Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Vraag over bemesting en doorzaaien

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Vraag over bemesting en doorzaaien

    Dag lezers,

    Omdat ik de eigen mest een jaar wil laten liggen voor ik het op de wei verspreid, maar toch de weide wat wil bemesten een vraag. Ik las over een kunstmest (van bv PAVO, maar het moet ook beschikbaar zijn van andere merken begreep ik, met een lager kostenplaatje) die geschikt is voor de paardenwei; de meststoffen zouden traag vrijkomen zodat een groeispurt van gewas/gras wordt voorkomen.

    Heeft iemand hier kennis/ervaring mee? Welk kunstmest was dat?

    En indien je je weiland eens hebt doorgezaaid; welk zaaigoed heb je gebruikt? Er wat is je ervaring daarmee? (mijn paarden en ik wonen op kleigrond)

    Adviezen, ideeen zeer welkom ! Ik kijk weer uit naar jullie ervaringen !

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Vraag over bemesting en doorzaaien

    Ik heb net voor het tweede jaar Pavo Field Care op het land laten strooien.
    De meststoffen zouden langzamer vrijkomen dan bij gewone kunstmest, dus niet een enorme groeispurt idd. Ik kan het niet vergelijken met gewone kunstmest omdat ik daar geen persoonlijke ervaring mee heb, maar zoals het vorig jaar groeide, was ik wel tevreden. Ik heb 1 x laten strooien en daarna niet meer, en ze hebben er het hele seizoen op kunnen staan. Nu staan ze bij mij wel gelimiteerd op de wei; aan het begin van het seizoen elke dag 2 uur, en later 4 uur. (De pony's die aanleg hebben dik te worden nog korter). Maar aan het eind van het seizoen was het nog niet gemillimeterd.
    Mijn weiland is ingezaaid met een mengsel van Ten Have. Zij hebben een standaard paardenmengsel, maar ik heb daar het Engels raai daarin laten vervangen door 2 andere grassoorten die er ook al in zaten. Zij kunnen alle mengsels maken die je wilt, ok in kleine partijen.

  3. #3
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Vraag over bemesting en doorzaaien

    Ik heb slechte ervaring met fieldstar en goede ervaring met pavo graszaad. De delen die ik met bio-ron graszaad heb gezaaid zaten vol met onkruid. Dat zat dus lijkbaar ook in het graszaad. De kruiden en bloemen mngsels van bio-ron deden het wel erg goed.

    Qua bemesting was ik tevreden over de pavo kunstmest na het inzaaien (1x in het voorjaar verder vaste mest). Verder weet ik niet of het met een ander merk ook zo goed was gaan groeien, maar het werkte dus wel goed en makkelijk.

  4. #4

    Re: Vraag over bemesting en doorzaaien

    Ik volg even.

    op mijn weiland nu komt helaas kunstmest, wel bio. Maar of ik dr blij mee ben . Denk het niet.
    Helaas is de vrouw best wel van wat oudere stempel, waar op zich niks mis mee is. Maar ik heb geprobeerd uit te leggen dat het ook anders kan.
    Nog niet zo heel goed gelukt.
    En daarna komt er mest op van de paarden zelf, wat nog niet tot compost is dus wat 0,0 effect gaat hebben.

    Lastig om mensen uit te leggen hoe processen werken.
    Ik heb 1 stuk waarvan ik compost ga maken dit mag zij niet gebruiken voor het bemesten van land.

  5. #5
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Vraag over bemesting en doorzaaien

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door NickySophie Bekijk Bericht
    En daarna komt er mest op van de paarden zelf, wat nog niet tot compost is dus wat 0,0 effect gaat hebben.
    Mest die nog niet verteerd is en weer terug de wei opgaat, trekt de goede stoffen uit de grond om te kunnen composteren. Zo onwijs zonde!! Want je wilt mineralen en sporen toevoegen, niet eruit trekken.

    Ik heb met Pavo ingezaaid, heel bewust, want ik wilde een sterke grasmat en niet zozeer een gevarieerde grasmat.
    Het is heel mooi opgekomen. Als mijn grond opgehoogd is ga ik het daar weer mee inzaaien.

    Verder vroeger ook kunstmest gebruikt, koeiekorrels geloof ik. Die geven langzamer af dan synthetische korrels. Dat was een huismerk van de lokalen leverancier hier. Het had niet mijn voorkeur, maar ik had al flink gekalkd en er groeide daar niets. Er was toen ook 30 jaar niets aan die wei gedaan. Dus toen maar van alles doen wat binnen mijn mogelijkheden lag. Ik zou het hier thuis nooit gebruiken.

    Ik bemest mijn land licht met eigen compost. Meer compost heb ik niet om alles te bemesten.

  6. #6

    Re: Vraag over bemesting en doorzaaien

    Ik weet het hester, kan er wel om huilen.
    Maar ik kan het haar niet wijs maken Ergste is ze heeft niks met paarden, en haar man had paarden.(leeft niet meer)
    En zij gaat gewoon op oude voet verder wat hij ook ooit deed.

    Niet bemesten is ook niet alles, maar dan wel graag goed.
    Ik ga proberen nog met haar te prate.

  7. #7
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Vraag over bemesting en doorzaaien

    Dank voor jullie reacties! ze steunen me in ieder geval in de beslissing om het te doen (bemesten). Daarnaast ga ik inderdaad ook kalken (al zegt bovenste beste en (betveelwetende buurman dat dat op gras niet nodig is, volgens hem spoelt kalk alleen bij opengewerkte grond eruit..tja. Maar doe het lekker toch. (Volgens hem kan nu ook de half gecomposteerde mest erop...dat doe ik dan weer niet).

    Zaterdag zakken kalkkorrels gekocht en zakken 'traagvrijkomende' mestkorrels (ander merk dan PAVO, maar volgens Westrienen (de winkel van sinkel op landelijk en o.a. paardengebied hier is dorp Est) net zo goed.

    Dezelfde winkel adviseerde trouwens een graszaadmengel voor de paardenwei van Horsemaster. Heb even een foto gemaakt van de 'íngredienten', de zaadnamen staan erop in het engels en dat heb ik niet paraat in mijn kennisarchief in de bovenkamer . Kent iemand dat mengsel?

    Leuk! kan weer een stapje verder, ben benieuwd. Wordt nog een leuke klus in totaal 11 zakken van zo'n 20 kilo op het land uitstrooien...hihi, nog tips?

  8. #8
    Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Delden, Twente
    Leeftijd
    60
    Berichten
    8.020
    Dagboek Berichten
    60

    Re: Vraag over bemesting en doorzaaien

    Ik heb vorig jaar zo'n strooikarretje gekocht, Ik verheug me nu al weer om van alles rond te strooien! Vond het erg leuk! Over de effecten was ik niet perse supertevreden. ( ik had verschillende dingen van bio ron) Maar wie weet, helpt het dit jaar beter. Aan onze weilandjes is nl ook nooit veel gedaan.
    Succes! Ik ben benieuwd naar je resultaten!
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

  9. #9
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Vraag over bemesting en doorzaaien

    ik heb een emmer voorzien van gaten en daar heen en weer mee geslingerd

  10. #10
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Vraag over bemesting en doorzaaien

    Hier een linkje met wat er aan grassen in Horsemaster zit: http://www.voscapelle.nl/graszaden-w...n-horsemaster/
    Wel grappig dat de firma dit mengsel als echt paardengras met laag fructaan etc verkoopt, er zit namelijk nagenoeg hetzelfde aandeel aan Engels raaigras in als bij een aantal mengsels voor een koeienwei. Die overigens ook vaak timothee, veldbeemd en rietzwenk bevatten. Simpelweg om er structuur in te krijgen en daarnaast te zorgen dat de wei bestand is tegen begrazing.

    Wat betreft meststoffen, ik kijk naar hoe mijn wei is na de winter en bepaal dan of ik kunstmest (grasmat is dicht, flets van kleur en weinig hoogte in het gras) of koemest (kleur beter, geen snelle boost voor groei nodig) erop gooi. Meestal is koemest genoeg, denk dat er 3 jaar geleden eens kunstmest op gegaan is. Overigens gaan wij beginnen aan een experiment met een combi-product voor onze koeienweides. Dit strooi je naast kunstmest, maar dan zorgt het combi-product voor een aanvulling voor het welzijn van het bodemleven. Ben benieuwd of dat doet wat de fabrikant zegt wat het zou moeten doen . Vandaar dat we de ene helft van het weiland met en de andere helft zonder het extra product gaan bemesten.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  11. #11
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Vraag over bemesting en doorzaaien

    Haha, leuk Hester, ik zie het voor me, vind het wel een erg creatief idee (dat ben je ook, heb ik wel gezien).
    Cora: Laat nou zo'n karretje bij de Welkoop in de aanbieding zijn. Daar rij ik zo even langs.

    Wat een waardevolle info geef je me Jossie. Mijn grasmat is flets en (nog?) niet zo hoog denk ik. Maar is dat niet te vroeg in het seizoen om te beoordelen? Of beoordeel je de kleur en hoogte juist als het de winter uitkomt. Mooi zo'n experiment wat jullie gaan doen. Erg interessant! ben benieuwd wat je bevindingen zijn.

  12. #12
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: Vraag over bemesting en doorzaaien

    Net voor de inval van de duisternis het eerste stukje wei (1/5 deel) met het Welkoop wagentje bemest ! Joehoe, dat gaat als een speer Cora !

  13. #13
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Vraag over bemesting en doorzaaien

    Mag ik vragen wat jij van Bio-ron had gebruikt Cora?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  14. #14
    Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Delden, Twente
    Leeftijd
    60
    Berichten
    8.020
    Dagboek Berichten
    60

    Re: Vraag over bemesting en doorzaaien

    hahaha, ja, Thekla, gaaf he?!

    Oeh, Janneke, .... in elk geval lava, en ik denk kalk. En ik had graszaad. Maar dat heb ik echt heel plaatselijk gestrooid. Dat kwam trouwens wel heel mooi op, maar is denk ik gewoon nog niet zo sterk. Misschien dit jaar beter...?
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •