heb. Dat is uitproberen denk ik.

    Je idee om boomloos te beginnen en van daaruit verder te kijken lijkt me een heel prima idee hoor! Helemaal niet gek! Wie weet ben je er superblij mee en er jaren goed mee, of kijk je verder. Tweedehands is er een prima markt voor waardoor je er ook niet te lastig over hoeft te doen, dat is wel praktisch!
    Tegelijkertijd kan ik me ook goed voorstellen dat je fijn uit de voeten kunt met een Ijslander-zadel-passer waar je goede ervaringen over leest, die je helpt passen en een zadel op maat netjes opvult en dat je gewoon één á twee keer per jaar laat checken en aan laat passen/inwisselt als dat nodig is.

  5. #20
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Wat voor zadel?

    Tnx allemaal!

    Ik heb weer een hoop informatie waarmee ik verder kan kijken!

  6. #21
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Wat voor zadel?

    Ik ben helemaal happy met mijn wow-zadels. Toch wat voordelen ten opzichte van normale zadels, alleen moet je mazzel hebben met een goeie fitter (ik doe het zelf ).

    Anders zou ik zeker voor semi-boomloos gaan. Ik heb bij lesklanten amper bomzadels gezien die echt pastten en die waren vaak zogenaamd op maat gemaakt.
    Echt boomloos zie ik veel zwelling onder de beugelophanging en knijpende pommels omdat he gewicht an de ruiter de pommel op de schouder trekt.

    Semi-oomloze zadels waar ik goeie ervaringen mee heb qua drukverdeling: startrekk de normaal uitziende versies (zoals de icelandic en dressuur), freeform, flexee en trekker.

  7. #22
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Wat voor zadel?

    Ik heb niet veel aan te vullen op bovenstaande informatie, enkel iets dat mss in jouw voordeel kan werken: skyriding is niet meer in belgie. Ale jawel, maar het hele ding van zadels passen heeft Elvira Noot overgenomen en zij zit ergens dicht tegen 's Hertogenbosch in Nl. Ze is hier op zadelpasconsult geweest en dat vond ik heel erg aangenaam.

    Ik vind freeforms helemaal geweldig, passen zich heel veel aan. Maar ze zijn wel prijzig en sommigen zitten er niet graag op. Heel persoonlijk dus.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  8. #23
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Wat voor zadel?

    Zadels voor die korte ruggetjes zijn zó moeilijk! En zeker als je geen maatje 36 hebt
    Mij zadels komen bij Herman vd Bunt, CountryMill vandaan. Ik heb altijd fijne service gehad van hem.

    Later heb ik een 2e hands K&M erbij gekocht, en die heb ik door Wim Vonck opnieuw laten vullen en na laten kijken. Wim is zeer precies. Ik vind hem erg fijn. Wim verkoopt geen zadels.

    Op Equiday stond Mariska v Oest, van Zadelhulp. Zij verkoopt fijne en mooie zadels en is een collega van Wim, en zit in Kootwijkerbroek. Ik raad je aan om ook eens op haar site te kijken:
    http://www.zadelhulp.nl/index.html

  9. #24
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Wat voor zadel?

    Dank voor jullie ervaringen en tips!! Nu even 2 drukke weken. Daarna weer verder kijken naar zadels

  10. #25
    Actief Forumlid sonja w's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2012
    Locatie
    arendonk ( B)
    Leeftijd
    56
    Berichten
    228

    Re: Wat voor zadel?

    Ik heb pas , na een lange zoektocht een semi boomloos flexibel zadel gekocht , een Trekker True Talent , en ik ben er heel tevreden over , en men paard ook . Ik heb em via Skyriding gekocht .

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •