Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Afspraken met stalhouder?

  1. #1
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Afspraken met stalhouder?

    Ik ben benieuwd welke afspraken jullie hebben met de stalhouder? Vooral als je paard bij een particulier staat.
    En wat staat er op papier? En wat kun je verwachten?
    Afspraken over voeren, mesten, kosten, wat bij prijs in zit en dergelijke, daar komen we wel uit. Maar zijn er ook nog juridische zaken waar we rekening mee moeten houden?

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Afspraken met stalhouder?

    Ik heb in al die jaren dat ik paarden heb nog nooit wat op papier gehad . Ik heb zowel op professionele pensionstallen als bij particulieren gestaan. Wat me wel is opgevallen door de jaren heen, is dat wanneer je ergens gaat kijken er heeeeeeeel veel mogelijk is, maar als je er eenmaal staat een stuk minder gek genoeg . Juridisch: het Paspoort hoort bij het paard en moet je dus officieel bij de stalhouder achter laten. Spreek ook een opzegtermijn af, dat is erg belangrijk voor beide partijen. Over aansprakelijkheid bij schade gemaakt door het paard kun je boeken vol schrijven, dus check even of je paard onder je WA-verzekering valt.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Afspraken met stalhouder?

    Ik ga super-kleinschalig staan, G heeft 5 eigen paarden, en Vinur komt daarbij. Ik ben daar nu al iedere week en we leren elkaar inmiddels redelijk goed kennen. Ik denk dat het met die afspraken wel goed komt. Maar je weet het natuurlijk nooit zeker....
    Paard valt inderdaad onder WA verzekering, dus dat moet wel goed zitten.

    Maar als ik nog wat over het hoofd zie kom ik daar liever nu achter

  4. #4
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Afspraken met stalhouder?

    Juist bij particulieren is het ook handig om goede afspraken te maken over ontworming (mestonderzoek, of allemaal tegelijk), entingen, welke dierenarts en mag de stalhouder die namens jou bellen, welke hoefsmid/bekapper komt er, welke tandarts is welkom - allemaal lieden die je eens nodig gaat hebben, maar het is goed om ook de voorkeuren van de stalhouder te kennen zodat je daar samen in op kan trekken, anders kan dat wel eens voor wrijving gaan zorgen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #5

    Re: Afspraken met stalhouder?

    Wat ans zegt, als je gaat kijken zijn er een hoop dingen mogelijk.
    Maar zodra je er bent..

    Om voorbeeld te geven, ik sta bij een hele lieve oudere vrouw nu.
    Maar nogal van de oude stempel niks mis mee natuurlijk.
    Ik gaf aan, ik wil wel hier komen maar mijn paarden komen 24/7 buiten. Ze stemde hiermee in.
    En vind ook dat mijn dames erg rustig zijn(gelukkig) Maar wat ik erg vervelend vind. Ze vraagt me nog steeds bijna elke week wel.
    Waarom mijn paarden het niet fijn vinden om op stal te staan. In haar ogen is op stal, veiliger/fijner voor een paard.
    Wij hebben niks op papier, maar ik zorg dat ik altijd bij belangrijke gesprekken een 2e pers naast mij heb die weet wat er gezegd is.
    Ik heb nu dan ook aangegeven dat ik het niet meer over de stal wil hebben.

    Wel erg fijn dat je de mevr daar alvast wat kan leren kennen.
    Probeer overal over te praten, manier van houden van paarden. Gewoon een open discussie.

  6. #6
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Afspraken met stalhouder?

    Tnx voor het meedenken
    Afspraken over ontwormen en enten hebben we gemaakt inderdaad.
    Ik weet welke dierenarts en bekapper er nu komen. Ik mag ook anderen laten komen. Wel een goed idee om af te spreken welke dierenarts zij mag bellen namens mij, tnx Ans

    Verder hebben we inderdaad vaak hele open gesprekken over hoe we over dingen denken. Dat gaat heel prettig! Qua huisvesting zitten we in de basis op 1 lijn, lekker buiten in de kudde, hooi uit slowfeeders, enz. Dat is erg prettig. Verder is het beleid een beetje, hele kudde hetzelfde en als het anders moet, dan moet je het zelf doen (bijvoorbeeld ander voer bijvoorbeeld, of andere hoefsmid, enz.). Er komen meer mensen over de vloer, en alles wordt gezamenlijk gedaan en in overleg is er dan ook best wel wat mogelijk. Voer- en mestbeurten van elkaar overnemen is geen probleem bijvoorbeeld.

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Afspraken met stalhouder?

    Ik heb ook dezelfde ervaring dat er vooraf veel mogelijk is maar dat er in de praktijk soms weinig van terecht komt. Daarom is het handig om ergens te staan waar mensen er een beetje hetzelfde over denken, dat is bij jou blijkbaar wel zo dat scheelt echt enorm. Het klinkt wel goed.
    Ik spreek ook af met de eigenaar wat er wel/niet mag gebeuren bij bv ernstige koliek, je bent nml niet altijd bereikbaar, stel je voor bij acute koliek wil je dat je paard geopereerd word of in laten slapen, klinkt een beetje dramatisch misschien maar het komt voor en zelf wil ik daar over nagedacht hebben, ook wil ik niet dat mijn paard onnodig lijdt omdat ik niet bereikbaar ben en men niet weet wat te doen.

    Vallen je spullen zoals zadel etc onder je inboedelverzekering, zo ja aan welke voorwaarden moet dan voldaan worden.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Afspraken met stalhouder?

    Op het moment staat falcon op mijn werk op het erf van mijn baas dus, de kosten voor falcon zijn van mijn en als ik wat sloop zijn de kosten ook van mijn.
    De dingen van zijn shetjes zijn van hem maar ik verzorg ze, hij betaald meestal 1 grote baal of 1 trailer vol hooi en de rest van het jaar is van mijn.
    De kleintjes eten namelijk niet zo veel dus is dat ook logies, alles wat ik wil kan ik zelf doen en als we samen iets willen delen we de kosten.

    Op mijn oude stal was dat wel anders want daar zat alles bij de stalling inbegrepen, er werd wel gelet op hoeveel stro er verbruikt werd om de kosten zo laag mogelijk te houden en verder werden alle wormonderzoeken entingen en noem maar op gezamenlijk geregeld.
    Paarden buiten en binnenzetten werd onderling geregeld en het mest ruimen werd verdeeld, de stalhouder deed het water in de paddocken en zorgt dat er voldoende hooi beschikbaar was.
    Hielt de bak bij en verving dingen als ze stuk gingen,iets fijner en veiliger dan wat ik nu heb maar zou voor geen goud meer terug willen al had ik het prima naar mijn zin daar.
    Maar waar ik nu sta en op mijn oude stal stond niks op papier verder.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  9. #9
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Afspraken met stalhouder?

    Ik heb bewust wel dingen op papier gezet. Afgesproken wat in geval van nood.
    Wat zit er wel of niet bij de prijs in. Wat wordt er van je verwacht.
    Zorg dat stalbeleid ook duidelijk is.
    Mogen er anderen op het terrein.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  10. #10
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re: Afspraken met stalhouder?

    Ik vind wederzijdse opzegtermijn ook belangrijk. Anders kunnen ze je per direct op straat zetten. Ook als je weg wilt, is het duidelijk hoelang je door moet betalen.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  11. #11
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Afspraken met stalhouder?

    Tnx allemaal! Goede input. Denk dat ik inderdaad wat dingetjes op papier ga zetten.

  12. #12

    Re: Afspraken met stalhouder?

    Ik heb afgesproken dat in welke gevallen ook, de dierenarts direct gebeld mag -zonder overleg met mij- in acute noodsituaties of als de stalhouder dat nodig acht.
    Afspraken over voerbeleid, betaling 1e van de maand, opzegtermijn van stal, hoe en wat mocht mijn paard moeten worden ingeslapen (ben liever altijd voorbereid op de worst case scenario's), hoe het geregeld wordt met fourage, afspraken als bijv. de stalhouder op vakantie is etc.

  13. #13
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Afspraken met stalhouder?

    Tnx! Ik heb inmiddels een en ander afgesproken.

  14. #14

    Re: Afspraken met stalhouder?

    Hier wat ervaringen van mijn kant.. Op alle stallen waar ik heb gelopen (ook voor ik een eigen paard had) is afgesproken dat in geval van acute nood de dierenarts direct mag worden gebeld. Verder heb ik net zoals Mayflower_ ook de afspraak dat we op/voor de 1e van de maand betalen voor de lopende maand. Daarnaast is er eigenlijk niets op papier. Mijn huidige stal staan nog twee paarden. Dit is bij iemand aan huis. Indirect is de afspraak gemaakt dat zij het land + bak poepvrij houden. Stallen mesten we zelf. Daarnaast regelen hun ook al het voeren, maar dit staat niet op papier. De enige afspraak die ik heb gemaakt is dat die van mij 24/7 naar buiten toe mag inclusief inloopstal. De andere twee stallen grenzen aan de uitloop, maar daarvan kiezen de eigenaren zelf om de stal dicht te doen.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •