Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: paard motiveren

  1. #1

    paard motiveren

    Hoi,

    Mijn pony (LBE en wordt soms LBI) is meestal heel lastig te motiveren (bij mij dan). Ik zit zelf ook laag in mijn energie op dit moment dus mogelijk speelt dat ook mee. Maar dit is lastig aangezien hij aardig wat overgewicht heeft en afvallen gaat moeizaam. Ik vind het heel lastig om hem uberhoubt in draf te krijgen op de grond en galop is bijna onmogelijk. Onder het rijden gaat het gemakkelijker.

    Heeft iemand tips/spelletjes om hem te motiveren? Als mijn parelli lerares langs komt ben ik ook van plan vooral hieraan te werken.
    ''That's the thing about pain, it demands to be felt.'' -The fault in our stars

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: paard motiveren

    Wat doe je vooral met je paard, vooral in de bak werken of ga je ook naar buiten om te rijden of te wandelen. Mijn lb paard is ook snel verveeld in de bak, ik moet vooral voor veel afleiding zorgen. Dus dingen niet te vaak achter elkaar vragen.
    Misschien is het juist een idee om rustige buitenritjes te maken dat geeft vaak minder weerstand en is voor jezelf ook niet zo vermoeiend en je kunt er zelf heerlijk van opladen (ik wel).

    Wat goed kan werken in de bak is dat je paard een doel heeft, bv zo snel mogelijk naar een pion lopen, daar mag hij dan even stilstaan, evt kun je dan ook nog met voedselbeloning werken bv een dun schijfje wortel geven. Je kunt ook met balkjes werken, pionnen dat soort dingen. Als je weinig energie hebt zou ik zelf de sessie in de bak kort houden, zorg dat je aanwezig bent in je energie, wees duidelijk in wat je vraagt en gebruik je fases goed. Stop als je geen focus hebt. Dan lukt vaak een rustige wandeling of ritje nog wel.

    Succes.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3

    Re: paard motiveren

    Ik wissel grondwerk in de bak, rijden in de bak en buiten wandelen af. Okè bedankt voor de tips! Dat met die poinnen heb ik inderdaad al ergens gelezen, ik wacht tot ik een keer alleen ben in de bak zodat ik andere mensen niet hinder, dan ga ik het eens doen.

  4. #4
    Actief Forumlid Susan's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    605
    Dagboek Berichten
    17

    Re: paard motiveren

    Werk je tijdens het grondwerken online of @liberty? Mijn (verzorg)paard is LBE. Hij is veel voorwaarster en enthousiaster @liberty dan online. Dan is het echt moeilijk om hem enthousiast en in beweging te krijgen. Objecten zoals pionnen, balkjes, een bal, playrollen enz. werken bij hem ook erg motiverend. Touch it is ook erg leuk voor een LBE.

  5. #5

    Re: paard motiveren

    @Susan ik zit "offcieel" nog in level 1/2 maar ik probeer soms ook al dingen @ liberty omdat ik, wat jij ook zegt, merk dat hij dan enthousiaster is.

    Net dat met die pionnen gedaan, hij werd al actiever dan normaal. Ook denk ik dat ik met hem aan horse agility ga beginnen. Als je al ziet hoe leuk hij een emmer of een pion vind denk ik dat dat wel een succes gaat worden.

  6. #6
    Actief Forumlid wendyjj's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2012
    Leeftijd
    25
    Berichten
    217
    Dagboek Berichten
    11

    Re: paard motiveren

    Ik heb zelf een LBI die ook lastig te motiveren is. Afwisseling helpt heel erg goed bij mijn pony als ik hem bijvoorbeeld een op cirkel in galop vraag en hij doet dat goed, vraag ik daarna iets waarbij hij niet veel hoeft te bewegen maar meer bij moet nadenken. Ook voedselbeloning en werken met een doel werken goed bij mijn pony.

  7. #7
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: paard motiveren

    Als jij zegt dat hij moet gaan, dan moet hij ook gaan. Daar is geen discussie over mogelijk.
    Maar vraag als het moeizaam gaat maar twee drafpassen en dan weer vijf passen stap, drie drafpassen en weer een klein aantal passen in stap, paar drafpassen en stop, paar drafpassen en paar stappassen enzovoorts tot je voelt dat het stoppen minder goed gaat omdat Bart voorwaarts begint te denken. Wissel net zo lang af dat geen overgangen maken de beloning is en overgangen maken meer energie kost dan blijven lopen. (dan maakt het voor z'n afvallen ook niet uit, want van zowel overgangen als van blijven bewegen valt hij af).

    Wees helder in je fases zonder dat je het persoonlijk voelt, het is ook van Bart z'n kant een spel. Jij speelt met hem, hij speelt met jou. Nou zou het leuk zijn als hij jouw de spelregels liet bepalen, of eigenlijk... jij maakt de spelregels waarbinnen Bart mag spelen.

    Ik denk dat voedselbeloningen kunnen helpen, maar eerst moeten de regels misschien wat strakker? Over twee weken ben ik w eer bij jullie op stal, dan samen even kijken?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  8. #8

    Re: paard motiveren

    @saar

    Oké bedankt, en over 2 weken is goed ja! Hoe laat ben je er dan?

  9. #9
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: paard motiveren

    Goede tips heb je al gekregen!
    Wat bij Tyco ook helpt: springen. Dat vindt hij leuk en daar wordt hij echt enthousiast van! Wat vindt jouw paard leuk om te doen? En kun je dat misschien gebruiken om een hoger tempo te vragen?
    Succes ermee

  10. #10
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: paard motiveren

    Bij Wico werkt point to point redelijk. Maar Game of Energy van Karen Rohlf werkt bij hem super.
    bv online op een cirkel ga je een punt tussen 1-10 toekennen aan een energieniveau.
    Bv ik wil een energie van een 8. Hoe ziet dat eruit? Een energieke vlotte draf of galop. Dan vraag je een send met die energie vanuit stap.
    -Haalt hij het? Prima, mag onmiddellijk stoppen.
    -Haalt hij het niet?? Terug vanuit stap opnieuw vragen.
    Zo haal je altijd 100% wat je vraagt ipv 70 of 80%. Dat werkt super omdat het paard ook voelt dat jij helemaal tevreden bent op het moment dat hij die 100 procent haalt.

    Je begint met een energieniveau dat hij vrij makkelijk kan halen. Later kan je hogere energieniveaus vragen. Als hij ze altijd goed aanbiedt, kan je vragen om iets langer vol te houden.
    De regel is: vraag nooit aan jouw paard om iets vol te houden dat hij al niet wou aanbieden. Anders gaat hij nog meer zijn energie conserveren.
    Eigenlijk moet het paard het gevoel hebben van: ow was dat alles? had het beter gelijk gedaan...
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  11. #11
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: paard motiveren

    Ik heb er zelf geen ervaring mee (dravers willen altijd wel lopen ) maar in de laatste Savvy Times stond een stukje over de "game of effort" voor dit soort paarden, misschien heb je er iets aan? Was van Don Jessop, hij heeft ook filmpjes op youtube staan hiervan.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  12. #12
    Actief Forumlid Dian's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Luttelgeest
    Leeftijd
    28
    Berichten
    225

    Re: paard motiveren

    https://www.youtube.com/watch?v=GNEMd8Ibbzw

    https://www.youtube.com/watch?v=F-dlpzdXU1U

    De tweede link bestaat uit een hele serie, dus dan moet je het vervolg filmpje steeds aanklikken. Bestaat uit 8 filmpjes.
    Zijn allemaal heel interessant!

  13. #13
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: paard motiveren

    Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe het nu gaat?

    Ans, dat ga ik trouwens eens opzoeken. Al heeft mijn pony ineens een veel meer extroverte houding nu hij zich weer beter voelt.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •