Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Hoe ruwvoer 'gescheiden' voeren?

  1. #1
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Hoe ruwvoer 'gescheiden' voeren?

    Hoi allemaal,

    Onze pony's krijgen vrijwel onbeperkt ruwvoer (voordroog) uit een hooinet.
    De grote pony (1,55m) heeft dit echt nodig om mooi op gewicht te blijven, maar de kleine pony (1,20m) groeit nogal dicht

    Hoe zorg ik dat de grote pony voldoende krijgt, en de kleine zich niet helemaal vol schranst?!
    Heb al wel wat ideeën met een hoge kist o.i.d., maar ik wil eigenlijk wel dat ze zo laag mogelijk van de grond eten.. Ze eten wel heel graag uit het hooinet (liever dan van de grond).
    Hebben jullie creatieve ideeën? In mijn omgeving heb ik heel wat handige mensen, dus dat is niet zo'n probleem.
    Liefst iets dat niet te veel plek inneemt en goed schoon te houden is. (Voordroog gaat makkelijker rotten dan hooi helaas..)

    Zodra het wat droger wordt, gaat de kleine meer beweging krijgen, dat scheelt natuurlijk ook. Helaas is hij nog erg gevoelig op het asfalt (hij is al 4 jaar weiland gewend aan zijn hoefjes..), dus daar moet de berm goed genoeg voor zijn..

    Ik ben benieuwd naar jullie ideeën! Alvast bedankt voor het meedenken

    Groetjes Zoë

  2. #2

    Re: Hoe ruwvoer 'gescheiden' voeren?

    Dit is heel erg moeilijk weet ik uit ervaring.
    Zelfs een hogere bak is lastig, bij mij ging een van de dames gewoon op een mini randje staan en kon zo nog uit de bak eten.
    Misschien een net met kleinere mazen ?

  3. #3
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Hoe ruwvoer 'gescheiden' voeren?

    Ojee, aan dat soort grapjes had ik nog niet gedacht..
    Gezien zijn eerdere trailerervaringen (over de voorstang springen, yay), heb ik best kans dat hij in zo'n krat probeert te komen..

    Kleinere mazen zie ik niet zo zitten.. Voor de grote wordt het dan ook lastiger eten en volgens mijn osteopaat is dat voor de bovenste halswervels en atlas niet zo goed ivm het heftige trekken (in 'gekke' richtingen).

    Super bedankt voor het meedenken!

  4. #4

    Re: Hoe ruwvoer 'gescheiden' voeren?

    Evt s nachts een draadje ertussen ?

  5. #5
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Hoe ruwvoer 'gescheiden' voeren?

    Paar uur per dag een draadje ertussen zou ook nog kunnen natuurlijk!! Nog niet aan gedacht! Liever niet, maar is wel een optie.
    Probeer al zoveel mogelijk met de kleine weg te gaan als ik de 'nieuwe' hooivoorraad ophang (die is het lekkerst schijnt ).

    Het stomste is nog wel dat de grote het ook gewoon laat staan als hij genoeg heeft, maar die kleine blijft eten..

  6. #6
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Hoe ruwvoer 'gescheiden' voeren?

    Ik vraag me af of dat helpt, een paar uur per dag een draadje ertussen. Grote kans dat je pony dan gewoon sneller gaat eten in de tijd dat hij wél kan eten.

    Ik las laatst ergens een onderzoek over hoeveel gras een paard per uur kan eten.
    Dat bleek dus enorm afhankelijk van de hoeveelheid uren die hij op een dag op de wei kon staan. Ik weet de extacte getallen niet meer, maar als hij per dag maar een uur op de wei kon, dan at hij per uur geloof ik wel 4 x zoveel als wanneer hij veel meer graastijd had. En alle paarden kregen dan naast die weidegang onbeperkt hooi, dus het was niet zo dat de paarden die maar een uurtje weidegang kregen, in totaal ook minder te eten kregen (euhhh volg je het nog?).

    Dus als je ze al tijdelijk wilt scheiden, dan moet je dat denk ik wel over een voldoende ruime tijd doen.

    Ik heb hier ook 2 pony's met verschillende voerbehoeftes (2 IJslanders).

    Ze krijgen nu 3 x per dag samen hooi en stro en deze hoeveelheid is afgestemd op de dikste pony. De dunnere krijgt daarnaast nog 1-2 uur weidegang, plus een uurtje hooi eten achter een draadje.

    Maar ja mijn pony's krijgen dus niet 24/7 hooi, dat zou niet gaan voor de dikste en de dunste zou dan uiteindelijk denk ik ook te vet worden...

  7. #7
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Hoe ruwvoer 'gescheiden' voeren?

    Hmm, klinkt wel logisch Marja!

    Ik ga nog eens brainstormen..

  8. #8
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Hoe ruwvoer 'gescheiden' voeren?

    Ik zou ook denken aan een krat oid waar de grootste wel overheen kan eten en de uk niet. Lastig hoor!

  9. #9
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Hoe ruwvoer 'gescheiden' voeren?

    Met zo'n hoogteverschil zou ik inderdaad ook iets proberen te maken waar de kleine niet bij kan. Andersom zou handiger zijn: poortje maken waar alleen de kleine onderdoor kan naar zijn voer


    Je kunt uit een krat prima laag voeren, mits deze groot genoeg is en je het hooi kan uitspreiden over de bodem.

    Ik heb nu een mega-voerkrat in de wei, als hij bijna leeg is, kunnen alleen de paarden (1.60m) nog bij het laatste hooi. Heb ook een kleintje (1.20m) maar die is vooral erg handig geworden in grassprietjes onder de omheining door eten.

    @Marja: die ervaring dat ze meer eten in kortere tijd heb ik ook. Momenteel voer ik onbeperkt (1x per 5 dagen een nieuwe baal hooi erin) en ik merk dat ze deze hoeveelheid net zo snel opeten als toen ik 3x daags gevulde netten in de wei hing. Wel zijn ze momenteel allemaal wat rond, dus volgend jaar moet ik iets aanpassen (kleinere mazen, of toch weer een tijdschakelaar )
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  10. #10
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Hoe ruwvoer 'gescheiden' voeren?

    Zelf deed ik voorheen altijd voeren en dan mijn gevoelige merrie beweging geven.
    Zo kreeg ze het minste. Toen voerde ik niet onbeperkt.
    Maar enige dat echt helpt is voldoende beweging geven.
    Hier krijgen ze onbeperkt ruwvoer nu. Buikvulling.
    Om aan te komen voer die het nodig hebben nog extra muesli.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  11. #11
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Hoe ruwvoer 'gescheiden' voeren?

    Voorlopig ga ik het proberen op te lossen door de grote na de brok/muesli (2x per dag) een halfuur tot een uur op stal voordroog te geven, en de kleine niet. Wij voeren 4x per dag ruwvoer en dat is in principe onbeperkt, al vinden ze de laatste restjes niet lekker en laten ze die makkelijk liggen.
    Hopelijk krijgt de kleine op die manier wat minder binnen, en kunnen we de periode tot het mooie weer (en dus meer beweging..) zo overbruggen

    Verder lijkt de kleine al een stuk minder dik, na een zeer grondige, uitgebreide poetsbeurt gisteren . Er kwam ineens heel veel haar vanaf, dus het valt nu toch een soort van mee (Hij is nog steeds te vet, maar minder erg dan het leek!)

    De kleine beweging geven terwijl de grote voordroog eet, werkt helaas niet zo goed hier. De grote mist hem dan zo erg, dat hij bijna niet aan eten toe komt.. Gaat wel redelijk als ik op eigen terrein blijf, maar ik kan hem dan niet mee naar buiten nemen..

    Super bedankt voor het meedenken allemaal!

  12. #12
    Forumlid Eros's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2015
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    35
    Berichten
    57
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hoe ruwvoer 'gescheiden' voeren?

    ik heb me zelf niet zo verdiept in de voedingswaarde van bietenpulp en denk dat er ook veel suiker in zit.
    Alleen de paarden bij ons op stal kunnen bijna 24/7 eten en sommige blijven moeizaam op gewicht, ondanks geen medische afwijkingen.

    Deze krijgen 1 tot 2x per dag geweekte bietenpulp en zo blijven ze echt geweldig mooi op gewicht! Ik had nooit verwacht dat t zo goed zou helpen, dus wie weet kun je daar iets mee? Om een middenweg te vinden met iets minder ruwvoer en op die manier de ander wat beter op gewicht houden.

    Ik heb een tijdje twee pony's op een landje gehad en ik merkt dat welke systemen ik ook bedacht zodat de kleine minder kon eten ze ontzettend voer gericht ging worden, dat heb ik toen opgelost door de 1 in de zomer (weide) een graaskorf om te doen en de ander niet. Alleen dat werkt helaas niet met hooi/voordroog.

    Persoonlijk zou ik gaan kijken of je een oplossing kan maken dat beide kunnen eten (zodat je geen pony hebt die ook wil eten maar het niet kan), maar de 1 minder eten tot zich kan nemen. Bijvoorbeeld door hooinetten met verschillende maaswijdtes in een bak of iets waar alleen de grote bij kan?

  13. #13
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Hoe ruwvoer 'gescheiden' voeren?

    Toen ik de cursus over equine nutrition volgde, kwam dat inderdaad aan bod. Dat een paard of pony zelfs in een paar uur heel veel kwa hoeveelheid kan opnemen. Dat is dan nog eens extra ongezond.
    Ze sprak toen over het belang om als je bv een graaskorf aandeed, die ook echt altijd aan te doen en niet af en toe enkele uren uit net owv. dit probleem.

    Een oplossing heb ik niet zo direct. Misschien inderdaad ze een paar uurtjes apart zetten en dan de grote bij het hooi en de kleine er niet bijlaten zodat hij van die portie niks meekrijgt?
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  14. #14
    Actief Forumlid Zoë's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2014
    Locatie
    Noord-Brabant
    Leeftijd
    26
    Berichten
    255

    Re: Hoe ruwvoer 'gescheiden' voeren?

    Sinds gisteren staan ze weer een uurtje per dag op de wei, wat we rustig op gaan bouwen.
    Van een voedingsdeskundige kreeg ik de tip om ze eerst een portie hooi te geven voor ze op de wei gaan, omdat ze dan al geen 'honger' meer hebben.
    Ze kregen hier vrijwel onbeperkt hooi, maar ik ben nu toch iets beperkter gaan voeren. Even kijken wat mijn E-pony daar op doet! (Die laat het toch al makkelijk staan, in tegenstelling tot die kleine..)

    Verder krijgt de kleine nu wat meer beweging met dit mooie weer, dus hopelijk gaat dat ook schelen!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •